در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند آیت الله علوی بروجردی: جوان‌های نسل جدید، دنبال هر کسی می‌روند، غیر از ما / دستگیری یک بلاگر در ماجرای مسمومیت دانش آموزان / نماینده چابهار: کسانی که قبل از انتخابات می‌گفتند تاثیر تحریم‌ها فقط ۲۰ درصد است، الان که پست‌های مختلفی کسب کردند، همه چیز را به تحریم نسبت می‌دهند و... را می‌خوانید.

علم‌الهدی: مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بحران ارزی از فتنه دشمن است
علم‌الهدی تصریح کرد: امروزه از مشکلات فرهنگی و اجتماعی گرفته تا مسائل اقتصادی و حتی بحران‌های امنیتی، از بحران ارز گرفته تا ناامن سازی فضای زندگی مردم، همگی برخاسته از یک فتنه و توطئه دشمن است. این‌ها نباید بهانه‌ای شود که ما از نظام ناامید شویم، زیرا اگر حجم توطئه‌ها و بحران‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه دشمن را در نظر بگیریم، دیده انصاف این است که نظام در مدیریت عرصه زندگی جامعه در تاریخ ۴۳ ساله اخیر موفق عمل کرده است.

 

آیت الله علوی بروجردی: جوان‌های نسل جدید، دنبال هر کسی می‌روند، غیر از ما

آیت الله علوی بروجردی گفت: این‌ها مردمی بودند که دایم به دنبال ما می‌آمدند و در هر کاری کنار ما بودند… سعی کنیم از این به بعد با این مردم رفیق باشیم و ارتباط داشته باشیم. خدا می‌داند آن بچه‌ای که رفته و مسیحی شده، مسئولیتش را از دوش من برنمی‌دارند. این بچه شیعه است. من باید او را برگردانم. من حق ندارم او را رها کنم. توجه داشته باشیم، ما در این لباس، از طرف حضرت برای کار در بین مردم مأموریت داریم، مأموریت ما هم تکفل آل محمد (ص) است. هر کسی به فراخور قدرت و توان و محدودۀ خودش جواب دارد، بسم‌الله. اما اگر جواب نداشته باشیم چه؟! کسانی قبل از ما بودند، که خداوند غریق رحمت کندشان، در هر رده‌ای، مرجع یا مدرس یا واعظ یا امام جماعت، هرچه بودند این میراث را به دست ما رساندند. اما آیا ما می‌توانیم این میراث را به دست نسل‌های بعدی برسانیم؟ الان جوان‌های نسل جدید اصلاً ارتباطی با ما دارند؟ ما برای آن‌ها بیگانه هستیم. دنبال هر کسی می‌روند غیر از ما؛ چرا؟ جاذبۀ ما چه شد؟ امام‌ جماعت مسجد محل قطب مردم بود. مردم برای او می‌مردند. ما این روز‌ها را دیده‌ایم. پدر من در تهران سی چهل سال امام جماعت بود. دیگران را هم دیده بودیم که مردم برایشان چه می‌کردند. دخترانی هم که حجاب کامل نداشتند، سراغ امام‌ جماعت می‌آمدند و مساله می‌پرسیدند. ما الان فقط اصرار داریم که این دختر حجاب خود را درست کند، در حالی که اصل عقاید او رفته است! اعتقاد یک داستان است، عمل یک داستان دیگر. عمل در رتبۀ بعد از اعتقاد است. اعتقاد لطمه خورده است. ما در انتقال این میراث به نسل بعد مشکل داریم، چون به این نسلی که در زمان ما هستند، نتوانستیم این میراث را منتقل کنیم.

 

کاهش بهای دلار پس از اعلام توافق ایران و سعودی
بهای هر دلار آمریکا در روز جمعه اسفند در بازار آزاد ۴۸ هزار و ۸۵۰ تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد. از ساعاتی پیش و با اعلام رسمی آغاز روابط ایران و عربستان، نرخ دلار در بازار غیررسمی باز هم کاهشی گشت و وارد کانال ۴۸هزار تومان شد. آغاز روابط ایران و عربستان خصوصا با نقش‌آفرینی چین می‌تواند مبدا تحولات مثبت و مهمی در منطقه باشد. /اقتصاد آنلاین

 

احمد خاتمی: ما با نوروز مخالف نیستیم، منتها نوروز اسلامی
احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه گفت: ما با نوروز مخالف نیستیم و نخواهیم بود. منتها نوروز اسلامی، نوروزی که با مقلب القلوب و الابصار همراه باشد. به همه به خصوص جوانان می‌گوییم که دنبال شادی بخردانه باشند. شادی که عقل بگوید بارک الله، چهارشنبه سوری که می‌توان آن را چهارشنبه سوزی نیز نامید از اقدامات نابخردانه است.

 

دستگیری یک بلاگر در ماجرای مسمومیت دانش آموزان
تسنیم نوشت: یکی از فعالان اینستاگرامی شهر ارومیه که در اتفاقات اخیر، دنبال التهاب‌آفرینی میان مردم بود، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) بازداشت شد. این خبرگزاری نوشت: روز گذشته و در ادامه برخورد قاطع با برهم‌زنندگان امنیت روانی مردم در فضای مجازی، یکی از بلاگر‌های اینستاگرامی با بیش از ۷۰۰ هزار دنبال‌کننده از سوی سربازان گمنام امام زمان (عج) بازداشت شد. به‌ دنبال این بازداشت، صفحه اینستاگرامی این بلاگر نیز مسدود و تمامی پست‌های وی حذف شد. این بلاگر، در مدت فعالیتش ضمن توهین به قشرهای مختلف جامعه از خبرنگار تا مأموران انتظامی، در اتفاقات اخیر جامعه نیز دنبال التهاب‌آفرینی و برهم زدن فضای روانی بود.

 

نماینده چابهار: کسانی که قبل از انتخابات می‌گفتند، تاثیر تحریم‌ها فقط ۲۰ درصد است؛ الان که پست‌های مختلفی کسب کردند همه چیز را به تحریم نسبت می‌دهند 
معین‌الدین سعیدی: آمار‌ غلط و تحلیل‌های غیر واقعی را شاهد بودیم؛ اول که صورت مساله را پاک و بعد بحث روانی موضوع را مطرح نمودند و بعدا شروع کردند که از اساس نادرست بود. این تناقض ها، در پاسخگویی مسئولین دولتی باعث رنجش مردم شده است. ۲۵ شهر دچار مشکل شده و فقط نمی‌توان بحث‌های روانی و یا بحث «دشمن» را مطرح کرد. در اینکه دشمن وجود دارد و جنگ ترکیبی علیه ایران انجام می‌دهد، تردیدی نیست و خود مقام رهبری هم بار‌ها روی این مساله تاکید داشتند و گفتند که باید دشمن شناس باشیم و بتوانیم متناسب با دشمنی‌های دشمن، عملکرد خودمان را داشته باشیم؛ اما ایشان تعبیر دیگری هم دارند که «مگس در بستر زخم می‌نشیند» و زخم را که خودمان ایجاد کردیم. من معتقدم چنان موضوع دشمن وارد ادبیات سیاسی مسئولین اجرایی شده است که اگر آن را حذف کنیم، چیزی برایشان نمی‌ماند و نباید هر ضعفی که خودمان داریم، به آن سوی مرز نسبت دهیم. صد درصد دشمن حضور دارد و کارش دشمنی است، اما عملکرد ما و مسئولین کجاست؟ کسانی که قبل از انتخابات، انتقاد داشتند که تاثیر تحریم‌ها فقط ۲۰ درصد است، الان که پست‌های مختلفی کسب کردند، همه چیز را به تحریم نسبت می‌دهند که پاک کردن صورت مساله است؛ بنابراین، متناسب با این حجم مسمومیتی که اتفاق می‌افتد، باید خودمان را جای خانواده‌ها قرار دهیم. با توجه به پایمردی سربازان امنیت کشور، ما تقریبا تنها کشور امن منطقه هستیم لذا با این ضرایب امنیتی بالا پذیرفته نیست که این اتفاق تا این حد بتواند باعث نگرانی خانواده‌ها شود، ولی هنوز نتوانیم کاری انجام دهیم. البته نباید فراموش کنیم، هر گونه گمانه زنی اشتباه و ایجاد التهاب در جامعه هیچ کمکی به حل موضوع نخواهد کرد.

