در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند ادعای نماینده مجلس: ۷۰ درصد کسب‌وکارها و کاربران به پیام رسان‌های داخلی روی آوردند / روزنامه کویتی ادعا کرد؛ امیرعبداللهیان در آستانه استیضاح / رئیس کمیسیون اصل۹۰: بانیان وضع موجود بی اخلاقی کنند، تخلفاتشان را اعلام می‌کنیم / نماینده مجلس: نیمه دوم سال که هوای چابهار خوب می‌شود، آقایان مسئول هوس می‌کنند به اینجا بیایند... را می‌خوانید.

دیوان عالی کشور: فرجام‌خواهی “محمد قبادلو” پذیرفته نشده
دیوان عالی کشور با انتشار اصلاحیه ای اعلام کرد که فرجام‌خواهی در پرونده “محمد قبادلو” رد شده و دادنامه نامبرده را کیفری، ابرام کرد. در پی انتشار خبر پذیرش فرجام‌خواهی دو تن از متهمان حوادث اخیر، اصلاحیه‌ای با نام رد فرجام‌خواهی محمد قبادلو صادر شد. روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد خبر پذیرش فرجام‌خواهی محمد قبادلو یکی از متهمان حوادث اخیر بدین وسیله اصلاح می‌شود: دیوان عالی کشور ضمن رد فرجام‌خواهی به عمل آمده در پرونده محمد قبادلو، دادنامه نامبرده را مستنداً به شق الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری ابرام کرد. همچنین فرجام‌خواهی سامان صیدی (یاسین) از متهمان حوادث اخیر از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته و با عنایت به نواقص تحقیقاتی و مستنداً به بند ۲ شق ب ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری پرونده نامبرده جهت رسیدگی مجدد به همان دادگاه ارجاع شده است.

 

وزیر ارتباطات: سرعت کند اینترنت به خاطر فیلترشکن است، وگرنه بدون فیلترشکن، سرعت ارتقا هم پیدا کرده
زارع پور در رابطه با گله‌مندی مردم از سرعت اینترنت در کشور هم اظهار داشت: بخشی از سرعت کند اینترنت مربوط به فیلتر شکن‌هاست، وگرنه بدون فیلترشکن، سرعت ارتقا هم پیدا کرده. البته در این ایام حملات بسیار شدیدی را هم که اصطلاحا به آن منع سرویس گفته می‌شود، داشتیم که بسیاری از آن‌ها در وزارت ارتباطات دفع می‌شود؛ اما ممکن است بر تجربه کاربری مردم تاثیرگذار باشد.

 

