در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

حمله روزنامه اصولگرا به مجلس: شما نمایندگان باعث تشنج در جامعه و استرس معلمان شده‌اید

روزنامه اصولگرای جوان نوشت: یکی از مباحثی که باعث دلخوری و استرس در جامعه فرهنگی شده است مربوط به رفتار نمایندگان است؛ برخی از این افراد با مصاحبه‌های غلط، دست‌به‌قلم شدن و نیز توئیت زدن به‌جای آنکه جو را آرام کنند، خود باعث ایجاد تشنج می‌شوند!به‌عنوان نمونه از زمانی که آقای منادی به‌عنوان رئیس کمیسیون آموزش انتخاب‌شده است، به‌صورت سریالی حرف‌های متناقض می‌زند. برخی از همکاران ایشان همین رویه را پیش می‌برند. برخی از نمایندگان باعث تحریک فرهنگیان شده و ذهن آن‌ها را خراب می‌کنند.وقتی مطالبات از بستر قانونی خود خارج شود، حتماً افرادی با قصد قبلی پیداشده و سعی در منحرف کردن مطالبات صنفی می‌کنند و به آن رنگ سیاسی می‌زنند. من در قم بارها اعلام کردم که نباید اجازه بدهیم افراد معلوم‌الحال مطالبات فرهنگیان را منحرف کنند، اما برخی افراد، تشکل‌های سیاسی و شوراهای ناهماهنگ با معلمان با توجه به سابقه ضد امنیتی وارد این تجمعات شدند و برای همین در چند تجمع آخر که طرح آن از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگی ارائه شد، ما صف خودمان را از آن‌ها جدا کردیم. آن‌ها در تجمعات خیابانی عقده‌گشایی سیاسی می‌کنند.

 

صدا و سیما حمله روسیه به اوکراین را «عملیات ویژه» خواند

صدا و سیمای ایران در بخش‌های مختلف خبری به تحولات روسیه و اوکراین پرداخت و در زیرنویس برنامه‌هایش حمله روسیه به اوکراین را «عملیات ویژه» خواند.

 

انتقاد علی ربیعی از طرح صیانت : انگشت در چشم جامعه نکنیم  

علی ربیعی فعال سیاسی در اینستاگرام خود  با کنایه به تیتر”  کلیات طرح ممنوعیت استفاده از آنتن های ماهواره ای به تصویب مجلس رسید”، نوشت: سیاست گذاری با دانش محدود یا بر پایه اهداف خاص سیاسی تبدیل به سیاست گذاری مخرب می شود.این نوع سیاست های غلط محکوم به شکست بوده و آثار مخرب بر سایر عرصه های اقتصادی،اجتماعی و … خواهند گذاشت.طرح صیانت نیز از این جنس سیاست گذاری هاست و سرنوشتی جز قانون ممنوعیت ماهواره نخواهد داشت.

 

بن بست مذاکرات در وین ، اختلال کنونی اینترنت در ایران

عباس عبدی در حساب توئیتری‌اش نوشت: وضعیت بد اینترنت در این روزها احتمال فراوان با تصمیمی است که می‌خواهند درباره مذاکرات وین بگیرند. گرچه هیچ اطلاعی ندارم ولی احتمال می‌دهم که مذاکرات به بن‌بست رسیده و اوضاع اوکراین هم مشوق اتخاذ چنین تصمیمی است. امیدوارم تحلیلم نادرست باشد.

 

واکنش بازیگر زن روس سریال ایرانی خاتون به حمله روسیه به اوکراین

ماریا شلکنوا بازیگر روس سریال «خاتون» به شعله‌ور شدن آتش جنگ روسیه با اوکراین واکنش نشان داد.این بازیگر در پی حمله روسیه به خاک اوکراین پست‌هایی در اینستاگرام منتشر کرد و به این رویداد واکنش نشان داد. او در یکی از این پست‌ها با در کنار هم قرار دادن پرچم روسیه و اوکراین و هشتگ نه به جنگ نوشته است: «دلم می‌شکند…»

 

کنایه آذری جهرمی به طرح صیانت و حمله روسیه به اوکراین

آذری جهرمی در توییت با کنایه به طرح صیانت و حمله روسیه به اوکراین واکنش نشان داد.

روسیه ظاهرا «صیانت» از اوکراین را آغاز کرد.

 

احتمال توقف کامل مذاکرات وین وجود دارد؟

یک خبرنگار مرتبط با وزارت امور خارجه گفت: دو سه مورد ما اختلاف داریم که واقعا قابل گذشت از سوی ایران نیست و طرف مقابل باید قبول کنه تا توافق شکل بگیره، اگر این اتفاق بیفته بله تا قبل مارس توافق میشه اما اگر قبول نکنه خیر ، ممکنه بازم مذاکرات ادامه پیدا کنه یا کلا متوقف بشه.

 

حدس و گمان عباس عبدی درباره مذاکرات هسته‌ای

عباس عبدی در توئیتی نوشت: احتمال می‌دهم که مذاکرات به بن بست رسیده و اوضاع اوکراین هم مشوق اتخاذ چنین تصمیمی است.

