رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان ارسنجان با اشاره به پیشینه این شهر در زمینه خوشنویسی، گفت: در پی دریافت عنوان "شهر جهانی خوشنویسی" از یونسکو هستیم.

حسین یارمحمودی گفت: ارسنجان فارس به جهت تعدد خوشنویسان نامی و فراوانی آثار برجا مانده از سوی آن هنرمندان در دوره‌های مختلف تاریخ، خصوصا عهد قاجار، شاخص بوده و صاحب سبکی خاص محسوب می‌شده بر آن شدیم که موضوع ثبت هنر خوشنویسی ارسنجان در فهرست میراث معنوی و ناملموس ایران و کسب عنوان شهر ملی خوشنویسی، زمینه را برای ثبت جهانی این شهر هم فراهم کنیم.

او اضافه کرد: با تلاش برای کسب عناوین شهر ملی خوشنویسی و شهر جهانی کتابت، می‌توان به احیای مکتب هنری شهر ارسنجان که مکتبی اصیل و پربار بوده است، امیدوار شد.

یارمحمودی با بیان اینکه مستندات کافی در این خصوص موجود است، گفت: قرآن‌های دست نویس بسیاری از هنرمندان خطاط ارسنجانی مربوط به دوره‌های قاجار و پهلوی باقیمانده که در کنار متون خوشنویسی شده همچون اشعار و ادعیه، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، زیارت نامه‌ها و قباله نامه‌ها و … نوشته شده با خطوط ثلث و نسخ و نستعلیق، رقاع و شکسته نستعلیق و دیگر خطوط، اسنادی ارزشمند برای کسب عناوین ملی و جهانی است.

او گفت: آثار متعدد خوشنویسی هنرمندان ارسنجانی در مجموعه‌های شخصی ارسنجان و شیراز و تهران، در موزه‌های ملی نظیر موزه‌ قرآن‌های نفیس کتابخانه آستان قدس رضوی، موزه ملک تهران، کتابخانه مجلس و …. حتی در برخی موزه‌های خارج از کشور وجود دارد.

یارمحمودی از مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره کل میراث فرهنگی فارس در خصوص انجام مقدمات ثبت خنر خط و کتابت ارسنجان در فهرست میراث ملی قدردانی و خاطرنشان کرد: در این بین مساعی چهره ممتاز و نامدار هنر خوشنویسی معاصر ایران؛ استاد محمد نعمتی و برادر ایشان استاد عبدالرحیم نعمتی صحاف پیشکسوت ایرانی، که از اهالی ارسنجان و ساکن شیراز هستند، قدردانی کرد.

او با اشاره به برگزاری نخستین نشست هم اندیشی برای آغاز مقدمات ثبت ملی و جهانی ارسنجان به عنوان شهر خط و کتابت با حضور هنرمندان، پژوهشگران، تاریخ نگاران و فارس شناسان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همت همه دوستداران فرهنگ و هنر خصوصا اهالی ارسنجان، اسناد و مدارک بیشتری جمع‌آوری و تنظیم شود.

شهرستان ارسنجان در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق استان فارس قرار دارد و جزو مناطق دارای پیشینه تمدنی چند ده هزار ساله بوده که آثار متعدد باستانی از اعصار نوسنگی، پیش از میلاد مسیح، پیش از اسلام و بعد از اسلام در آن کشف شده است.

وجود مدرسه علمیه چهارصدساله و مسجد جامع عتیق که بنای آن به عهد صفوی باز می‌گردد، از آثار مهم ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

تل تاریخی تیمارون، ایوان قدمگاه، غارگوهردان، سدگمبان و … از آثار تاریخی مربوط به دوران هخامنشیان نیز در این شهرستان قرار دارد.

این منطقه از استان فارس در دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه دوران قاجار و پهلوی اول، مامن و جایگاه هنر و پایگاه بروز و ظهور شاعران، عرفا، حکیمان، عالمان، فقیهان، هنرمندان برجسته‌ای بوده است. از هنرمندان خوشنویس مشهور این خطه می‌توان به خاندان اشرف الکتابی و افتخار الکتابی و … اشاره کرد.

انتهای پیام/