طرح بزرگی از خلیج فارس و از منطقه عسلویه و پارسیان توسط بخش خصوصی در حال اجراست که از ۱۱شهرستان فارس عبور می‌کند، آبفا فارس درخواست تخصیص بخشی از این آب برای تأمین آب شرب نقاطی استان را داده است

علی جان صادق‌پور روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران ادامه داد: بخشی از این آب برای تأمین آب شرب در نظر گرفته شده که درخواست افزایش ۳۵ میلیون مترمکعبی داشته‌ایم؛ این پروژه فعال و در حال اجراست، البته مجری این پروژه بخش خصوصی و مدیریت آن بر عهده آب منطقه‌ای است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس اعلام کرد: این طرح شهرستان‌های لار، لامرد، مهر، خنج، جهرم، سروستان، خرامه، ارسنجان و آباده را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال در هفته دولت بالاترین تعداد پروژه از نظر کمی و کیفی افتتاح شد، گفت: حدود ۷۸پروژه در ۳۰شهرستان استان افتتاح شد که ۶۹پروژه از این مجموع در حوزه آب و ۹پروژه در حوزه فاضلاب بود

استان پهناور فارس با برخورداری از چهار هزار و ۲۰۰روستا و ۱۲۰ شهر سالهاست که با بحران کم‌آبی و کاهش بارندگی به ویژه در منطقه جنوب و شرق روبه‌رو است؛ با این حال امسال در مقایسه با سالهای گذشته با شرایط بهتر و با کمترین تنش آبی و بحران مواجه بودیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی که صورت گرفته تابستان ۱۴۰۳ نیز با آمادگی بهتری در این زمینه ورود کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس ادامه داد: از مهرماه ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی مدون و منسجمی را به صورت هفتگی، ماهانه و روزانه برای حل مشکل تنش آبی در تابستان ۱۴۰۲ و به سرانجام رساندن پروژه‌ها آغاز شد.

صادق‌پور افزود: خوشبختانه هم در بحث حفر چاه‌های جدید، کف‌شکنی چاه‌ها و تجهیز مهندسی مجدد چاه‌ها و هم در بحث فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف اقدامات بسیار قابل توجهی انجام شد و با وجود حجم‌ بالای کار در تابستان امسال،به دلیل آمادگی که داشتیم تابستان خوبی را پشت سر گذاشتیم و شاهد رضایتمندی بهتر و بیشتری نسبت به سال‌های گذشته از سوی مردم بودیم.

۱۱ شهر فارس از طرح انتقال ۳۵ میلیون متر مکعب آب دریا بهره مند می‌شوند

وی اضافه کرد: با حضور در مراسم سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه و همچنین حضور در روستاها و شهرهای استان گام‌های محکمی برای حل مشکلات این مناطق برداشته شد.

صادق پور با بیان اینکه امسال در هفته دولت بالاترین تعداد پروژه از نظر کمی و کیفی افتتاح شد، گفت: حدود ۷۸پروژه در ۳۰ شهرستان استان افتتاح شد که ۶۹پروژه از این مجموع در حوزه آب و ۹پروژه در حوزه فاضلاب بود.

وی اعتبارات در حوزه آب را ۶۶۰میلیارد تومان و اعتبارات در بخش فاضلاب را هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در مجموع حدود هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان پروژه آماده بهره‌برداری یا افتتاح شد، در واقع این پروژه‌ها روزانه در پنج یا ۶ شهرستان همزمان افتتاح شد یا به بهره‌برداری رسید.

