گردهمایی و هم‌اندیشی جمعی از فسایی‌های مقیم شیراز با حضور ۴ تن از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین اعضاء محترم شورای اسلامی شهر شیراز در سالن‌های همایش‌های شهر شیراز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آینه فارس، گردهمایی و هم‌اندیشی جمعی از فسایی‌های مقیم شیراز با حضور ۴ تن از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین اعضاء محترم شورای اسلامی شهر شیراز در سالن‌های همایش‌های شهر شیراز برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، روح‌الله رشیدی، دبیر این همایش در تشریح هدف از برگزاری این گردهمایی، مطرح کرد: جمعیت قابل توجهی از اقشار و قومیت‌های مختلف در شهر شیراز وجود دارند که می‌توانند در زمینه‌های مختلف تاثیرگذار باشند.

وی افزود: بر اساس آمارهای جمع‌آوری شده تاکنون ۷۰ هزار فسایی مقیم شیراز شناسایی شده‌اند که می‌توانند به صورت منسجم و برنامه‌ریزی شده در مناسبت‌های مختلف نظیر برنامه‌های مذهبی و فرهنگی نیز نقش‌آفرین باشند.

رشیدی در بخشی از مطالبات خود از نمایندگان مجلس، مطرح کرد: با وجود جمعیت قابل توجه و برنامه‌های متنوع اجرا شده در زمینه فرهنگی و مذهبی ما هنوز از داشتن مکانی به عنوان پایگاه مجمع فسایی‌های مقیم شیراز محروم هستیم که نظر مساعد و اقدامات نمایندگان محترم مجلس و مسئولان اجرایی دولتی و شهری می‌تواند گره‌گشا باشد.

در ادامه این برنامه هر یک از شرکت‌کنندگان به ارائه‌ی نظرات و پیشنهادات خود در موضوعات مختلف و مسائل جاری کشور و استان فارس نظیر گرانی‌ها، آموزش و پرورش، جوانان، فساد، قوانین مجلس و سایر مسئله‌های موجود به مطالبه‌گری پرداختند.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در سخنرانی خود با بیان اینکه با توجه به شرایط کرونایی و تحریم‌ها در شرایط مناسب اقتصادی قرار نداریم، مطرح کرد: در ساختار و تخصیص بودجه سالانه کشور ما با کسری مواجه هستیم که تامین اعتبار آن‌ها از طریق اسناد خزانه انجام می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه وحدت قوا منجر به پیشرفت و بهبود کارها خواهد شد، افزود: در رابطه با همسان‌سازی و افزایش حقوق این را بدانیم که در کشورهای همسایه ما در حال حاضر کارگر ساده چندین هزار دلار حقوق ماهانه دارد که این رقم از حقوق دریافتی مدیران ما هم بیشتر است.

جعفر قادری در رابطه با اقدامات مجلس نسبت به مبارزه با فساد، گفت: طرح تضاد منافع و طرح شفافیت رای نیز دو طرح در دست پیگیری مجلس محترم است که البته سیستم اداری ما با دارا بودن برخی از رتبه‌های جهانی در جایگاه‌های ۱۲۷ و حتی ۱۷۸ در زمینه اقتصادی، نامناسب است.

جعفر قادری در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه طرح‌های مرتبط با اصلاحات آیین‌نامه‌ای اصل ۸۵، بهبود کسب و کار، تامین مالی و زیرساخت‌ها، صندوق توسعه ملی، تهاتر نفت خام برای اجرای طرح‌های عمرانی و رتبه‌بندی معلمان پرداخت.

روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم پیگیری تحقق طرح و برنامه‌های ملی را مقدم بر استانی و محلی دانست و در این برنامه بیان داشت: اقدامات موثر و قابل توجهی در زمینه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، ممانعت از طرح تقسیم استان فارس، نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی و پیگیری طرح‌های مختلفی نظیر مالیات بر سرمایه و اصلاح نظام بانکی از جمله این موارد است.

روح‌الله نجابت با اشاره به اهمیت رسیدگی به ترک‌فعل‌ها و مسئولانی که دچار تخلف شده‌اند، بیان داشت: معتقدیم پیگیری و اجرای طرح و برنامه‌های ملی آثار و برکات بیشتر و بهتری شامل تمامی نقاط و افراد کشور می‌شود و منافع ملی از نظر ما بر منافع محلی اولویت بیشتری دارد.

علیرضا پاکفطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم با گرامیداشت هفته بسیج و همچنین اشاره به راه‌اندازی لشکر ۱۹ فجر و لشکر المهدی توسط فسایی‌ها در دوران دفاع مقدس، بیان داشت: فرماندهان نظامی زیادی از شهرستان فسا نظیر شهید مرتضی جاویدی با دنیایی از علم و تجربه در نظام مدیریتی کشور چه در گذشته و چه در حال حاضر وجود دارند که نشان از مردم خوب و با فرهنگ فسا در استان فارس است.

