برنامه های نامزدان شورا به صورت حضوری ارائه شد و اعضای شورا بعد از شنیدن آنها و ضمانت هایی که با بررسی سابقه کاری و تعهدات اخلاقی و کاری کاندیداها مشاهده کردند دو نفر را انتخاب کردند تا در ابتدای هفته آینده یکی را با رعایت موازین قانونی به عنوان شهردار شیراز معرفی دارند

،رئیس شورای اسلامی شهر شیراز به سوالات خبرنگار آینه فارس پاسخ گفت. سوال: جناب آقای طاهری به عنوان اولین سوال، انتظارات و توقع شما از شهردار آینده چیست؟
پاسخ: به نام خداوند متعال و تسلیت ایام اربعین حسینی، در همین ابتدا باید گفت که شورای شهر دارای نظری جمعی است و خدارا شکر اعضای آن یک صدا و متحد در راستای خدمت به مردم همگام بوده و علی رغم آزادی سخن و گفتار و نظرات کارشناسی و تفاوت دیدگاه ها، اما با عقل جمعی تصمیم گرفته و آنچه را برای شهر نیازست انجام خواهند داد.
در مورد سوال هم باید گفت که شیراز به یک شهردار جهادی نیاز دارد، شهرداری که بداند کار جهادی پشت میز نشینی و حضور دائم در دفتر کار نیست، کار جهادی یعنی تصمیم را در مکان مورد بحث بگیرد، چون آموزه و سخن طلایی حاج قاسم که فرمودند فرمانده باید بگوید بیایید نه اینکه بروید. شهردار نیز باید خود در وسط میدان و مشکلات باشد و منتظر نباشد که دیگران به او بگویند بیا و مشکلات را ببین. پس شهردار باید خود و خویش را از بند جاری و روال طبیعی اجرای امور خارج کند و سرعت خود را افزایش دهد.

سوال: شما بارها از برنامه و اهداف خویش در مسئولیت شورای شهر سخن گفته اید، آیا تا الان به آنها رسیده و یا پیگیری کرده اید؟
پاسخ: به عنوان رییس شورای شهر شیراز دو محور برای خدمت خویش داشته و ان شالله همواره ادامه خواهم داد. ابتدا کمک به خدمات عمرانی خرد و کلان جهادی و دیگری مبارزه با فساد و برچیدن ساختار فسادزا.
مطمئنا این اهداف در یک سال محقق نخواهد شد، اما رصد شما می تواند نشانی باشد از تحقق این اهداف. افتتاح پروژه هایی چون مدافعان سلامت، انجام اقدامات محله محور و یا تلاش های استانی و ملی برای انجام ابرپروژه های شهری همچون خط دو مترو نشانی از این مدعاست که با انتخاب شهردار جدید بر سرعت آن افزوده خواهد شد.

سوال: امکان دارد مقداری در مورد هدف فسادتیزی توضیح دهید، خصوصا اینکه خبری هم از یک پرونده فساد در شهرداری توسط شما اعلام شد.
پاسخ: در حوزه فساد ستیزی رویکرد ما برخورد با زمینه های سیستمی فساد می باشد. یعنی اصلاح قوانین و سامانه هایی که به صورت مجزا از هم بوده و افرادی در بین آنها با امضایی طلایی به حرام خواری و ضایع کردن حق مردم می پردازند.ما در نظر داریم همه سامانه ها و ساختارها را به یکدیگر متصل کرده تا با استفاده از حداقل دخالت انسانی به سلامت مدیریت شهری کمک نماییم که هم اکنون داشتن اشراف و فهم این زمینه های فساد آور دستاورد بزرگی است که زمینه رفع آنها را فراهم می دارد.
البته این کار زمانبر بوده و باید با دقت کار را به پیش برد اما در کنار آن برخورد با افراد مفسد و فعال تر کردن نهادهای نظارتی درون سیستمی چون حراست و بازرسی و جایگزینی افراد خدوم و پاکدست درون شهرداری با افراد متخلف می باشد. خصوصا اینکه باید با افراد متخلف نهایت برخورد را داشت، اینکه مدیری با انجام تخلف فقط از مدیریت به کارشناس تبدیل شود اصلا بازدارنده نیست.

سوال: جناب آقای رئیس جایگاه خود شهروندان در این عرصه کجاست؟
پاسخ: آنچه صورت می گیرد برای ساخت شهری در شأن شهروندان سومین حرم اهلبیت (ع) است. لذا شهروندان با مطالبه گری و یادآوری برنامه ها، اهداف و قول های ما می توانند آنچه را که گفتیم یادآوری نموده و مطالبه کنند که روند کار به چه شکل پیش رفته و خواهد رفت. در این بین فارغ از نگاه سیاسی و جناحی و دسته بندی های غیر واقعی همواره از مطالبه گری ها استقبال کرده و آنرا لازمه جامعه ای پویا و انقلابی می دانیم.

سوال: در نهایت انتخاب شهردار به کجا خواهد رسید؟
پاسخ: انتخاب شهردار هر چند مهم بوده و هست که نشانه آن جلسات مکرر و کارشناسی روزانه اعضای شورای شهر و دعوت از کاندیداهای شهرداری برای ارائه برنامه می باشد، اما کمک به مجموعه شهرداری با عدم ایجاد جو رسانه ای و ملتهب کردن اذهان آنان و همچنین کمک ساختاری و قانونی از طریق مصوبات امر مهمتری است که شاهد بوده و خواهید بود.
اما طبق آنچه به صورت بر خط و شفاف مشاهده کردید، برنامه های نامزدان شورا به صورت حضوری ارائه شد و اعضای شورا بعد از شنیدن آنها و ضمانت هایی که با بررسی سابقه کاری و تعهدات اخلاقی و کاری کاندیداها مشاهده کردند دو نفر را انتخاب کردند تا در ابتدای هفته آینده یکی را با رعایت موازین قانونی به عنوان شهردار شیراز معرفی دارند.