هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند.این بسته خبری- تحلیلی با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از ظهر روز گذشته تا ظهر امروز ۵ دی ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۸۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۳۱۶ نفر از آنها بستری شدند.مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۷۶۲ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۴۰۰ نفر رسید.در شبانه رو گذشته ۱۹ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته‌اند اما بیشترین تعداد موارد فوت بیماران کرونایی مربوط به استان‌های تهران با ۹ نفر، اصفهان با ۷ نفر و کرمان با ۵ نفر بوده است.

آمار واکسیناسیون در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۹ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۹۴۷ نفر دُز اول، ۵۱ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۵۵۵ نفر دُز دوم و ۵ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۲۱۳ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۱۶ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۷۱۵ دُز رسید.همچنین در شبانه روز گذشته ۶۶۸ هزار و ۳۶۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.


کنایه میرکاظمی به حامیان دولت روحانی

به گزارش تسنیم، سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجع در جلسه ستاد بودجه ۱۴۰۱ گفت: لایحه دولت با استقبال خوب نخبگان و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی مواجه شده است، البته سازمان برنامه و بودجه برای شنیدن انتقاداتی هم که وجود دارد کاملاً آماده است.

وی ادامه داد: میان برخی نقدهای دلسوزانه مطالبی هم هست که از نگاه سیاسی به منافع و معیشت مردم حکایت دارد، عده‌ای که هشت سال در برابر آب رفتن سفره مردم روزه سکوت گرفته بودند حالا شبهه انگیزی‌می‌کنند و البته که این افراد هیچ‌وقت از توضیحات قانع نخواهند شد.

میرکاظمی تأکید کرد: کسانی که نگاه کارشناسی و با رویکرد علمی درباره بودجه نظراتی دارند، مورد توجه قرار می‌گیرد و حتی اگر در موارد محدودی بودجه نیاز به اصلاح داشته باشد، آماده انجام آن هستیم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت عدم‌تغییر سقف بودجه، گفت: در بودجه ۱۴۰۱ منابع و مصارف باهم همخوانی دارند. درآمدها واقعی دیده شده و هزینه‌های دولتی به‌غیراز حقوق کاهش داشته است؛ چراکه برای دولت کسری بودجه‌ای خط قرمز است.

وی با بیان اینکه دولت در ماه‌های گذشته از منابع بانک مرکزی استقراض نکرده است، تصریح کرد: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه برای سومین ماه متوالی کاهشی بوده و در آذر ۰٫۵درصد تنزل پیداکرده است، موضوعی که نشان‌دهنده رویکرد درست دولت در عدم استفاده از پول پرقدرت است.


نظر کارشناسی مرکز پژوهشها درباره طرح صیانت تغییر کرد؟

پس از انتشار اظهارنظر کارشناسی مرکز پژوهشها درباره طرح صیانت که طی آن این مرکز ایرادات بسیار زیادی برای این طرح برشمرد، این پرسش ایجاد شد که چرا نظر مرکز پژوهشها در طی چندماه تغییر کرده است؟ چرا که در ابتدای بررسی این طرح در مجلس به نظر می رسید این مرکز پژوهشی با این طرح موافق است.

عطاالله رفیعی آتانی، قائم مقام مرکز پژوهشها در گفتگویی درباره طرح صیانت از فضای مجازی با بیان اینکه با توجه به تاکید ویژه سیاست‌های کلی قانونگذاری برای مشارکت ذینفعان و ذیربطان، نشست‌های نخبگانی متعددی برگزار شد، افزود: طبق تحلیل نشست‌های مربوط، اکثریت کارشناسان، مفاد طرح را دارای اشکالات می‌دانستند، هرچند بر ضرورت وجود بستر قانونی در این باره نیز تاکید شد لذا نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره طرح موسوم به صیانت دقیقا همان نظرات دوره قبلی بود با این تفاوت که نقطه نظرات ذی‌ربطان و مخاطبان طرح نیز در دور جدید بررسی محل استناد واقع شده است.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: در دوره پیش نیز مجموعه مرکز با اینکه اصل ضرورت تنظیم‌گری و مدیریت فضای مجازی را بدیهی می‌دانست، اما در مورد طرح مذکور غالب معاونت‌ها و دفاتر مرکز، دارای نظرات انتقادی معطوف به برخی مواد و اصلاح و تکمیل آن را داشتند. اما با توجه به تقاضای تسریع بررسی و محدودیت زمان و نیز ارتباط موثر و مستقیم معاونت فرهنگی با کمیسیون فرهنگی، نظرات معاونت‌ها و دفاتر دیگر مرکز به درستی دیده نشد و اعمال نظرات موکول به موعد بررسی در جلسات کمیسیون تخصصی شد که البته کمیسیون تقاضای بررسی بصورت اصل ۸۵ نمود و فرصت بررسی دقیق تر در کمیسیون فرهنگی به کمیسیون مشترک موکول شد.

