در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: برآورد بذرپاش از قیمت ساخت مسکن / بدهی خارجی ایران چند میلیارد دلار شد؟ / واکنش وزارت اقتصاد به خبر «وعده پشت وعده» / قیمت خودرو هماهنگ با قیمت دلار است / انگلیس تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد / واکنش امام جمعه موقت تهران به تحریم خود از سوی اتحادیه اروپا ... را می‌خوانید.

ادعای اکسیوس: ایران برُد موشک‌های ارائه‌شده به روسیه را به ۳۰۰ کیلومتر محدود می‌کند
پایگاه خبری «اکسیوس» به نقل از چهار مقام اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران تصمیم دارد برُد موشک‌هایی که در اختیار روسیه قرار می‌دهد، به ۳۰۰ کیلومتر محدود کند. بر اساس این گزارش، این ارزیابی ادعایی در پی سفر اخیر «الکساندر فومین» معاون وزیر دفاع روسیه، به تهران صورت گرفته است. به ادعای این مقام‌های صهیونیست، دلیل این تصمیم ایران، نگرانی از بازگشت سریع «مکانیسم ماشه» و احتمال کلید خوردن مجدد تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه این کشور است. مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی همچنین گفته‌اند که این رژیم نیز به سهم خود نگران است که روسیه موتورهای موشک دوربرد در اختیار ایران قرار دهد.
ادعایی درباره ردصلاحیت ۱۳ نماینده سابق مجلس به دلیل دریافت زمین در الهیه تهران
ابوترابی گفت: نماینده مجلس دهم ۲۸۷ متر خانه در الهیه تهران با بازپرداخت اقساط پنج ساله از وزیر راه و شهرسازی گرفت تا برای استیضاح نشدن وزیر رأی جلب کند. گزارش این موضوع را در قالب نامه‌ای هم به دادستان کل کشور دادیم، اما اتفاقی رخ نداده است. نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی درباره دریافت زمین در منطقه الهیه تهران توسط ۱۳ تن از نمایندگان دوره قبل مجلس، گفت: این نمایندگان مربوط به دوره دهم مجلس بودند که همگی ردصلاحیت شدند.
واکنش صریح رئیسی به مواضع اخیر چین در مورد جزایر سه‌گانه
معاون نخست وزیر چین که به منظور توسعه روابط دو کشور در صدر هیاتی تجاری و اقتصادی از دیروز وارد ایران شده بود، در ادامه دیدارها و برنامه‌های خود ظهر امروز سه‌شنبه برای دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاستور رفت. سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در این دیدار با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و چین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره در حال گسترش بوده است، گفت: برخی مواضع مطرح در سفر اخیر رئیس جمهور چین به منطقه موجب ناخرسندی و گلایه‌مندی ملت و دولت ایران شده و مطالبه جدی ایران جبران مواضع بیان شده است. رئیسی حضور هیات چینی در ایران را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور مهم دانست و با اشاره به توافقات مهم انجام شده در دیدارهای قبلی روسای جمهور دو کشور بر تلاش مسئولان دو طرف برای اجرایی شدن آنها تاکید کرد. «هو چون هوا» معاون نخست وزیر چین نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌ گرم آقای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به رئیس جمهوری اسلامی ایران، بر اراده چین برای توسعه روابط با ایران قوی، به عنوان راهبرد دائمی این کشور و تغییر ناپذیری این اراده تاکید کرد و گفت: عزم چین برای تقویت و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران فارغ از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تداوم خواهد داشت.
اطلاعیه وزارت امور خارجه درباره نماینده ویژه رئیس‌جمهور
روابط عمومی وزارت امور خارجه در پی انتشار خبر انتصاب کاظمی قمی به عنوان سرپرست سفارت ایران در کابل اعلام کرد که او‌ همچنان مسئولیت نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان را بر عهده دارد. روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) ۲۲ آذرماه در واکنش به خبر منتشره در خصوص انتصاب حسن کاظمی قمی به عنوان سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، اعلام کرد که وی همچنان مسئولیت نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان را بر عهده دارد. امروز اخباری مبنی بر انتصاب حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به عنوان سرپرست سفارت ایران در کابل در پی پایان ماموریت امینیان سفیر ایران در افغانستان منتشر شده بود.
ادعای نماینده مجلس: اینستاگرام و واتس‌اپ به ایران می‌آیند
نماینده مردم بردسکن و کاشمر در مجلس بیان کرد: فیلترینگ باعث شده تا فروش VPN در فضای غیررسمی آنقدر زیاد شود که بخش زیادی از هزینه‌های مردم و پول این کشور خرج VPN شود. این VPN را چه کسی تولید می‌کند؛ همان که ما با آن ارتباط خوبی نداریم. نیک بین تصریح کرد: خرید VPN یعنی فروش اطلاعات شخصی ما به یک کشور واسطه و بعد به آن کشور مبدا؛ مثلا اگر بخواهیم از واتس اپ استفاده کنیم و مبدا کشور الف باشد، ما مستقیم نمی‌توانیم به آن کشور مرتبط شویم لذا می‌رویم به کشور ب اطلاعات خود را می‌دهیم و بعد می‌آییم از کشور الف اطلاعاتمان را می‌گیریم. وی اضافه کرد: این امر یک زحمت برای مردم، خروج ارز از کشور، پایین آمدن خرید و فروش‌های اینترنتی و درست کردن بازار سیاه برای VPN فروش‌هاست.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: تصمیم جدی برای جلوگیری از فروش VPN بعد از اغتشاشات گرفته خواهد شد و جلوی شرکت‌های VPN فروش گرفته می‌شود. نیک بین با بیان اینکه فیلتر نمی‌ماند، اظهار کرد: طبق گزارش‌هایی که داده شده احتمال زیاد اینستاگرام و واتس اپ به ایران می‌آیند و تا جایی که مطلع هستم به اجمال شرایط ایران را قبول کردند.
واکنش امام جمعه موقت تهران به تحریم خود از سوی اتحادیه اروپا
امام جمعه موقت تهران در واکنش به تحریم‌ خود از سوی اتحادیه اروپا گفت: این تحریم‌ها نشان دهنده آن است که تیر به هدف خورده و وظیفه روشنگری خود را انجام دادم. آیت‌الله احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و نماینده مجلس خبرگان رهبری در واکنش به تحریم‌ خود از سوی اتحادیه اروپا گفت: افتخار می‌کنم که اتحادیه اروپا که پرونده آن پر از ستم به مظلومان است اینجانب را در لیست تحریم ها قرار داده است. وی ادامه داد: در فتنه ۸۸ هم اینجانب به همراه مرحوم آیت الله مصباح یزدی و برخی چهره های دیگر در لیست تحریم‌ها قرار گرفتیم و این نشان دهنده آن است که تیر به هدف خورده و وظیفه روشنگری خود را انجام دادم. امام جمعه موقت تهران اظهار داشت:‌ به امید خدا در مسیر روشنگری بودم، هستم و خواهم بود و از خداوند می خواهم جهادگر راهش باشم و از ملامتِ ملامت کنندگان نهراسم.
توصیه یک شاعر به رییس جمهور و وزیر خارجه برای پاسخ به چین
علیرضا قزوه در حساب توییتر خود نوشت: ‏من اگر جای رییس جمهور و وزیر خارجه ایران بودم، این دو بیت نظامی از «شرف نامه» او را که حدود نهصد سال قبل سروده خوشنویسی و ترجمه می کردم و برای رییس جمهور عهدشکن چین می فرستادم:
 ز چینی بجز چین ابرو مخواه
ندارند پیمان مردم نگاه
سخن راست گفتند پیشینیان
که عهد و وفا نیست در چینیان
انگلیس تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد
دولت انگلیس به بهانه کمک نظامی ایران به روسیه، تحریم‌هایی را علیه ۱۲ مقام نظامی روس، ۳ شخص و یک شرکت سازنده قطعات پهپاد ایرانی اعمال کرد.در ادامه سیاست‌های کشورهای غربی با توسل به ادعای بی‌اساس ارسال هواپیماهای بدون سرنشین از تهران برای مسکو، انگلیس تحریم‌هایی را علیه ایران و روسیه اعمال کرد. دولت انگلیس امروز (سه‌شنبه، ۱۳ دسامبر) طی بیانیه‌ای، بسته تحریمی جدیدی را علیه ۱۵ تبعه روسی و ایرانی و یک شرکت سازنده قطعات پهپاد اعلام کرد.به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است که ۱۲ فرمانده نظامی ارشد روسیه شامل ۱۰ ژنرال و ۲ سرهنگ ارتش این کشور را تحریم کرده است.