 

دلخوش، نماینده مجلس: هر کسی گفته مشکلات اقتصادی ارتباطی با تحریم‌ها ندارد بیخود گفته
سید کاظم دلخوش درباره این‌که گفته می‌شود، دولت برای اداره کشور در سال جدید باید تغییراتی در تیم اقتصادی خودش داشته باشد، بیان کرد: از اول حرفم همین بود. آقای رئیس جمهور صادقانه کار می‌کند و زحمت می‌کشد، اما با بخشی از این تیم مخصوصاً تیم اقتصادی به نظرم کارش بسیار سخت است. این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما از روی دلسوزی می‌گوییم، دلمان می‌خواهد دولت موفق و مملکت آباد شود. ما هم این شرایط را نمی‌پسندیم. وی در خصوص این‌که عمده اشکالات موجود در بازار چیست، بیان کرد: یک بخشی از این مشکلات نتیجه تحریم‌هاست و نباید کتمان کنیم و حواشی که این مدت پیش آمد یک مقدار دامن زد. محل مبادلات ارزی ما کشور‌های همسایه بود؛ چرا جلویش را گرفتند؟ این دیگر چه ربطی به آمریکا دارد که از آن سر دنیا می‌آید و دخالت می‌کند؟ این‌ها بازمی‌گردد به تحریم‌ها، اما ضعف مدیریت در اقتصاد را هم نباید کتمان کرد، دلخوش درباره این‌که برخی در گذشته عنوان می‌کردند، مشکلات اقتصادی ارتباطی با تحریم‌ها ندارد، گفت: هرکسی گفته بیخود گفته است.

 

واکنش سخنگوی دولت خاتمی به ازسرگیری روابط تهران ـ ریاض
عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت خاتمی در توئیتی به ازسرگیری روابط تهران-ریاض واکنش نشان داد. وی در این باره نوشت: توافق ایران و عربستان گامی موثر برای امنیت منطقه‌ای است. بیش باد. گفتنی است، پس از انجام چند روز مذاکرات فشرده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با همتای سعودی خود در شهر پکن، امروز توافق حاصل شده برای ازسرگیری روابط میان دو کشور، طی مراسمی با امضا بیانیه مشترک میان ایران، عربستان سعودی و چین رسما اعلام شد.

 

وزیر اقتصاد: سال آینده بر بی‌ثباتی ارزی غلبه می‌کنیم
وزیر اقتصاد تصریح کرد: در سال آینده به بی ثباتی ارزی غلبه می‌کنیم؛ هرچند این موضوع با شرایط تحریم‌های خارجی و هجمه‌های دشمن که برای ما وارد می‌شود، دشوار است. سید احسان خاندوزی، شب گذشته در جلسه گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان هرمزگان که با حضور مهدی دوستی استاندار هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: صادرات و ارزآوری کشور این روز‌ها بر شانه‌های فعالان اقتصادی است که امیدوارم چه در وزارت اقتصاد و چه در سایر نهاد‌ها با برطرف کردن موانع بتوان بستر فعالیت آن‌ها را فراهم کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: تلاش دولت سیزدهم این بوده که به سوی پیشرفت و تحقق اهداف حرکت کند که البته با توجه به مسائلی که در شش ماه گذشته رخ داده، در پایان سال با اتفاقات ناگواری برای مردم و فعالین اقتصادی روبه رو شدیم؛ از جمله تلاطم نرخ ارز و افزایش تورم که رسیدن به اهداف را دشوار کرد. خاندوزی خاطرنشان کرد: این اتفاقات و مشکلات در حوزه اقتصاد با یک دست حل نمی‌شود و نیاز به شما به عنوان مهم‌ترین بازیگران اقتصاد است. معتقدم که با یک الگو نمی‌توان کل کشور و کل فعالیت‌های اقتصادی را مدیریت کرد.

میرسلیم: من کاری به نظر «مردم» ندارم!
مصطفی میرسلیم، نماینده تهران گفت: من کاری به نظر «مردم» ندارم! ۱۰۰ درصد فیلترینگ اینستاگرام را تایید می کنم؛ باید قطع بشود؛ اینستاگرام فاجعه است. بدترین شبکه در دنیاست. من کاری به نظر مردم ندارم. الان چیزی را نمی شود بست. قبلا می شد موج رادیو را بست، یک فکری کرد، می شد داخلش اختلال ایجاد کرد که مردم گوش نکنند. الان که این طوری نیست.

 

فرمانده کل سپاه: رحم نکردن به نوجوانان معصوم ما در مدارس، یعنی دشمن با تمام قدرت به صحنه آمده
سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد:‌ از فشار بیش از حد برای تشدید تحریم‌ها تا یک جنگ روانی برای ترویج شایعه و دروغ و سلب اعتماد ملی همه توانایی‌هایی است که دشمنان می‌توانند اعمال کنند. او گفت: غیر از آن، حتی رحم نکردن به جوانان و نوجوانان معصوم ما در مدارس، یک زنجیره کامل از تمام مخاطرات، توطئه‌ها و تهدیدات در حد ممکن آن یعنی دشمن با تمام قدرت به صحنه آمده است. اما، هرچه عمل می‌کند، کمتر نتیجه می‌گیرد و از اهداف خود دورتر می‌شود.

 

رئیس سازمان بازرسی: در وقوع سوءاستفاده مالی در فولاد مبارکه شکی نیست اما عدد آن هنوز مشخص نیست

ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور از تایید وقوع سوءاستفاده در فولاد مبارکه خبر داد و اظهار کرد: پیش از این، سازمان بازرسی در این خصوص ورود کرده و پرونده‌ای تشکیل شده بود که پیشتر در مرجع قضایی بود و اکنون در پرونده اخیر، ادغام شده است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور که با تسنیم گفت و گو می کرد، افزود: همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، میزان سوءاستفاده‌ای که در حدود ۹۲ هزار میلیارد اعلام شد، صحت نداشته و در اینکه میزان سوءاستفاده ۹۲ هزار میلیارد، یا کمتر یا بیشتر است، نیاز به انجام کارشناسی است. وی با تاکید بر اینکه در وقوع سوءاستفاده در”فولاد مبارکه” شکی نیست، تصریح کرد: ریاست محترم قوه قضاییه، شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به این پرونده اختصاص دادند و دادستان تهران ماموریت پیدا کرد که این موضوع را خارج از نوبت بررسی و رسیدگی کند و در حال حاضر در حال انجام کارشناسی هستند.