عباس عبدی در توضیح بیشتر گمانه زنی تازه خود در صفحه تلگرامی نوشت:

پس از انتشار اخرین توییتم:
«وضعیت بد اینترنت در این روزها به احتمال فراوان مرتبط با تصمیمی است که می‌خواهند درباره مذاکرات وین بگیرند. گرچه هیچ اطلاعی ندارم ولی احتمال می‌دهم که مذاکرات به بن بست رسیده و اوضاع اوکراین هم مشوق اتخاذ چنین تصمیمی است.امیدوارم تحلیلم نادرست باشد.»

برخی دوستان دلائل آن را پرسیدند. متن کوتاه زیر توضیحی است بر آن برداشت.

چرا انگیزه ایران برای رسیدن به توافق برجام کمتر شده است؟ شاید ۳علت را بتوان نام برد:
اول این که هر چه به خط پایان می‌رسند با این پرسش بیشتر مواجه می‌شوند که؛ خوب اگر قرار است این را توافق کنیم پس چرا از ابتدا اجازه ندادیم دولت قبل توافق را نهایی کند و یک سال بیشتر جامعه را با مشکل مواجه کردیم؟

تمام شروطی که برای رسیدن به برجام اعلام کرده بودند عملا غیر قابل قبول تشخیص داده شده است، حتی صدور یک بیانیه سیاسی فاقد اعتبار اجرایی از سوی نمایندگان کنگره. پاسخ به این پرسش فقط مسأله امروز نیست بلکه در ادامه بیشتر برجسته خواهد شد.

علت دوم افزایش قیمت نفت و فروش آن است. موضوعی که دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم قبلا ذکر کرده بود. گویی رسیدن به توافق از این نظر مسأله‌ای را حل نخواهد کرد چون هم اکنون محقق شده است.

و بالاخره علت سوم نیز اوضاع اوکراین و خطر جنگ است که تنش میان روسیه و غرب می‌تواند فرصتی برای امتیازخواهی بیشتر ایران فراهم کند.

هر سه برداشت واقعی است و در عین حال که زمینه‌هایی را برای ایران فراهم می‌کند ولی چون ریسک پذیرش هر سه مورد بالا است و خطرات دیگری هم وجود دارد، در نتیجه آینده جامعه را در عدم وضوح بیشتر فرو می‌برد.

امیدوارم که چنین نشود و این تحلیل بکلی غیر واقعی باشد.

 

سید حسن نصرالله: امام فرمود «من پیروزی را در پیشانی شما می‌بینم»

نصرالله گفت: علت آمدن سپاه انقلاب به لبنان به این خاطر بود که امام خمینی بر این باور بود که حمله [رژیم صهیونیستی] در نقطه‌ای که متوقف شده، پایان نخواهد یافت.

وی افزود: بخشی از سپاه برای آموزش در لبنان ماند. درهای اردوگاه‌های سپاه به روی تمام کسانی که خواستار جنگ با اسرائیل بود، باز بود.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: سید عباس از روز اول در میان گروه مؤسس حزب‌الله مهره‌ای اساسی بود. کمیته‌ای از میان این گروه ایجاد شده به نزد امام خمینی رفت. سید سخنگوی این هیأت بود.

نصرالله گفت: طرح اساسی ما رویارویی با اشغالگران و عنوان اصلی اقدام ما مقاومت بود. امام خمینی این گام را تأیید کرد و از پیروزی سخن به میان آورد و گفت که “من پیروزی را در پیشانی شما می‌بینم.”

 

مطهری: ایران حمله‌ روسیه به اوکراین را محکوم کند

علی مطهری در توییتی تاکید کرد ایران برای آنکه استقلال خود را نشان بدهد باید تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کند.

علی مطهری درپی حمله روسیه به اوکراین نوشت :
ایران برای آنکه استقلال خود را نشان دهد باید تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کند .فعلا صدا و سیما اخبار را مانند یکی از مستعمرات روسیه گزارش می کند. جدا شدن گرجستان و آذربایجان و ارمنستان از ایران توسط روسیه و حمایت شوروی از صدام در حمله به ایران را همواره به یاد داشته باشیم.

 

آکسیوس: موضوعات دشوار در مذاکرات وین باقی مانده است

پایگاه آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد دولت جو بایدن نوشت: آمریکا و ایران به بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ نزدیک شده اند اما برخی موضوعات دشوار همچنان حل نشده باقی مانده اند.

آکسیوس در گزارشی به قلم باراک راوید افزود، در حال حاضر به نظر نمی رسد هیچ کدام از طرفین بخواهند بر سر خطوط قرمز باقی مانده مصالحه کنند و به گفته این مقام, نتیجه احتمالا این خواهد بود که هیچ توافقی حاصل نشود.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران، قرار بود روز چهارشنبه به تهران باز گردد تا آخرین مشورت ها را درباره توافق هسته ای انجام دهد.

از میان سخنان هیئت های شرکت کننده در مذاکرات وین، در اظهارات راب مالی، نماینده آمریکا، و گروه وی تردید بیشتری درباره قریب الوقوع بودن احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) محسوس بود.