مثل اصحاب کهف از غار بیرون آمدیم و قیمت ها چندین برابر شد
رشیدی کوچی نماینده مردم در مجلس امروز در بخش دوم اظهارات خود پس از شنیدن پاسخ وزیر، صحبت‌های وزیر را بهانه دانست و گفت: این صحبت‌ها بار‌ها و بار‌ها مطرح شده و اگر ما با همین فرمان پیش برویم، باید منتظر پژو ۲۰۶، ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومانی باشیم. پارسال هم گفتم که باید منتظر پژو ۲۰۶، ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی باشیم که خیلی‌ها خندیدند. وی یادآور شد: ما وقتی از خودرو صحبت می‌کنیم، از یک درد ناعلاج صحبت می‌کنیم. مردم امروز دسترسی به اینترنت دارند و مردم فهیمی هم هستند؛ چرا خودرو‌های تولید داخل را به سه برابر قیمت آن به مردم می‌فروشیم؟ خودرو تیگو ۸ پرو با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ به فروش می‌رسد، در حالی که در کشور‌های همسایه با قیمت ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومانی معامله می‌شود، تا وقتی انحصار خودرو در دست دوم خودروساز باشد، وضعیت همین خواهد بود. این نماینده مردم در مجلس، گفت: برخی می‌گویند مثل اصحاب کهف هستیم، وقتی از غار بیرون آمدیم قیمت‌ها چندین برابر شده بود، چرا مردم باید برای خودرو‌های خارجی نیز قیمت ده برابری پرداخت کنند که برخی از آن‌ها حتی در خارج از کشور از رده هم خارج شدند.

