در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند سعیدی، نماینده مجلس: طرح صیانت در دستور کار نیست؛ اما بخش‌هایی از آن، عملاً اجرایی شده / صدیقی: بر همه مردم واجب است نسبت به کشف حجاب هم انزجار قلبی داشته باشند /پیشنهاد یک روزنامه به حامیان دولت درباره بازار / روایت بارزانی از دیدارش با هاشمی رفسنجانی قبل از سقوط صدام و... را می‌خوانید.

 

دبیر ستاد امر به معروف: دشمن به دنبال ایجاد پویش روزه‌خواری علنی است
هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، ناراحتی و گلایه مردم از وضعیت فعلی جامعه را به سبب علاقه آن‌ها به دین، کشور و معنویت دانست و تصریح کرد: چرا آرامش مردمی که برای این انقلاب شهید داده اند باید توسط عده ای هنجارشکن مخدوش شود و مردم امنیت جانی و روانی نداشته باشند؟! هاشمی گلپایگانی با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، برخورد با متجاهران به روزه خواری را از مطالبات بحق مردم برشمرد و تصریح کرد: دشمن به دنبال ایجاد پویش روزه‌خواری علنی است، ولی پرسش اصلی این است که حاکمیت، دولت و نهادهای انقلابی و مسئول چگونه می خواهند در برابر آن عمل کنند؟ وی با بیان اینکه مردم به وظیفه خود برای جلوگیری از تجاهر به روزه خواری با امر به معروف و نهی از منکر لسانی عمل می کنند، تصریح کرد: ولی انتظار اصلی آن‌ها از مسئولان است که به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کنند؛ از این روی دستگاه های مرتبط همانند اصناف، پلیس، قوه قضاییه و… باید شفاف و دقیق مشخص کنند که برابر جلوگیری از این منکر چه اقدامی انجام خواهند داد.

 

سعیدی، نماینده مجلس: طرح صیانت در دستور کار نیست؛ اما بخش‌هایی از آن، عملاً اجرایی شده
معین‌الدین سعیدی درباره این‌که دوباره بحث بازگشت طرح صیانت به مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، گفت: یکی از اعضای کمیسیون مشترک آقای ویس کرمی موضوعی را مطرح کردند و آقای قالیباف توضیح دادند، بر مبنای درخواست جمع کثیری از نمایندگان این موضوع از دستور کار خارج شده و دیگر قرار نیست در کارگروه اصل ۸۵ مطرح شود اگر هم مبنایی برای ادامه پیگیری و بررسی طرح باشد، باید در قالب خود صحن باشد که فعلا در دستور کار نیست. این نماینده مجلس در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این طرح فعلا در دستور کار مجلس نیست، بیان کرد: خیر، در دستور کار نیست. وی خاطرنشان کرد: مشکل این است که به بهانه شرایط کشور عملاً بخش و بخش‌هایی از این طرح اجرایی شده است و آنچه مهم است، بر مبنای اصل نهم قانون اساسی تحت هیچ شرایطی نباید آزادی‌های مشروع مردم حتی به بهانه حفظ امنیت و تمامیت ارضی محدود شود. ما انتظار داریم زمانی که شرایط کشور از آن شرایط ملتهب پاییز فاصله گرفته پلتفرم‌هایی که فیلتر شدند، باز شوند.

 

احمد خاتمی: وجود کارمند مخالف نظام به مصلحت کشور نیست 

سید احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان و هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسئولان و مدیران باید خدمتگزاری به مردم را نیز در رأس امور خود قرار دهند، چون مردم ولی نعمتان هستند، ابراز داشت: مردم از روی عملکرد مسئولان نزدیک خودشان نظام را قضاوت می‌کنند لذا باید خدمتگزار مردمی باشند که در تمامی عرصه‌ها نظام را مورد حمایت خود قرار دادند. خاتمی با بیان اینکه افراد دارای مسئولیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره باید برای بصیرت افزایی تلاش کنند و پاسخگوی شبهات باشند، تصریح کرد: کارمند نظام اسلامی باید همواره طرفدار نظام اسلامی بوده و برای اشاعه آن نیز تلاش کند. وی با بیان اینکه وجود فردی به عنوان کارمند مخالف نظام به مصلحت کشور نیست، افزود: این مهم کارشکنی و تخریب را به دنبال دارد لذا نمی‌تواند به صلاح باشد.

