مجموعه درمانی سیدالشهدا(ع) جهرم به عنوان دومین بیمارستان فوق تخصصی استان فارس از نظر وسعت و زیربنا به عنوان قطب پزشکی استان خدمات درمانی را به شهروندان جنوب فارس و جنوب کشور ارائه می‌کند

به گزارش پایگاه خبری آینه فارس به نقل از فارس ، جمعیت پنج میلیون نفری و گستره بیش از ۱۲۲ هزار کیلومتری استان فارس سبب شده تا دسترسی به برخی خدمات مورد نیاز مردم به سهولت انجام نشود.

از سوی دیگر متمرکز شدن خدمات در مرکز استان کار را برای شهرستانی ها دشوار کرده به نحوی که مجبورند برای رسیدگی به امورشان به شیراز مراجعه کنند.این کار نیز علاوه بر سختی مسافرت به ویژه برای شهرهای دور افتاده مشکلات دیگری همچون هزینه گزاف و اتلاف وقت به همراه دارد.

اگرچه کسی منکر قطب بودن شیراز در عرصه پزشکی نیست و دلیل این ادعا هم وجود پزشکان متبحر و البته مراجعه کنندگان از سایر استان ها و کشورهای اطراف به مراکز درمانی این کلان شهر است اما تنها همین امر را می توان دلیلی برای ایجاد مشقت هم‌استانی‌ها برای دریافت خدمات درمانی دانست؛ امری که علاوه بر تحمل مشقت مسافرت به مرکز استان، سختی هایی همچون دریافت نوبت مراکز درمانی و مشکلات حین مراجعه و بعد از آن به همراه دارد.

همچنین نبود امکانات و تجهیزات در شهرستان ها نیز سبب شده ماندگاری پزشکان متخصص از شهرها کاسته و علاقه آنها به سمت مرکز استان بیشتر شود به نحوی که دیگر خبری از پزشکان متبحر در شهرستان ها نیست و باید برای مراجعه به آنها بار سفر را بست و به مرکز استان سفر کرد.

از سوی دیگر تمرکز خدمات در مرکز استان مهاجرت مردم از شهرهای کوچک به سمت کلان شهرها را رقم می زند؛ امری که سال های اخیر در استان فارس نیز بسیار رونق گرفته است.

شاید بتوان کمبود بسیاری از امکانات را در شهرستان تحمل کرد و با نبودن آن کنار آمد اما سلامتی از خط قرمزهای هر انسان است که در معرض خطر بودن آن را نمی توان تحمل کرد.

با وجود تمام این مشکلات آنچه به ذهن متبادر می شود تجهیز شهرستان‌ها به پزشکان متخصص و فوق تخصص و البته مراکز درمانی پیشرفته و مجهز است که آن هم با وضعیت کنونی دولت و مشکلات عدیده اقتصادی امکان پذیر نیست از این رو به نظر می رسد با رونق گرفتن شهرستان هایی با ظرفیت مناسب پزشکی و درمانی بتوان بخشی از این مشکلات را سر و سامان بخشید.

از اقدامات خوبی که در این زمینه انجام شده ایجاد یک بیمارستان پیشرفته و مجهز در شهرستان جهرم است که به گفته مسئولان این شهر به عنوان دومین مرکز درمانی مجهز در استان فارس شناخته شده که خدمات آن به سایر هم‌استانی‌ها به ویژه جنوب استان ارائه می شود.

این مجموعه که از آغاز احداث آن ۱۳ سال می گذرد به کمک دولت و همکاری ویژه خیران جهرمی اکنون در حال بهره برداری و افتتاح است.

در کنار این بخش ها بخش مراقبت های ویژه شامل پست آی سی، سی سی یو، آی سی یو، ان آی سی یو یا بخش مراقبت های ویژه مخصوص نوزادان تازه متولد شده و پی آی سی یو یا بخش مراقبت های ویژه کودکان زیر ۱۵ سال است که کیفیت خدمات رسانی به بیماران را بیشتر می کند.

خدمات درمانی این بیمارستان با بخش دندانپزشکی و همچنین کلینیک های درمانی و بخش فیزیوتراپی گسترده تر می شود.

این بیمارستان مجهز به یک سالن همایش مجهز با ظرفیت ۳۵۰ نفر و کلاس های آموزشی و بخش های متعدد اداری است. هفت آسانسور نفر بر و بیمار بر با ظرفیت ۶۰ نفر جابجایی بین ۶ طبقه این ساختمان را تسهیل کرده است.

تاسیسات بیمارستان شامل موتور خانه، سیستم هایی برودتی و حرارتی شامل چیلر، دیگ بخار ایستگاه پمپاژ و برج خنک کننده بوده و مجهز به تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ۳۰۰ مترمکعب و مخازن آب است.

در بعد الکتریکال نیز بیمارستان سیدالشهدا(ع) دارای پست ۲٫۱ مگاواتی برق و ۲ دیزل ژنراتور برق اضطراری با ظرفیت ۱۴۰۰کیلو وات است. همچنین بیش از ۳۰۰ دوربین مدار بسته سالن های بیمارستان را پوشش تصویری می دهد.

راه دسترسی به این مجتمع با مسافتی بیش از یک کیلومتر توسط اداره راه و شهر سازی انجام گرفته است.

