در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: «بهادری جهرمی» وعده‌های تحقق یافته دولت را لیست کرد / دستور ویژه رئیس‌جمهور درخصوص مسکن مهر پردیس / مجید انصاری: با کمال تاسف، اقتصاد ما به شدت به مساله برجام و تحریم‌ها گره خورده است / ۲ هزار تماشاگر زن در مشهد به استادیوم رفتند و تعدادی هم پشت در ماندند … را می‌خوانید.

۱۸۵ امضا برای بازگشت طرح صیانت از کمیسیون به صحن جمع آوری شده

جلیل رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس درباره سرنوشت طرح صیانت پس از به پابان رسیدن تعطیلات، اظهار کرد: «بعد از آن جلسه معروف ما بحث امضا را تکمیل کردیم و تاکنون برای اینکه طرح صیانت را از کمیسیون مشترک بگیریم و به صحن برگردانیم، ۱۸۵ امضا جمع آوری شده است. این نامه و درخواست را همان هفته بعد از عید به هیات رئیسه مجلس تحویل می‌دهیم و طبق قانون قطعا اعلام وصول خواهد شد. با وجود این امضا‌ها، طرح به صحن می‌آید و همانند بسیاری از طرح‌های دیگر در نوبت بررسی قرار می‌گیرد.»

جلیل رشیدی کوچی همچنین درخصوص علت کاهش سرعت اینترنت، عنوان کرد: «اینکه بعضی از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها دچار کاهش سرعت اینترنت شده‌اند یک واقعیت است، اما این هیچ ارتباطی با طرح صیانت ندارد. در حقیقت به اشتباه در ذهن برخی این مساله جا افتاده که طرح صیانت را شروع کرده‌اند، اما هیچ ارتباطی به این طرح ندارد چرا که به قانون تبدیل نشده است. با این حال شاهدیم که بعضی برنامه‌ها، مخصوصا برنامه‌های خارجی مثل اینستاگرام، دچار کاهش سرعت شده است. در مورد دلایل این امر هم وزیر محترم ارتباطات اشاراتی داشتند، مبنی بر اینکه یکسری مسائل فنی و زیرساخت‌ها باعث کندی سرعت اینترنت شده است.»

 

آیت الله مکارم: فضای مجازی پایگاه شیطان شده

آیت الله مکارم شیرازی در دیدار سردار اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی کشور با تبریک آغاز سال جدید و اعیاد شعبانیه، تنوع در وظایف و تعداد بالای کادر را از علل اهمیت و سختی کار در نیروی انتظامی دانسته و گفت: اینکه بتوان به تمام جنبه های نیروی انتظامی رسیدگی کرد، کار آسانی نیست اما بدون تردید با تلاش مؤثر واقع خواهد شد. او، مسألۀ حجاب را از موارد مهم در سطح جامعه و به ویژه قم دانسته و افزود: وضع حجاب در مجموع خوب نیست به خصوص در مسافرت ها که گویا آزادی بیشتری احساس می کنند. باید برای معضل بی حجابی راهکار ارائه داد. او در ادامه به معضلات و مفاسد فضای مجازی اشاره کرده و بیان داشت: همچنان که قبلا نیز گفته شد فضای مجازی بلای مهم عصر و زمان ماست و بسیاری از مفاسد، از فضای مجازی است و در واقع، فضای مجازی پایگاه شیطان شده است. آیت الله مکارم شیرازی، باز شدن دانشگاه ها و مدارس را ضروری دانسته و گفت: با کم شدن بیماری کرونا باید هر چه زودتر دانش آموزان و دانشجویان در کلاس های درس شرکت کنند. ما در حوزه علمیه نیز اصرار داریم که درس ها حضوری برگزار گردد.

 

عضو کمیسیون صنایع: خبرگزاری دولت دروغ می‌گوید که هدف من از استیضاح وزیر صنعت، منافع شخصی است

سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به ادعای ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت مبنی بر اینکه هدف وی از استیضاح وزیر صمت منافع شخصی است، گفت: «مطبوعات جایگاه قضاوت ندارند بلکه جایگاه اطلاع رسانی دارند؛ اما ایرنا هم قضاوت کرده، هم دروغ گفته و هم مطلب کذبی را منتشر کرده است. این فاجعه است که خبرگزاری که با پول دولت و ملت و با بودجه بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال، به جای اینکه مدافع حقوق ملت باشد و مطالبه به حق ملت که افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو و رعایت حقوق مشتری است را پیگیری کند، اینگونه بی ادبانه و بدون مطالعه، مطلب کذبی را منتشر می‌کند.»