رفیعی اتانی افزود: از طرفی در دور نخست بررسی به عنوان مرکز نیز هیچ گزارش تحقیقی به نحو متعارف مرکز نیز منتشر نشد که همه اشکالات، ضعف‌ها و قوت‌های آن گفته شود. بنابراین آنچه که در نامه جدید مرکز پژوهش‌ها به مجلس اعلام شده، نظرات همه دفاتر و معاونت‌های مرکز مبتنی بر دریافت‌های کارشناسی و جلسات نخبگانی بوده و هست، که به صورت طبیعی می‌تواند مخالفان و موافقانی داشته باشد و یا ممکن است برخی با نظرات برخی از دفاتر مثل دفاتر حقوقی و زیربنایی موافق باشند و یا دفتر فرهنگی و اجتماعی و یا بالعکس.

معین الدین سعیدی، نماینده مجلس در این باره به فرهیختگان گفت: «جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مباحث کارشناسی، جایگاه بسیار منحصربه‌فرد و مهمی است. زمانی که کارشناسان این مرکز به این جمع‌بندی رسیده‌اند، من اطمینان دارم هیچ نگاه سیاسی‌ای پشت نظر ایشان نبوده است.

درباره اینکه بگوییم ما فارغ از همه فشارها کار خودمان را می‌کنیم باید یادمان باشد ما نماینده مردم هستیم. نماینده خواست و اراده عمومی جامعه هستیم. ما رئیس مردم نیستیم. زمانی که قاطبه مردم ملاحظات خودشان درباره نحوه بررسی این طرح را به شکل‌های مختلف نشان داده‌اند، انتظار می‌رود ما هم به خواست و اراده عمومی جامعه تمکین کنیم.

مضاف‌بر اینکه بحث صیانت اصل هشتادوپنجی شد که این خود، مسائل و معضلاتی را ایجاد کرد و نوع نظارت تمامی نمایندگان را، زمانی که مساله کاملا به کمیسیون مشترک واگذار شد، دچار چالش کرد.

درمجموع من فکر می‌کنم نظر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی یک نظر کارشناسی است و از آنجاکه مجلس انقلابی موارد را کاملا برمبنای کار کارشناسی پیگیری می‌کند، در این خصوص هم ان‌شاءالله این نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها در دستورکار عزیزان قرار بگیرد.»


تحلیل میرسلیم از موضع اصلاح‌طلبان در قبال دولت رئیسی

سیدمصطفی میرسلیم، نماینده تهران و عضو حزب موتلفه درباره موضع اصلاح طلبان در قبال دوبت رئیسی به مهر گفت: «اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت روحانی به مدت ۸ سال بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی کشور حاکم بودند و توانستند خدماتی را ارائه دهند اما وسعت آن خدمات هیچ گاه نتوانست در مقابل نقاط ضعف و سوءتدبیرهایشان برای آنان آبرو کسب کند و حتی خسارت عمده‌ای به سرمایه اعتماد مردم وارد آوردند. اصلاح‌طلبان پس از شکست در دو انتخابات گذشته مجلس و ریاست جمهوری دو راه پیش رو داشتند.

در وهله اول می‌توانستند واقعیت شکست سیاسی خود را بپذیرند، سعی در اصلاح خط مشی سیاسی گذشته خود کنند و همچنین پیشنهاداتی سازنده و دلسوزانه برای رفع مشکلات ارائه دهند. اگر اصلاح طلبان این کار را انجام می‌دادند، می‌توانستند ضمن مشارکت برای جبران اشتباهات، همکاری برای پیشرفت کشور و التیام بخشیدن به آلام مردم، موجب جلب تمایل مردم به خودشان در آینده شوند.