 

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح: حکم نهایی پرونده هواپیمای اوکراینی به زودی صادر خواهد شد
حجت‌الاسلام والمسلمین پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان این‌که «حکم نهایی پرونده هواپیمایی اوکراینی به زودی صادر خواهد شد» گفت: سقوط هواپیمای اوکراینی دل همه را به درد آورد و به خانواده شهدای این حادثه تسلیت می‌گوییم. از همان ابتدا سازمان قضایی نیروهای مسلح به این موضوع ورود کرد و به صورت دقیق و کارشناسی‌های چند جانبه، در چند مرحله مورد رسیدگی قرار داد و در نهایت، پرونده با صدور قرار جلب دادرسی برای ۱۰ نفر و صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. وی ادامه داد: بعد از تشکیل ۲ جلسه از دادگاه، اولیای دم نسبت به ابلاغ کارشناسی ایراداتی را مطرح کردند که برای حفظ حقوق اولیای دم، پرونده با قرار رفع نقص به دادسرا اعاده شد. پرونده به گروه کارشناسان جدید ارجاع شد و آن‌ها نیز بعد از بررسی‌های دقیق نظر نهایی خود را اعلام کردند و پرونده مجددا به دادگاه ارسال و ۱۸ جلسه دیگر دادگاه برگزار شد. در مجموع برای رسیدگی به این پرونده ۲۰ جلسه دادگاه برگزار شده است که جلسات دادگاه از صبح آغاز شده و تا ساعت ۱۲ ادامه می‌یافت. قضات این پرونده، قضات متبحر و دارای سوابق طولانی قضایی، مسلط، مومن و متدین هستند که پرونده را دقیق بررسی کردند. ختم رسیدگی پرونده اعلام شده و به زودی حکم نهایی صادر خواهد شد.

 

میرحسین موسوی از «بیمارستان» به «حصر» بازگردانده شد
«امتداد» از بازگردانده شدن میرحسین موسوس به مکان حصرش در کوچه «اختر»، خبر داد. بنا به گزارش رسانه‌های نزدیک به میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، ساعتی پیش میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از بیمارستان به زندان خانگی اختر بازگردانده شدند.

 

رائفی‌پور: مسمومیت‌ها مثل اسیدپاشی و قتل‌های زنجیره‌ای کار اسرائیلی‌هاست
اعتماد آنلاین فیلمی از سخنان رائفی‌پور در واکنش به مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز را منتشر کرد. اسیدپاشی اصفهان و قتل‌های زنجیره‌ای کار اسراییل بود، این مسمومیت‌ها هم کار آنهاست. این مسمومیت‌ها چه خیر و سودی برای جمهوری اسلامی دارد؟ شک نکنید امضای کار اسراییل و انگلیس است با عاملیت مجاهدین.

 

مدیرعامل اتحادیه دامداران عشایری: قیمت ۴۲۰ هزار تومان برای گوشت منطقی است
فضل خرم مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری دامداران متحرک ایران گفت: اگر امروز دام زنده را کیلویی ۱۶۵ هزار تومان خریداری کنید با ضریب تبدیل ۲.۳ دام به گوشت، عدد ۳۷۹هزار تومان به دست می آید. این دام وقتی کشتار و عرضه می شود نیز ۱۰ درصد به آن اضافه می شود و به حدود ۴۲۰ هزار تومان می رسد که عدد منطقی است و اگر بیش از این مقدار شود، نشان دهنده فاصله زیاد تولید تا مصرف یا حضور دلال هاست. در حقیقت می توان گفت این افزایش روند طبیعی داشته، ولی اینکه آیا مردم توان خرید دارند یا خیر موضوع دیگری است. به عبارت دیگر، اگر این روند ادامه پیدا کند، تولید گوشت خواهیم داشت و اگر قیمت آن را به اجبار پایین بیاوریم، تولید از ریل خارج خواهد شد.

 

حدادعادل: کجا جلوی فعالیت خانم ها گرفته شده؟
استاد دانشگاه تهران با دفاع از وضعیت زنان در ایران تاکید کرد: احکام اسلامی، زوری نیست. منعی برای فعالیت اجتماعی خانم ها نداریم. در خصوص علت بیکاری زنهای تحصیل کرده، علت این است که هزینه زندگی به دوش مردهاست. در اداراتی که بنده کار می کنم ۷۰ درصد کارمندها خانم هستند، حداقل.یک عقب ماندگی تاریخی وجود دارد که به سرعت جبران نمی شود.دو تا وزیر زن قبل از انقلاب چه می کردند؟ الان هم دو نفر در هیات دولت هستند که خانم هستند. اگر بخواهید هر چیزی را که با نگاه اروپایی ها متفاوت است بگویید تبعیض درست می گویید. دلیلی ندارد که هر چه آنها می گویند را گوش کنیم. اسلام حقوق زن و مرد را مساوی گرفته، ولی مساوی بودن به معنی متشابه بودن نیست، این حرفی است که شهید مطهری مطرح کرده است. تفاوت دلیل بر تبعیض نیست. یک جاهایی حتی حقوق زن ها بیشتر از حقوق مردهاست؛ مثلا زن ها از کارهای سخت معاف هستند، جهاد بر زن ها واجب نیست.

 

فروش خودروهای داخلی با ۱۰۰ میلیون مسدودی در بانک
سخنگوی وزارت صمت گفت: در گام اول متقاضیان خرید خودروی داخلی از روز شنبه ۲۰ اسفند تا سه شنبه ۲۳ اسفند فرصت دارند حساب شخصی وکالتی بنام سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در آن مسدود کنند. همچنین متقاضیان نباید پلاک فعال بنام خود داشته باشند و طی ۴۸ ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا خودرو نخریده باشند. وی با اشاره به اینکه در طرح یکپارچه عرضه خودرو قرعه کشی حذف شده است گفت: پس از بررسی حساب های وکالتی متقاضیان، مرحله دوم از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفند ماه اجرا می شود که در این مرحله متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه www.esalecar.ir نسبت به ثبت نام خودروی مورد نظر اقدام کنند.

 

گوشت های رومانیایی و استرالیایی به سفره مردم می‌آید 
رئیس انجمن تأمین کنندگان فرآورده های خام دامی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، از ابتدای هفته آینده گوشت با کیفیت تازه از کشورهای رومانی و استرالیا در حجم مطلوب وارد کشور می شود. وی افزود: به دنبال توافقات انجام شده با وزارت جهاد کشاورزی، واردکنندگان با سابقه و خوشنام برای حل مشکل گرانی گوشت و کمک به تنظیم بازار، علاوه بر واردات گوشت از مبادی روسیه، قزاقستان و مغولستان، اقدام به واردات گوشت با کیفیت تازه از کشورهای رومانی و استرالیا به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان گوشت گوسفندی کرده اند.

 

۱۲ میلیون کارگر ایرانی نگران دستمزد سال آینده هستند
حمید نجف کارشناس حوزه کار گفت: جامعه کارگری نگران دستمزد سال آینده است و نباید با کار نمایشی در آخرین ساعات سال به فکر تصویب دستمزد بیفتیم، بلکه دغدغه ۱۲ میلیون کارگر ایرانی را که با حساسیت جلسات مزد را دنبال می‌کنند، درک کنیم. این کارشناس حوزه کار درباره دستور بررسی مزد منطقه‌ای در برخی استان‌ها نیز گفت: پیش کشیدن چنین موضوعی با توجه به شرایط اقتصادی و در چنین وضعیتی از نظر زمانی به چالش کشیدن حقوق و دستمزد در کل کشور است و وزارت کار باید به آن ورود کند، نه اینکه به استان‌ها نامه بزنیم و در حالی که زمان کافی وجود ندارد، بخواهیم هزینه معیشت کارگران در استان‌ها را درآورده و اعلام کنند. یازده ماه سال را نادیده می‌گیریم و از برگزاری جلسات شورای عالی کار و طرح چنین مباحثی در آنجا خودداری می‌کنیم، بعد یکباره دو هفته مانده به عید به جای مشخص شدن تکلیف دستمزد به دنبال مسائل حاشیه‌ای دستمزد و مزد منطقه‌ای می‌رویم. نجف تاکید کرد: بررسی مزد منطقه‌ای کار دو هفته آخر سال نیست. یک سال وقت داشتیم به این مباحث بپردازیم‌ و با این کار به نظر می‌رسد، دستمزد تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و به حاشیه خواهد رفت و نگرانی جامعه کارگری را به دنبال خواهد داشت. /ایسنا