 

قیمت خودرو هماهنگ با قیمت دلار است
فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد، بازار خودرو به بازار سوداگری تبدیل شده است و طی سه تا چهار سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار بالا و پایین شده است و هر زمان که قیمت ارز افزایش یافته، قیمت خودرو نیز افزایش یافته و با کاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز کاهش یافته است، به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد و در واقع افرادی برای حفظ ارزش پولشان و پیشگیری از تورم انتزاعی نسبت به خرید سکه و خودرو اقدام می‌کنند و خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده که نباید می‌شد.

واکنش وزارت اقتصاد به خبر «وعده پشت وعده»
وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارشی با تیتر «وعده پشت وعده»، توضیح داد: بارها اعلام شد که موضوع طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد، اما با توجه به اینکه نظام پرداخت یارانه ها جمعیت زیادی از مردم را متاثر می کند، الزم بود دولت با اطمینان درباره زیرساخت فنی اجرای طرح را دنبال کند تا مشکلی در تامین کالا و خریدهای مردم پیش نیاید. اقدامات دولت برای فراهم کردن زیرساخت‌های اجرای کالابرگ با جدیت دنبال شده، اما از آنجا که متولی اصلی کالابرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است با تغییر مدیریت این وزارتخانه، در اجرا و بهره برداری این طرح اندکی تأخیر به وجود آمد و بر اساس آخرین اعلام، این وزارتخانه اجرای آزمایشی طرح در یکی از استان‌های جنوبی کشور را کلید زده و پس از اجرا در این استان برای کل کشور اجرا خواهد شد.

بدهی خارجی ایران چند میلیارد دلار شد؟
بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان مهرماه ۱۴۰۱ براساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۶ میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار است که ۴ میلیارد و ۶۹۳ میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه مدت است.

 

برآورد بذرپاش از قیمت ساخت مسکن
بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم هفته پژوهش، در بخشی از سخنان خود درباره طرح نهضت ملی مسکن و اشاره به هزینه ساخت مسکن مهر و خط اعتباری آن توضیح داد: برای ساخت ۴میلیون واحد مسکونی بر اساس قانون جهش تولید مسکن با برآورد هزینه ساخت حدود متری ۷ میلیون تومان با در نظر گرفتن هر واحد با مشاعات به مساحت ۱۰۰ متر مربع، بودجه ۲ هزار و۸۰۰ همت نیاز است که موضوع روش های تأمین مالی این طرح با توجه اینکه متقاضیان مسکن‌های حمایتی از اعضای دهک های پایین درآمدی جامعه هستند، باید مورد بررسی و ارائه راه حل قرار گیرد.

سردار سلامی: علمی که سپاه با آن اقدامات خود را انجام می‌دهد، الزاما دانش‌های موجود در کتب نیست
فرمانده کل سپاه: اگر ما با فرهنگ ملت‌ها و جامعه شناسی رفتار و ارزش‌ها آشنایی نداشته باشیم، نمی‌توانیم بسیاری از مراودات خود با سایر ملت‌ها و کشور‌ها را به درستی تنظیم کنیم و این شناخت علوم مختلف به ما در به کارگیری سیاست‌ها کمک شایانی می‌کند. وی دانش را ثروت اصلی این نهاد پیش رونده و پیش برنده خواند و گفت: علمی که سپاه به وسیله آن اقدامات خود را صورت می‌دهد، الزاما دانش‌های رایج موجود در کتب نیست، بلکه بخش مهمی از آن دانشی است که سپاه تولید می‌کند و در میدان مجاهدت به دست آمده است. این مقام مسئول افزود: اگر در دوران دفاع مقدس می‌خواستیم به اصول و قواعد رایج نظامی دنیا عمل کنیم، آن علوم هرگز نمی‌توانست نظام دفاعی ما را برای موفقیت همراهی کند، بلکه سپاه و نیرو‌های مسلح ما دانشی را از دل تجربه و تولید کردند که امروز نیز به عنوان الگویی الهام بخش از آن نام برده می‌شود.