وی با بیان اینکه استان فارس به تنهایی یک کشور است، افزود: در دهه‌های اخیر استان‌های ما متأسفانه به دلیل متمرکز شدن مدیریت امور در تهران همگی دچار عقب‌ماندگی شده‌اند که وضعیت نامناسب اقتصادی هم گویای همین مسئله است.

پاکفطرت با اشاره به اینکه تعلق داشتن به زادگاه خود یک ارزش محسوب می‌شود، ادامه داد: شاید به اندازه جمعیت ساکن در فسا ما در شیراز فسایی داریم که لازم است طوری برنامه‌ریزی شود تا ظرفیت‌ها و استعدادهای این شهروندان تنیده شده و یکی شده در این کلانشهر به شکل مطلوبی بهره گرفته شود.

رئیس مجمع نمایندگان فارس خشکسالی، کاهش آب‌های زیرزمینی، کاهش نزولات جوی، اقتصاد وابسته به کشاورزی و دامداری، فرونشست زمین را در شهرستان فسا قابل اهمیت خواند و در این زمینه گفت: در راستای مرتفع نمودن این مسائل می‌طلبد تا مسئولان نیز برنامه‌هایی در رابطه‌ با مصارف آب، کشاورزی مکانیزه، صنایع کوچک کم‌آب‌بر داشته باشند.

علیرضا پاکفطرت با بیان اینکه در مدیریت کشور چپ و راست و اصولگرا و اصلاح‌طلب معنا ندارد، تشریح کرد: به برخی از وزارتخانه‌های ما نظیر آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و حتی وزارت کشور کم‌توجهی می‌شود اما در مقابل برخی از شرکت‌های دولتی و بانک‌ها برای خود مصوبه‌هایی نوشتند و حقوق نجومی دریافت می‌کنند اما در مقابل آن وزارتخانه‌هایی که در فرهنگ و موضوعات اجتماعی تاثیرگذار هستند، با این روند آسیب دیده‌اند.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی خواستار انتقال قدرت و اختیارات دولت به استان‌ها و شهرستان‌ها شد و در این زمینه مطرح کرد: فرمانداران و حتی استاندار ما اختیارات آنچنانی ندارد؛ در واقع مشکل کشور این است که همه چیز در تهران بلوکه شده و البته فرماندار ما هم باید این شجاعت را داشته باشد تا با اعتبار خود به جای گشتن به دنبال تبصره و ماده قانونی به کار مردم رسیدگی کند.

وی افزود: قانون مربوط به ترک فعل در همین مجلس کلید خورد و تصویب شد و قطعا کسانی که اختیار و اعتبار داشته‌اند ولی کاری را انجام ندادند، برخورد خواهد شد.

علیرضا پاکفطرت در رابطه با مسائل بورس هم خاطرنشان کرد: ما هنوز نتوانستیم مسئله بورس را که تبلیغ کردند و کلاه سر مردم گذاشتند تا خرده‌سرمایه‌های خود را به بورس بیاورند، مشخص کنیم که این پول‌ها کجا رفته است و لازم است در این رابطه مجلس طرح تحقیق و تفحص خود را به صورت جدی پیگیری کند.

حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در صحبت‌های خود به تشریح اقدامات انجام گرفته و در دست انجام در شهرستان فسا پرداخت که در این برنامه، اظهار داشت: کشور در زمینه مدیریت نیازمند جراحی اساسی دارد و مشکلات از اختلافات بین جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز فراتر است.

فیروزی موضوعات مربوط به بودجه و اعتبارات کشور را قابل اهمیت دانست و از تغییرات ساختاری بودجه در سطح ملی خبر داد و در این زمینه گفت: طی دیداری که با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور داشتم در سال آتی نیز مدل مدیریتی بودجه در کشور تغییر خواهد کرد و اعتبارات لازم در دو نوع ملی و استانی تخصیص پیدا می‌کند و صندوق توسعه استانی مستقل هم بخشی از این تغییرات است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری جدی دولت در عزل و نصب‌ها شد و در این زمینه مطرح کرد: بهتر است دولت محترم و استاندار نیز وضعیت مبهم برخی دستگاه‌ها و مدیران کل ادارات و روسای دستگاه‌های اجرایی را تعیین تکلیف کند تا با فراغ بال بهتری برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها انجام بگیرد.

حجت‌الله فیروزی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه شهرستان‌ها نماینده‌محور است و نماینده مردم با توجه به ساختار مدیریتی کشور بهتر می‌تواند در کنار مسئولان اجرایی دولت به خدمت‌رسانی مردم نقش‌آفرینی کنند.

/پایان متن/