 

وزیر راه و شهرسازی: می‌خواهیم آورده متقاضیان را در مسکن ملی کاهش دهیم
بذرپاش در حاشیه افتتاح ۲۲۰۰ واحد مسکونی در شهر جدید هشتگرد اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با روش‌های دیگری مشکل افزایش قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن را برطرف کنیم تا آورده مردم کاهش پیدا کند. وی افزود: نرخ سود تسهیلات ٢٣ درصد بود که با تاکید رئیس جمهوری درحال کاهش سود وام‌ها هستیم و رئیس جمهوری هم این سود را بالا می داند. دو روز گذشته هم در شورای پول و اعتبار روشی برای کاهش نرخ سود تسهیلات مطرح کردیم و قرار شد کمیته مربوطه نظر خود را اعلام کند. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نرخ بهره تسهیلات باید کاهش پیدا کند گفت: تصمیم قطعی دولت این است که قبل از پایان سال جاری موضوع سود به نتیجه برسد و در حال نهایی کردن روش آن هستیم. بذرپاش بیان کرد: در قیمت تمام شده برای متقاضیان در آورده اولیه سختی‌هایی ایجاد شده و برای متقاضیانی که تحت پوششی نهادهای حمایتی هستند روش هایی برای کاهش قیمت تمام شده در نظر گرفته‌ایم.

 

۲.۷ درصد مشترکان گاز بدمصرف هستند
سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به اعمال افزایش تعرفه و حذف تخفیف‌ها با شروع سال جدید، اظهار کرد: از اول فروردین ماه تخفیف‌های درج شده به پایان می‌رسد و لازم است که مشترکان به قبوض خود حساس باشند، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۲.۷ درصد مشترکان بدمصرف هستند و قبوض سنگین برای آن‌ها صادر شده است. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مهلت تخفیف‌ها تا پایان سال جاری بوده لازم است تا مشترکان به این موضوع حساس باشند و به سادگی و با رعایت موارد کوچک می‌توانند مصارف خود را مدیریت کردند تا با قبوض سنگین مواجه نشوند.

 

هشدار مجلس درباره کمبود دارو
رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی: سال آینده در حوزه تجهیزات پزشکی مشکل جدی خواهیم داشت و امروز این مساله را اعلام می کنیم که در سال آینده نگویند چرا نگفتید. اگر ارز مورد نیاز تامین نشود، به چالش برمی خوریم. شهریاری با بیان اینکه در قانون مقرر شد که ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار توسط بانک مرکزی برای تامین نقدینگی شرکت های دارویی اختصاص داده و ارز مورد نیاز به موقع تامین شود اما این امر محقق نشد، گفت: از مهرماه ۱۴۰۰ نگرانی جدی در حوزه دارویی کشور را مطرح کرده ام و مکاتبات بسیاری با سران سه قوه داشتم. تمام مشکلات امروز در صنعت دارویی کشور از سال گذشته در حال مطرح شدن است.

وی تصریح کرد: ۹۷ درصد داروی مصرفی کشور تولید داخل است، اما سالانه ارز بسیاری برای مواد اولیه هزینه می شود و شاید حدود ۷۰ درصد مواد اولیه از چین و هندوستان وارد شود. این مواد براساس ارز در اختیار تامین می شود، البته مواد اولیه ای که چین به اروپا می دهد، به دلیل دریافت پول بیشتر، مرغوب تر است. رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مساله دارو بسیار حساس است و نمی توان با آن بازی کرد، گفت: متاسفانه با سازمان برنامه و بودجه به یک زبان مشترک نرسیده ایم و در سال آینده قطعا در بحث دارو با چالش جدی روبرو خواهیم بود. ارز مورد نیاز تامین دارو امسال کامل تخصیص نیافت، در حالی که باید مشکلات را پذیرفت. وی افزود: سال آینده در حوزه تجهیزات پزشکی مشکل جدی خواهیم داشت و امروز این مساله را اعلام می کنیم که در سال آینده نگویند چرا نگفتید. اگر ارز مورد نیاز تامین نشود به چالش برمی خوریم.

نماینده مجلس: با موضع گیری رهبری درباره مسمومیت ها، نفس سوپرانقلابی‌ها قطع شد
محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس: چند روز پیش به من حمله کردند که چرا گفتی؟ اما دیروز رهبر انقلاب موضع گرفتند که عاملان این کار باید به اشد مجازات برسند. مراجع قم همه موضع گرفتند؛ آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله بیات زنجانی و سایر مراجع موضع گرفتند و من از همه مراجع و بزرگان برای این موضع‌گیری تشکر می‌کنم و سپاسگزار‌شان هستیم که اگر سربازی حرف حق می‌زند، حمایت می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: بالاترین حمایت هم موضع‌گیری رهبر انقلاب می‌شود. با حرف رهبر انقلاب و موضع‌گیری ایشان، نفس سوپر انقلابی‌ها قطع شده است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره این‌که بعضی از نمایندگان اصلا وجود این اتفاق را کتمان می‌کردند، بیان کرد: یعنی چه که نیست؟ این حرف مثل این است که ۸۰ میلیون انسان را نادان فرض کنیم! که البته نادان خودت هستی. این حرف مانند این است که ۸۰ میلیون انسان را عافیت‌طلب و بزدل تصور کنی! بزدل خودت هستی. ما هدف‌مان این بود که بگوییم بزدل خودتان هستید و به لطف خداوند ثابت شد.

معاون وزیر کشور: دستگیری برخی افراد در پنج استان در رابطه با مسمومیت دانش آموزان
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از بازداشت برخی عوامل مسمومیت دانش آموزان در برخی مدارس سراسر کشور خبر داد. سید مجید میراحمدی اظهار کرد: بر اساس اقدامات اطلاعاتی و تحقیقاتی دستگاه‌های اطلاعاتی برخی افراد در پنج استان دستگیر شده‌اند و دستگاه‌های مربوطه، مشغول تحقیق و بررسی کامل هستند. میراحمدی با بیان اینکه البته مواردی هم که جنبه غیر معاندانه داشتند نیز ارشاد شدند، تصریح کرد: با حفظ آرامش ان‌شاءالله این مساله هم مدیریت خواهد شد. معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: دشمنان درصدد هراس افکنی و اخلال در نظام آموزشی کشور هستند و موضوع را بسیار بزرگتر از آنچه هست منعکس می‌کنند.

 

آمادگی سپاه برای برخورد با عوامل ایجاد ناامنی روانی در ماجرای مسموم‌سازی

فرمانده کل سپاه در پیامی با تبریک روز سربازان گمنام امام زمان (عج ) به وزیر اطلاعات تأکید کرد: سپاه آماده هرگونه همکاری برای تسریع در تعقیب ماجرای مسموم‌سازی کودکان و برخورد جدی با عوامل ایجاد ناامنی روانی نزد خانواده‌های ایرانی است. در بخشی از این پیام آمده: در این رهگذر، اعلام آمادگی همه جانبه «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» برای هرگونه همکاری، همراهی و هم‌افزایی در حفظ و تقویت ارکان و الزامات تضمین امنیت کشور و مردم؛ اهتمام ویژه در پاسخ به مطالبه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) و ملت شریف و بیدار ایران عزیز، برای تسریع در تعقیب جدی ماجرای مسموم‌سازی معصوم‌ترین عناصر جامعه (کودکان) و برخورد با عواملی که با ایجاد التهاب و ناامنی روانی نزد خانواده‌های ایرانی، در پی انتقام و مسأله‌سازی برای کشور هستند، را در زمره اولویت‌های امروز خود، مورد تأکید قرار می‌دهیم.