صادق‌پور با بیان اینکه در حوزه آب نزدیک به ۸۰۰هزار نفر جمعیت از این پروژه‌ها بهره‌مند شدند، گفت: در مجموع حدود هشت هزار مترمکعب مخزن، ۲۷۰کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب، ۱۹کیلومتر خط برق رسانی و چهار ایستگاه پمپاژ در هفته دولت افتتاح و ۳۴حلقه چاه حفر و تجهیز شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فاضلاب سه تصفیه خانه به تصفیه خانه‌های فاضلاب استان اضافه شد، گفت: استان فارس از ۱۳تصفیه‌خانه برخوردار است که سه تصفیه خانه از این مجموع در هفته دولت اضافه شد که این تصفیه‌خانه‌ها در اقلید، خرم‌بید و آباده به بهره‌برداری رسیدند؛ راه‌اندازی یک تصفیه خانه هم در دستور کار است و به زودی این تصفیه خانه هم اضافه خواهد شد، بدون شک این اقدامات نه تنها موجب حل مشکلات اساسی در حوزه آب و فاضلاب می‌شوند بلکه اثرات مثبتی در محیط زیست، صنعت و ایجاد اشتغال دارند.

صادق‌پور با اشاره به پایان ذخیره سد رودبال یادآور شد: متأسفانه ذخیره سد رودبال که به عنوان یکی از منابع بزرگ تأمین آب استان محسوب می‌شود و در گذشته حدود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه خروجی داشت و نقش مهمی در آبرسانی به شهرستان‌های فسا، حاجی آباد و داراب ایفا می‌کرد به پایان رسید.

وی اضافه کرد: در واقع امسال ذخیره سد رودبال را که یکی از مهمترین منابع آبی استان به شمار می‌رفت را از دست دادیم و این در حالی بود که این سد، آب حدود ۵۰ روستا و هشت شهر را تأمین می‌کرد.

صادق پور گفت: پاییز سال گذشته این هشدار داده شد که ذخیره سد رودبال در حال اتمام است، لذا برنامه‌ریزی برای حل این مشکل صورت گرفت و توانستیم با این اقدام از هرگونه بحران و تنش جلوگیری کنیم، این درحالی بود که فصل زمستان بارندگی چندانی نداشتیم و در خرداد ماه ذخیره آب به پایان رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس بیان کرد: برای حل این مشکل نزدیک به ۴۰ حلقه چاه حفر، کف شکنی، تجهیز و مهندسی مجدد شدند و همه این چاه‌ها در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند؛ با این اقدام نه تنها حجم آب از دست رفته جبران شد بلکه وضعیت آب شهرها و روستاها بهتر از گذشته شد، در واقع وضعیت آب شهرستان‌های فسا و داراب که در سال‌های گذشته با کمبود مواجه بودند بهبود پیدا کرد.

وزیر نیرو: تأمین آب شهرهای دچار تنش آبی در اولویت است
وی افزود: برای دنبال کردن این اقدام بزرگ کمک چندانی از کشور و وزارتخانه نخواستبم و با ظرفیت داخلی استان به حل این مشکلات پرداختیم، این کار بزرگ یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود و می‌توان گفت جلوگیری از بحران قبل از اتفاق است.

صادق‌پور با بیان اینکه نزدیک به ۳۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم از آب سد رودبال استفاده می‌کردند، افزود: برای انجام این کار، نزدیک به ۲۰ کیلومتر خط انتقال انجام دادیم، در واقع در فسا ۶کیلومتر خط انتقال ظرف چهار روز انجام شد. برقرسانی به پنج حلقه چاه موجود در فسا، داراب و زرین دشت کمتر از سه شبانه روز صورت گرفت‌؛ در واقع تجهیز چاه‌ها کار دشواری بود که به موقع و درست انجام شد.

وی اضافه کرد: ورودی آب از سد به شهر فسا و حاجی آباد از سمت سد است اما در شهر داراب محل چاه‌های حفر شده بر خلاف جریان آب از سد است؛ این وضعیت جایگزینی کردن را بسیار دشوار می‌کند، با این حال این اقدام با مدیریتی که صورت گرفت به نحو مطلوبی انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس با بیان اینکه چهار منبع سد در استان فارس آب شهرها و روستاها را تأمین می‌کنند، گفت: سد درود زن با ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب ، سد سلمان فارسی با ۵۶۰ میلیون مترمکعب آب، سد کوثر و سد رودبال آب شهرها و روستاها را تأمین می‌کنند که البته همان گونه که گفتم ذخیره سد رودبال به پایان رسید