 

توییت امیرعبداللهیان به زبان چینی: با هیچ طرفی تعارف نداریم
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتی به زبان چینی بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران تاکید کرد و گفت: در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم. حسین امیر عبداللهیان صبح روز دوشنبه در توییتی به زبان چینی در واکنش به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس و ادعاهای مطرح در آن بیانیه نسبت به جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ نوشت: «جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.» امیر عبداللهیان پیش از این، توییت مورد اشاره را به زبان فارسی منتشر کرده بود. در روز شنبه نیز در واکنش به این بیانیه، سفیر چین در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فراخوانده شده بود.

 

اخباری از آزادی دانشجویان بازداشتی

سه تن از دانشجویان بازداشتی دانشگاه‌های صنعتی شریف و خواجه نصیرالدین طوسی با پیگیری مسئولان این دانشگاه‌ها آزاد شدند. براساس اطلاعیه انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، یک دانشجوی دختر این دانشگاه ورودی سال ۹۶ رشته مهندسی مواد که روز پنجشنبه ۱۹ آبان در اغتشاشات بازداشت شده بود، بدون قید وثیقه و با اخذ تعهد آزاد شد. همچنین براساس اعلام دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی امروز (دوشنبه) دو دانشجوی بازداشتی این دانشگاه آزاد شدند. مسئولان دانشگاه خواجه نصیر وضعیت سایر دانشجویان بازداشتی این دانشگاه را در حال پیگیری هستند.

نائب رئیس مجلس : شاید چین متوجه این مباحث نبوده
نیکزاد: اینکه چین بخواهد با کشورهای همسایه‌ کار کند، هیچ اشکالی ندارد. شخصا اعتقادی ندارم که چین بخواهد پشت پا به قراردادهای منعقده اش با جمهوری اسلامی ایران بزند. حرف ما با کشور عربستان است که به هیچ وجه حق دخالت در مباحث داخلی جمهوری اسلامی ایران را ندارد و نباید از مباحث تجاری و قراردادهای اقتصادی جهت مباحث منطقه‌ای سوء استفاده کند. نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی مجددا گفت: چین به دنبال ایفای قدرت در منطقه است و خود را ابرقدرت می‌داند و دومین قدرت اقتصادی دنیاست؛ آمریکا به عنوان اولین قدرت اقتصادی دنیا هم باید از منطقه بیرون رود؛ پس حتی با بسته شدن قرارداد و واگذاری پروژه و تامین انرژی باز هم خرید نفت ایران در سبد ۵.٨ میلیون بشکه نفت روزانه محفوظ است. نباید در بین قراردادهای تجاری، میزبان سوء استفاده کرده و مباحث دیگری را بگنجاند که شاید چین هم متوجه آن مباحث نباشد اما ما و همسایه‌مان این مباحث را می‌دانیم. مواردی که برای امروز و دیروز هم نیست و همه عالم و آدم می دانند که جزایر سه‌گانه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

زهره الهیان، نماینده مجلس: هفت هزار نیروی امنیتی در حوادث اخیر مجروح شدند
زهره الهیان درباره اینکه جمهوری اسلامی برای تصویب نشدن قطع‌نامه ضد ایرانی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل چه اقداماتی انجام داده، گفت: در سفری که اخیراً به نیویورک داشتیم به بیان حرکت‌های گروه‌های تجزیه طلب به عنوان طرح کلان آمریکا به ارائه آمار و ارقام به کشورها پرداختیم. همچنین این مسائل را با گروه‌های بین‌المللی و کشورهای گوناگون مطرح کردیم. برخی از کشورها می‌گفتند این توضیحاتی که می‌دهید برای ما هم آشناست، چون آمریکا این سناریو را در کشور ما نیز مطرح کرده است. رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی افزود: در این مباحث به کردستان عراق و نشست‌های گروه‌های تجزیه‌طلب و کشورهای غربی اشاره و مساله تجهیز نیرو در کردستان عراق و پیشبرد هدف تجزیه ایران مطرح شد. در آنجا اعلام کردیم که نیروهای امنیتی اجازه استفاده از سلاح را نداشتند و به همین دلیل ۷۰۰۰ نیروی امنیتی در وقایع اخیر مجروح شدند.

