در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: علت رأی ندادن نایب رئیس مجلس به لغو بررسی اصل ۸۵ طرح صیانت از فضای مجازی / تلاش جلالی برای تاسیس شبکه روس زبان در صدا و سیما / ابطحی به حسین شریعتمداری: من لال نبودم، اما دوستی شما دوستی خاله خرسه است و... را می‌خوانید.

پروتکل‌شکنی در هیات زوارالبقیع
دو شب پیش هیات‌ زوارالبقیع در حالی برگزار شد که هیچ پروتکلی را رعایت نکرده بود. پس از اعلام تخلف، پلیس امنیت به پرونده تخلف این هیات ورود کرد و با احضار مسئولان، مقدمات برخورد با آنها را فراهم کرد. فیلم از پروتکل‌شکنی هیات زوارالبقیع در جنوب تهران، از اینستاگرام مداحی به‌نام حسین ستوده، در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود.

واردات ۱۲۰ میلیون دز واکسن طی سه ماه آینده
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: ۱۲۰ میلیون دز واکسن وارداتی در صورت خوش قولی طرف های خارجی به کشور طی سه ماه آینده وارد می شود.

رای عجیب مجلس درباره طرح صیانت
در جلسه علنی امروز مجلس، نمایندگان با لغو بررسی طرح صیانت طبق اصل هشتاد و پنجم طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت نکردند. این در حالی است که صبح امروز در جلسه عیرعلنی با لغو بررسی این طرح ببه شکل خاص مطابق اصل ۸۵ موافقت کرده بودند. به این ترتیب تصمیم قبلی پابرجا ماند و طرح جنجالی به صحن علنی نمی‌آید بلکه در کمیسیون مشترک بررسی و مستقیما به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

قربانیان کرونا، همچنان پانصدتایی
بنابر اعلام روز ۱۹ مرداد وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته با تزریق بیش از ۶۴۶ هزار دوز واکسن، رکورد واکسیناسیون کرونا در ایران شکسته شد و در عین متاسفانه ۵۰۸ تن دیگر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان باختند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۵ هزار و ۱۱۱ نفر رسید. ۳۹ هزار و ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۶۳۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۶۷۶ نفر رسید.

مرگ و میر کرونا تا یک ماه و نیم دیگر صعودی است
حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به روند بیماری کرونا در کشور و انتقاد از کاهش رعایت پروتکل‌ها، گفت: پیش‌بینی چندین مرجع بین‌المللی این است که تا یک ماه آینده تعداد موارد ابتلاء بالا خواهد رفت و تا یک ماه و نیم آینده موارد مرگ صعودی خواهد بود. این در حالی است که در کشور عامل تشدید کننده تجمع نداشته باشیم.

استعفای زاکانی اعلام وصول شد
محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی  سه شنبه گفت: در اجرای ماده ۹۱ آیین نامه داخلی مجلس درخواست استعفای آقای زاکانی اعلام وصول شده و در دستور کار قرار می گیرد.

طالبان: ورود به کابل؟ فعلا نه
سخنگوی طالبان گفت: طالبان هنوز وارد کابل نشده و در مورد پایتخت افغانستان تصمیمی نگرفته است. وی افزود: شاید ابتدا استان های اطراف کابل پاکسازی شوند. عملیات به گونه ای برنامه ریزی شده که ابتدا لازم است سایر استان ها را پاکسازی کنیم و بعد در باره کابل تصمیم بگیریم.

کمبود تابوت و آمبولانس در مشهد!
فرماندار مشهد گفت: افزایش آمار فوت‌شدگان ناشی از فاجعه کرونا در مشهد منجر به کمبود تابوت و آمبولانس در این کلان‌شهر شده است.

دستور رئیسی درباره تعطیلی کرونایی
پس از بازدید روز سه شنبه سید ابراهیم رئیسی از یکی از مراکز تزریق واکسن و نیز بخش کرونای بیمارستان امام خمینی(ره) تهران، جلسه اضطراری ستاد کرونا به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه مقرر گردید به منظور کنترل پیک پنجم کرونا، قرارگاه مبارزه با کرونا جزییات تعطیلات هفته آتی را بررسی و جهت تصویب، پیشنهاد نماید.

