سیلاب موجب فرو ریختن بخشی از سیل بند شمال شهر آباده طشک و وارد شدن آب به برخی منازل شد.

با توجه به تداوم فعالیت سامانه بارشی مونسون در کشور و به تبع آن در استان فارس، مردم از قرار گرفتن در حریم رودخانه ها و مسیل های سیل و همچنین حضور در نقاط کوهستانی پرهیز کنند.

۱۹ شهرستان زرین دشت، گراش، داراب، نی‌ریز، فراشبند، ممسنی، کازرون، خرمبید، سپیدان، بختگان، خرامه، کوهچنار، فیروزآباد، آباده، مرودشت، شیراز، فسا، ارسنجان و اقلید از روز گذشته شاهد بارندگی‌های شدید و همراه با سیلاب بودند.

این بارش‌های موسمی علاوه بر اینکه سبب طغیان رودخانه‌ها، خسارت‌های فراوان زیرساختی و ارتباطی برجای گذاشته است، به نحوی که به علت شدت سیلاب ساکنان برخی مناطق تخلیه شدند.

مسئولان مدیریت بحران فارس از هم استانی‌ها خواسته اند از سفر‌های غیر ضروری و ماندن در بستر و حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری و دامداران نیز از اتراق و چرای دام‌های خود در مناطق کوهستانی و ارتفاعات و مسیر رودخانه‌ها پرهیز کنند.

فرونشست زمین در روستای دیندارلو فسا/تهدید بیش از ۵۰ واحد مسکونی

بخشدار بخش ششده و قره بلاغ گفت: بر اتر سیلاب در بخش ششده و قره بلاغ دوباره زمین‌های اطراف روستای دیندارلو فرونست کرد.

عباس علیزاده با بیان اینکه سیلاب‌ها در مسیر فرونشست زمین در حال حرکت است، گفت: در این مسیر فرونشست بیش از ۵۰ واحد مسکونی در معرض خطر هستند و به همه ساکنین این مسیر کتبا اعلام کردیم که خانه‌های خود را فورا تخلیه کنند.

بخشدار بخش ششده و قره بلاغ گفت: تاکنون بیش از ۱۰ واحد تخلیه شده و در صورت ادامه دار بودن باران و سیل این ساکنین با خطر جدی هستند.

ساداتی مسؤل خدمات شهری شهرداری فسا نیز با بیان اینکه در پی بارش باران و وزش باد در شهر فسا بیش از ۵ اصله درخت شکسته و قطع شد، گفت:  این درختان شامل کاج، اکاسیا و درخت سرو ۴۰ ساله است که در بارش باران امروز در فسا شکسته و قطع شد.

هدایت فرماندار شهرستان بختگان گفت: ۴۰ واحد مسکونی در شمال غربی شهر آباده طشک دچار آب گرفتگی شد.

او گفت: چندین خودرو هم بر اثر سیلاب واژگون، برخی تیر‌های برق شکسته و کمربندی شهر دچار آبگرفتگی شد.

فرماندار شهرستان بختگان گفت: از شب گذشته تاکنون گروه های، امدادی ازجمله هلال احمر، سپاه ونیروی انتظامی در حال کمک به آسیب دیدگان هستند.

هدایت گفت: همچنین به ساکنان روستای صالح آباد در بخش حنا و شهرک امام صادق (ع) در بخش مرکزی این شهرستان هم خسارت وارد شده است.

همچنین بارش باران شب گذشته در شهر آباده طشک موجب جاری شدن سیل در رودخانه‌های فصلی این شهر و شکسته شدن خط اصلی انتقال آب به مخزن شهر شد.

یعقوبی مدیر آبفا شهرستان بختگان گفت: هر چند با تلاش نیرو‌های اتفاقات آب شهر وصل شده، اما به منظور ترمیم خط انتقال اصلی آب شهر گروه تعمیرات آبفا استان در حال اعزام به شهرستان هستند که عملیات ترمیم و اتصال این خط تا فردا انجام شود.

بهجت رییس هلال‌احمر آباده نیز گفت: امدادگران هلال احمر برای کمک به روستاییان به روستا‌های جنوبی این شهرستان اعزام شده اند و ۵ تیم عملیاتی برای امدادرسانی به روستا‌های فیروزی، علی‌آباد و چنار اعزام شد.

او گفت: همچنین یک تیم امدادی نیز برای امدادرسانی به خودرو‌های گرفتار در جاده معدن خاک نسوز اعزام شده است.

رییس هلال‌احمر آباده از مردم خواست برای مشاهده سیل و بارندگی از خانه خارج نشوند.

تلف شدن ۲۵۰ راس دام در داراب

سیدمحمد آقا میری رییس سازمان دامپزشکی کشور در سفر به داراب گفت: در پی وقوع سیل اخیر در شهرستان داراب بویژه در بخش جنت و روستای زین آباد ۲۵۰ راس گوسفند تلف شدند.

او گفت: پس از اطلاع از موضوع در منطقه حاضر شدیم تا مشکلات این اهالی به سرعت بررسی و راهکاری برای حفظ و نگهداری از دام‌های این منطقه انجام گرفته تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: کار معدوم سازی و سم پاشی منطقه آغاز شده است و تلاش می‌شود تا دو روز آینده منطقه کاملا پاک سازی شود.

خسارت باران‌های موسمی به تاکستان‌های دشمن زیاری

رضا محمدی بخشدار دشمن زیاری گفت: با توجه به این که فصل برداشت محصول انگور است، خسارت شدیدی به باغداران وارد شده است.

او گفت: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت‌ها انجام نشده است، اما کارشناسان جهاد کشاورزی در حال بررسی هستند.

بخش دشمن زیاری یکی از چهار بخش شهرستان ممسنی است که بزرگترین تاکستان دیم کشور با بیش از ۱۲ هزار هکتار در آن واقع است.

امدادرسانی هلال احمر خرم بید به عشایر محصور در سیل

روابط عمومی هلال احمر خرم‌بید اعلام کرد: در پی بارش‌های سیل آسا در شهرستان خرم بید، پل ارتباطی محل استقرار عشایر و ساکنان آبادی‌های منطقه کشت‌مهکی و دستجرد شکسته و عشایر در سیل محصور شدند.

با اعزام تیم‌های امدادی-عملیاتی هلال احمر شهرستان خرمبید به مناطق محصور در سیل، به ۲۵ خانوار و ۱۱۰ سیل زده ، با توزیع اقلام زیستی و نایلون پوششی امدادرسانی شد.

رفیعی سرپرست هلال احمر خرم‌بید از ارسال محموله اقلام زیستی و بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته به شهر سیل زده کره‌ای سرچهان نیز خبر داد و گفت: با توجه به بارش‌های اخیر اقلام زیستی و بسته‌های ۷۲ ساعته از انبار امدادی شهرستان خرم بید، خارج و توسط دو تیم عملیاتی جمعیت هلال احمر شهرستان خرم بید، برای کمک به سیل زدگان و آسیب دیدگان ناشی از بارندگی‌های شهر کره‌ای شهرستان سرچهان به این شهر ارسال شد.