رحیم‌پور ازغدی: ۹۷ درصد بازداشتی‌های اخیر گریه می‌کنند تا آزاد شوند
رحیم‌پور ازعدی: در دوران شاه معترضین خیلی شکنجه شدند، اما حاضر نشدند کوچکترین توهینی به امام انجام دهند تا آزاد شوند، اما ۹۷ درصد بازداشتی‌های اخیر در بازداشتگاه گریه می‌کردند تا آزاد شوند، در زمان ما کسی در زندان گریه نمی‌کرد، مطالعه می‌کردند، روزه مستحبی می‌گرفتند نترس بودند.

 

رئیس کل بانک مرکزی: قهر نکرده ام
صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به شایعه برکناری و عدم حضور در بانک مرکزی تاکید کرد: این شایعات اساساً تکذیب می‌شود و بنده با قدرت در بانک مرکزی در حال انجام وظیفه هستم و هیچ گونه قهری نیز وجود ندارد. این اظهارات در حالی است که پیشتر در برخی رسانه ها گفته شد بود،  او در سه روز گذشته به بانک مرکزی نیامده و این نیامدن به معنی قهر و برکناری احتمالی اوست.

 

فاطمی امین: هفته آینده منتظر ورود خودروهای خارجی باشید
وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اولویت ما واردات خودروهای اقتصادی است، گفت: ثبت سفارش خودرو در هفته‌های گذشته انجام شده و نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود.

 

شروط جدید برای واریز سود سهام عدالت
در حالی که قرار بود بخش نخست سود سهام عدالت تا پایان ماه جاری به حساب مشمولان واریز شود، آخرین اخبار از تعویق این فرایند حکایت دارد و زمان پرداخت آن مشروط به زمان پرداخت سود از سوی شرکت‌ها شده است. رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری مجامع شرکت‌های سهام عدالتی اظهار کرد: مجامع شرکت‌ها در زمان‌های مختلف برگزار شد، مجمع برخی شرکت‌ها در خرداد، برخی دیگر در تیر و تعدادی از آن‌ها نیز در شهریورماه برگزار شد. طبق قانون تجارت شرکت‌ها تا هشت ماه بعد از برگزاری مجمع، برای پرداخت سود فرصت دارند. وی افزود: بنابراین شرکت‌هایی که مهلت قانونی آن‌ها تمام شده است، باید به تکلیف خود عمل و سود را واریز کنند؛ اما برخی شرکت‌ها که طبق قانون مهلت دارند می‌توانند واریز نکنند. به طور کلی برآوردها این بود که از ۶۰ هزار میلیارد تومان سودی که باید از سوی شرکت‌ها پرداخت شود، ۳۰ هزار میلیارد تومان تا پایان پاییز وصول شود؛ اما تا کنون بخشی از آن محقق شده است. شرکت سپرده گذاری باید باقی مانده سود را از شرکت‌ها وصول کند.

 

فارس: قیمت چوب در اتریش دو برابر شد
خبرگزاری فارس نوشت: از آنجا که بسیاری از خانوار‌ها در اتریش به دنبال یافتن سوخت‌های دیگر برای گرم کردن خانه‌های خود هستند، قیمت پالت‌های چوبی هم در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته ۱۶۳ درصد بالا رفته است. قیمت هیزم هم ۸۱.۷ درصد در یک سال رشد کرده است. آژانس انرژی اتریش اعلام کرده که هم اکنون قیمت گازوئیل در این کشور از قیمت بنزین هم گران‌تر شده و در ماه اکتبر مردم این کشور برای پر کردن یک باک ۵۰ لیتری خودرو با بنزین مجبور بوده‌اند، نزدیک ۸۵ یورو معادل ۹۰ دلار پول بدهند و این در حالی است که یک ماه قبل از آن هزینه پرکردن این باک ۲۰ یورو کمتر تمام می‌شد. از سوی دیگر هزینه همین مقدار گازوئیل در ماه اکتبر ۱۰۰ یورو بوده است.

قیمت یورو توافقی از ۴۰ هزار تومان عبور کرد
در پایان معاملات امروز بازار توافقی ارز، هر اسکناس یورو در صرافی‌های مجاز به رقم ۴۰۱۹۸ تومان رسید که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۳.۲۲ درصد افزایش دارد.

