طاهری نقش مجلس شورای اسلامی در توسعه صنعت گردشگری را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: هر چند قوانین حمایتی مصوب مجلس و برنامه‌های توسعه‌ای کلان کشور به توسعه کمی و کیفی صنعت گردشگری توجه کرده و چشم‌انداز تعریف شده دارد اما قانون گذاشتن زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که شاخص‌های عملکردی به طور مستمر در حال ارتقاء باشد.

جعفر طاهری، فعال سیاسی و کنش‌گر اجتماعی شهر شیراز طی یک گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار از قابلیت‌های مختلف این کلان‌شهر در عرصه‌های مختلف به ویژه صنعت گردشگری تاکید کرد و گفت: کلان‌شهر شیراز از دیرباز به عنوان یک شهر و منطقه جغرافیایی بسیار خاص در مناسبات ملی معرفی شده است که مقامات کشوری و بومی هم به قابلیت‌های موجود نگاه ویژه‌ای دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد شیراز مربوط به صنعت گردشگری است، ادامه داد: ظرفیت‌های این حوزه به گونه‌ای است که علاوه بر جاذبه‌ها و زیرساخت‌های گردشگری تقریبا تمامی شرایط لازم بهره‌برداری از منابع البته در یک چارچوب تفکر صنعتی برای ما وجود دارد تا در این جهانشهر بتوانیم در عرصه‌های فرهنگ و اقتصاد به دستاوردهای مطلوب و تولید ثروت ملی دست پیدا کنیم.
این کنش‌گر اجتماعی در رابطه با اهمیت تولید ثروت ملی در صنعت گردشگری با تاکید بر اینکه این فرآیندها بایستی منطبق بر برنامه‌های هدفمند تعریف بشود، اظهار داشت: با ایجاد زنجیره مدیریتی در هر یک از لایه‌های مختلف با منابع و یا استعدادهای گردشگری در کلان‌شهر شیراز که محدود به شهرستان هم نمی‌شود و کل استان و حتی حوزه‌های نفوذ این استان را شامل می‌شود بایستی با برنامه‌محوری در راستای خلق فرصت‌های درآمدی اقدام کرد.

طاهری هدف از خلق فرصت‌ را تولید ثروت ملی در حوزه‌‌های گوناگون معرفی کرد و گفت: تنوع گردشگری در فارس و مرکز استان باعث شده تا ما همواره استعداد توسعه این صنعت پاک و درآمدزا را داشته باشیم‌ که با بکارگیری ابزارهای حمایتی و تشویقی می‌توانیم برای فعالان دنیای واقعی این موضوع در عرصه فرهنگ و اقتصاد، زمینه‌ساز تحول در نظام‌ بهره‌برداری فعلی باشیم.

وی با تصریح بر اینکه باید از فرهنگ مصرف‌گرایی و شهرنشینی عبور کنیم و با شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادها بومی در جامعه تأثیرگذار باشیم، عنوان کرد: قرارگیری کشور در مسیر توسعه نیازمند فعال کردن عرصه‌های مختلف به ویژه نظام تولید و خدمات است که در شیراز کمتر به آن توجه شده و این می‌تواند با یک قانون هدفمند و اجرای درست آن برای برخی از فعالان گردشگری منافع جمعی را ایجاد و تقویت کرد تا چرخ اقتصاد این بخش هم را در کنار سایر عوامل موثر بر توسعه نیز حرکت داد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری محدود به درآمدهای صرفا اقتصادی نیست، اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند تصویر ذهنی مثبت و مناسبی از شیراز و فارس در داخل کشور و در بین جوامع بین‌المللی برای ما ایجاد نماید.

این کنش‌گر اجتماعی به ضرورت دیپلماسی جهانی این کلان‌شهر با کشورهای دوست و همسایه تاکید کرد و اعلام کرد: شیراز همانند یک کشور مستقل با ظرفیت‌هایی که دارد اگر بتواند در سیاست خارجی وارد مراودات هدفمند بشود علاوه بر جذب طیف‌های متنوع گردشگری با قرار گرفتن در ریل توسعه برای کشور و جامعه فرصت پیشرفت فراهم می‌کند.

طاهری نقش مجلس شورای اسلامی در توسعه صنعت گردشگری را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: هر چند قوانین حمایتی مصوب مجلس و برنامه‌های توسعه‌ای کلان کشور به توسعه کمی و کیفی صنعت گردشگری توجه کرده و چشم‌انداز تعریف شده دارد اما قانون گذاشتن زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که شاخص‌های عملکردی به طور مستمر در حال ارتقاء باشد.

این فعال اجتماعی در پایان با اشاره به اینکه فارس در صنعت گردشگری باید نقش محوری در کشور و جنوب ایران داشته باشد خواستار ایجاد شرایط لازم استقرار پایگاه‌های جهانی و بهره‌برداران بین‌المللی در این جهانشهر شد و خاطرنشان کرد: با تدوین قانون حمایت از حقوق گردشگران امکان جذب تا صیانت از نحوه خدمات یا ایجاد شرایط سفر برای تمامی شهروندان ایران و حتی گردشگر ورودی از دیگر کشورها مهیا خواهد شد.

/پایان متن/