 

شمخانی هشدار داد: بحران اوکراین؛ عبرتی پندآموز

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر امروز (پنجشنبه) در توئیتی درباره بحران اوکراین نوشت: ‏سقوط بازارهای مالی و افزایش قابل توجه قیمت انرژی به دلیل ایجاد بحران در شرقی‌ترین بخش از جغرافیای اروپا، نشان داد که بی‌ثباتی و ناامنی در همه اشکال آن در نیم کره شرقی جهان، آسیب‌های جدی را متوجه منافع غرب خواهد کرد.

وی افزود: بحران ⁧‫اوکراین‬⁩ می‌تواند عبرتی پندآموز باشد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز با بیان این‌که با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می‌کنیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران طرفین را به توقف درگیری‌ها و آتش بس برای مذاکره فوری به منظور حل و فصل سیاسی بحران دعوت می‌کند.

 

مهر تایید بر ابطال رای کمیسیون صیانت

هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نظر معاونت قوانین را تایید کرد و بر این اساس ابطال مصوبه کمیسیون صیانت قطعی شد.

موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: هیئت رئیسه پس از استماع دیدگاه های رئیس کمیسیون مشترک و نیز معاون قوانین مجلس، ایرادات این معاونت را به رأی گیری کلیات طرح فضای مجازی وارد دانست. وی افزود: با توجه به این که هم اکنون جلسات صحن علنی مجلس به صورت ۳ شیفته به بررسی لایحه بودجه اختصاص دارد هرگونه تصمیم گیری درباره ادامه بررسی طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» به بعد از بررسی بودجه موکول می شود.

روسیه بالاخره جنگ علیه اوکراین را آغاز کرد
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بالاخره پس از هفته ها گمانه زنی دستور حمله به اوکراین را صادر کرد. نیروگاه چرنوبیل به تصرف نیروهای روسی درآمده و رئیس جمهور اوکراین گفته جان می‌دهیم تا فاجعه ۱۹۸۶ تکرار نشود. گمانه زنی ها از احتمال قریب الوقوع سقوط پایتخت اوکراین حکایت دارد. روسیه می گوید ۷۴ مورد از زیرساخت‌های نظامی اوکراین از جمله ۱۱ فرودگاه را منهدم کرده است. دبیرکل سازمان ملل از پوتین خواسته است که به نام «انسانیت» جنگ را تمام کند. آمریکا گفته ۶ جنگنده اف ۳۵ در دریای سیاه مستقر می‌کند. بایدن هم تحریم هایی علیه روسیه اعلام کرده اما تحریم سوئیفتی را مفعلا منتفی دانسته.

 

واکنش رئیسی به حمله روسیه به اوکراین
روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در تماسی تلفنی درباره تحولات بین‌المللی و مذاکرات هسته‌ای گفتگو کردند. در این گفتگو سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه گسترش ناتو به سمت شرق تنش‌زا است، تاکید کرد: گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است. رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد که آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود.

 

باقری: تضمینی برای عبور از خط پایان مذاکرات وین وجود ندارد
مذاکره کننده ارشد ایران با بیان اینکه هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد، تصریح کرد: برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند. علی باقری دیشب در سفری کوتاه راهی تهران شد، اما هیأت کارشناسی ایران در وین حضور دارند و به رایزنی‌ها ادامه می‌دهند.

 

واکنش رسمی ایران به حمله روسیه به اوکراین: این بحران ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین واکنش رسمی تهران به تهاجم گسترده امروز روسیه به اوکراین، ریشه این بحران را «اقدامات تحریک آمیز ناتو» عنوان کرد. امیرعبداللهیان در توییت خود نوشت: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه حل نمی دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابراعلام وزارت بهداشت طی شبانه روز گذشته ۱۲ هزار و ۹۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۲۶۳ نفر از آنان بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۱ هزار و ۹۳۲ نفر رسید. همچنین ۲۲۶ بیمار دیگر جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۵ هزار و ۹۵۲ نفر رسید.

 

سازمان هواپیمایی: روسیه مسیر پروازی تهران-مسکو را «پرواز ممنوع» اعلام کرد
رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرد به دلیل اینکه مسیر پروازی تهران-مسکو از سوی روسها “پرواز ممنوع” اعلام شده، پرواز امروز شرکت هواپیمایی ماهان با تأخیر انجام شد.

 

عربستان: مذاکره هسته‌ای با ایران نتیجه نمی‌دهد مگر اینکه ما را هم مشارکت دهند
فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی «ما اعتماد نداریم که [برجام] در شکل کنونی خود بتواند جلوی ایران را برای ساخت بمب اتمی بگیرد. ما تمایل شرکایمان برای بازگشت به این مذاکرات را درک می‌کنیم؛ اما بر این باوریم که این مذاکرات بایست فقط آغاز باشد نه پایان خط». او ادامه داد: «این، به موفقیت نخواهد انجامید مگر آنکه جامعه بین‌الملل و به طور مشخص کشورهای عضو [طرح جامع اقدام مشترک] ما را در مذاکره با ایران مشارکت دهند».