حکم اعدام «ماهان صدارت» از بازداشت شدگان حوادث اخیر فعلا متوقف شد

محمدرضا قنبرطلب، یکی از شاکیان پرونده «ماهان صدرات»، جوانی که در جریان حوادث اخیر بازداشت و به محاربه متهم شد، از توقف اجرای جکم او خبر داد. او نوشت؛
ملت شریف ایران
به لطف الهی در نیمه شب حکم ماهان صدرات متوقف گردید. صدای مادربزرگ های ماهان و مردم کشورم که با بی اعتنایی به رسانه های بیگانه از آیت الله اژه ای درخواست رافت اسلامی نمودند شنیده شد. یاد ندارم جز روضه ارباب گریه کرده باشم اما امروز در ملاعام برای لغو حکم گریه کردم. صدای قبلی ما شنیده شد. ۴۸ ساعت وقت داریم تا فارغ از جناح بندی های سیاسی و اعتقادی با همدلی و وفاق ملی از قوه قضاییه بخواهیم که در خصوص حکم ماهان صدرات با تاسی از سیره اهل بیت علیهم السلام برخورد شود.

جانشین فرمانده سپاه: رستم قاسمی برای انجام کار به چین رفته بود؛ قبل از اینکه به آی‌سی‌یو برود، جلسات کاری را برگزار کرد
سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم تشییع پیکر رستم قاسمی با اشاره به سفر قاسمی به چین و درگذشت او در این کشور، افزود: او برای کار و ملاقات با برخی متخصصان جهانی چین به این ‌کشور سفر کرده بود و قبل از اینکه به بیمارستان و آی‌سی‌یو برود، جلسات کاری را برگزار کرد؛ آن‌ هم در شرایطی که تمام بدنش را بیماری گرفته بود اما به دلیل غیرت پاسداری، اجازه نداد حتی یک جلسه هم تعطیل شود.

خبرگزاری وزارت ورزش: محکومیت امیر نصر آزادانی، بازیکن سابق تراکتور به اعدام صحت ندارد
برنا نوشت: «علیرغم خبرهایی که در رسانه‌های خارج‌نشین درباره حکم اعدام امیر نصر آزادانی بازیکن سابق تیم فوتبال تراکتور تبریز منتشر شده، پیگیری‌ها حاکی است که هیچ حکمی برای امیر نصر آزادانی صادر نشده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهند تحقیقات پرونده امیر نصر آزادانی در دادسرا انجام و کیفرخواست برای وی صادر شده؛ اما هیچ حکمی برای وی صادر نشده است. رسانه‌های خارج‌نشین مدعی شده بودند که امیر نصر آزادانی به اعدام محکوم شده و در پی آن، برخی چهره‌های ورزشی خواستار لغو اعدام وی شده بودند.»

رئیس دادگستری اصفهان: امیر نصر آزادانی، فوتبالیست عضو یک گروه مسلحانه است
حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان در رابطه با ادعاهای مطرح در فضای مجازی مبنی بر صدور حکم محاربه برای فردی با نام امیر نصر آزادانی اظهار کرد: روز ۲۵ آبان‌ماه در جریان ناآرامی‌های در اصفهان سه تن از نیروهای امنیتی به شهادت رسیدند که متهمان پرونده دستگیر شدند. رئیس کل دادگستری استان اصفهان بیان کرد: امیر نصر آزادانی براساس کیفرخواست صادره متهم ردیف پنجم پرونده است و از ۲۷ آبان‌ماه در بازداشت به سر می‌برد.

وی افزود: براساس کیفرخواست صادره این فرد متهم به بغی است. وی با عضویت در گروه مسلحانه شبکه‌ای و سازمان‌یافته به قصد مقابله با اساس نظام جمهوری اسلامی با سه نفر دیگر اقدام به اغشاش مسلحانه در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه کرده است که در نتیجه این اقدام به وسیله یکی از اعضای گروه سه تن از ماموران تامین امنیت در اصفهان به شهادت رسیدند. رئیس کل دادگستری استان اصفهان بیان کرد: عناوین اتهامی دیگر امیر نصر آزادانی، عضویت در دسته‌های غیر قانونی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت که معاونت در محاربه محسوب می‌شود. حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری گفت: کیفرخواست برای متهمان پرونده صادر شده و هنوز حکمی برای متهمان پرونده صادر نشده است.

ذوالنور: مسئولان چینی خود را در مسیر کج صهیونیست‌ها قرار ندهند
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به مسئولان چینی تذکر داد تا در مسیر طراحی شده از سوی صهیونیست ها گام برندارند. حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، بیان کرد: رحلت جانسوز برادر عزیزم رستم قاسمی را که زحمات و خدمات زیادی بر جای گذاشت تسلیت می گویم و برای بازماندگان آرزوی سلامت و طول عمر دارم. وی در ادامه اظهار کرد: به مسئولان چینی تذکر می دهم که خود را در مسیر کجی که صهیونیست ها و محور عبری – عربی طراحی کردند، قرار نداده و به مسیر درست باز گردند.