اما متاسفانه اصلاح‌طلبان شیوه تخریب دولت را پیش گرفتند و بر موج نارضایتی‌های معیشتی مردم سوار شدند، در حالی که عمدتاً خود آنان باعث این مشکلات شدند. این افراد با انتقاد تخریبی، انگ زدن به اعضای دولت رئیسی، هوچی‌گری و سوءاستفاده از ابزار لجام گسیخته فضای مجازی، به دنبال آن هستند که مانع توفیق دولت شوند و می‌خواهند با این کار خشنودی بیگانگان را جلب کنند…

ضعف اعتقاد و لجاجت اصلاح‌طلبان مانع از آن است که بپذیرند مشکلات ارزی و اقتصادی کشور در درجه اول به سوء مدیریت گذشته و عملکرد ضعیف آن‌ها بازمی‌گردد و تحریم‌ها نسبت به آن سوء مدیریت، موضوعی فرعی محسوب می‌شود. متاسفانه لجاجت سیاسی اصلاح‌طلبان مانع همراهی آن‌ها با دولت رئیسی برای اصلاح امور می‌شود.

آن‌ها گمان می‌کنند با این تلاش می‌توانند آبروی از دست رفته را جبران کنند و بر مبنای همین گمان غلط، هر آنچه در توان دارند به کار می‌گیرند تا مانع موفقیت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شوند.»


روایت خبرگزاری ایرنا از کارشکنی فرانسوی ها در مسیر توافق

یک منبع با اشاره به مانع‌تراشی تیم مذاکره کننده فرانسه در وین گفت: پیش‌نویس وین در زمانی که فرانسوی‌ها نبودند، پیشرفت داشت، اما به محض بازگشت آنها، کند شدن روند گفت و گوها محسوس بود.

یک منبع آگاه درباره عملکرد برخی از کشورهای اروپایی در دور پیشین مذاکرات وین به خبرنگار ایرنا گفت: تیم مذاکره کننده فرانسه نقش سازنده‌ای در مذاکرات ایفا نمی‌کرد و عمدتا با سنگ‌اندازی‌های خود سرعت پیشرفت در گفت و گوها را تا حد قابل توجهی پایین آورده بود.

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره جدیدترین وضعیت گفت و گوهای وین گفت: در مذاکرات قبلی در مجموع رویکرد برخی کشورهای اروپایی به طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدیم؛ انتظار ما این است که طرف فرانسوی در مذاکرات بر نقش سازنده تمرکز و کمک کند.

این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود گفت: حضور نمایندگان فرانسه در اجلاس وزاری خارجه گروه ۷ در لیورپول و غیبت دو روزه آنها حین کار بر روی پیش‌نویس‌ها در دور قبلی مذاکرات، باعث شد که متن‌ها پیشرفت زیادی داشته باشد؛ اما دوباره بعد از بازگشت آنها از لیورپول، مجددا روند اخلال‌گری آغاز شد.

این منبع آگاه افزود: پیش‌نویس‌ها تا حد قابل قبولی پیشرفت کرده بود؛ ولی بعد از بازگشت نمایندگان فرانسه از کنفرانس لیورپول و مخالفت آنها با پیش‌نویس‌ها، مسیر مذاکرات مختل شد؛ این امر باعث شد که در جلسه داخلی بین کشورهای ۱+۴، بحث‌هایی شکل بگیرد.

البته این اولین بار نیست که فرانسه قصد برهم زدن مذاکرات و بازی در نقش پلیس بد را دارد. فرانسوی‌ها در مذاکرات هسته‌ای قبل از ۲۰۱۵ نیز مواضع مشابهی را اتخاذ کرده و به طور خاص دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی را در قبال برجام، مدنظر قرار داده بودند.


مجلس همه رانتها برای وکالت را حذف کرد

مجلس شورای اسلامی پیش از این و در جریان بررسی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار رانت قضات و نمایندگان را برای معافیت از آزمون وکالت حذف کرده بود که با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود. مجلس برای رفع ایراد شورای نگهبان، این جمله را در انتهای :تبصره ماده (۱) قانون کیفیت أخذ پروانه وکالت دادگستری اضافه کرد: هرگونه سابقه‌ای جایگزین آزمون وکالت نخواهد بود.