 

لابی اصلاح‌طلبان برای بازگرداندن «چریک پیر» به ریاست «جبهه»
روزنامه آرمان ملی نوشت: شنیده‌ها از آن حکایت دارد که آقای نبوی به رغم میل باطنی خود با توجه به رایزنی‌هایی که با وی صورت گرفته در دور آینده و حداقل در یک سال آینده، مسئولیت ریاست این جبهه را بپذیرد و جبهه اصلاحات در شرایط کنونی بتواند نقش خوبی را برای ایجاد اتحاد بیشتر بین ملت انجام دهد. انتصاب مجدد آقای نبوی به نفع همه احزاب است. ایشان از مبارزان قبل از انقلاب بوده و رفتاری معتدل و بری از افراط و تفریط را پیش گرفتند. از این منظر آقای نبوی بهترین گزینه برای ریاست جبهه اصلاحات هستند و با توجه به پیشنهادی جدی در این ارتباط امیدواریم آقای نبوی ریاست مجدد بر این جبهه را بپذیرد.

 

کنایه یک روزنامه به دولت رئیسی: همین‌طور پیش رود مشکلات را گردن «قاجار» می‌اندازند!
روزنامه جهان صنعت نوشت: به نظر می‌رسد نظریه‌پردازان رسانه‌ای هوادار دولت سیزدهم، بر‌ای اینکه نشان دهند دولت سیزدهم در افزایش قیمت دلار که در کمتر از چند ماه به دو برابر رسیده است مقصر نیستند، می‌خواهند دنده عقب رفته و به دوره قاجار برسند. به گزارش جهان صنعت، رییس دولت سیزدهم هنوز با دست‌فرمانی راه می‌رود که در روز‌های مبارزات انتخاباتی آن را اختراع کرده بود. دست فرمان این بود که هرچه می‌توانی به دولت قبلی حمله کن و هر دستاوردی را سیاه نشان بده و هر ضعفی که خودت می‌دانی خارج از اختیارات دولت است را نیز از سوی مدیریت دولت معرفی کن. هنوز هرگاه گفته می‌شود نرخ تورم بالاست آن را به دولت روحانی نسبت می‌دهند و هرجا کم می‌آورند به یک کار دولت قبلی گیر می‌دهند. به نظر می‌رسد، برخی رسانه‌ها ساز تازه‌ای کوک کرده و برای پاک کردن دولت سیزدهم از هرجور ناکارآمدی که مثل روز روشن است برگشت به دوره ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی را در دستور کار قرار داده‌اند.

 

ادعایی درباره سفر الکاظمی به تهران: در راستای تبرئه از خون شهید سلیمانی بود
یک عضو ائتلاف الفتح عراق مدعی شد که سفر اخیر مصطفی الکاظمی به ایران در راستای تبرئه خود از خون شهید سلیمانی و المهندس است. علی الزبیدی، عضو ائتلاف الفتح عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه گفت که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر پیشین عراق از طریق دست داشتن در مساله ترور فرماندهان پیروزی (شهید سلیمانی و المهندس) آینده سیاسی خود را از دست داد. وی مدعی شد که سفر اخیر الکاظمی به تهران در راستای دریافت تایید سیاسی و تبرئه کردن خود از خون شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است. الزبیدی خاطرنشان کرد که مصطفی الکاظمی اولین شخص در عراق است که از روند ورود و خروج افراد به فرودگاه بغداد مطلع است و جنایت آمریکا با همدستی او اتفاق افتاد. این مسئول عراقی مدعی شد، طرف ایرانی دلایل زیادی دارد که ثابت می‌کند الکاظمی در ترور فرماندهان پیروزی دست داشته است. /ایسنا

 

درخواست متکی از مسئولان برای بررسی احتمال ترور بیولوژیک مرحوم شیخ الاسلام
منوچهر متکی به برخی از اظهارنظر‌های مطرح از سوی تعدادی از افراد و نزدیکان مرحوم شیخ الاسلام مبنی بر احتمال ترور بیولوژیک وی گفت: به عنوان یک شهروند از مسئولان امر درخواست می‌کنیم حتماً این پرونده را بر اساس شواهد احتمالی که وجود دارد، بررسی کنند. /ایسنا

 

صالحی: نباید با دست خودمان کاری کنیم که در بن‌بست سیاسی قرار بگیریم
وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: نباید به گونه‌ای عمل کنیم که به بن‌بست سیاسی برسیم، نباید با دست خودمان کاری کنیم که به بن‌بست سیاسی برسیم، باید از نگاه و اندیشه خردورزان و اهل اندیشه استفاده کنیم. وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران در سخنانی در همایش «دیپلماسی مقاومت: نکوداشت مرحوم حسین شیخ الاسلام» طی سخنانی با اشاره به اهمیت مقاومت گفت: هدف از مقاومت رسیدن به نتیجه مرضی خداست، نتیجه‌ای که مرضی مردم باشد و لذا در این راه باید تدبیر به خرج داد و در مواقعی که با موانع جدی روبه‌رو می‌شویم با انعطاف خردمندانه و هوشمندانه خود را از بن‌بست خارج کنیم. ما نباید در بن بست قرار بگیریم و با خروج از آن باید راه مقاومت را ادامه دهیم؛ همان راهی که امام خمینی (ره) در پیش گرفتند. صالحی همچنین گفت: مقاومت را نباید به گونه‌ای تعریف کنیم که یعنی سرمان را پایین بیندازیم و چارچوب نگاهمان به گونه‌ای باشد که برخی از مسائل ضروری و مهم موثر را نبینیم. صالحی تاکید کرد: در راه استمرار مقاومت نباید بی‌تدبیری به خرج دهیم. /ایسنا

 

نظر کرباسچی در مورد واکنش‌ها به تیتر و عکس روزنامه هم‌میهن
تیتر و عکس صفحه اول روزنامه هم‌میهن باعث ایجاد برخی شائبه‌ها در فضای مجازی شده است. در واکنش به این حرف و حدیث‌ها غلامحسین کرباسچی (صاحب امتیاز) در کانال تلگرامی این روزنامه نوشت: علت حمله‌هایشان به هم‌میهن، عصبانیت‌شان از موضع رهبری در ماجرای مسمومیت‌هاست. *حمله‌های بی اهمیتی که به هم‌میهن صورت گرفته ناشی از عصبانیت‌شان است. چون از سخنان مقام رهبری به‌شدت عصبانی شده‌اند. *چون علیه رهبری نمی‌توانند چیزی بگویند علیه هم‌میهن حرف می‌زنند. وگرنه هر عقل سلیمی تیتر روزنامه هم‌میهن را مشاهده کند متوجه می‌شود ماجرا چیست. *حمله کنندگان برای خودشان آسمان و ریسمان می‌بافند و ایراد‌های عجیب مثل این که چرا روتیتر مطلب فلان مدل است و چرا زیر تیتر فلان شکل نیست را طرح می‌کنند. *این حمله‌ها نشان دهنده عصبانیت‌شان از موضع رهبری در ماجرای مسمومیت‌های دانش‌آموزان است، ولی چون جرات ندارند، بگویند چرا مطلب رهبری را تیتر یک کردید به شکل‌های نامناسب به هم‌میهن حمله می‌کنند. *اگر سرمقاله امروز روزنامه هم‌میهن مشاهده شود، متوجه می‌شوید که خیلی صریح و شفاف این مساله بیان شده است