دانشگاه شریف: در ارتباط با وقایع اخیر ۳۳ حکم بدوی برای دانشجویان در کمیته انضباطی صادر شده
هادی نوبهاری، مدیر کل حوزه ریاست دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این که در ارتباط با وقایع اخیر برای چه تعداد از دانشجویان در شورای انضباطی دانشگاه احکام بدوی صادر و چه تعداد از احکام نهایی شده است، گفت: حدود ۳۰۰ شکایت به کمیته انضباطی واصل شده که در حال بررسی است و تا به حال ۳۳ حکم بدوی صادر شده و هنوز احکام هیات تجدیدنظر صادر نشده است. مدیر کل حوزه ریاست دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با مهر درباره اینکه احکام صادر شده شامل چه مواردی می‌شود، گفت: بسته به نوع تخلف، تا به حال احکام مختلفی صادر شده؛ از تذکر کتبی و توبیخ کتبی تا یک یا دو نیم سال منع موقت از تحصیل که برخی تعلیقی، برخی با احتساب سنوات و برخی بدون احتساب سنوات است.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت: روسیه ضربه مهلکی به موقعیت بین‌المللی ایران زد
محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: هنوز در ایران شناخت دقیقی از سیاست‌های روسیه وجود ندارد و معتقدم هنوز عملکرد روسیه در سوریه خیلی روشن نیست. آسمان سوریه در اختیار روسیه است و هواپیماهای اسرائیلی بدون توافق روسیه نمی توانند از آسمان سوریه گذر کنند، این در حالی است که هر چند وقت یک بار اسرائیل، مواضع حزب الله یا برخی از مواضع که مربوط به امکانات ایران هست، به راحتی بمباران می کند. بمباران مواضع و امکانات ایران در سوریه از سوی اسرائیل انجام می شود و هیچ واکنشی از سوی روسیه نشان داده نمی شود! آن زمانی که روسیه به فضای سوریه وارد شد، این تصور پیش آمده بود و حتی گفته می شد که روسیه به عنوان نیروی هوایی نیروهای ایرانی در داخل سوریه عمل خواهد کرد و در واقع روس ها تحت فرمان ایران خواهند بود، اما امروز اینگونه نیست و نشان می دهد روسیه هم منافع خود را دنبال می کند و سیاست های خیلی روشنی ندارد. در ارتباط با فروش نفت نیز روسیه به خصوص پس از تحریم از سوی اروپا، سیاست هایی را دنبال می کند که به نوعی رقیب ایران در فروش نفت شده و به دنبال تصاحب برخی بازارهای نفتی ایران در چین، هند و سایر کشورهاست که این سیاست روسیه نیز با روابط استراتژیکی که برخی مقامات ایران مطرح می کنند به هیچ وجه همخوانی ندارد و نکته جالب اینکه مقامات روسیه تاکنون رسماً بیان نکردند با ایران متحد استراتژیک هستند! از سوی دیگر، روسیه با اقدامات اخیر خود مخصوصاً در قضایای اوکراین و بحث پهپادها ضربه بسیار مهلکی به موقعیت بین المللی ایران زد و باعث شده که روز به روز تحریم ها علیه ایران افزایش پیدا کند، در حالی که روسیه به لحاظ اقتصادی به هیچ وجه توان جبران این تحریم ها علیه ایران را ندارد.

 

وال استریت ژورنال: ۲۰۰ دستگاه استارلینک به ایران قاچاق شده است
به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، حدود ۲۰۰ دستگاه دریافت کننده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای کمک به دور زدن محدودیت‌های اینترنت در ایران، طی چند محموله به داخل این کشور قاچاق شده است. یکی از این افراد به وال استریت ژورنال گفت برای این نقل و انتقال پرمخاطره، گاهی مبلغی معادل قیمت خود دستگاه (۶۰۰ دلار) یا حتی بیشتر به قاچاق‌بر‌ها پرداخت می‌شود.

 

ادعای نماینده مجلس: ۷۰ درصد کسب‌وکارها و کاربران به پیام رسان‌های داخلی روی آوردند
حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: «اغتشاشاتی که در کشور رخ داد که منشا آن هم چهار سکوی خارجی اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ و توئیتر بود، باعث مسدود شدن این سکو‌ها گشت و به دنبال آن سکو‌هایی با ساختاری شبیه سکو‌های خارجی در داخل کشور ایجاد شد و به همین دلیل، بسیاری از کاربران به پیام رسان‌های داخلی مهاجرت کردند و حدود ۷۰ درصد از کسب‌وکار‌ها و کاربران به این پیام رسان‌های داخلی روی آوردند.»

 