وکیل خانواده روح الامینی: حکم تبرئه سعید مرتضوی احتمالاً صحت دارد

میرمجید طاهری، وکیل خانواده روح الامینی در خصوص آخرین وضعیت پرونده موکل خود و انتشار اخباری مبنی بر برائت سعید مرتضوی، اظهار کرد: هنوز دادنامه‌ای به ما ابلاغ نشده است. ما از سال گذشته پیگیر این پرونده بودیم به این دلیل که یک مرتبه آقای مرتضوی در اسفند ماه سال ۹۸ تقاضای اعاده دادرسی کرده بودند و در همان اسفند ماه با درخواست ایشان در شعبه اول دیوان عالی کشور موافقت شد. بعد از نقض پرونده به شعبه ۸ کیفری یک ارسال شد و ۸ کیفری یک رأی دیوان را نپذیرفتند و حکم قبلی را تأیید کردند.وکیل خانواده روح‌الامینی تأکید کرد: پرونده‌های این چنینی در حالت عادی بسیار زمان بر است. پرونده ایشان سریع رسیدگی شده و احتمال دارد که این خبر صحت داشته باشد اما هیچ گونه دادنامه‌ای به دست من و موکلینم نرسیده است که به صورت قطعی این خبر را تأیید کنم. طاهری اضافه کرد: با توجه به سابقه رسیدگی در شعبه اول دیوان عالی کشور و نقضی که در گذشته توسط آقای مرتضوی مقدم رییس محترم دیوان عالی صورت گرفت، ممکن است قسمت دیگر از اتهامات نیز مجدداً‌ در همان شعبه نقض شده باشد.

واکنش یک نماینده به زیر گرفتن دو زن به دلیل بد حجابی: پاسخ محکم به رفتارهای طالبانی می دهیم تا درس عبرت شود

نماینده مرند و جلفا در مجلس به زیر گرفتن دو زن بدلیل بد حجابی در ارومیه واکنش نشان داد. معصومه پاشایی بهرام در توئیتی نوشت: «‌در مورد زیر گرفتن دو زن بدلیل بد حجابی در ارومیه، باید بگویم بعضی ها نمی فهمند در کشور متمدنی به نام ایران زندگی می کنند و اینجا پاسخ قضایی محکم به رفتارهای طالبانی می دهیم تا درس عبرتی برای آنان شود که می خواهند امنیت اجتماعی زنان را خدشه دار کنند.»

عدم تعطیلی دو هفته‌ای کشور در ستاد کرونا بدون حتی یک رای مخالف تصویب شد

روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور درخصوص علت عدم تعطیلی کشور نوشت: کما فی السابق؛ هرگونه تصمیمی در ستاد ملی کرونا به اتفاق آرا تصویب می شود و نظرات فردی و بخشی ملاک تصمیم جمعی نیست. پیشنهاد تعطیلی نیز ابتدا درقرارگاه مورد بحث قرار گرفت و سپس در ستاد ملی کرونا با حضور رییس جمهور محترم، باتوجه به شرایط فعلی بدون هیچ مخالفتی، عدم تعطیلی تصویب شد. سعید نمکی وزیر بهداشت پیشتر در نامه‌ای به رهبری از ایشان خواسته بود که دستور تعطیلی دو هفته‌ای کشور را بدهند؛ مقام معظم رهبری نیز برای بررسی تخصصی این موضوع، آن را منوط به تصمیم‌گیری در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا کرده بودند.

آقاتهرانی: با طرح صیانت، می خواهیم از کاربران حمایت مالی کنیم

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره طرح صیانت گفت: ما در تلاش هستیم که از کاربران فضای مجازی حمایت مالی صورت بگیرد چرا که کاربران برای استفاده از فضای اپلیکیشن‌هایی که از خارج مدیریت می‌شوند همچون تلگرام باید هزینه‌ای برای فیلترشکن بپردازد، ضمن اینکه هزینه‌ای که مردم برای داخل می‌پردازند با هزینه اینترنت خارجی برابری دارد که در تلاش هستیم این هزینه برای کاربران به یک سوم کاهش پیدا کند و شرایطی را فراهم کنیم که از نظر اقتصادی برای مردم مقرون به صرفه باشد.

واکنش چمران به نامه سازمان بازرسی در مخالفت با انتخاب زاکانی: در این نامه اسمی از شخصی نیامده

رئیس شورای شهر تهران در ارتباط با نامه ارسال شده از سوی سازمان بازرسی به شورای شهر تهران و همچنین شوراهای استان تهران واکنش نشان داد. مهدی چمران در حاشیه برگزاری سومین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره نامه سازمان بازرسی اظهار کرد: این نامه محرمانه است و نباید درباره آن توضیح دهم. در این نامه به شرایط کسانی که می‌خواهند شهردار شوند، اشاره شده و توضیحاتی که در حد مسائل اصلی بوده را یادآوری و توصیه کرده‌اند که آنها رعایت شود. وی در پاسخ به این پرسش که پاسخ شورای شهر به این نامه چیست، گفت: این گونه نامه‌ها مسائل داخلی است و پاسخ نمی‌خواهد. البته این نامه برای کل شوراهای استان تهران ارسال شده است. همچنین در این نامه اسمی از شخصی نیامده است. چمران در پاسخ به این پرسش که آیا شورای شهر تهران با سران سه قوه دیداری را انجام خواهد کرد یا خیر، خاطرنشان کرد: فعلا برنامه‌ای نداریم.