روز گذشته خبرگزاری دولت ادعا کرد نماینده‌ای که قصد استیضاح وزیر صمت را دارد، به دنبال منفعت شخصی خود است. ایرنا در بخشی از مطلبش عنوان کرده است: «طی یکی دو روز گذشته، خبر استیضاح وزیر صمت در حالی به تیتر خبری رسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های ضد انقلاب تبدیل شده که می‌توان رد پای یکی از نمایندگان مجلس را در برجسته شدن ماجرا به خوبی مشاهده کرد. نقطه اتکای نماینده مورد نظر در پیگیری طرح استیضاح وزیر صمت، صنعت خودرویی است که شرایط سخت امروزش میراث سال‌ها بی مسئولیتی عده‌ای و نتیجه نداشتن یک برنامه راهبردی بلند مدت به همراه نفوذ عده‌ای سودجو در ارکان آن و مرکز تقابل گاه و بیگاه نمایندگان با همه سکانداران وزارت صمت در سال‌های متمادی بوده است.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: خطابی که سپاه به امیرعبداللهیان داشته، درست و منطقی است

محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: «دستگاه دیپلماسی خارجی هم وظیفه و رسالت خاص خود را دارد. الحمدالله وزارت خارجه ما تجربه بسیار خوبی دارد و آقای امیرعبداللهیان از دیپلمات‌های کارکشته کشور است. به نظر من تا به امروز مذاکرات را به خوبی پیش برده‌ایم. طبیعتا نهاد‌های دیگر سعی می‌کنند به دستگاه دیپلماسی خارجی کمک کنند. در کشور ما اگر بین نهاد‌ها نیاز به هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد، بر اساس قانون اساسی این هماهنگی‌ها بین قوا و نهاد‌ها تنظیم می‌شود. به باور من موضع سپاه در این زمینه و خطابی که به آقای امیرعبداللهیان داشته‌اند، یک موضع درست و منطقی است و ایشان هم قدر این مواضع را می‌دانند. در این دوره ایجاد یک ارتباط متوازن با همه کشور‌های دنیا و به ویژه آسیا محوری و همسایه محوری در راس استراتژی خارجی ما قرار دارد و تا به حال هم در طراحی این ارتباط متوازن بین همه کشور‌های دنیا موفق بوده‌ایم.»

 

۲ هزار تماشاگر زن در مشهد به استادیوم رفتند و تعدادی هم پشت در ماندند

در حالی که حضور بانوان در آخرین دیدار تیم ملی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برابر لبنان در هاله‌ای از ابهام بود، بالاخره بانوان موفق شدند در ورزشگاه امام رضای مشهد حضور پیدا کنند و شاهد دیدار شاگردان اسکوچیچ برابر لبنان باشند. حدود ۲ هزار بانوی ایرانی با تهیه بلیت دیدار ایران و لبنان، در ورزشگاه امام رضا (ع) حاضر شدند و در جایگاه مخصوص بانوان در طبقه اول این ورزشگاه، مستقر شدند. البته یکسری از بانوانی که از سایت بلیت‌فروشی بلیت تهیه کرده‌اند، هنوز مقابل درب استادیوم هستند و موفق به حضور در ورزشگاه نشده‌اند.

 

جو بایدن: آخرین چیزی که به آن فکر می‌کنم درگیر شدن در یک جنگ هسته‌ای با روسیه است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید: «آخرین چیزی که به آن فکر می‌کنم درگیر شدن در یک جنگ زمینی یا هسته‌ای با روسیه است.»خبرنگار از آقای بایدن می‌پرسد که شما گفته بودید اگر روسیه از سلاح شیمیایی استفاده کند باعث واکنش مشابه خواهد شد. چه پاسخی؟ آقای بایدن نیز تاکید کرد که من درباره آن پاسخ به شما چیزی نمی‌گویم. خبرنگار اصرار می‌کند که مردم دنیا می‌خواهند درباره آن پاسخ بدانند و بایدن نیز می‌گوید: «ولی من چیزی نخواهم گفت. اگر بگویم آنوقت روسیه به پاسخ ما پی خواهد برد. باید دیوانه شده باشی.»/یورونیوز

 

خودکشی دسته جمعی یک خانواده فرانسوی؛ ‌۵ نفر یک به یک از بالکن بیرون پریدند

پلیس سوئیس با تأیید خبر خودکشی دسته‌جمعی یک خانواده فرانسوی، اعلام کرد که این ۵ نفر روز پنج‌شنبه ۲۴ مارس یک به یک از بالکن طبقه هفتم آپارتمان محل سکونت خود در شهر مونترو سوئیس به خیابان پریده‌اند./یورونیوز

 

مجید انصاری: با کمال تاسف، اقتصاد ما به شدت به مساله برجام و تحریم‌ها گره خورده است

مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گرچه نوعا در سخنرانی‌ها و بحث‌های تریبونی گفته می شود که ما اقتصاد یا نان مردم را به برجام گره نزدیم، شاید این صحبت از باب دلگرم کردن مردم اشکال نداشته باشد ولی حقیقت این است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با کمال تاسف، اقتصاد ما به شدت به مساله برجام و مسائل تحریم‌ها گره خورده است.