بدین ترتیب و در صورت موافقت شورای نگهبان باین این اصلاحات، زین پس همه افرادی که خواهان اخذ پروانه وکالت هستند باید در آزمون وکالت شرکت کنند. به علاوه با تصویب این قانون ظرفیت پذیرفته شدگان وکالت تابع حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز است و دیگر خبری از ظرفیت های اعلامی اندک وجود نخواهد داشت.


نحوه بررسی بودجه در مجلس تغییر کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس، نحوه رسیدگی به لایحه بودجه سالیانه را تغییر دادند که بر اساس آن بودجه به صورت دو شوری مورد بررسی قرار می گیرد.


توضیحات مخبر درباره ارز ۴۲۰۰ برای دارو

به گزارش ایسنا،  محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در جلسه ای با اعضای سندیکای داروی انسانی در خصوص برخی شایعات مطرح شده در زمینه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به بخش دارو تاکید کرد: آزادسازی ارز ترجیحی برای بخش دارو نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت به هیچ وجه در دولت مطرح نیست و انتظار می رود صنایع داروسازی با قیمت گذاری مناسب به رفع نیازمندی های دارویی کشور کمک کنند.


افشاگری ابطحی درباره پشت پرده ممنوع الخروجی اش بعد از ۸۸
محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب و رییس دفتر خاتمی در دوران ریاست جمهوری، در توضیح اینکه قبلا در صفحه‌ی شخصی‌اش نوشته بود که ممنوع الخروج است، ولی نمی‌داند چرا، گفت: این نمی‌دانیم به این دلیل است که هیچ حکمی نیست و ما بی‌دلیل ممنوع الخروجیم. من گذرنامه‌ام داشتم، یکی دو تا سفر هم بعد از سال ۸۸ رفتم؛ یک بار در فرودگاه امام حدود ۷ سال پیش در حال رفتن به پرواز بودم، بارهایم را هم تحویل داده بودم که دیدم نوشته‌اند ممنوع الخروج و گذرنامه‌ی مرا گرفتند. خیلی جاها سر زدم و پیگیری کردم، چون این گرفتن گذرنامه یک روال قانونی یا حقوقی نبود، بلکه یک تصمیم سیاسی بود و برای خیلی از دوستان این تصمیم گرفته شده بود. پیگیری‌های زیادی من داشتم با آدم‌های مختلف در سطوح مختلف مذاکره هم کردم، ولی نتیجه نداده و گذرنامه‌ی من همچنان دست خودم نیست.

ابطحی در پاسخ به این پرسش که آیا ممنوع الخروجی برای شما یا کار شما مشکلی ایجاد کرده است، گفت: یک بار به من پیشنهاد یک بار خروج را دادند که من نپذیرفتم. یک بار خروج معنی‌اش این است که برو برنگرد. من تمام سرمایه‌ام و هویت‌ام داخل ایران است. او درباره‌ی پیگیری‌هایش توضیح داد: من تقریباً به هر کسی که آشنا بوده و مقامی داشته برای گذرنامه گفته‌ام ولی برایم آنقدر مهم نبوده که بیایم مصاحبه کنم و تبلیغ کنم. دفعه قبل هم که گفتم به این خاطر بود که یک عده‌ای از این سایبری‌ها پیله کرده بودند که بلند شوید بروید برای دفاع از آقای احمدشاه مسعود در مقابل طالبان. یک عده از این طالبان‌دوستان گفتند بلند شوید بروید افغانستان که گفتم ممنوع الخروج هستم. ابطحی تاکید کرد: من ممنوع الخروج نیستم، من در لیستی که در کامپیوتر بزنید، جزو ممنوع الخروجی‌ها نیستم، اصل گذرنامه‌ی مرا به من نمی‌دهند. یک مرحله جلوتر از ممنوع الخروجی‌ها هستم!


مهدی چمران هم به صف تبلیغ‌کنندگان اینستاگرامی پیوست
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، به تازگی در یک ویدئوی تبلیغاتی برای «عینک‌سازی بینا»، متعلق به محمود نکوگویان دیده شده. چمران به سبک تبلیغات اینستاگرامی بعد از سلام می‌گوید ۴۰سال است عینک‌هایش را از این فروشگاه می‌خرد. مشخص نیست که آیا رئیس ۸۰ ساله شورای شهر انقلابی و اصولگرا برای این تبلیغ پولی نیز دریافت کرده یا نه؟!


