رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت فارس گفت: فارس در هشت ماهه اول امسال یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان صادرات به کشورهای هدف داشته است.

حمیدرضا ایزدی صبح پنجشنبه در میز ملی انار و انجیر در شهرستان نی ریز بیان کرد: عملکرد صادرات استان بر اساس واحدهای منتخب در ۸ ماهه امسال به ارزش یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: از نظر وزنی معادل ۱.۴ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۲۳ درصد و از نظر وزنی ۳۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

ایزدی با اشاره به صدور اولین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان فارس در شهرستان فسا، بیان کرد: از ابتدای امسال صادرات آلومینیوم با رشد ۶۵ درصدی به عدد ٣٢٨ میلیون دلار رسیده این در حالی است که سایر حوزه‌ها نظیر شمش فولاد با ۳۱۳ میلیارد دلار صادرات؛ سیمان ۱۹.۵ میلیون دلار و بخش کشاورزی ۲۴.۵ میلیون رشد صادراتی را نشان می‌دهند.

رئیس سازمان صمت فارس در ادامه تصریح کرد: در هشت ماه امسال ۳ هزار و ۴۲۴ فقره ثبت سفارش به ارزش ۱ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار صورت گرفته که ۲ هزار و ۲۲۵ فقره ثبت سفارش‌ها مربوط به واحدهای تولیدی و یک‌هزار و ۱۹۸ فقره بخش بازرگانی بوده که این عدد بسیار قابل توجه و خوبی است.

فارس اولین استان کشور در تولید انجیر و انار

حمیدرضا ایزدی با بیان اینکه استان فارس رتبه اول تولید انجیر و انار در کشور را دارد عنوان کرد: توسعه صادرات غیر نفتی از جمله اهدافی است که دولت به دنبال دستیابی به آن بوده و استان فارس نیز می‌تواند با توجه به ظرفیت‌هایی که در این بخش دارد عامل دستیابی به توسعه یافتگی صادرات غیر نفتی شود.

به گفته این مقام مسئول طی سال جاری ٣٠ درصد صادرات غیر نفتی استان فارس افزایش یافته که عاملی برای افزایش اشتغال زایی در استان است.

رئیس سازمان صمت فارس تاکید کرد: استان فارس در کنار تمامی توانمندی‌های که دارد در تولید انار و انجیر در کشور سرآمد است این در حالی است که طی هشت ماهه اول امسال ١۵ میلیون دلار صادرات انجیر از استان انجام شده که جمع ارزش وزنی این حوزه بالغ بر ۵ هزار تن بوده است.

به گفته ایزدی؛ سازمان توسعه تجارت به عنوان تسهیلگر امور مربوط به صادرات کشاورزان عمل می‌کند و قوانین و مقرراتی که با توجه به شرایط مختلف در جهان و کشور ایجاد و موجب اختلال در امر صادرات و واردات می‌شود را با برگزاری جلسات رسیدگی و مسائل و مشکلات را مرتفع می‌کند.

وی ادامه داد: استراتژی، اهداف، سیاست و اولویت برنامه ریزی سازمان، تسهیل، حمایت از صادرکنندگان و حضور مستمر این دو محصول در بازارهای هدف صادراتی است.