در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند سخنگوی فراجا: استقرار گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار در اطراف مدار /مترو تهران: استفاده از گاز سمی در ایستگاه «ارم سبز» صحت ندارد/ عوامل شهادت مردم و نیرو‌های حافظ امنیت در خوزستان به اعدام محکوم شدن/ اولیانوف: امیدوارم شورای حکام از سیاسی‌کاری درباره پرونده ایران خودداری کند/ رمزگشایی همتی از کاهش قیمت دلار: تفاهم با آژانس، شوک لازم را وارد کرد و... را می‌خوانید.

سخنگوی فراجا: استقرار گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار در اطراف مدارس
سخنگوی پلیس گفت: پلیس برای حفاظت و حراست از دانش‌آموزان و فرزندان عزیزمان در برابر اقدامات اخلالگران امنیت عموم، تعداد گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار را در اطراف مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی افزایش داد. سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا اظهار کرد: فرماندهی کل انتظامی کشور ضمن ابراز تاسف از اعلام مسموم شدن تعدادی از دانش‌آموزان دختر، به اطلاع می‌رساند بلافاصله پس از دریافت گزارش‌های مربوط به این موضوع، بررسی تخصصی برای شناسایی و دستگیری عوامل آن در دستور کار فوری پلیس قرار گرفته که به‌ محض دستیابی به شواهد و مدارک متقن به اطلاع شهروندان عزیز خواهد رسید. سخنگوی پلیس گفت: پلیس برای حفاظت و حراست از دانش‌آموزان و فرزندان عزیزمان در برابر اقدامات اخلالگران امنیت عموم، تعداد گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار را در اطراف مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی افزایش داده است.

مترو تهران: استفاده از گاز سمی در ایستگاه «ارم سبز» صحت ندارد
شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه، استفاده از گاز سمی در ایستگاه مترو ارم سبز را رد کرد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه در خصوص اتفاقی که صبح امروز دوشنبه ۱۵ اسفند در ایستگاه مترو ارم سبز رخ داد، گفت: موضوع مطرح در خصوص انتشار گاز سمی در ایستگاه ارم سبز واقعیت ندارد. مسعود درستی افزود: گرد و غبار مشاهده شده در ایستگاه ارم سبز به علت فعالیت‌های عمرانی بوده که تاکید کردیم، این فعالیت‌ها متوقف شود. صبح امروز اخباری مبنی بر انتشار گاز در ایستگاه متروی ارم سبز منتشر شده بود.

رئیس قوه قضائیه: بیش از ۸۰ هزار تن عفو شدند
رئیس قوه قضائیه درخصوص جزئیات عفو گسترده محکومان و متهمان حوادث اخیر، گفت: عفو یک مساله‌ی سیاسی مقطعی نیست؛ این جزو ذات انقلاب ماست. گزارشی که تا کنون دادند، تعداد کسانی که مشمول عفو شدند، اعم از دستگیرشدگان اغتشاشات و غیر اغتشاشات، اعم از آن‌هایی که حکمشان تقلیل پیدا کرده و تخفیف گرفتند، از مرز هشتاد هزار تن گذشته است؛ یعنی تا الان بیش از هشتاد هزار مشمول این عفو واقعاً به نظر بنده پرخیر و برکت رهبر انقلاب شده‌اند. پیش‌بینی این است که با آن قسمتی که رضایت شاکی را می‌گیرند تا نود هزار نفر هم شامل عفو بشوند؛ حتی ممکن است به بالاتر از نود هزار هم برسد.

محمدعلی ابطحی: علم الهدی از علاقه‌مندان آیت‌الله شریعتمداری بود
محمدعلی ابطحی، با انتشار تصویری در اینستاگرام خود نوشت: «این عکس خاطره انگیز را یکی برایم فرستاد. جلو: مرحوم آیت الله شریعتمداری است، پشت سرش پدر مرحومم و آن سید که کمی از صورتش دیده می شود، آقای علم الهدای مشهد است که هم پدرم و هم آقای علم الهدی از علاقه مندان مرحوم شریعتمداری بودند.» او ادامه داد: «آن‌ شیخ‌ کوچولوی عقب عکس هم مرحوم آقای محمد حسن راستگو است که در تلویزیون برنامه کودک اجرا می کرد. پسرک تخس جلویی هم منم. جناب آقای سید محمدعلی ابطحی یاد ایام»

پورمحمدی: به انقلاب فرهنگی نیاز داریم
مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز بیان داشت: کشور در موقعیت حساسی است، چون اتفاقات اخیر رخ داده در کشور طی این چهل و چهار سال عمر انقلاب بی سابقه است. ما به یک انقلاب فرهنگی نیاز داریم. مصطفی پورمحمدی گفت: معمولا زمانی که چنین وقایعی در جامعه ما حادث می شود، همه ما دغدغه‌مند می شویم، امکانات و نیرو‌ها تجمیع می شود، عکس العمل‌هایی برای کنترل شرایط با تمام ظرفیت انجام می گیرد؛ اما با آرام شدن اوضاع، ما نیز فراموش می کنیم، ولی پس از مدتی دوباره این اتفاقات با دامنه و تاثیرگذاری بیشتری تکرار می‌شود. /خبرآنلاین