دیدار یک ساعته حسن روحانی با رهبر انقلاب

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیتی نوشت: «حتی اگر از محتوای دیدار اخیر یک ساعته حسن روحانی با رهبر معظم انقلاب، هیچ خبری منتشر نشود، اصل خبر، پیام مهمی دارد برای اهالی سیاست؛ چه راست، چه چپ، چه دلواپس، چه…»


روایت مهم جواد امام از دیدار خصوصی روحانی با رهبری
جواد امام در گفت‌وگو با ایلنا، درباره دیدار حسن روحانی با مقام معظم رهبری گفت: خبرهایی در این خصوص در فضای مجازی مشاهده کردم، اما پیش از آن از دوستان مشترکی با آقای روحانی داریم، شنیده بودم که چند هفته پیش این ملاقات صورت گرفته است.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: آقای روحانی در گزارشی که به دوستانشان دادند، بسیار ابراز رضایت‌مندی کرده بودند؛ از جلسه‌ای که با رهبری داشتند و صحبت‌هایی که رد و بدل شده است. وی درباره تاثیرات این دیدار بیان کرد: به هر حال یک عده‌ای هستند که تلاش می‌کنند اساساً این ارتباطات و دیدارها فراهم نشود و صورت نگیرد و این همان بحث نفوذ است که ما مطرح می‌کنیم، معتقدم این جریان در واقع کار دشمن را کم و سعی می‌کند هر کسی که در دایره نظام است را به جز یک گروه خاص حذف کند و دایره خودی‌ها به شدت تنگ شده است.امام تاکید کرد: آنچه امروز مورد لطمه واقع شده است اساساً جمهوریت نظام و خطری است که متوجه اساس کشور است. این مسیر، مسیر ناکجا آبادی است و آنهایی که دلسوز کشور و نگران از این موضوع هستند بارها ابراز نگرانی کرده‌اند. وی یادآور شد: آقای روحانی ۸ سال رئیس‌جمهور این کشور بوده است، وی با تایید سیستم‌های نظارتی و امنیتی برای شرکت در انتخابات حاضر شده و مردم به او رای داده‌اند و این واقعیت‌ها قابل حذف و قابل کتمان نیست. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: باید از تجربه هشت سال گذشته استفاده کرد؛ مانند آنچه امروز درباره ضرورت مذاکره بیان می‌شود و خود آقایان هم به آن اذعان دارند و گفته‌اند یکی از تجاربی که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تجربه مذاکرات دور قبل است که بسیار کارآمد بوده است.


ریشه اعتراضات صنفی احساس تبعیض است
غلامرضا ظریفیان، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره اعتراضات صنفی چند وقت اخیر گفت: «می‌توان ریشه مهم‌ترین علت اعتراض‌های متعدد صنفی در چندسال اخیر را در مشکلات اقتصادی کشور جست‌وجو کرد. وقتی صادرات و واردات به مشکل برمی‌خورد، کشور در شرایط تحریم قرار می‌گیرد، تورم افزایش می‌یابد، فقر گسترده می‌شود و ارزش پول ملی به‌شدت کاهش می‌یابد، طبیعی است که مردم تحت فشار شدید اقتصادی قرار گیرند. از طرفی گفت‌وگویی هم با مردم نمی‌شود و اگر شود هم ناقص است. وقتی فقر گسترش یافته و گفت‌وگوی مناسبی میان دولت و مردم نیست، سرمایه اجتماعی کاهش می‌یابد و مردم اعتمادشان را به مسئولان از دست می‌دهند و تنها راهشان اعتراض می‌شود».این فعال سیاسی بیان کرد: «یکی دیگر از عوامل تشدید اعتراضات احساس تبعیضی است. مردم احساس می‌کنند در شرایطی که محدودیت‌های اقتصادی زیادی بر دولت وجود دارد اما برخی برخوردارترند و این فشار، عادلانه‌ بر همه طبقات وارد نمی‌شود؛ بنابراین، بخشی از دلیل اعتراضات مشکلات اقتصادی است، بخش دیگر به حس تبیعضی مربوط می‌شود که مردم احساس می‌کنند.»