رحیمی جهان‌آبادی: درباره مساله حجاب، فقها باید نظر بدهند
این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به برخی ادعاها، مبنی بر منع بی‌حجاب ها از خدمات اجتماعی اظهار کرد: باور بنده بر این است که در کشور مشکلات مهم‌تر و بزرگ‌تری از این مسائل داریم. بحث حجاب از جمله مباحثی است که فقها و افرادی که در حوزه دین تخصص دارند، باید درباره آن اظهارنظر کنند؛ اما بنده به عنوان نماینده مردم می‌گویم که دغدغه مردم مسائل مربوط به حجاب نیست. مردم چه در زمان شاه، قبل از آن و حتی در تاریخ کهن ایران این صلاحیت را داشتند که در بسیاری از مسائل اخلاقی از خودشان حفاظت کردند. رحیمی جهان آبادی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشوری که تاریخچه گذشته آن نشان می‌دهد یک جامعه اخلاقی، انسانی، پیش‌رو و توسعه یافته بوده است، لذا در طول تاریخ کسی تحت عنوان گشت ارشاد مراقب جامعه ایرانی نبوده است. در حقیقت ملت ایران صلاحیت و شعور دارد که اگر ما باشیم یا نباشیم خودش روابط خودش را با اطرافیان تنظیم کند. در مجموع درباره حجاب فقها باید نظر بدهند و اعلام کنند که می‌خواهند جامعه را به چه جمع‌بندی برسانند؛ آیا به دنبال سخت‌گیری هستند؟ منع کردن شهروندان از خدمات اجتماعی خلاف قانون است در حقیقت بدون حکم مقام صالح قضایی نمی‌توان هیچ شهروندی را از خدمات اجتماعی منع کرد. باید درباره فردی که محکومیت و حکم قضائی دارد براساس آن بگویند که حق فعالیت اجتماعی و استفاده از خدمات عمومی را ندارد.

 

روزنامه کویتی ادعا کرد؛ امیرعبداللهیان در آستانه استیضاح
یک روزنامه کویتی در گزارشی مدعی شد: شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به علت نارضایتی از عملکرد وزارت خارجه، جمع آوری امضا برای استیضاح حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران را آغاز کرده اند. الجربده کویت در گزارشی مدعی شد: شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به علت نارضایتی از عملکرد وزارت خارجه، جمع آوری امضا برای استیضاح حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران را آغاز کرده اند. یک نماینده مجلس ایران تاکید کرد، شماری از نمایندگان جریان اصولگرای مجلس، با اعلام اینکه عملکرد وزارت امور خارجه ایران، باعث شکسته شدن غرور این کشور شده و از ارزش آن در مجامع بین المللی کاسته است، جمع آوری امضا برای استیضاح حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه را آغاز کرده اند. همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است ایران آماده چشم پوشی از همه شروط سابق خود در مقابل عقب نشینی امریکا از کلیه شروط قبلی خود و بازگشت همگان به توافقنامه هسته ای است.

 

رئیس کمیسیون اصل۹۰: بانیان وضع موجود بی اخلاقی کنند، تخلفاتشان را اعلام می‌کنیم
رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت: بانیان وضع موجود کمی اخلاق به خرج دهند و کاری نکنند که مجبور شویم برای تنویر افکار عمومی تخلفات انجام شده در دولت گذشته در بانک مرکزی، بخش تخصیص ارز و مداخلات ارزی و مسائلی که جامعه را به این وضع کشانده است، اعلام کنیم. حجت الاسلام نصرالله پژمانفر روز در گفت وگو با ایرنا افزود: آنچه امروز در حوزه اقتصادی اتفاق افتاده، رونمایی از اقداماتی است که در دولت قبل صورت گرفته است، ما کاشته دیگران در دولت یازدهم و دوازدهم درو می کنیم. برداشت های بی حد و حسابی که از صندوق ذخیره ارزی صورت گرفت، اینها گزارش های تلخی است که اکنون در کمیسیون اصل ۹۰ در اختیار بنده است و بنا نداریم به مردم این تخلفات را اعلام کنیم؛ این مسائل را به دستگاه قضایی واگذار کرده ایم.نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر بانیان مشکلات اقتصادی امروز بخواهند به جای پاسخگویی در مقام مدعی قرار بگیرند، برای تنویر افکار عمومی ناچار خواهیم شد که برخی اقدامات خلاف آنها را رونمایی کنیم.