 

معاون رئیسی: به امید خدا می‌خواهیم ایران را به عنوان یک الگو و نظام الهام بخش برای دنیا معرفی کنیم
سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: اکنون و در این مقطع که ما می خواهیم به امید خدا کشور را بسازیم و ایران را به عنوان یک فکر، الگو و نظام الهام بخش برای دنیا معرفی کنیم، باید شب و روز با امید به خدا تلاش و همت کنیم که هم نتیجه دنیوی و آخروی را برای ما به همراه خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور هم همواره در خدمت مردم و در حال گره گشایی از کار مردم است، افزود: همه شما شاهد هستید که رئیس جمهور در سفرهای استانی حتی گاهی به روستا می رفتند و آنجا از نزدیک مشکلات مردم را بررسی می کردند و پیگیر هم هستند تا این مشکلات برطرف شود و وظیفه ما و یکی از وظایف اصلی نظام اسلامی خدمت به مردم است.

 

مرندی: آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد تا مانع توافق ایران به عربستان شود
محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده وزارت خارجه و کارشناس سیاست خارجی نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با علی علیزاده در یک برنامه اینترنتی به نام «جدال» درباره توافق اخیر ایران و عربستان با میانجی گری چین توضیح داده و گفته، هر وقت یک دستاوردی در این کشور داریم، دوستان جا می‌خورند و می‌مانند چه بگویند؛ بعد از چند روز هم شبهه ایجاد می‌کنند. او گفته چند سال پیش حاج قاسم در فرودگاه بغداد به شهادت رسید بعدا از عادل عبدالمهدی شنیدیم که حاج قاسم قرار بود ۸ صبح با او درباره حرکت به سمت حل شدن مشکل ایران و عربستان دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. یعنی سعودی‌ها به دنبال کم کردن مشکلاتشان بودند، وگرنه نامه به نخست وزیر عراق نمی‌نوشتند. مرندی گفته آمریکا می‌خواست مانع این کار شود. نامه از طرف عربستان بود، ولی طرف ایرانی یعنی فرمانده نیروی قدس رفت بغداد ببیند چه می‌شود کرد. در ادامه دولت عراق هم سعی کرد میانجی گری کند و معاونین دبیر شورای عالی امنیت ملی دو طرف رفتند برای گفت‌وگو. مشاور تیم مذاکره کننده دولت رئیسی می‌گوید: ایران کار خوبی کرد که یک کشور دیگری را میانجی قرار داد. در درجه اول عراق خواست میانجی باشد. بعدا چینی‌ها از ایران درخواست کردند. ایران می‌دانست این میانجی گری برای چین خوب است و از طرفی از ایران هم چیزی کم نمی‌شود؛ بنابراین، برای ایران برد بود. اما چون بعضی‌ها از برد ایران ناراحت می‌شوند، دنبال این هستند که یک برد را به یک باخت تبدیل کنند.

 

پادشاه عربستان از رییسی برای سفر به ریاض دعوت کرد
محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور از دعوت پادشاه عربستان از رییسی برای سفر به ریاض خبر داد. وی در توئیتی نوشت: ‏جناب سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در نامه ای به آیت الله رئیسی ضمن استقبال از توافق دو کشور برادر، از ایشان برای سفر رسمی به ریاض دعوت کردند و خواستار تقویت همکاری‌های اقتصادی و منطقه ای شدند. وی افزود: رئیس جمهور با استقبال از این دعوت، بر آمادگی ایران برای تقویت همکاری ها تاکید کردند.

 

مهدی محمودیان به مرخصی آمد
امتداد: مهدی محمودیان به مرخصی آمد. این فعال مدنی و سیاسی تابستان ۱۴۰۰ بازداشت شد.

 

حسین رزاق به مرخصی آمد
حسین رزاق در آستانه ایام نوروز به مرخصی آمده است. ساعتی پیش اعلام شد که مهدی محمودیان ه به مرخصی آمده است./امتداد

 

 

تمجید خبرگزاری دولت از کنسرت آرمین۲afm
خبرگزاری دولت، ایرنا در مطلبی از برگزاری کنسرت آرمین زارعی مشهور به آرمین۲afm تمجید کرد. ایرنا افزوده اینکه ۸ هزار نفر، بلیت‌های ۴ سانس کنسرت آرمین را در کمتر از یک‌ساعت خریداری می‌کنند، خود حامل پیامی بزرگی است. مردم جای خالی این جنس صدا و این سبک کار را در موسیقی کشور خالی می‌بینند، بنابراین کاملا طبیعی است که چنین واکنشی به این اجرا داشته باشند.