روح‌الامینی: با تغییر شیوه بررسی بودجه دست نمایندگان بسته خواهد شد
عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۵ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار اصل ۷۵ قانون اساسی با اشاره به دستور کار مجلس در خصوص رأی به تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس برای تغییر نحوه ساز و کار رسیدگی به لایحه بودجه در صحن و کمیسیون تلفیق عنوان کرد: در ذیل اصل ۷۵ قانون اساسی آمده است، چنانچه در یک جلسه علنی به نماینده‌ای توهین یا نظر به عقیده او خلاف جلوه داده شود، نماینده مذکور می‌تواند در همان جلسه یا جلسه بعد در قالب اصل ۷۵ تذکر خود را بیان کند. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موافقان طرح بنده را نیز موافق کلیات جلوه دادند، گفت: این در حالی است که این گونه نبود و نکته من به خوبی شنیده نشد. آقایان بحرینی و پورابراهیمی از موافقان طرح نیز دغدغه من را درست تلقی کردند. وی ادامه داد: ماده ۱۵۰ بر لوایح دو شوری حاکم است و وقتی طرحی دو شوری شود، شما فقط می‌توانید طی ۱۲ ساعت پیشنهادهای خود را در خصوص آن طرح بارگذاری کنید. اگر بودجه نیز به این شکل بررسی و در پستوی تلفیق به تصویب برسد و فرصتی برای ارائه پیشنهادات از جانب نمایندگان وجود نداشته باشد، چطور می‌توان نسبت به لحاظ دغدغه نمایندگان در بودجه امیدوار بود لذا حق نمایندگان ذبح خواهد شد. روح‌الامینی با انتقاد از اینکه با این تغییر آیین‌نامه با فوت و فنی دست نمایندگان بسته خواهد شد، گفت: برای مثال بنده پیشنهادی در خصوص ۷ اژدهای هفت سر شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، بانک سپه و بانک ملی ارائه کردم که ۵ درصد از درآمدهای این شرکت‌ها به حوزه‌های بهداشت و درمان و دانشگاه اختصاص پیدا کند؛ اما اگر اجازه چنین پیشنهادی در صحن در زمان ارائه بودجه وجود نداشته باشد، حق ارائه پیشنهاد از طرف نمایندگان سلب خواهد شد.


پناهیان: پیشرفت‌های مادی و ساختمان‌های آسمان خراش کشورهای منطقه بی ارزش است
پناهیان با تاکید بر اینکه نمی‌توان فرهنگ و دین را در جهان بدون پشتوانه قدرت ماندگار کرد، افزود: در جهانی که سرتاسر توطئه و دشمنی با مسلمانان است، حتما باید مسلمان از مسیر قدرت برای مقابله با دشمنان وارد شوند. وی گفت: پیشرفت‌های مادی و ساختمان‌های آسمان خراش که در کشورهای منطقه مشاهده می‌شود، تکیه بر قدرت‌های پوشالی غربی دارد و از این رو بی ارزش است و پشتوانه مردمی ندارد و محکوم به شکست هستند. این سخنران در بخش دیگر سخنان خود به محرومیت‌های قشم اشاره کرد و افزود: دولت سیزدهم عزم خود را برای محرومیت زدایی‌ها جزم کرده و امیدواریم مشکلات قشم هم در این دولت مرتفع شود.


صادق کوشکی: در ماجرای توافق اخیر با آژانس، هیچ امتیازی به ما داده نشد
یک تحلیلگر سیاسی اصولگرا، اظهار کرد: «در مذاکره شما همیشه باید حداکثر امتیازات را برای کشور مطالبه کنید. اگر حداکثر‌ها به دست آمد که چه بهتر، اما اگر مقداری هم کاهش پیدا کرد، اشکالی ندارد.» محمد‌صادق کوشکی در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به سوالی درمورد اعتراض مدیرمسئول کیهان به حسین امیر‌عبداالهیان و علی باقری‌کنی در مورد طلب لغو همه تحریم‌ها به جای تحریم‌های برجامی گفت: «من کاری به آقای شریعتمداری ندارم، ولی شخصا یک نقدی داشتم در خصوص مقوله نصب دوربین‌ها که به آژانس اجازه داده شد که در مجموعه کرج دوربین گذاشته شود. بحث من این بود که ما در حوزه هسته‌ای و در عرصه‌های مختلف از نحوه همکاری با آژانس تا مذاکرات وین، یک تجربه هشت ساله را پیش روی خود داریم؛ در این تجربه ما با حسن نیت، هرگونه همکاری ممکن را با آژانس یا با طرف‌های ۱+۵ انجام دادیم و خروجی همه این همکاری‌ها و حسن نیت‌ها این بود که هم به تاسیسات و دانشمندان هسته‌ای ما حمله شد و هم اینکه هیچ امتیازی در این عرصه به ما داده نشد؛ یعنی عملا دست ما از بدیهی‌ترین امتیازات خالی ماند.»