عباس امیری فر: زمان آن رسیده که نظام حکمرانی ما به نظام پارلمانی تغییر کند
عباس امیری‌فر با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در سفر به کرمانشاه گفت: البته به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که نظام حکمرانی ما به نظام پارلمانی تغییر کند. بالاخره روسای دولت باید در هر لحظه خود را نسبت به کار‌هایی که انجام می‌دهند پاسخگو بدانند، نه آنکه ۸ سال ریاست جمهوری را در اختیار بگیرند و به کسی هم پاسخگو نباشند. /نامه نیوز

 

 ماجرای غیبت معاون وزیر خارجه در مذاکرات با گروسی؛ باقری از تیم مذاکرات کنار گذاشته شد؟
علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از تیم مذاکرات رفع تحریم‌ها کنار گذاشته نشده است. به گزارش ایسنا، اخیرا در پی انتشار عکس دیدار امیرعبداللهیان با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عدم حضور علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه در این نشست، اظهارنظر‌هایی در فضای رسانه‌ای کشور مطرح و علی باقری از تیم مذاکره کننده کشور کنار گذاشته شده است. این ادعا‌ها در حالی مطرح می‌شود که در آن زمان باقری در چارچوب وظایف خود در سفر به سر می‌برده و علت عدم حضور وی در این نشست نیز انجام این سفر بوده است که بر اساس اعلام منابع آگاه، سفری مهم و در چارچوب موضوع مذاکرات بوده است؛ بنابراین، بر خلاف اخبار منتشر شده علی باقری همچنان مسئولیت تیم مذاکره کننده ایران در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها را بر عهده دارد و از تیم مذاکره کننده کنار گذاشته نشده است.

المانیتور: مذاکرات احیای برجام جان می‌گیرد؟
المانیتور نوشت: ایران احتمالا جلوی یکی دیگر از قطعنامه‌های توبیخی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، در مورد برنامه هسته‌ای خود را گرفته است و پس از ماه‌ها توقف مذاکرات بر سر احیای برجام، در را به روی دور دیگری از دیپلماسی هسته‌ای باز کرده باشد. در ادامه این مطلب آمده است: سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در روز‌های ۳ تا ۴ مارس، که شامل دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران بود، در میان تشدید نگرانی‌ها پس از یافتن ذرات اورانیوم غنی‌شده در ۸۳.۷ درصد، انجام شد. بنا بر گزارش ها، مقامات اروپایی در حال بررسی یک قطعنامه انتقادی در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بودند. این درحالی بود که ایالات متحده به دنبال نتیجه سفر گروسی بود. در بیانیه مشترک پس از دیدار‌های گروسی، ایران به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت توافق پادمان هسته‌ای متعهد شد.

اولیانوف: در مورد ازسرگیری مذاکرات هیچ تحرکی وجود ندارد
نماینده روسیه در مذاکرات وین با بیان اینکه هنوز هیچ تحرکی در ادامه احیای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد، گفت تروئیکای اروپایی و آمریکا آماده تصمیم برای بازگشت به برجام نیستند. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد سه‌شنبه سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جمهوری اسلامی ایران را بسیار سازنده توصیف کرد. اولیانوف در مصاحبه با خبرگزاری «تاس»، گفت: «سفر گروسی به تهران در پایان هفته گذشته کاملا سازنده بود. مدیرکل آژانس اتمی با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی بیشتر در تاسیسات هسته‌ای ایران مشخص شده که هنوز نهایی نشده است». وی درباره این سفر توضیح داد: «بیانیه‌ای از طرف ایران در مورد آمادگی این کشور برای همکاری با دبیرخانه آژانس اتمی در مورد ذرات اورانیوم اعلام نشده که چندین سال پیش در سه مکان در ایران کشف شده بود، منتشر گردید.»

 

محسن رضایی: هدفمان این است که با یک اقتصاد قوی، جایگاه ایران را در روابط بین الملل بالا ببریم
محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور در همایش بین المللی “همکاری‌های اقتصادی، تجاری ایران و کشور‌های غرب آفریقا” گفت: آفریقا با یک اقتصاد قوی بیش از گذشته می‌تواند جایگاه بین المللی خود را ارتقا بخشد. ما نیز در ایران هدفمان این است که با یک اقتصاد قوی جایگاه ایران را در روابط بین الملل بالا ببریم؛ پس می‌توانیم هدفی مشترک داشته باشیم؛ یعنی اقتصاد‌های قوی ایران و آفریقا؛ لذا می‌توانیم بر این اساس برنامه ریزی جدیدی انجام دهیم.

 

وزیر اقتصاد: دولت به سمت حکمرانی ریال حرکت کرد
خاندوزی با اشاره به وابستگی تاریخی اقتصاد کشور به برخی ارز‌های خارجی و ضعف حکمرانی ریال و تدابیر دولت در این زمینه بیان کرد: دولت به سمت شفافیت و حکمرانی ریال حرکت کرد و اختیارات ویژه‌ای به بانک مرکزی داد و در این زمینه مرکز مبادله ارز و طلای ایران افتتاح شد.

 

«عرضه خودرو در بورس» از لایحه بودجه حذف شد
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از لایحه بودجه سال آتی حذف شد. محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به بررسی مواد ارجاعی لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق در زمینه عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در این زمینه کمیسیون تلفیق پیشتر پیشنهادی را مصوب کرده بود که پانزده درصد از منابع این موضوع به خودروسازان و مابقی به دولت باز می‌گشت.

 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی: برای گرفتن مالیات از دانه درشت ها به کمک سازمان مالیاتی خواهیم رفت
سردار حسین رحیمی رییس پلیس امنیت اقتصادی کشور در حاشیه همایش امنیت اقتصادی در جمع خبرنگاران به اقدامات انجام شده در یازده ماه سال جاری پرداخت و اظهار داشت: آمار پرونده‌های رسیدگی شده در حوزه فرار مالیاتی ۲۱۴ پرونده بوده که در همین راستا ۳۱۴ متهم فرار مالیاتی با هماهنگی سازمان مالیاتی کشور دستگیر شدند. وی گفت: با دستگیری این افراد ۲۴ هزار میلیارد ریال مالیات به بیت‌المال برگردانده شد. رئیس پلیس امنیت اقتصادی کشور به هم افزایی و هماهنگی ویژه در سال ۱۴۰۲ بین این پلیس و سازمان های مالیاتی کشور اشاره کرد و بیان داشت: برای گرفتن مالیات از دانه درشت ها و آنهایی که درآمدهای قابل توجه داشته و برخی که مالیات نمی دهند، به کمک سازمان مالیاتی خواهیم رفت. رحیمی با بیان اینکه هدف ما برخورد با فرار مالیاتی دانه درشت هاست، تصریح کرد:طی توافق و اقدام مشترک تصمیم داریم در سال آینده با یک هم افزایی که بین پلیس امنیت اقتصادی و سازمان مالیاتی و قوه قضاییه برقرار شده است، برخورد قاطع با فرار مالیاتی و کلاهبرداران داشته باشیم.