امام جمعه شیراز: نسبت به وضعیت حجاب نگرانی‌هایی داریم
امام جمعه شیراز گفت: در موضوع حجاب نگرانی و دغدغه زیاد است؛ لذا باید درخواست‌های عمومی را سازماندهی و عملیاتی کنیم و مدیران از حمایت‌های گوناگون نسبت به مساله حجاب دریغ نکنند. آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه قرارگاه فرهنگی با حضور همه اعضا تشکیل جلسه داده و تقسیم کار کند، بیان کرد: در موضوع حجاب نگرانی و دغدغه زیاد است؛ لذا باید درخواست‌های عمومی را سازماندهی و عملیاتی کنیم و مدیران از حمایت‌های گوناگون نسبت به مساله حجاب دریغ نکنند. نماینده ولی فقیه در استان فارس در خصوص اینکه چگونه می‌توان کار تاثیرگذار انجام داد، بیان کرد: اقدامات نتیجه بخش باید با هماهنگی در سطح ملی دنبال شود. مثلا دادستان کل کشور مطرح کرده بود که مردم اقدام در رابطه با حجاب را از ما بخواهند. اینکه نظرسنجی‌ها نشان داده که بیش از ۸۰ درصد مردم طرفدار حجاب هستند، باید نمود پیدا کند که در این بخش خوب عمل نکرده‌ایم، چرا که مطالبه را باید عمومی کرد.

سلیمی، نماینده مجلس: رئیس جمهور چین نشان داد بیش از حد تصور ساده است
یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ای کاش رئیس جمهور چین با مشاوران خود مشورت می‌کرد تا متوجه می‌شد در پیمان شانگهای چه مواردی گنجانده شده است. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به مسئولان چینی و رئیس جمهور چین هشدار می‌دهم که فریب عکس‌های کوکی کشورهای حاشیه خلیج فارس را نخورند. رئیس جمهور چین در این سفر نشان داد بیش از آنچه تصور می‌شد ساده است. جزایر سه‌گانه ایرانی بوده، هست و خواهد بود و هر کسی بخواهد نسبت به این موضوع ورود کند با برخورد قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. وی در ادامه اظهار کرد: دولت چین به پیمان شانگهای پایبند باشد؛ در بند دو پیمان شانگهای به تمامیت ارضی ایران اشاره شده است. ای کاش رئیس جمهور چین با مشاوران خود مشورت می‌کرد و متوجه می‌شد در اساسنامه پیمان شانگهای چه مواردی گنجانده شده است.

پلمب یک فروشگاه به دلیل ”کشف حجاب” فروشندگان
دادستان عمومی و انقلاب قزوین از پلمب یک فروشگاه البسه با فروشندگان کشف حجاب‌کرده خبر داد. حسین رجبی اظهار داشت: حسب گزارش های به دست آمده برای یک فروشگاه البسه که تمامی فروشندگان آن عامدانه کشف حجاب کرده و به شهروندان خدمات ارائه می‌دادند، پرونده قضایی در یکی از شعب دادسرای قزوین تشکیل شد.

رئیس کل بانک مرکزی: ریال دیجیتال راه اندازی شده است
صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت رمز ارز ملی گفت: ریال دیجیتال راه اندازی شده و در مرحله پیش آزمایشی است. وی در خصوص بانک های عامل بحث ریال دیجیتال گفت: فعلا بانک های ملی و ملت به عنوان بانک های عامل بحث ریال دیجیتال انتخاب شده اند و دو فروشگاه نیز امور این موضوع را انجام می دهند و بعد از طی شدن مرحله پیش آزمایشی وارد مرحله آزمایشی می شویم. وی درباره اینکه چه زمانی مردم می توانند از ریال دیجیتال استفاده کنند، گفت: استفاده از ریال دیجیتال به شکل عمومی بعد از مرحله آزمایشی خواهد بود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بحث های کلان و بین المللی برای بحث ریال دیجیتال مدنظر بانک مرکزی است؟ گفت: سپیدنامه این موضوع در سایت بانک مرکزی منتشر شده که بیانگر شرایط اوراق، آینده و مباحث فنی موضوع است.

 

یارانه یلدایی امشب واریز می شود
یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۲ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۰ آذر ماه قابل برداشت است؛ بنابراین، در صورتی که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی که جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

 

آیفون ۱۴ نخرید، رجیستر نمی‌شود
رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران تاکید کرد: دولت قولی فعلاً برای ریجستر شدن ایفون ۱۴ نداده است، مردم باید مراقب سوءاستفاده گران باشند و به هیچ عنوان اقدام به خرید کالای قاچاق نکنند.

