بسته ویژه خبری هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.


کوشکی: رئیسی ، اصولگرا نیست

محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی اصولگرا:بدنه دولت ابراهیم رئیسی همان بدنه دولت حسن روحانی است. بدنه دولت سیزدهم هنوز تغییر نکرده و بسیاری از مدیران دولت روحانی بر سر کار هستند. تعداد بالای مدیران میانی همان مدیران دولت روحانی هستند و تغییرات مدیران در دوره ابراهیم رئیسی هنوز به هزار نفر هم نرسیده است.آقای رئیسی جز جریان موسوم به اصولگرا نیست چرا که در ساختار قضایی بوده و با جایگاهی که داشته در فضای سیاست نبوده. اصولگراها در عالم سیاست و مجلس و دولت حضور دارند اما در قوه قضاییه اصولگرا بودن معنایی ندارد.دولت عملکرد خوبی نداشته اما عملکرد شخص رئیسی تا کنون نمره قبولی می‌گیرد. از دولت ایشان عملکرد خاص و ویژه‌ای ندیدم. به نسبت عملکرد تیم مذاکره‌کننده معقول بوده اما بقیه دستگاه‌ها مانند قبل عمل می‌کنند./خبرآنلاین


انتقاد ابطحی از حمله کیهان به تیم مذاکره کننده

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی :مجموعه کوچک، افراطی و تندرو میخواهد این دولت را هم گروگان بگیرد. مردم را بیش از ۲۰سال است گر‌وگان گرفته‌اند. مطالبی که این‌ها امروز علیه مذاکره‌کنندگان منتشر کردند، نگران کننده‌ست.


رواج پدیده‌ی بازگشت فرزندان متاهل به خانه والدین

طی دو دهه‌ی گذشته با رشد سرسام‌آور قیمت و اجاره‌ی مسکن، الگوی زندگی در شهرهای بزرگ دستخوش تغییرات بسیاری شده است.علاوه بر رشد حاشیه‌نشینی و مهاجرت به شهرهای کوچک‌تر، پدیده‌ی بازگشت فرزندان به منزل والدین نیز مشاهده می‌شود یا در برخی موارد، فرزندان وعده‌های غذایی را در منزل پدر و مادر خود صرف می‌کنند تا عملا هزینه‌های زندگی خود را کاهش دهند./انصاف نیوز


بازیکن تیم ملی هندبال زنان ایران پناهنده شد

“شقایق باپیری” عضو تیم ملی هندبال ایران که برای مسابقات به اسپانیا رفته بود با ترک اردوی تیم ملی، درخواست پناهندگی کرده است.وی همچنین در مصاحبه ای با رسانه های خارجی گفته است فدراسیون هندبال ایران از بازیکنان تیم ملی چک ۱.۵ میلیارد تومانی برای بازگشت گرفته است.او همچنین با انتشار فیلمی در شبکه های اجتماعی خبر بازداشت اعضای خانواده اش را تکذیب کرد.


اعتراض تند حسین شریعتمداری به امیرعبداللهیان: مگر قرار نبود همه تحریم ها لغو شود؟

حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان نوشت:در اظهارات این روزهای مسئولان محترم مذاکرات هسته‌ای کشورمان با آنچه در آغاز مذاکرات مطرح شده بود، تفاوت‌هایی دیده می‌شود که امید است نشانه تغییر در اهداف از پیش اعلام شده نباشد.پیش از این و قبل از شروع دور دوم مذاکرات وین (در دولت سیزدهم) سخن از لغو همه تحریم‌ها در میان بود که تحریم‌های برجامی بخشی از آن است. به عنوان مثال،آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر محترم امورخارجه کشورمان طی یادداشتی در شماره ۱۶ آذرماه (۷ دسامبر) روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو تاکید کرده بودند که «بدون لغو تمامی تحریم‌ها، راهی برای احیای برجام وجود ندارد».و یا اوایل آذرماه، آقای علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با انتشار مقاله‌ای در وبگاه « فایننشال تایمز» اعلام کرده بودند که: «تحریم‌ها باید به طور کامل برداشته شود».دیروز (۲۴ آذر ماه)، جناب امیر عبداللهیان در گردهمایی سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه اظهار داشت؛ «رویکرد ما رفع کامل تحریم‌های برجامی در مقابل رفع نگرانی‌های مورد ادعای طرف‌ های مقابل درخصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است» و همان روز آقای دکتر باقری نیز در مصاحبه با پرس تی وی گفت؛ « از نظر ما هر تحریمی که متناقض با مفاد برجام باشد‏ باید لغو شود؛ چه این تحریم‌ها در دوران اوباما وضع و اعمال شده باشند چه در دوران ترامپ، چه بایدن. همینطور همه تحریم‌های مرتبط با برجام و تمامی تحریم‌هایی که تحت کارزار فشار حداکثری دولت قبلی اعمال شده‌اند، چون مرتبط با برجام است می‌بایست لغو شوند».همان‌طور که ملاحظه می‌شود، سخن از لغو «تحریم‌های برجامی» است و نه « لغو همه تحریم‌ها» و این درحالی است که بسیاری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه‌های غیرهسته‌ای وضع شده است. آمریکا در دوران اوباما۵۰۰ نهاد را به بهانه‌های مختلف تحریم کرد و در دوره ‌ترامپ این تحریم‌ها دو برابر شد. و بایدن هم، تحریم‌های جدیدی بر تحریم‌های قبلی افزود! و در مجموع تحریم‌های آیسا، سیسادا، ویزا، کاتسا و … که عمدتاً در دوران اوباما وضع شده‌اند از جمله آنهاست.اگر قرار است لغو تحریم‌ها فقط شامل تحریم‌های برجامی باشد و همان تحریم‌ها به بهانه‌های واهی و خصمانه دیگر نظیر حقوق بشر و تروریسم و صنایع موشکی و حضور در منطقه و امثال آن باقی بمانند، مذاکرات وین چه سودی دارد و با چه انگیزه‌ای صورت پذیرفته و قابل توجیه است؟! با شناختی که از دوستان تیم هسته‌ای داریم بی‌تردید در پی‌آنند که راه را بر سوء‌استفاده حریف ببندند، از این روی باید مراقب باشند که بعد از بستن در، دشمن از پنجره وارد نشود!


