دومین همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام شناسان ایران و جهان اسلام با پیام آیت الله جوادی آملی آغاز و برگزار شد.

دومین دوره همایش از جمله برنامه‌های زیر مجموعه همایش ملی ریحانه النبی بود با همکاری دانشگاه پیام نور، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، پایگاه استنادی جهان اسلام، انجمن مطالعات نهج البلاغه و انجمن مطالعات قرانی و دیگر مراکز علمی فرهنگی توسط مرکز اسلامی فاطمیه برگزار شد.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام خود وحدت را مقدمه صلح و امنیت دانست و به برادری ادیان مختلف الهی با اشاره به این که بیایید مسلمانان، یهودی‌ها و مسیحیان با هم برادرانه روی این کره زمین زندگی کنیم گفت: یعنی این که اهل کتاب، مسیحی‌ها و یهودی‌ها بیایند و با مسلمانان برادرانه و برابرانه زندگی کنند و آن اختلاف در قیامت حل خواهد شد در دنیا با یکدیگر آن اختلاف را تسویه نکنند. پیام قرآن این است که یک مسیحی با یک مسلمان و یهودی در کنار هم زندگی کنند. نه تنها پیامبر و نه امیرالمومنان، حسنین و حتی فاطمه زهرا (س) حضور دارند و حضورشان تنها به عنوان آمین گفتن نیست.

او همچنین در پایان این پیام اظهار امیدواری کرد: امیدواریم ذات اقدس الهی به برکت قرآن و عترت نظام اسلامی را تا ظهور صاحب اصیل و اصلی‌اش از هر گزندی محفوظ بماند.

بهزاد مریدی دبیر همایش نیز اعلام کرد که ۸۸ اثر از میان آثار ارسالی به دبیرخانه همایش در قالب‌های سخنرانی، پوستر و چاپ در مجموعه مقالات، توسط هیات علمی تعین گردید.

محمد هادی امیر ناجی استاد دانشگاه پیام نور و دبیر علمی همایش قرآن و عترت از منظر اسلام شناسان ایران و جهان نیز با عنوان «چیستی انتظار قرآن و عترت از ما؟» به ارائه مقاله خود پرداخت و با بیان اینکه ما در مقابل قرآن مسئول هستیم گفت: قرآن که حقیقتی زنده است مستدام و دائما حقیقت را بر ما نازل کرده و ما را موظف کرده است که نسبت به استنطاق آن توجه داشته باشیم تا از یافتن معانی زلال از رای ناصواب پرهیز کرده و بتوانیم معنای مراد حق را یافته و بدان عمل نماییم.

همچنین سید محمد مهدی جعفری استاد دانشگاه شیراز با عنوان شکوه حقیقت و خانم دکتر فروغ پارسا دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان گونه شناسی مطالعات اسلامی و قرانی در غرب به ایراد سخن پرداختند.

در ادامه این نشست خانم دکتر شادی عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در مورد عدم تناقض قرآن با علم سخن گفت.

او با اشاره به آنچه که برای مفسران اهمیت داشته اثبات متناقض نبودن قرآن با علم است گفت: در همین راستا در مسئله خلق انسان و تکامل تصریح می‌کند که تمام بشر از ذریه آدم باشند و همین قدر کافی است تا بگوییم که مطالب قرآن با علم در تعارض نیست.

دکتر شادی دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در مورد عدم تناقض قرآن با علم سخن گفت.

او با اشاره به آنچه که برای مفسران اهمیت داشته اثبات متناقض نبودن قرآن با علم است گفت: در همین راستا در مسئله خلق انسان و تکامل تصریح می‌کند که تمام بشر از ذریه آدم باشند و همین قدر کافی است تا بگوییم که مطالب قرآن با علم در تعارض نیست.

مجید معارف استاد دانشگاه تهران نیز ضمن اشاره به رویکرد عقلانی پیامبر (ص) در حل مشکلات جامعه و مدیریت آن تصریح کرد: پیامبر (ص) در یک جامعه، نظامی ایجاد کرد که گروه‌های مختلف در کنار هم زندگی کنند و همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

در پایان این همایش نیز آیت الله دکتر مرتضی جوادی آملی استاد حوزه علمیه قم با موضوع جایگاه حدیث ثقلین در جهان اسلام به سخنرانی پرداخت.

بر اساس این گزارش یک روز پیش از این مراسم حضوری ۸ مقاله منتخب به صورت مجازی ارائه شد و ۲ جلد کتاب مجموعه مقالات نیز در حاشیه همایش رونمایی شد.