نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس از تصویب طرح انتقال آب از سدسلمان فارسی به مناطق علا مرودشت، خیرگو، چاهورز و بیرم در بودجه ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه فارس، حالا دیگر‌ کمتر کسی است که داستان تشنه گی مردم جنوب استان فارس را نشنیده باشد. قصه پرغصه‌ای که سالهاست تکرار می‌شود و مرهمی برای درمان آن نبوده، اما فریاد عطش در مناطق چهارگانه بیرم، چاهورز، خیرگو و علامرودشت واقع در شهرستان‌های لامرد و لار بلندتر از سایر مناطق است؛ به‌گونه‌ای که در رسانه‌ها از آن باعنوان «غیزانیه فارس» یاد می‌شود و البته خشکسالی‌های اخیر هم بحران کم‌آبی را بیش از پیش تشدید کرده است.

مسئولان در تمامی سال‌های اخیر برای حل این مشکل زحماتی کشیده‌اند، اما شیرین کردن کام ۷۰ هزار نفر از ساکنان این مناطق، نیازمند یک راهکار اصولی است تا در درازمدت مردم آب پایدار داشته باشند.

سیدموسی موسوی در همین راستا اظهار داشت: از ابتدای ورود به مجلس، پیگیری پروژه انتقال آب از سد سلمان به جنوب استان فارس را کلید زدیم تا هم کام این مردم زجرکشیده سیراب شود و هم خیال‌شان را برای همیشه آسوده کنیم که از آبی پایدار برخوردار خواهند بود.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس افزود: ابتدا جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی ترتیب دادیم و همه مسئولان عالی‌رتبه‌ وزارت نیرو و استان فارس را دور یک میز جمع کردیم. هرچند هماهنگی همه این افراد کاری سخت بود، اما معاون وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، رئیس کمیسیون عمران مجلس، استاندار فارس، معاون عمرانی و معاون اقتصادی استاندار، مدیرکل آبفا فارس و مدیرکل آب منطقه‌ای استان ازجمله افرادی بودند که در این نشست حضور یافتند.

وی افزود: در این جلسه پس از ارائه توضیحات مبنی بر ضرورت اجرای پروژه انتقال آب از سدسلمان واقع در قیر، کلیات طرح به تصویب رسید. ازسوی دیگر پیرو مکاتبات و جلسات دیگر با مقامات ارشد وزارت نیرو و مدیرعامل شرکت آبفا کشور، مجوز تخصیص آب از سدسلمان فارسی به این منطقه محروم نیز به تصویب رسید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: صدور مجوز قانونی برای آغاز به‌کار پروژه خط انتقال آب بسیار زمان‌بر بود؛ چراکه مقدمات این کار ازجمله انتخاب شرکت مشاور برای انجام مطالعات، تصویب طرح در کمیته وزارت نیرو، تقاضای مکتوب وزیر نیرو از معاون رئیس‌جمهور، اخذ مجوز ماده ۲۳ از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، درج در لایحه بودجه و …، روندی سخت و زمان‌بر بود که حداقل ۲ سال کار را به تعویق می‌انداخت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: برای آنکه بتوانیم این مسیر را سریعتر طی کنیم، راهی میان‌بر دنبال شد و هنگامی که لایحه بودجه ۱۴۰۰ ازسوی دولت به مجلس ارائه شد، پیشنهادی را ارائه دادیم تا این طرح به یکی از پروژه‌های دیگر لایحه بودجه که از قبل دارای کدردیف بوده اضافه شود.

موسوی تصریح کرد: این طرح ابتدا در کمسیون عمران به تصویب رسید و سپس آنقدر بر آن سماجت شد و جلسه برگزار کردیم تا بالاخره هم کمیسیون تلفیق و هم سازمان برنامه و بودجه کشور آن را پذیرفتند و الحمدلله این پروژه با تصویب مجلس در بودجه ۱۴۰۰ قرار گرفت.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: طبق این طرح ۴ بخش علامرودشت، خیرگو، چاهورز و بیرم از محل افزایش ظرفیت خط آب‌رسانی از سد سلمان فارسی که اکنون موجود است سیراب شده و برای افزایش حجم آب این خط نیز پروژه ترمیم و تأمین تجهیزات با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان در سال آینده اجرا می‌شود.