عوامل شهادت مردم و نیرو‌های حافظ امنیت در خوزستان به اعدام محکوم شدند
شش تن از اعضای گروهک تروریستی حرکه النضال که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اجرای بخشی از عملیات‌های مسلحانه این گروهک در استان خوزستان را بر عهده داشتند به اعدام محکوم شدند. دادگاه انقلاب شهرستان اهواز، شش عضو گروهک تروریستی حرکه النضال را به اعدام محکوم کرد. این افراد عبارتند از: علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی. اعضای شاخه نظامی این گروهک تروریستی که دستورهای سرکردگان ساکن اروپای خود نظیر حبیب نبگان و حبیب الله چعب را اجرا می‎‌کردند، در عملیات‌ تروریستی جداگانه، دو بسیجی به نام‌های علی صالحی مجد و یونس بحر در آبادان و یکی از کارکنان نیروی انتظامی به نام الله‌نظر صفری و یک سرباز وظیفه به نام محمدرضا رفیعی نسب را در بندر امام خمینی (ره) به شهادت رسانده بودند. /میزان

عارف به رییسی نامه نوشت
رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در نامه‌ای به رییس‌جمهور از آن‌چه «فشار‌های بی‌سابقه به دانشگاهیان» خوانده گلایه کرد. در بخش‌هایی از نامه محمدرضا عارف به سیدابراهیم رئیسی، وی با هشدار نسبت به میزان مهاجرت دانشگاهیان به دلیل آن‌چه «امنیتی شدن فضای دانشگاه» خوانده، خواستار ملغی شدن تمامی احکام و محدودیت‌های صادره علیه دانشجویان و اعضای هیات علمی شده است. وی در این نامه با بیان این‌که «دانشگاه‌های کشور که، تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، پژوهش برای تولید دانش و رفع نیاز‌های علمی کشور و تولید فنآوری‌های به روز برای زیست بوم نوآوری و کارآفرینی بر دوش آن است، این روز‌ها حال خوبی ندارند» مشکلات معیشتی استادان، کمبود بودجه‌های پژوهشی برای فعالیت‌های علمی، عدم امکان حضور در مجامع بین المللی به سبب افزایش قیمت ارز و… را یادآور و مدعی شد، مواردی از جمله «قطع یا محدود شدن حقوق استادان به دلیل اظهارنظر»، «اخراج برخی اعضای هیأت علمی»، «بازنشسته شدن اجباری» «حذف دروس»، «جلوگیری و یا توقف ترفیع سالیانه، ارتقا و تبدیل وضعیت» در برخی از دانشگاه‌ها به عنوان حربه علیه اعضای هیأت علمی استفاده می‌شود.

اولیانوف: امیدوارم شورای حکام از سیاسی‌کاری درباره پرونده ایران خودداری کند
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی گفت که امیدوار است، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رویکردی مسئولانه از سیاسی‌کاری درباره پرونده ایران خودداری کند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین در صفحه توییترش درباره برگزاری نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: امیدوارم جلسه آتی شورای حکام از سیاسی‌کاری غیرموجه درباره پرونده ایران خودداری کرده و رویکرد مسئولانه‌ای نسبت به این مساله نشان دهد. اولیانوف در ادامه با اشاره به ادعای مطرح در گزارش شبکه بلومبرگ مبنی بر غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران، اظهار داشت: تلاش‌ها برای ایجاد بحث‌های جنجالی پیرامون این موضوع از جمله غنی‌سازی ۸۴ درصدی شکست خورد. ادعای مطرح در این گزارش، پیشتر با ارائه توضیحات فنی سازمان انرژی اتمی ایران رد شد. /ایسنا

مقام شورای نگهبان: اوایل سال آینده قانون انتخابات اصلاح می‌شود
خیر الله پروین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: با اصلاح قانون انتخابات توسط نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی در اوایل سال آینده، مشکلات قانون فعلی انتخابات، مرتفع و امکان نظارت مؤثر بر انتخابات در سال آینده فراهم شود. /فارس