«راهبر» مقصر حادثه متروی تهران
سیدمجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به جزئیات حادثه برخورد دو قطار مترو در خط ۵ گفت: در جلسه شب گذشته کمیسیون سوانح مشخص شد، راهبر یکی از قطار‌ها هوشیاری و تمرکز کافی نداشته و ۴ خطا همزمان صورت گرفته است. شفیعی خاطرنشان کرد:‌ به نظر می‌رسد که راهبر قطار از لحاظ روحی و جسمی هوشیاری و تمرکز کافی نداشته؛ علیرغم اینکه این راهبر ۱۸ سال سابقه کار داشته و به هر حال غیرحرفه‌ای نبوده؛ البته دو مورد خطا هم در گذشته داشته است.


ذوالنور: گرانی خودرو کمر مردم را شکسته
مجتبی ذوالنور در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس بیان کرد: گرانی خودرو کمر مردم را شکسته است و بر روی همه چیز تاثیر می‌گذارد. باید هر چه سریعتر فکری به حال مافیای خودروسازی داخلی کرد و تدبیر برای کنترل بازار خودرو اتخاذ کنیم. وی در ادامه اظهار کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واقعا تبعات سنگینی برای مردم به دنبال دارد. ما باید عرضه خود را در نظارت بر توزیع نهادهای دامی و کنترل بازار انجام دهیم. قطعا زحمت این کار کمتر از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود. نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: جامعه کشش و تحمل تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد انتظار می رود هیات رئیسه در تعامل با دولت این موضوع را به صورت جدی دنبال کند.


سخنگوی کمیسیون «طرح صیانت از فضای مجازی»: نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها معیار نیست
لطف‌الله سیاه‌کلی  در مورد اینکه برخی از ایراداتی که مرکز پژوهش‌های مجلس از طرح صیانت از فضای مجازی عنوان کرده است مانند ترغیب مهاجرت نخبگان و دخالت در کسب و کار عمومی، کاملا با آنچه پیش از این اعضای کمیسیون مشترک ادعا می‌کردند که تصویب این طرح چنین تبعاتی را به همراه ندارد متفاوت است، گفت: «مرکز پژوهش‌های مجلس تحلیلش را داده است. قرار بود که مرکز پژوهش‌ها طرح جدیدی ارئه دهد و در واقع این وظیفه مرکز بود. الان هم از ما فرصت خواسته تا طرح جدیدی را ارائه دهد حال در این مقطع یک تحلیلی هم منتشر کرده است که هم نکات مثبت و هم نکات منفی را گفته است.» وی خاطر نشان کرد: «این طرحی هم که الان موجود است، سال‌ها مرکز پژوهش‌ها حتی قبل از این دوره، روی آن کار کرده است. به هر حال چون دیدگاه ما این است که از نظر کارشناسان و نخبگان استفاده کنیم، حتما به این مسائل توجه می‌کنیم. در هر صورت فردا جلسه کمیسیون است و در آنجا صحبت و تصمیم‌گیری می‌شود که به مرکز پژوهش‌ها فرصت دهیم تا طرح جدید را ارائه کند یا خیر.» این نماینده مجلس اضافه کرد: «بنابراین باید ببینیم آن طرحی که می‌آید چیست. اینکه نظر کارشناسی داده‌اند معیار کار نیست، بلکه معیار کار طرحی است که ارائه می‌شود. تلاش این است قانونی که به تصویب می‌رسد، حداقل اشکال را داشته باشد؛ اینکه می‌گویم حداقل به این دلیل است که گاهی غیر عمد متوجه اشکالات نیستیم و اگر متوجه باشیم حتما جلوی آن را می‌گیریم چراکه قانون باید بدون اشکال باشد.»