 

 

صدیقی: بر همه مردم واجب است نسبت به کشف حجاب هم انزجار قلبی داشته باشند
حجت الاسلام کاظم صدیقی در نشست تخصصی که با هدف اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با هنجارشکنی در ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان و با حضور نمایندگانی از قوه قضاییه، نیروی‌ انتظامی، وزارت صمت، اتاق اصناف و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به روایات، برای مقابله با منکرات سه مرحله انزجار قلبی، تذکر لسانی و ایستادگی و مقابله با آن را قائل شد. وی با بیان این‌که انزجار قلبی و تذکر لسانی نسبت به منکرات بر همگان واجب و تکلیف شرعی است، تصریح کرد: هر فرد مؤمنی قلباً از وقوع گناه ناراحت می شود، چون غیرت دینی دارد و معصیت را تعرض به حریم الهی می داند که به آن انزجار قلبی از گناه و منکر گفته می شود. در مرحله دوم هر مؤمنی باید شجاعت آن را داشته باشد تا به افرادی که به حریم الهی تعرض کرده و هنجارشکنی می کنند، تذکر بدهد که از آن به تذکر لسانی یاد می شود. رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، مهم ترین بخش مقابله با منکرات را برخورد قاطع با هنجارشکنان حریم الهی دانست و تأکید کرد: این مرحله شامل همه افراد نمی شود، بلکه مختص حاکمیت اسلامی است و حاکمیت اسلامی، قوای سه گانه و مجموعه هایی مانند نیروی انتظامی را موظف کرده ضمن برخورد قاطع با هنجارشکنان، از آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز حمایت همه جانبه داشته باشند.

 

 

روزنامه اصولگرای رسالت: برجام آنقدر که ضدبرجامی‌ها می‌گفتند بد و غلط نبوده
روزنامه اصولگرای رسالت در مطلبی نوشت: برجام آنقدر که ضدبرجامی‌ها می‌گفتند بد و غلط نبوده و نه آن‌قدر که دولت پیش می‌گفت، آفتاب تابان و حلال همه مشکلات بوده است. در بخشی از مطلب روزنامه رسالت آمده است: تحولات داخلی و خارجی در ۴۵ سال گذشته، باید ما را ضمن حفظ آرمان‌گرایی، نسبی‌گرا کرده باشد. این نسبی‌گرایی با ادراک ملی از نظام مسائل کشور گره‌ خورده است. حالا دیگر معلوم است که ارتباط با دول عربی منطقه، مذاکره و برجام و مفاهیمی ازاین‌دست نه آن‌قدر که ضدبرجامی‌ها زمانی می‌گفتند بد و غلط بوده و نه آن‌قدر که دولت پیش می‌گفت، آفتاب تابان و حلال همه مشکلات بوده است. برخی از منتقدان وقت برجام، امروز پیگیر آنند و این یعنی حول مسائل ملی، ما در حال رسیدن به همگرایی هستیم. در ارتباط با اصلاح نظام پولی و مالی کشور و سیاست‌های بودجه‌ای نیز نیازمند رسیدن به چنین مفاهمه و همدلی ملی و نگاه نسبی‌گرا هستیم.

 

پیشنهاد یک روزنامه به حامیان دولت درباره بازار
روزنامه اصلاح طلب به حامیان دولت پیشنهاد داد سری به بازار بزنند تا ببینند ادعای رونق بازار درست نیست. روزنامه آرمان امروز نوشت: اگر مدعیان رونق بازارها، به آجیل فروشی‌ها سر بزنند و قیمت‌های آجیل شب عید را ببینند که از ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و کمتر کسی وارد مغازه‌شان می‌شود، نادرستی ادعاهایشان را به روشنی خواهند دید. شلوغی بازار‌ها همان قدر نشانه رونق است که سخنان دولتمردان از بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش فروش نفت، نشانه کنترل تورم.