 

زمان قرعه‌کشی خودروهای وارداتی مشخص نیست
مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، درباره زمان برگزاری قرعه کشی خودروهای وارداتی، اظهار داشت: پیش از این اعلام شده بود که قرعه‌کشی خودروهای خارجی در روزهای سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته جاری انجام می‌شود؛ اما به دلیل زمان‌بر شدن استعلامات، قرعه‌کشی، در روزی دیگر، برگزار می شود، اما به علت اخذ استعلامات لازم و جمع بندی آن زمان قرعه کشی طی روزهای آینده خواهد بود؛ اما فعلا زمان آن را دقیق اعلام نمی کنیم تا استعلامات دقیق انجام و نتیجه استعلامات مشخص شود و بعد از مشخص شدن نتایج زمان برگزاری قرعه کشی خودروهای وارداتی در اسرع وقت اعلام می‌شود. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت یادآور شد: به تعویق افتادن زمان برگزاری قرعه‌کشی برای بررسی دقیق استعلامات بوده است.

 

سخنگوی فراجا: استقرار گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار در اطراف مدارس
سخنگوی پلیس گفت: پلیس برای حفاظت و حراست از دانش‌آموزان و فرزندان عزیزمان در برابر اقدامات اخلالگران امنیت عموم، تعداد گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار را در اطراف مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی افزایش داد. سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا اظهار کرد: فرماندهی کل انتظامی کشور ضمن ابراز تاسف از اعلام مسموم شدن تعدادی از دانش‌آموزان دختر، به اطلاع می‌رساند بلافاصله پس از دریافت گزارش‌های مربوط به این موضوع، بررسی تخصصی برای شناسایی و دستگیری عوامل آن در دستور کار فوری پلیس قرار گرفته که به‌ محض دستیابی به شواهد و مدارک متقن به اطلاع شهروندان عزیز خواهد رسید. سخنگوی پلیس گفت: پلیس برای حفاظت و حراست از دانش‌آموزان و فرزندان عزیزمان در برابر اقدامات اخلالگران امنیت عموم، تعداد گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار را در اطراف مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی افزایش داده است.
مترو تهران: استفاده از گاز سمی در ایستگاه «ارم سبز» صحت ندارد
شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه، استفاده از گاز سمی در ایستگاه مترو ارم سبز را رد کرد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه در خصوص اتفاقی که صبح امروز دوشنبه ۱۵ اسفند در ایستگاه مترو ارم سبز رخ داد، گفت: موضوع مطرح در خصوص انتشار گاز سمی در ایستگاه ارم سبز واقعیت ندارد. مسعود درستی افزود: گرد و غبار مشاهده شده در ایستگاه ارم سبز به علت فعالیت‌های عمرانی بوده که تاکید کردیم، این فعالیت‌ها متوقف شود. صبح امروز اخباری مبنی بر انتشار گاز در ایستگاه متروی ارم سبز منتشر شده بود.
رئیس قوه قضائیه: بیش از ۸۰ هزار تن عفو شدند
رئیس قوه قضائیه درخصوص جزئیات عفو گسترده محکومان و متهمان حوادث اخیر، گفت: عفو یک مساله‌ی سیاسی مقطعی نیست؛ این جزو ذات انقلاب ماست. گزارشی که تا کنون دادند، تعداد کسانی که مشمول عفو شدند، اعم از دستگیرشدگان اغتشاشات و غیر اغتشاشات، اعم از آن‌هایی که حکمشان تقلیل پیدا کرده و تخفیف گرفتند، از مرز هشتاد هزار تن گذشته است؛ یعنی تا الان بیش از هشتاد هزار مشمول این عفو واقعاً به نظر بنده پرخیر و برکت رهبر انقلاب شده‌اند. پیش‌بینی این است که با آن قسمتی که رضایت شاکی را می‌گیرند تا نود هزار نفر هم شامل عفو بشوند؛ حتی ممکن است به بالاتر از نود هزار هم برسد.
محمدعلی ابطحی: علم الهدی از علاقه‌مندان آیت‌الله شریعتمداری بود
محمدعلی ابطحی، با انتشار تصویری در اینستاگرام خود نوشت: «این عکس خاطره انگیز را یکی برایم فرستاد. جلو: مرحوم آیت الله شریعتمداری است، پشت سرش پدر مرحومم و آن سید که کمی از صورتش دیده می شود، آقای علم الهدای مشهد است که هم پدرم و هم آقای علم الهدی از علاقه مندان مرحوم شریعتمداری بودند.» او ادامه داد: «آن‌ شیخ‌ کوچولوی عقب عکس هم مرحوم آقای محمد حسن راستگو است که در تلویزیون برنامه کودک اجرا می کرد. پسرک تخس جلویی هم منم. جناب آقای سید محمدعلی ابطحی یاد ایام»
رئیس قوه قضائیه: بیش از ۸۰ هزار نفر عفو شدند/پورمحمدی: به انقلاب فرهنگی نیاز داریم/سخنگوی دولت: چرا یک نفر باید ۳۰ سال وزیر باشد و هنوز طلبکار باشد؟/جهش عجیب قیمت «دنبه» در بازار/دلار در بازار تهران سُر خورد
پورمحمدی: به انقلاب فرهنگی نیاز داریم
مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز بیان داشت: کشور در موقعیت حساسی است، چون اتفاقات اخیر رخ داده در کشور طی این چهل و چهار سال عمر انقلاب بی سابقه است. ما به یک انقلاب فرهنگی نیاز داریم. مصطفی پورمحمدی گفت: معمولا زمانی که چنین وقایعی در جامعه ما حادث می شود، همه ما دغدغه‌مند می شویم، امکانات و نیرو‌ها تجمیع می شود، عکس العمل‌هایی برای کنترل شرایط با تمام ظرفیت انجام می گیرد؛ اما با آرام شدن اوضاع، ما نیز فراموش می کنیم، ولی پس از مدتی دوباره این اتفاقات با دامنه و تاثیرگذاری بیشتری تکرار می‌شود. /خبرآنلاین
عوامل شهادت مردم و نیرو‌های حافظ امنیت در خوزستان به اعدام محکوم شدند
شش تن از اعضای گروهک تروریستی حرکه النضال که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اجرای بخشی از عملیات‌های مسلحانه این گروهک در استان خوزستان را بر عهده داشتند به اعدام محکوم شدند. دادگاه انقلاب شهرستان اهواز، شش عضو گروهک تروریستی حرکه النضال را به اعدام محکوم کرد. این افراد عبارتند از: علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی. اعضای شاخه نظامی این گروهک تروریستی که دستورهای سرکردگان ساکن اروپای خود نظیر حبیب نبگان و حبیب الله چعب را اجرا می‎‌کردند، در عملیات‌ تروریستی جداگانه، دو بسیجی به نام‌های علی صالحی مجد و یونس بحر در آبادان و یکی از کارکنان نیروی انتظامی به نام الله‌نظر صفری و یک سرباز وظیفه به نام محمدرضا رفیعی نسب را در بندر امام خمینی (ره) به شهادت رسانده بودند. /میزان
عارف به رییسی نامه نوشت
رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در نامه‌ای به رییس‌جمهور از آن‌چه «فشار‌های بی‌سابقه به دانشگاهیان» خوانده گلایه کرد. در بخش‌هایی از نامه محمدرضا عارف به سیدابراهیم رئیسی، وی با هشدار نسبت به میزان مهاجرت دانشگاهیان به دلیل آن‌چه «امنیتی شدن فضای دانشگاه» خوانده، خواستار ملغی شدن تمامی احکام و محدودیت‌های صادره علیه دانشجویان و اعضای هیات علمی شده است. وی در این نامه با بیان این‌که «دانشگاه‌های کشور که، تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، پژوهش برای تولید دانش و رفع نیاز‌های علمی کشور و تولید فنآوری‌های به روز برای زیست بوم نوآوری و کارآفرینی بر دوش آن است، این روز‌ها حال خوبی ندارند» مشکلات معیشتی استادان، کمبود بودجه‌های پژوهشی برای فعالیت‌های علمی، عدم امکان حضور در مجامع بین المللی به سبب افزایش قیمت ارز و… را یادآور و مدعی شد، مواردی از جمله «قطع یا محدود شدن حقوق استادان به دلیل اظهارنظر»، «اخراج برخی اعضای هیأت علمی»، «بازنشسته شدن اجباری» «حذف دروس»، «جلوگیری و یا توقف ترفیع سالیانه، ارتقا و تبدیل وضعیت» در برخی از دانشگاه‌ها به عنوان حربه علیه اعضای هیأت علمی استفاده می‌شود.
اولیانوف: امیدوارم شورای حکام از سیاسی‌کاری درباره پرونده ایران خودداری کند
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی گفت که امیدوار است، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رویکردی مسئولانه از سیاسی‌کاری درباره پرونده ایران خودداری کند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین در صفحه توییترش درباره برگزاری نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: امیدوارم جلسه آتی شورای حکام از سیاسی‌کاری غیرموجه درباره پرونده ایران خودداری کرده و رویکرد مسئولانه‌ای نسبت به این مساله نشان دهد. اولیانوف در ادامه با اشاره به ادعای مطرح در گزارش شبکه بلومبرگ مبنی بر غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران، اظهار داشت: تلاش‌ها برای ایجاد بحث‌های جنجالی پیرامون این موضوع از جمله غنی‌سازی ۸۴ درصدی شکست خورد. ادعای مطرح در این گزارش، پیشتر با ارائه توضیحات فنی سازمان انرژی اتمی ایران رد شد. /ایسنا
مقام شورای نگهبان: اوایل سال آینده قانون انتخابات اصلاح می‌شود
خیر الله پروین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: با اصلاح قانون انتخابات توسط نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی در اوایل سال آینده، مشکلات قانون فعلی انتخابات، مرتفع و امکان نظارت مؤثر بر انتخابات در سال آینده فراهم شود. /فارس
سخنگوی دولت: چرا یک نفر باید سی سال وزیر باشد و هنوز طلبکار باشد؟
بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: در این دولت سعی شده با اعتماد به جوانان مشکلات کشور حل شود. ما در سطح معاونین وزرا و مدیران کل دستگاه‌ها در دولت، چندین جوان دهه شصتی و هفتادی داریم؛ به عنوان مثال، یکی از معاونان من در سمت دبیری هیأت دولت، دهه هفتادی است. در عمل هم می‌بینیم هرجا که یک بن‌بستی شکسته شد، یکی از همین مدیران جوان دولت موثر بود. وی تأکید کرد: ما انتظار، روش ارزیابی و تعامل‌مان با جوانان باید از کسی که سی سال تجربه و پختگی فعالیت اجرایی، اداری و سیاسی دارد، متفاوت باشد و به آن‌ها فرصت دهیم. ما جوانان باید بیشتر حامی و مدافع یکدیگر باشیم. اساساً به خاطر ارتباط دائم با مسائل روز نوع نگاه جوانان نسبت به تمام مسائل متفاوت و پویاتر است و هرچه کمک کنیم حضور جوانان فعال‌تر باشد، حتماً روش‌های حل مساله بهتر می‌شود. سخنگوی دولت در پایان خاطرنشان کرد: ما امروز تمدنی که از گذشتگان‌مان به ارث بردیم، تقویت می‌کنیم و ان‌شاءالله در آینده هم از آن استفاده خواهیم کرد. قطعاً کشوری که ۴۴ در مقابل ناملایماتی‌ها و دشمنی‌های بی‌حد و مرز، مقاومت کرده و خوب پیش رفته، آینده ای روشن‌تر از امروز دارد.
کرملین: پوتین و رئیسی تلفنی گفت‌وگو کردند
کرملین با اعلام خبر تماس تلفنی رؤسای جمهور فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران، گفت که دو طرف طرح‌های زیرساختی دوجانبه را بررسی کردند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین امروز (دوشنبه) از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه و آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران خبر داد و در بیانیه‌ای با اعلام خبر تماس تلفنی پوتین و رئیسی گفت، دو طرف درباره پویایی و سطح روابط دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صحبت کردند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «دو طرف هم نظر بودند که روابط ایران و روسیه به شکل مثبتی در حال توسعه است. مسائل همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف هم مورد بررسی قرار گرفت». /فارس
رمزگشایی همتی از کاهش بهای دلار: تفاهم با آژانس، شوک لازم را وارد کرد
رئیس کل اسبق بانک مرکزی از شوک ریزشی آژانس به نرخ دلار رمزگشایی کرد. عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: تفاهم با آژانس، شوک لازم را به قیمت دلار وارد کرد؛ اما آنچه کاهش قیمت دلار را تسهیل کرد، تجدیدنظر بانک مرکزی در برخی از سیاست‌های اشتباه ارزی بود. تفاهم بین‌المللی در کنار تجدیدنظر در برخی دیگر از سیاست‌های ارزی می‌تواند ثبات بیشتری در بازار ارز ایجاد کند. قیمت دلار در ایام تعطیل و شبانه صرفا بالا نمی‌رود، پایین هم می‌آید! /خبرآنلاین