نامه بسیج دانشجویی به زاکانی: انتظار داریم در صورت نداشتن جوابی مستدل و قانونی، استعفا دهید

این نامه خطاب به زاکانی آمده است: به نظر می‌رسد شما طبق قوانین، صلاحیت قانونی لازم جهت تصدی شهرداری تهران را دارا نیستید، زیرا طبق بند ب ماده‌ی یک «بخشنامه‌ی تعیین مدارک و رشته‌های تحصیلی موضوع تبصره ۱ ماده ۲ آیین‌نامه‌ی اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوب ۱۳۹۷/۹/۲۵ هیات وزیران»، رشته‌ی تحصیلی شما یعنی پزشکی هسته‌ای، جزو رشته‌های مرتبط اشاره‌شده در گروه علوم تجربی نمی‌باشد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال با نمایندگان مجلس فرمودند: «یکی از آسیب‌های مجلس شورای اسلامی این است که نماینده از اولی که وارد مجلس می‌شود، نقشه‌ی رسیدن به فلان پست اجرایی را در سر خود بپروراند.» با توجه به تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از تلاش برای رسیدن به پست‌ها و مناصب بیرونی و ادامه‌ی مسئولیت در مجلس و همینطور تصریح خود شما بر رها نکردن مرکز پژوهش‌ها، چه توجیهی برای نیمه‌کاره رها نمودن مسئولیت نمایندگی‌تان در مجلس دارید؟ در همین راستا بسیج دانشجویی، از جناب‌عالی که خود زمانی در این شجره‌ی طیبه فعالیت داشته و جلودار بوده‌اید، انتظار دارد که در اسرع وقت در جلسه‌ای پاسخ ایرادات وارده را اعلام نموده و در صورت نداشتن جوابی مستدل و قانونی، از قبول سمت شهرداری تهران خودداری کرده و استعفای خود را از این مسئولیت اعلام فرمایید.

ابطحی به حسین شریعتمداری: من لال نبودم اما دوستی شما دوستی خاله خرسه است

عضو مجمع روحانیون مبارز در توئیتی به یادداشت حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان واکنش نشان داد.محمدعلی ابطحی در توئیتی نوشت: من نوشتم تحلیف تمام شد به فکر کرونایی ها باشید، کیهان بهش برخورده که نکند این تضعیف دولت رئیسی تلقی شود و در حس خود طنازپنداری نوشته رئیسی لال شفا داده. من که هر روز می نوشتم. لال نبودم اما این دقیق ترین روش دوستی خاله خرسه است. حداقل ۵۸۸ نفر جان دادند.

توصیه سعید جلیلی به جوانان انقلابی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پاسخ اغوا، اقناع است و استفاده از هنر برای بیان بهتر مطالب در بسترهایی نظیر فضای مجازی، یک ضرورت است.سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: نباید از مواجهه با سوالات و شبهات نگران شد، چرا که حق، قابل دفاع است.وی تاکید کرد: پاسخ اغوا، اقناع است و استفاده از هنر برای بیان بهتر مطالب در بسترهایی نظیر فضای مجازی، یک ضرورت است.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان مطلب خود آورده است: اگر جوان آگاه و انقلابی موضوعی را درست و حق می‌داند باید با اعتماد به نفس در برابر شبهات از آن دفاع کند.

لبیک مجلس اصولگرا به درخواست رئیسی

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به درخواست رئیس جمهور از دستور کار مجلس خارج و قرار شد سال آینده مطرح شود.محمدرضا رضایی‌کوچی درباره طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: روز یکشنبه گزارش کمیسیون عمران در خصوص کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در صحن مجلس قرائت شد و قرار بود امروز موافقان و مخالفان نظرات خود را ارائه کرده و این طرح بررسی شود اما این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.وی درباره علت مسکوت شدن این طرح، گفت: رئیسی طی نامه‌ای خواست که این طرح فعلاً مسکوت مانده و سال آینده مطرح شود. با توجه به اینکه یکی از شعارهای رئیس جمهور ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بود، اگر وزارت مسکن ایجاد نشود، این کار به سادگی انجام نخواهد شد.نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی اکنون بسیار عریض و طویل است و باید تفکیک وزارت راه و شهرسازی عملیاتی شود.