 

نماینده مجلس: نیمه دوم سال که هوای چابهار خوب می‌شود، آقایان مسئول هوس می‌کنند به اینجا بیایند
نماینده مردم چابهار در مجلس با انتقاد از سفرهای مسئولان به حوزه انتخابیه خود، بیان می‌کند که وقتی نیمه دوم سال فرا می‌رسد و هوا منطقه ما خوب می‌شود، آقایان مسئول چه در حوزه اجرا، چه در حوزه تقنین و چه در حوزه قضا یادشان می‌افتد یک چابهاری، سواحل مکرانی و مشکلاتی وجود دارد و هوس می‌کنند به اینجا بیایند که این رفت و آمدها متاسفانه هیچ تاثیری در تدبیر چالش‌ها نداشته است. حالا که تشریف می‌آورند و اصرار بر آمدن دارند، دست‌کم محبت کنند و از این سفرها یک خروجی ملموس برای مردم هم داشته باشند.حضور در محل وقوع سیل، زلزله، مناطق محروم و امثالهم از جمله مواقع و مکان‌هایی است که گاهی مسئولان را وسوسه می‌کند تا جهت گرفتن عکس یادگاری و به قولی شوآف با درد مردم، خیز بردارند. از جمله این مکان‌ها استان سیستان و بلوچستان است که گاه تبدیل به ابزاری برای تبلیغات و حرکات پوپولیستی مسئولان می‌شود. معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، در گفت و گو با «انتخاب» با انتقاد از سفرهای مسئولان به این منطقه بیان کرد: «وقتی نیمه دوم سال فرا می‌رسد و هوا منطقه ما خوب می‌شود، آقایان مسئول چه در حوزه اجرا، چه در حوزه تقنین و چه در حوزه قضا یادشان می‌افتد یک چابهاری، سواحل مکرانی و مشکلاتی وجود دارد و هوس می‌کنند به اینجا بیایند.»

 

لاجوردی: آقایان به جای پاسخگویی، امروز در جایگاه مدعی حاضر شده‌اند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت دلار، سکه، کالاهای اساسی، ناشی از عملکرد دولت روانی است؛ اما آقایان به جای پاسخگویی، امروز در جایگاه مدعی حاضر شده‌اند. زهره سادات لاجوردی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار کرد: آقایان در حالی بار تقصیر و مسئولیت مشکلات اقتصادی موجود را به گردن دولت فعلی می‌اندازند که خود و دولت مورد حمایتشان باعث و بانی وضعیت امروز هستند.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: آقایان به جای اینکه به خاطر مشکلات اقتصادی به وجود آمده بر اثر نحوه مدیریت‌شان به مردم پاسخگو باشند؛ در جایگاه مدعی حاضر شده و عملکرد دیگران را زیر سوال می‌برند و می‌خواهند با پاک کردن صورت مساله یعنی گذر از عملکرد هشت ساله خودشان که عامل مشکلات فعلی است، تمام تقصیر را به گردن دولت حاضر بیندازند. وی اظهار داشت: هیچکس منکر وجود ایراد و اشکال در دولت فعلی و امور اجراییِ در شرایط کنونی نیست؛ اما هنوز زمان زیادی نگذشته و خوشبختانه، مردم فراموش نکرده‌اند که قیمت دلار در زمان آغاز به کار دولت آقای روحانی حدود ۳۰۰۰تومان بود با (۶۳۰ درصد افزایش) در پایان کار دولت یازدهم قیمت هر دلار به ۳۰ هزار تومان رسید.

 

عربستان منتظر انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکاست
سید محمد صدر، دیپلمات سابق ایران معتقد است که ایران روابط بین المللی خود را به دو کشور چین و روسیه محدود کرده است، در حالی که رفتارهای این دو کشور نشان می دهد نه تنها چندان متحد استراتژیک ایران نیستند بلکه به فکر تأمین منافع خود هستند. صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید دارد: بسیار اشتباه بزرگی است که امروز به دلیل اینکه به چین نفت می فروشیم و بسیاری از کشورهای دیگر از ایران نفت خریداری نمی کنند، واکنش جدی نسبت به اظهارات رییس جمهور چین درباره تمامیت ارضی جمهوری اسلامی نداشتیم و ضروری است که رییس جمهور و وزارت خارجه جبران کنند و جدی به چین تذکر دهند. صدر درباره آینده مذاکرات ایران و عربستان نیز می گوید: در اوضاع کنونی عربستان منتظر انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکاست. عربستانی ها آرزو می کنند که جمهوری خواهان در آمریکا بر سر قدرت بیایند و ترامپ یا شخصی مثل ترامپ بر سر مسند ریاست جمهوری بنشیند که در آن زمان جدی مواضع خود در مقابل ایران را اعلام می کنند. در حال حاضر عربستان، در قضیه رابطه با ایران به صورت کج دار و مریز رفتار می کند تا نتیجه انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا مشخص شود.