جهش قیمت دنبه در بازار
فارس نوشت: بررسی میدانی از بازار نشان میدهد که قیمت دنبه گوسفندی که تا یک سال پیش کیلویی ۳۰ هزار تومان و بعد‌ها ۹۰ هزار تومان شد، اکنون به کیلویی ۲۹۰ هزار تومان رسیده است.

 

دلار در بازار تهران سُر خورد
نرخ دلار در بازار آزاد که هفته پیش تا ۶۰ هزار تومان هم بالا رفته بود، طی روزهای گذشته توان مقاوت خود در برابر فروشندگان را از دست داده و در حال حاضر وارد کانال ۴۰ هزار تومان شده است. دلار در عرض یک هفته ۱۰ هزار تومان ریخت تا ضرر سنگینی را نصیب خریداران کند.

 

مقام مسئول در بانک مرکزی: بانک ها تا آخرین روز سال باید وام بدهند
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی با تأکید بر اینکه بانک ها باید تا روز آخر سال نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند،گفت: از ابتدای سال تا ۱۴ اسفندماه سال جاری به یک میلیون و ۸۸۹ هزار متقاضی وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن پرداخت شده است.

 

قیمت بلیت سینما شناور شد
فارس به نقل سازمان سینمایی خبر داد: قیمت بلیت سینما در سال جدید براساس درجه کیفی و موقعیت جغرافیایی قرارگیری سالن سینما و سانس های مختلف تعیین می شود. سقف مبلغ بلیتِ سینماهای مدرن ۶۰ هزار تومان است و این مبلغ برای سایر سالن ها و سانس ها تا ۲۰ هزار تومان پایین می آید.

 

وام ۱۵۰ میلیونی برای فرزند چهارم تصویب شد
تسهیلات و مشوق های فرزندآوری در بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافت که براساس آن به ازای فرزند اول و دوم به ترتیب ۳۰ میلیون و ۶۰ میلیون تومان به خانوار تسهیلات پرداخت می شود. همچنین برای فرزند سوم، چهارم و پنجم به بعد به ترتیب ۹۰، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

 

تورم تونس با رسیدن به بالای ۱۰ درصد، رکورد سی ساله زد
موسسه ملی آمار تونس اعلام کرد: نرخ تورم سالانه در تونس از ۱۰.۲ درصد در ژانویه گذشته به ۱۰.۴ درصد در فوریه رسیده که بالاترین سطح در سی سال گذشته است.