ایرنا: یارکشی چین از عربستان علیه اقتصاد آمریکا
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در گزارشی با عنوان یوان به جای دلار نوشت: اختلاف آمریکا و عربستان در سال‌های اخیر از پشت درهای بسته به سرخط خبرها رسیده است؛ از تهدید روسای جمهور آمریکا برای افزایش تولید نفت و کاهش قیمت‌ها گرفته تا بی تفاوتی عربستان به پیام‌های آمریکا در بازار نفت همگی باعث شده تا ادامه حیات پترودلار در هاله‌ای از ابهام باشد.با توجه  به این اختلافات در سال‌های اخیر، همواره چین از عربستان خواسته تا یوان را به عنوان ارز مرجع برای صادرات نفت به چین در دستور کار قرار دهد. سال گذشته نیز عربستان و چین اعلام کردند که بخشی از صادرات نفت این کشور به چین با ارز یوان انجام خواهد شد. حالا با سفر رییس جمهوری چین به عربستان، به نظر می‌رسد این توافق گام به گام به اجرا نزدیک می‌شود. شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز جمعه به رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت که چین خواستار خرید نفت و گاز با استفاده از ارز یوان است. پکن به دنبال افزایش اعتبار واحد پولی خود در سطح بین‌المللی است و با این اقدام می‌تواند تسلط دلار آمریکا بر تجارت جهانی را تضعیف کند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند سایر مشتریان آسیایی نفت عربستان را هم به سمت فاصله گرفتن از دلار در معاملات هدایت کند که به معنای حذف دلار از حدود ۳۰ درصد معاملات نفتی جهان خواهد بود.”

 

اگر بنزین را گران کنیم باید خودروی هیبریدی وارد بازار کنیم
حسین حسین‌زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، درباره برنامه تغییر نحوه توزیع و نرخ بنزین اظهار داشت: در طرح توزیع بنزین به افراد که در جزایر کیش و قشم اجرا شد و همچنین تغییر سهمیه بنزین در برخی مناطق مرزی به نتایجی رسیدند که همه این‌ها روی میز دولت و وزارت نفت قرار دارد، اما تاکنون هیچ تصمیمی برای تغییر سهمیه و یا افزایش قیمت گرفته نشده است. وی با بیان اینکه امسال قیمت بنزین ثابت خواهد بود، افزود: نکته‌ای که وجود دارد بحث تولید و مصرف بنزین است، اکنون ۹۵ تا ۱۰۵ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم، اما با توجه به افزایش سالانه ۴ تا ۶ درصدی و همچنین افزایش سفر‌ها به دنبال پایان کرونا و افزایش سفر‌ها به بنزین بیشتری نیاز است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد یکی از راه‌حل‌ها در مورد رشد تقاضای بنزین، بهینه‌سازی مصرف سوخت و یکی از روش‌ها هم توسعه مخازن سی‌ان‌جی است. این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر بخواهیم طرح خاصی ارائه و بنزین را گران کنیم و روی یک دلار فوب خلیج‌فارس ببریم، باید چند میلیون خودروی فرسوده را هم از رده خارج و خودروی هیبریدی را وارد بازار کنیم و از محل مابه‌التفاوت قیمت ۳ هزار تومان فعلی تا ۳۰ هزار تومان فوب اجرا شود که فعلا به هیچ‌وجه بستر برای این کار فراهم نیست.

 

واکنش یک مقام مسئول در بانک مرکزی به توقف پرداخت وام در شعب بانکی
‌‌علی اکبر میرعمادی مدیر اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی بانک مرکزی در پاسخ به این که پیگیری‌ها نشان می‌هد در دو تا سه ماه اخیر، میزان تسهیلات اعطایی در برخی بانک‌های کشور کاهش قابل توجهی داشته و یا حتی در برخی بانک‌ها به همه شعب دستور توقف پرداخت تسهیلات داده شده است، علت چیست؟‌ اظهار داشت: اساساً محدودیت و یا توقف اعطای تسهیلات جزو سیاست‌های بانک مرکزی نیست و آنچه بانک مرکزی به شبکه بانکی الزام کرده است، ضرورت رعایت حدود مقرر و نیز اعطای تسهیلات در چارچوب ضوابط قانونی و مقرراتی است. وی افزود: هر یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری می‌توانند در چارچوب مقررات و ضوابط ابلاغی و با توجه به شاخص‌های عملکردی خود، تسهیلات اعطا کنند و مهم آن است که بانک نباید بدون ‌توجه به وضعیت کفایت سرمایه و نقدینگی‌ خود تسهیلات بدهد، زیرا بی‌توجهی به شاخص‌های مزبور ضمن این‌که ثبات و سلامت آن بانک و شبکه بانکی را به مخاطره می‌اندازد، موجب خلق نقدینگی بی‌ضابطه در اقتصاد و افزایش تورم می‌شود.