دومین بیمارستان فوق تخصصی استان فارس

به گفته نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، این مجموعه به عنوان دومین بیمارستان فوق تخصصی استان فارس از نظر وسعت و زیربنا حائز اهمیت بوده و به عنوان قطب پزشکی استان خدمات درمانی را به شهروندان جنوب فارس و جنوب کشور ارائه می کند.

محمدرضا رضایی کوچی افزود: بیمارستان تازه احداث ۳۱۳ تخت خوابی حضرت سید الشهدا(ع) در زیربنایی حدود ۲۷ هزار متر مربع در هفت طبقه با زمین اهدایی خیران نیک نام شهرستان ساخته شده است.

وی بیان کرد: این بیمارستان با وجود بخش های متعدد شامل رادیولوژی، سی تی آنژیو، ام آر آی، اورژانس، فیزیوتراپی، قلب، مغز، آی سی یو، پست آی سی یو، جراحی، اطفال، زنان، داخلی، ارتوپدی، بخش پاراکلینیک، کلاس های آموزشی و… با حضور نیروهای متخصص و فوق تخصص علاوه بر شهرستان جهرم به عنوان یکی از بزرگترین بیمارستان های جنوب کشور پذیرای مراجعان از استان های هم جوار است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امید است با شروع به کار این بیمارستان، مسیری را که دانشگاه علوم پزشکی جهرم به عنوان بزرگترین مرجع بیماران شهرهای جنوب استان سال هاست در پیش گرفته است دچار تحولی بزرگ شود و جهرم را به یکی از مراکز درمانی جنوب کشور تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان هم به لحاظ سازه و تجهیزات کامل است و آماده بهره برداری است، عنوان کرد: علت تاخیر در افتتاح بیمارستان مسیر دسترسی به آن بود که با تکمیل شدن این مسیر امیدواریم این پروژه همزمان با ایام دهه فجر به بهره برداری برسد.

از ویژگی های مجموعه درمانی سیدالشهدا(ع) جهرم وجود مراکز تخصصی مستقل در جوار بیمارستان است که بسیاری از نیازهای مردم را تامین و از مراجعه آنان به مرکز استان جلوگیری می کند. برای آشنایی بیشتر از مراکز الحاقی این مجموعه درمانی با نماینده مردم جهرم به گفتگو نشستیم.

مرکز تخصصی و فوق تخصصی جراحی قلب

محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به احداث مرکز تخصصی جراحی قلب در جوار بیمارستان سیدالشهدا(ع) جهرم گفت: اعتبار مالی این مرکز تخصصی و فوق تخصصی توسط خیر نیکوکار مرحوم «مرتضی ابوطالبی» تامین شده و از جمله برکات ساخت این مرکز درمانی می توان به جذب پزشکان و متخصصان مجرب، ارائه تمامی خدمات مربوط به بیماران قلبی و عروقی و… اشاره کرد.

به گفته نماینده مردم جهرم در مجلس، بیماری های قلبی و فشار خون از زمره بیماری های عصر حاضر و دامنگیر بسیاری از مردم است که امید است با راه اندازی این مرکز درمانی خدمات ارزنده ای به مردم ارائه شود.

به اعتقاد وی، پیش بینی می شود با تجهیز این مرکز و جذب نیروی انسانی مجرب، جهرم به عنوان یکی از بزرگترین مراکز درمان بیماری های قلبی و عروقی جنوب کشور معرفی شود.

مرکز درمان ناباروری حکیم سلمان

رضایی کوچی همچنین به مرکز درمان ناباروری اشاره کرد که به عنوان قطب ناباروری جنوب استان فارس شناخته می شود.

وی گفت: پس از برگزاری چند دوره همایش بین المللی اخلاق و شیوه های نوین درمان ناباروری در دانشگاه علوم پزشکی جهرم، لزوم ساخت و احداث مرکزی بزرگ و کارآمد تحت عنوان «مرکز درمان ناباروری» بیش از پیش نمایان شد.

به اذعان نماینده مردم جهرم در مجلس، این مرکز علاوه بر ارائه خدمات درمانی در زمینه ناباروری، پشتوانه ای برای تحقیقات علمی همایش مورد اشاره تبدیل می شود. از خدمات ارزنده و نوین درمان ناباروری که در این مرکز ارائه می شود انجام عمل آی وی اف است که نه تنها مراجعان جهرم، بلکه سایر متقاضیان غیر بومی را نیز تحت پوشش قرار می دهد.

وی عنوان کرد: مجوز احداث مراکز درمان ناباروری عمدتا به مراکز استان ها اعطا می شود که با پیگیری های مصرانه از سوی مسئولان شهرستان جهرم مجوز احداث آن به این شهر نیز اعطا شده است.

مرکز تخصصی اعصاب و روان

وی با اشاره به احداث بیمارستان تخصصی اعصاب و روان به همت خانواده خیر سلامت مرحوم عبدالرضا رحمانیان گفت: مرکز تخصصی اعصاب و روان که زمین آن با زیربنای سه هزار متر مربع توسط خیران اهدا شده در سه فاز به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه وجود یک مرکز تخصصی اعصاب و روان استاندارد از ضروریات استان و شهرستان جهرم است، تصریح کرد: در شهرستان بیمارانی با مشکل اعصاب و روان وجود دارند که برای درمان مجبور به مراجعه به سایر مراکز در شهرهای دیگر هستند.