تلاش جلالی برای تاسیس شبکه روس زبان در صدا و سیما

نماینده جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک یک شبکه روسی زبان در ایران ایجاد شود.طبق گزارشی که خبرگزاری تاس روسیه روز سه شنبه (امروز) منتشر کرد، سفیر و نماینده تهران در مسکو درباره احتمال ایجاد شبکه تلویزیونی روس زبان در ایران صحبت کرد.طبق این گزارش، کاظم جلالی در سخنرانی برای «بنیاد عمومی دیپلماسی گورچاکوف» گفت: «شبکه‌های زیادی به زبان‌های مختلف (در ایران) وجود دارد اما هنوز هیچ شبکه به زبان روسی نیست».سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه ادامه داد: «ما در حال حاضر در حال صحبت با رهبران (مسئولان) مرتبط برای ایجاد یک شبکه روس زبان هستیم».وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت ریاست محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایجاد این شبکه روس زبان در «آینده نزدیک» محقق شود.

اولین پیام سفیر جدید انگلیس در ایران

سفیر جدید انگلیس در تهران با انتشار ویدئویی از از خود نخستین روز کاری در ایران، بر همکاری در روابط تهران و لندن تاکید کرد.سایمون شرکلیف با انتشار ویدئویی از خود گفت: سلام، من سایمون شرکلیف هستم، سفیر جدید انگلیس در ایران. این اولین روز ماموریتم در تهران است.وی ادامه داد: خیلی وقت پیش از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ به عنوان یک دیپلمات جوان در تهران بودم و آنقدر خاطرات خوبی داشتم که واقعاً برای این روز، خیلی منتظر بودم. امروز از دیدن دوستان و همکاران قدیمی در سفارت انگلستان خیلی خوشحال بودم و ان‌شاءلله به زودی دوستان بیشتری در تهران هم قدیم و هم جدید می‌بینم.شرکلیف با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌ها در روابط دوجانبه انگلیس و ایران وجود دارد، اظهار داشت: با این تاریخ طولانی و پیچیده که هم بالا و هم پایین داریم، ولی می‌خواهیم با مسئولان ایرانی با این فرصت‌ها و چالش‌ها با هم به نفع هر دو کشور کار کنیم.

علت رأی ندادن نایب رئیس مجلس به لغو بررسی اصل ۸۵ طرح صیانت از فضای مجازی

عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس درباره علت رأی ندادن به طرح «لغو بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵» به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: این اتفاقی معمول است، ممکن است کسی تلفن ضروری داشته باشد و رای ندهد، برخی در مجلس هستند و رای نمی دهند.سیستم رای دهی برای هر نماینده یک جا را تعریف کرده است؛ آنجا که می نشیند، من هم پشت میز و صندلی خودم می توانم رای دهم اما وقتی برای اداره مجلس به جایگاه هیات رئیسه می روم، سیستم برای رئیس مجلس تعریف شده که بخش فناوری باید آن را جابجا کند و تا زمان رای دادن معلوم نمی کند سیستم من به صندلی من وصل است یا در جایگاه هیات رئیسه. با این حال از کجا معلوم که من مخالف یا موافق این طرح بودم؟ شاید رای من به سبد موافقین می افزود.

رای شورای شهر تهران به زاکانی، باطل است

پیمان حاج‌محمود عطار، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «شرق» توضیح داد: با توجه به مقررات جاری کشور، کسی که می‌خواهد پست دولتی داشته باشد، برابر قانون منع دوشغله‌ها نمی‌تواند هم‌زمان شغل دیگری در سازمان، نهاد یا ارگان دولتی و حتی غیردولتی داشته باشد. در ماجرای انتخاب علیرضا زاکانی نماینده مجلس به‌عنوان شهردار پایتخت ایران باید این سؤال پاسخ داده شود که آیا او در زمان نامزدی برای کسب این پست استعفا داده و استعفا از سوی هیات‌رئیسه مجلس پذیرفته شده یا خیر؟ اگر مراحل قانونی استعفای این نماینده مجلس در زمان انتخابش به‌عنوان شهردار طی نشده باشد و آقای زاکانی بدون قطع این رابطه استخدامی نامزد این پست بوده باشد، از هم‌اکنون این انتخاب با شکایت به دیوان عدالت اداری قابل ابطال است.