سخنگوی دولت: چرا یک نفر باید سی سال وزیر باشد و هنوز طلبکار باشد؟
بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: در این دولت سعی شده با اعتماد به جوانان مشکلات کشور حل شود. ما در سطح معاونین وزرا و مدیران کل دستگاه‌ها در دولت، چندین جوان دهه شصتی و هفتادی داریم؛ به عنوان مثال، یکی از معاونان من در سمت دبیری هیأت دولت، دهه هفتادی است. در عمل هم می‌بینیم هرجا که یک بن‌بستی شکسته شد، یکی از همین مدیران جوان دولت موثر بود. وی تأکید کرد: ما انتظار، روش ارزیابی و تعامل‌مان با جوانان باید از کسی که سی سال تجربه و پختگی فعالیت اجرایی، اداری و سیاسی دارد، متفاوت باشد و به آن‌ها فرصت دهیم. ما جوانان باید بیشتر حامی و مدافع یکدیگر باشیم. اساساً به خاطر ارتباط دائم با مسائل روز نوع نگاه جوانان نسبت به تمام مسائل متفاوت و پویاتر است و هرچه کمک کنیم حضور جوانان فعال‌تر باشد، حتماً روش‌های حل مساله بهتر می‌شود. سخنگوی دولت در پایان خاطرنشان کرد: ما امروز تمدنی که از گذشتگان‌مان به ارث بردیم، تقویت می‌کنیم و ان‌شاءالله در آینده هم از آن استفاده خواهیم کرد. قطعاً کشوری که ۴۴ در مقابل ناملایماتی‌ها و دشمنی‌های بی‌حد و مرز، مقاومت کرده و خوب پیش رفته، آینده ای روشن‌تر از امروز دارد.

کرملین: پوتین و رئیسی تلفنی گفت‌وگو کردند
کرملین با اعلام خبر تماس تلفنی رؤسای جمهور فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران، گفت که دو طرف طرح‌های زیرساختی دوجانبه را بررسی کردند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین امروز (دوشنبه) از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه و آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران خبر داد و در بیانیه‌ای با اعلام خبر تماس تلفنی پوتین و رئیسی گفت، دو طرف درباره پویایی و سطح روابط دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صحبت کردند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «دو طرف هم نظر بودند که روابط ایران و روسیه به شکل مثبتی در حال توسعه است. مسائل همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف هم مورد بررسی قرار گرفت». /فارس

رمزگشایی همتی از کاهش بهای دلار: تفاهم با آژانس، شوک لازم را وارد کرد
رئیس کل اسبق بانک مرکزی از شوک ریزشی آژانس به نرخ دلار رمزگشایی کرد. عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: تفاهم با آژانس، شوک لازم را به قیمت دلار وارد کرد؛ اما آنچه کاهش قیمت دلار را تسهیل کرد، تجدیدنظر بانک مرکزی در برخی از سیاست‌های اشتباه ارزی بود. تفاهم بین‌المللی در کنار تجدیدنظر در برخی دیگر از سیاست‌های ارزی می‌تواند ثبات بیشتری در بازار ارز ایجاد کند. قیمت دلار در ایام تعطیل و شبانه صرفا بالا نمی‌رود، پایین هم می‌آید! /خبرآنلاین
دلار در بازار تهران سُر خورد
نرخ دلار در بازار آزاد که هفته پیش تا ۶۰ هزار تومان هم بالا رفته بود، طی روزهای گذشته توان مقاوت خود در برابر فروشندگان را از دست داده و در حال حاضر وارد کانال ۴۰ هزار تومان شده است. دلار در عرض یک هفته ۱۰ هزار تومان ریخت تا ضرر سنگینی را نصیب خریداران کند.

 

مقام مسئول در بانک مرکزی: بانک ها تا آخرین روز سال باید وام بدهند
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی با تأکید بر اینکه بانک ها باید تا روز آخر سال نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند،گفت: از ابتدای سال تا ۱۴ اسفندماه سال جاری به یک میلیون و ۸۸۹ هزار متقاضی وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن پرداخت شده است.

 

قیمت بلیت سینما شناور شد
فارس به نقل سازمان سینمایی خبر داد: قیمت بلیت سینما در سال جدید براساس درجه کیفی و موقعیت جغرافیایی قرارگیری سالن سینما و سانس های مختلف تعیین می شود. سقف مبلغ بلیتِ سینماهای مدرن ۶۰ هزار تومان است و این مبلغ برای سایر سالن ها و سانس ها تا ۲۰ هزار تومان پایین می آید.

 

وام ۱۵۰ میلیونی برای فرزند چهارم تصویب شد
تسهیلات و مشوق های فرزندآوری در بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافت که براساس آن به ازای فرزند اول و دوم به ترتیب ۳۰ میلیون و ۶۰ میلیون تومان به خانوار تسهیلات پرداخت می شود. همچنین برای فرزند سوم، چهارم و پنجم به بعد به ترتیب ۹۰، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

 

تورم تونس با رسیدن به بالای ۱۰ درصد، رکورد سی ساله زد
موسسه ملی آمار تونس اعلام کرد: نرخ تورم سالانه در تونس از ۱۰.۲ درصد در ژانویه گذشته به ۱۰.۴ درصد در فوریه رسیده که بالاترین سطح در سی سال گذشته است.