 

انتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس از سیاست‌های غلط صالح آبادی در کنترل بازار ارز
مرکز پژوهش‌های مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور از سیاست‌های غلط بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز انتقاد کرد. در این نامه که به امضای رییس مرکز پژوهش‌های مجلس رسیده است، از بانک مرکزی بدلیل اصرار بر سیاست شکست خورده ثبیت نرخ اسمی ارز، فاصله معنادار نرخ ارز درسامانه نیما با نرخ بازار غیررسمی ـ که منجر به کاهش انگیزه برای بازگشت ارز صادراتی شده ـ اتخاذ تصمیمات تخصصی در نهاد‌های غیرتخصصی نظیر کمیته رصد بازار ارز و کمیته مداخلات ارزی، فعال نبودن در تعیین ترکیب سبد ذخایر ارزی و اتکا بر اطلاعات گمراه کننده مازاد عرضه در نیما انتقاد شده است. / شرق

 

منع تدریس و ممنوع الخروجی رضا اسلامی لغو شد
وکیل مدافع رضا اسلامی، استاد دانشگاه بهشتی، گفت: شعبه ۲۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مجازات تکمیلی موکلم مبنی بر منع تدریس و پژوهش در دانشگاه‌های کشور به خصوص دانشگاه بهشتی و ممنوع الخروجی‌اش از کشور را طی دادنامه قطعی لغو کرد. رسول کوهپایه زاده در گفت‌‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: دیوان عالی کشور در شهریور ماه امسال درخواست اعاده دادرسی اینجانب در ارتباط با مجازات تکمیلی موکلم را مبنی بر محرومیت از تدریس و پژوهش در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه شهید بهشتی پذیرفت و رای را نقض کرد و جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع داد. وی افزود: خوشبختانه شعبه ۲۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در رای صادره، مجازات تکمیلی موکلم مبنی بر منع تدریس و پژوهش در دانشگاه‌های کشور به خصوص دانشگاه بهشتی و ممنوع الخروجی اش را از کشور طی دادنامه قطعی لغو کرد و موکلم می‌تواند مطابق قانون به فعالیت‌های علمی خود در دانشگاه ادامه دهد.

 

واکنش رئیس کمیسیون صنایع به شایعه استیضاح وزیر صمت؛ چیزی نشنیدم
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد شایعه استیضاح وزیر صمت گفت: در این مورد چیزی نشنیدم، استیضاحی به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع نشده است. مصطفی طاهری در گفت‌وگو با ایرنا در مورد شایعه استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: در این مورد چیزی نشنیدم و استیضاحی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع نشده است. گفتنی است، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح دوم وزیر صمت در نوبت مجلس است، گفته بود: وزیر صمت یک ار در مجلس استیضاح شده و اکنون مجددا استیضاح دوم ایشان در نوبت است و در این زمینه بحث واردات خودرو، یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که در استیضاح ایشان مطرح خواهد شد.

