توصیه کارشناس حوزه سرمایه گذاری، بدون رعایت اصول سرمایه گذاری و نداشتن علم کافی وارد بازارهای پر ریسکی همچون بورس نشوید

گفتگوی اختصاصی خبرگذاری آینه فارس با کارشناس و فعال حوزه سرمایه گذاری اقتصادی حسین غفاری، نظر شما در مورد سرمایه گذاری مردم در بازارهای مالی چیست؟
قبل از هر چیزی اجازه میخوام یک تعریف از سرمایه‌گذاری خدمت مخاطبین شما عرض کنم، مفهوم سرمایه گذاری:سرمایه‌گذاری فرآیندی است که در آن ضمن پذیرش ریسک وجوهی را تبدیل به یک یا چند دارایی می‌کنیم که به مرور زمان به منافعی در آینده برسیم
ببینید وجوه نقد و ریالی از نظر علم سرمایه گذاری جزء دارایی و سرمایه‌گذاری محسوب نمی شوند به این دلیل که وجه نقد به هیچ وجه مولد و زاینده نیست و یک مقدار مشخص وجه است که حتی ممکن است با توجه به تورم و افزایش قیمت عمومی کالاها به مرور زمان از ارزش وجه نقد کاسته بشود.
به همین دلیل مردم عموما در تلاشند تا با سرمایه‌گذاری بتوانند ارزش وجوه خود را در مقابل رشد بازارها و تورم قیمتی حفظ کنند و چه بسا سودی هم عایدشان بشود
همانطور که مستحضرید تمام بازارهای مالی قواعد و قوانین خاص خودشان را دارند و ریسک و ضرر بخش های جدایی ناپذیر این بازارها هستند.
به همین دلیل فرد سرمایه گذار چند انتخاب برای شروع دارد اول این که آموزش ببینند و به اندازه کافی تجربه کسب کند و بعد شروع به سرمایه گذاری کند. دوم اینکه با نهاد یا شرکت یا فردی ماهر با پیشینه مشخص قرارداد ببندد .سومم اینکه وجه خود را در بانک‌ها یا صندوق هایی با سود و درآمد ثابت و تضمینی سرمایه گذاری کند که کم ریسک ترین و در عین حال کم سود ترین حالت است.
راه های دیگری هم هست که من اصلا توصیه نمیکنم مثل خرید سیگنال از افراد و کانالهای سیگنال فروش در فضای مجازی و بسیاری راه‌های دیگر.
و در آخر خواهشم از مردم عزیز این است که حاصل تلاش و دسترنج خود و خانواده شان رو بدون علم و آگاهی از اصول و قواعد، وارد بازارهای پرریسک نکنند.

* نظر شما در مورد بازار بورس و چه آینده‌ای را برای این بازار متصور هستید؟

ببینید در بازار بورس متغیرهای زیادی تاثیر گذار هستند و برای اینکه پیش‌بینی در مورد شاخص بورس و وضعیت سهام انجام بدیم باید فاکتورهای زیادی را کنار هم قرار بدهیم تا به یک تحلیل استنتاجی و چند وجهی برسیم .زمانی که بتوانیم این تکه های پازل را درست کنار هم بچینیم اونوقت کمترین درصد خطا در تحلیل هامون اتفاق می افتد
از اتفاقات و حباب های سال گذشته که بگذریم و بهتر است در موردشان صحبت نکنیم، به عنوان مثال از شروع امسال و با روی کار آمدن دولت جدید بازار بورس هم به روال عادی خودش و نوسانات ادامه داد و تا محدوده نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد هم رشد کرد ولی از نظر سیاسی و اقتصادی نباید بیشتر وارد حباب میشد، پس شروع به اصلاح کرد و تا محدوده یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد پایین اومد.
ببینید از منظر سیاسی به خاطر اتفاقات سال گذشته نگاه مردم و فعالین بازار بیشتر از همیشه بر روی عملکرد دولت جدید در ارتباط با بورس است، پس رشد بیش از انتظار و حبابی به دنبالش ریزش و اصلاح و نارضایتی عمومی خواهد بود، و این مطمئناً در دستور کار دولت جدید نخواهد بود
اما در نیمسال دوم و نقطه‌ای که شاخص قرار دارد ،با توجه به گزارشات ۶ ماهه اول سال شرکتهای بورسی و افزایش فروش و سود خالص شرکت ها، ارزندگی سهام بیشتر شدند و خیلی از سهام با افزایش سرمایه،بهبود در نسبت‌های دفتریشان بوجود آمده و در کل شاهد ارزندگی در بسیاری از سهام هستیم.
به عنوان مثال گروه فلزات اساسی و سرمایه گذاری چند رشته ای و گروه بانکی بسیار ارزنده هستند
بورس نسبت به ۶ ماهه اول سال رشد عملیاتی داشته و نقطه تعادلی شاخص بالاتر از نیمسال اول آمده است با کنار هم قرار دادن فاکتورهای مختلف و به ویژه ارزندگی سهام بزرگ بازار و پیدا کردن قیمت و محدوده تعادل ارزندگی سهام پیش بینی من از هفته های پیش روی بازار ، رشد تا محدوده ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد و حتی بالاتر هست.
و در آخر باز هم خواهش می کنم بدون رعایت اصول سرمایه گذاری و نداشتن علم کافی وارد بازارهای پر ریسکی همچون بورس نشوید.