 

پاسخ جالب امام خمینی به دخترشان در مورد مهریه

گزیده ای از کتاب خاطرات فریده مصطفوی، دختر امام خمینی(س)، با عنوان «گذر ایام» را در ادامه می خوانید:

خانواده اعرابی برای خواستگاری به منزل ما آمدند. پدر آقای اعرابی، آقای شیخ محمد جواد مجتهد قمی بودند که امامت مسجد امام را بر عهده داشته و از آیت الله خوش نام زمان بودند. پدر آقای اعرابی نیز همچون حاج آخوند، انسانی وارسته و زاهد مسلک بوده و همانند خود آقای اعرابی، کناره گیر بودند.

از آنجا که آقا، عموهای ایشان خصوصا آقا محمد را می شناخته و با ایشان دوستی دیرینه داشتند، نظر مساعدی نسبت به این وصلت نشان دادند. از سمت دیگر، خانواده مادری آقای اعرابی از بازاری ها و تجار معروف، خوش نام و سرشناس به شمار می آمدند. یکی از دایی های ایشان حاج آقا محمد آقازاده نام داشت که تاجر و مالک سرشناسی بود، دایی دیگر ایشان هم آقای مصطفوی بود که ایشان هم از تجار به نام بوده و در سفر حج با آقا آشنا شده بود لذا شناخت آقا نسبت به ایشان بیشتر می گشت.

زمانی که خانواده اعرابی برای خواستگاری آمدند، آقا مهریه را نوشتند و به دست آنان دادند. آقا تعریف می کردند: «ایشان حتی به کاغذ نگاه نکردند و هر آنچه بود بی چون و چرا پذیرفتند. چه اندازه میان انسان ها تفاوت وجود دارد.»

آقای اعرابی قبل از ازدواج با من زمینی را خریده و مشغول به ساخت آن بودند. خواستگاری من همزمان با اتمام کار آن ساختمان شده بود لذا یک دانگ از همین ملک به همراه سه هزار تومان و مبلغ ۱۵۰۰ تومان به عنوان شیر بهاء، برای مهریه من مقرر گشت.

آن ملک همین خانه ای است که اکنون در آن سکونت دارم و برایم سرشار از خاطره است. در خاطرم هست روزی از آقا پرسیدم: «اگر بخواهم به مکه بروم می توانم مهریه ام را از اعرابی بگیرم؟» آقا پاسخ دادند: «خیر. نمی توانی زیرا مهریه ات از خانه ای است که اکنون در آن ساکن هستی لذا نباید به او فشار بیاوری. هر زمان خانه را فروختید می توانی مهریه ات را طلب کنی.»

خانواده اعرابی در پاییز سال ۱۳۳۲ به خواستگاری من آمدند و در اردیبهشت سال ۱۳۳۳ مراسم عقد ما انجام پذیرفت.

 

دستور ویژه رئیس‌جمهور درخصوص مسکن مهر پردیس

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری/ رئیس‌جمهور در بازدید از پروژه‌های مسکن مهر پردیس به وزارت راه‌وشهرسازی و سایر دستگاه‌های مرتبط دستور داد، در اقدامی جهادی، عقب‌افتادگی‌ها در تکمیل واحدهای مسکن مهر را سریع جبران و زمینه تحویل واحدهای باقی مانده را به متقاضیان فراهم کنند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه با حضور در محل فاز ۹ شهر جدید پردیس، در گفت‌وگوی رودررو با ساکنان منطقه، مردم محلی و متقاضیان مسکن مهر و همچنین گزارش وزیر راه و شهرسازی و مسئولان شرکت عمران پردیس، در جریان مشکلات واحدهای مسکن مهر در پردیس قرار گرفت.
رئیس‌جمهور در این بازدید با ابراز ناراحتی از معطلی چندین ساله بخشی از متقاضیان واحدهای مسکن مهر، نگرانی‌ها و گلایه‌های آنان را قابل درک دانست و اظهار داشت: از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی این است که در کنار پیگیری اجرای نهضت ملی مسکن، با جدیت مشکلات کسانی را که با وجود پرداخت هزینه‌های درخواستی، به دلیل تعلل دستگاه‌های مسئول در ادوار گذشته سالها در انتظار دریافت واحد مسکونی خود مانده‌اند، پیگیری و زمینه تامین اعتبار و تکمیل واحدهای مسکونی مذکور را فراهم کند.