 

 

هشدار شریعتمداری به مسئولان در مساله حجاب؛ بعید نیست مردم دست به کار شوند!
مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی با تیتر «این نامعادله را چه کسی حل می‌کند؟!» نوشت: مردم مسلمان و پاکباخته ایران اسلامی بار‌ها نشان داده‌اند که برای حفظ سلامت جامعه و پیشگیری از گزند ناهنجاری‌ها با کسی تعارف ندارند! بنابراین، بعید نیست اگر به این نتیجه (ولو غیر واقعی) برسند که دست‌اندرکاران امور برای مقابله با کشف حجابِ برخی از خانم‌ها از توان لازم برخوردار نیستند! و یا خدای نخواسته در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کنند! احتمالا خود برای مقابله با این هنجارشکنی که باور‌های دینی و عفت و اخلاق جامعه را تهدید می‌کند، دست به کار شوند! و از آنجا که مقابله با این ناهنجاری در شرح وظایف چند دستگاه از هر سه قوه تعریف شده است، پیامد‌های این‌گونه اقدامات که بیرون از مدیریت هوشمندانه مراجع ذی‌ربط صورت می‌پذیرد، خسارت‌بار خواهد بود.

 

هشدار عباس عبدی؛ از ما گفتن بود، خود دانید
عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: نیرو‌هایی هستند که می‌خواهند آتش تنور جامعه را روشن و نان خود را در آن بپزند و تحت عنوان جعلی مبارزه با هنجارشکنی و دفاع از ارزش‌ها، حکومت را دوباره وارد چالش خطرناکی علیه مردم و زنان کنند. از ما گفتن بود. خود دانید.

 

روایت بارزانی از دیدارش با هاشمی رفسنجانی قبل از سقوط صدام
مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد در آوریل ۲۰۰۲ هیاتی از اقلیم کردستان سفری محرمانه به واشنگتن داشته و از تصمیم آمریکا برای سرنگونی نظام صدام مطلع شده بودند. وی می‌گوید که مخالفان نظام صدام در اواخر همان سال نشستی در لندن برگزار کرده اند. مسعود بارزانی در بخشی از مصاحبه طولانی خود می‌گوید با توجه به قدرت ایران در تاثیرگذاری بر برخی نیرو‌های عراقی، دوست داشته است که موضع تهران در خصوص تصمیم آمریکا برای سرنگونی نظام صدام را نیز بداند. وی تاکید کرد: با توجه به تناقضاتی که در کنفرانس لندن شاهد آن‌ها بودم، در آن زمان به تهران رفتم و با علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت ایران دیدار کردم. بارزانی خاطرنشان کرد: از هاشمی رفسنجانی درخصوص مساله سرنگونی نظام صدام و برپایی نظام فدرال در عراق سوال کردم و خواستار موضع او شدم. هاشمی رفسنجانی طبع معمول موضعش منعطف بود و با واقع بینی، موازین قدرت و منافع کشورش را در نظر می‌گرفت. رهبر حزب دموکرات کردستان عراق گفت که هاشمی رفسنجانی به من گفت که سقوط نظام صدام را یک پیروزی بزرگ برای خود می‌دانیم، اما نمی‌توانیم علنی از روند سرنگونی این نظام حمایت کنیم. وی گفت که هاشمی رفسنجانی از برپایی نظام فدرال در عراق نیز حمایت کرد و این گفت‌وگو برای ما بسیار مهم بود. بارزانی می‌گوید که در آن سفر با قاسم سلیمانی نیز دیدار کردم، البته او در آن زمان خیلی معروف نبود، اما مسئول پرونده عراق بود. وی درخصوص اینکه آیا آمریکا قصد داشت بعد از عراق به ایران حمله کند گفت: من در جریان دیدارهایم با مسئولان آمریکایی چنین چیزی نشنیدم، آمریکایی‌ها هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکردند و ممکن است این حرف‌ها تنها در حد تحلیل و برای ایجاد تنش در منطقه بود. مسعود بارزانی گفت که آمریکایی‌ها چند بار در حضور من از نقش ایران گله کردند و بعد‌ها نیز از نقشی که سلیمانی ایفا می‌کرد انتقاد کردند، اما هیچ گاه درمورد هدف قرار دادن ایران صحبت نکردند.

 

درخواست دبیرکل حزب ندا از اژه‌ای
دبیرکل حزب ندای ایرانیان در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه خواستار اعلام دستور آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی در آستانه سال نو شد. /ایسنا