 

واکنش بانک مرکزی به تحلیل همتی: نادرست و مغالطه آمیز بود
روز گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در انتقاد از سیاست اقتصادی دولت نوشت: در هشت ماه اخیر سه برابر مدت مشابه در ۹۹ چاپ پول کردید ( ۱۲۵ هزار میلیارد تومان ) ! و ۹۷۵ هزار میلیارد تومان خلق نقدینگی داشتید. دلار ۹ ماهه با رشد نجومی» ۵۲ مواجه و ۴۰,۰۰۰ تومان را رد کرد. تورم یک ساله به ۴۵ رسید. از وعده نیم و سپس تک رقمی کردن تورم خبری نیست، رشد ۸ و تقویت پول ملی و وصل نکردن سفره مردم به مذاکرات هم پیشکش. البته در بوق های تبلیغاتی تان در دستاورد سازی موهومی پیشتازید. در واکنش به این اظهارات بانک مرکزی امروز در بیانیه ای اعلام کرد: روش رئیس کل اسبق بانک مرکزی در تحلیل ارقام کل های پولی (مقایسه سطح متغیرهای انباره و بی توجهی به رشد آنها در یک دوره زمانی) که پیش از این نیز بارها توسط ایشان استفاده شده و مورد انتقاد متخصصان قرار گرفته، نادرست و مغالطه‌آمیز است و آمارها حاکی از روند کاهشی رشد دوازده ماهه نقدینگی و پایه پولی است. افزایش نرخ سود بانکی استارت خورد، در حالی که بانک مرکزی خواستار افزایش نرخ سود بانکی شده و زمزمه هایی از موافقت شورای پول و اعتبار با این تصمیم شنیده می شود. سخنگوی بانک مرکزی از انتشار اوراق گواهی سپرده عام با نرخ ۲۳ درصد خبر داد؛ بنابراین، هیات عامل بانک مرکزی در مصوبه امروز خود به بانک‌ها اجازه داد اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام) با نرخ ۲۳ درصد منتشر کنند.

 

حدود ۵ هزار میلیارد تومان از جیب دلال به مردم و خودروسازان رسید
بررسی معاملات خودرو در بورس کالای ایران بیانگر آن است که با معامله ۱۷هزار و ۷۶۶ خودرو تا پایان آذرماه، ۲.۶۲۰ همت سود ناشی از قیمت دستوری کارخانه و قیمت کشف شده در بورس به خودروساز و ۲.۰۷۷ همت سود ناشی از قیمت بازار غیررسمی و قیمت بورس به مصرف کننده نهایی رسیده و در مجموع نزدیک به ۴.۷ همت سود دلالان حذف شده است.

 

افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ ایراد داشت
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها و مدل پیاده‌سازی آن گفت: افزایش حقوق بین ۵ درصد تا ۲۵ درصد مدلی بود که در لایحه ارائه شد و مجلس تغییراتی در آن ایجاد کرد. تا زمانی که لایحه بودجه به مجلس نرسد و مدل تعیین‌شده توسط دولت مشخص نشود، نمی‌توان در این خصوص بحث کرد. وی با اشاره به اعلام افزایش متوسط ۲۰ درصدی حقوق از سوی دولت در بودجه سال آینده، گفت: البته ممکن است مدلی که از سوی دولت ارائه می‌شود، در مجلس تغییرات جدی داشته باشد. قادری در مورد مدل پیشنهادی افزایش حقوق‌ها با توجه به شرایط افزایش حقوق و دستمزد در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: ایراد افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ این بود که کف حقوق را تا حدود ۶۰ درصد افزایش داده بود، اما در رده‌های بعدی رشد ۱۰ درصدی را شاهد بودیم، تکرار این مدل منطقی نیست و به‌نظر می‌رسد باید براساس مدل پلکانی معکوس حقوق‌ها افزایش یابد.

 

یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به دلیل تورم آب شده است
سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به حذف ارز ترجیحی از ابتدای امسال، تجمیع و افزایش یارانه‌ها را گام مهمی برای برقراری عدالت و کاهش فساد دانست و گفت: یارانه‌های نقدی برای سه دهک اول تا ۴۰۰ هزار تومان و برای ۶ دهک دیگر تا ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر در ماه افزایش یافت. مابه‌التفاوت قیمت قبل و بعد از حذف ارز ترجیحی، به ازای سبدی شامل ۱.۵ کیلوگرم مرغ، یک کیلوگرم گوشت قرمز، یک شانه تخم مرغ، ۸ کیلوگرم لبنیات و ۷۰۰ گرم روغن در انتهای خرداد، ۱۸۵ هزار تومان بود که اکنون به ۲۶۰ هزار تومان رسیده است؛ یعنی ۴۰ درصد آب‌ رفتن یارانه نقدی. یارانه نقدی، جبران‌کننده مناسبی برای سبد کالاهای اساسی خانوار بود؛ اما با گذشت زمان و تورم، یارانه مردم آب شده و دیگر پاسخگوی نیاز هفت ماه پیش نیست. دهنوی گفت: لذا معتقدم دولت باید با کالابرگ الکترونیک یا یارانه نقدیِ مبتنی بر سبد کالا، طبق مصوبه مجلس از کاهش ارزش یارانه مردم جلوگیری کند.