رئیسی ابراز امیدواری کرد، با همت وزارت راه‌وشهرسازی، شرکت عمران پردیس، سایر دستگاه های ذیربط و همچنین همراهی و همدلی مردم و ساکنان منطقه، مشکلات کسانی که سال ها از حق خود محروم شده‌اند، حل شده و دغدغه‌های آنها برطرف شود.

در این بازدید وزیر راه و شهرسازی گزارشی از موقعیت مکانی و اراضی الحاقی برای طرح نهضت ملی مسکن و نیز مشکلات موجود در مسیر تکمیل واحدهای مسکن مهر و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای آماده سازی شبکه‌های زیربنایی و روبنایی فازهای مسکونی منطقه پردیس ارائه کرد.

 

مدیرمسئول روزنامه «آرمان ملی» درگذشت

حسین عبداللهی، مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه «آرمان ملی» در ۵۱ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. مرحوم عبداللهی متولد سال ۱۳۵۰ بود و در دهه ۷۰ فعالیت مطبوعاتی خود را با حضور در نشریات مختلف آغاز کرد.او در دهه ۸۰ سردبیری روزنامه «صدای عدالت» را بر عهده داشت. وی در سال ۸۸ روزنامه «آرمان امروز» را راه اندازی کرد و در سال ۹۰ نیز صاحب امتیازی روزنامه «آرمان ملی» را بر عهده گرفت.

 

مهم‌ترین اتفاق ۱۴۰۰ از نگاه عضو موتلفه

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: دولت کشور را از چند بحران مهم عبور داد، یکی بحران آب در استان‌های مختلف کشور که موجب اعتراضات مردمی شده بود که در بعضی روستا‌ها و نقاط مختلف کشور با یک سرعت بالایی آبرسانی به آن‌ها صورت گرفت. «حمید رضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با برنا در رابطه با مهم‌ترین رویداد‌ها در سال ۱۴۰۰ گفت: مهم‌ترین اتفاق در سال گذشته انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها و پیروزی نیرو‌های انقلاب در این دو انتخابات و موفقیت آقای رئیسی بود که با حضور ایشان تغییر رویکرد مهمی در سیاست داخلی و خارجی کشور پدید آمد. واکسیناسیون ۱۵۰ میلیون نفر در برابر کرونا و صیانت از جان مردم اقدام مهم دیگری بود که در سال گذشته صورت گرفت. برگزاری رزمایش‌های مختلف، کمک به مردم محروم و آسیب دیده، شروع سفر‌های آقای رئیس جمهور به کشور‌های منطقه مثل روسیه و تاجیکستان و قطر از شاخص‌ترین اتفاقات سال ۱۴۰۰ بودند که آثار و تبعات متعددی از نظر اقتصادی و سیاسی و تجدید روابط دوستانه با کشور‌های همسایه به دنبال داشت و موجب تنظیم قرارداد‌هایی مثل گاز در بین کشور‌های شمالی کشور و قرارداد‌های اقتصادی با روسیه و قطر در خصوص نفت و گاز شد.

 

سؤال آشنا از رئیسی: این، همان نیست؟

مشاور حسن روحانی با اشاره به اعلام رئیسی درباره تسویه بدهی ۵۴ هزار میلیارد تومانی دولت قبل به خزانه، سوالی از او پرسید.حسام الدین آشنا، نوشت: آیا این همان مبلغ استفاده از تنخواه گردان خزانه از بانک مرکزی نیست که طبق قانون باید تا پایان سال تسویه شود؛ همانطور که سال قبل و سال های قبل تسویه شده است!

 

«بهادری جهرمی» وعده‌های تحقق یافته دولت را لیست کرد

سخنگوی دولت در توئیتی، شتاب در تحقق دولت هوشمند را از اقدامات ۲۰۰ روز آغازین دولت سیزدهم عنوان کرد.علی بهادری جهرمی در این توئیت تصریح کرد: شتاب در تحقق #دولت_هوشمند، از اقدامات ۲۰۰ روز آغازین است.
وی افزود: اجرای سراسری نسخه‌نویسی الکترونیکی، بهره‌برداری از سفته و برات الکترونیکی، راه اندازی سامانه جدید صدور مجوزها و سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، رشد دو برابری تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات از این جمله است.