 

خودروهای وارداتی به بندر لنگه رسید
امروز نخستین محموله خودروهای وارداتی ساعاتی پیش از طریق بندر لنگه وارد کشور شد که به‌ زودی در بازار عرضه می‌شود. این خودروها باید برای قیمت‌گذاری در بورس کالا عرضه شوند. /ایرنا

 

روایت اتحادیه طلا و سکه تهران از سکه ۲۰ میلیون تومانی
ظهر امروز سایت اطلاع رسانی اتحادیه طلا و سکه تهران با انتشار قیمت‌های طلا و سکه در بازار اولین روز هفته، خبر از افزایش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و رسیدن به رکورد تاریخی ۲۰ میلیون تومانی داد؛ اما دقایقی بعد نرخ اعلام شده را تغییر داد و به ۱۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رساند. این در حالی است که در بازار امروز تهران، قیمت سکه امامی در مرز ۲۰ میلیون تومان دادوستد شده است.

 

افزایش ۵۵ درصدی حداقل دستمزد در ترکیه با تورم ۸۴ درصدی!
رجب طیب اردوغان، اعلام کرد که ترکیه حداقل دستمزد را از اول ژانویه ۵۴.۵ درصد افزایش می‌دهد. رئیس‌جمهور ترکیه گفت که حداقل دستمزد خالص برای افراد مجرد ۸۵۰۰ لیره ترکیه (۴۵۵ دلار) در ماه خواهد بود که از ۵۵۰۰ لیر در ماه (۲۹۵ دلار) افزایش یافته است. بر اساس آخرین داده‌های موسسه آمار ترکیه (TurkStat)، نرخ تورم مصرف‌کننده سالانه ترکیه در ماه نوامبر ۸۴.۳۹ درصد بوده که نسبت به ۸۵.۵۱ درصد در ماه اکتبر کاهش یافته است.

 

بودجه دو یا سه دوازدهم خواهد بود
کاظم دلخوش، عضو کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه ۱۴۰۲ اعلام کرد: براساس آیین نامه داخلی مجلس دولت تا ۱۵ آذر مهلت داشت تا لایحه بودجه را به مجلس تحویل دهد؛ اما متأسفانه حدود ۱۶ روز از این مهلت گذشته اما دولت لایحه‌ای را به مجلس تحویل نداده و بعید است که فردا هم این لایحه بودجه به مجلس برسد. نمایندگان مجلس پیشنهاد تمدید برنامه توسعه را به دولت داده اند اما از سوی دولت جوابی دریافت نکرده اند که به نظر می‌رسد، بهتر است دولت با مجلس درخصوص تمدید برنامه توسعه همراهی داشته باشد. این عضو کمیسیون تلفیق در پایان بیان کرد: با این روندی که دولت پیش می‌رود بودجه به دو یا سه دوازدهم می‌رسید، در صورتی که بودجه یکی از مهمترین ارکانی است که باید در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد.

 

واکنش سازمان برنامه به احتمال افزایش سن بازنشستگی
سازمان برنامه و بودجه اعلام‌کرد: تاکنون هیچ تصمیمی درباره افزایش سن یا اصلاح سن بازنشستگی و چگونگی آن گرفته نشده است و شایعات منتشره در این زمینه، مبنی بر تلاش دولت برای افزایش سن بازنشستگی تا ده سال درست نیست.