نماینده مجلس: نیروهای انقلابی بدون رزومه و سابقه کاری استخدام شوند

علیزاده خطاب به رئیس جمهور گفت: تغییر در کابینه شما و نگاه وزرایتان ایجاد شد، اما لازم است که تغییر نگاه در مدیران لایه‌های میانی و پایینی هم انجام شود. اگر ساختارتان معیوب است سریع اصلاح کنید و به همه مدیران القا کنید که صرفاً نوکران مردم هستند و وظیفه‌ای جز خدمت‌گذاری به آنها ندارند.نماینده مردم سپیدان با اشاره به موضوع «جوان‌گرایی» تأکید کرد: مردم از دولت و مجلس انقلابی انتظار ایجاد همان نگاه نابی را دارند که در ابتدای انقلاب ایجاد شده بود. رویه‌های سختگیرانه بکارگیری نیروهای انقلابی باید رفع شود، چرا که متاسفانه در پی آن امیدی که در دل جوانان انقلابی گام دومی ایجاد شده بود، کم کم کمرنگ می شود و این در حالی است که ما باید به فرموده رهبر معظم انقلاب تلاش کنیم به جوانانی که با حداقل امکانات حداکثر بهره وری را ایجاد می کنند، میدان دهیم و اگر قرار باشد بکارگیری آنها را منوط به داشتن رزومه کنیم مطمئناً کارها پیش نرفته و درب روی همان پاشنه خواهد گشت.


وحید جلیلی قائم مقام رئیس صداوسیما در امور فرهنگی شد

رئیس سازمان صداوسیما در حکمی، وحید جلیلی را به عنوان «قائم مقام رئیس سازمان در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی» منصوب کرد.


مقام الجزائری: ادعای حضور نیروهای ایرانی در صحرای غربی مضحک است

معاون وزیر خارجه الجزائر گفت که ادعای حضور نیروهای ایرانی در صحرای غربی برای کمک به جبهه پولیساریو دروغ رسانه‌ای مضحک است.«عمار بلانی» معاون وزیر خارجه الجزائر در امور کشورهای موسوم به مغرب عربی، گفت که ادعای حضور نیروهای ایرانی در شهر «تندوف» الجزائر برای کمک به جبهه پولیساریو در منطقه صحرای غربی «دروغ مضحک» است.او به روزنامه الشروق گفت آن‌چه در مورد نیروهای ایرانی گفته می‌شود، صرفا یک عملیات روانی-رسانه‌ای است که اداره اطلاعات و مبارزه با جاسوسی ارتش مغرب آن را هدایت می‌کند و برخی رسانه‌ها که به درج اخبار دروغین وفیک معروف هستند نیز اقدام به بازنشر چنین موضوعاتی می‌کنند.جبهه پولیساریو سازمانی سیاسی نظامی در منطقه «صحرای غربی» است که دهها سال است برای کنترل این منطقه و خودمختاری بر آن با کشور مغرب در تنش و درگیری به سر می‌برد. این سازمان از سوی بسیاری از کشورهای آفریقایی به رسمیت شناخته می‌شود و عضو اتحادیه آفریقاست.


اسرائیل: هکرهای ایرانی ۷ شرکت را هدف حمله قرار دادند

یک شرکت امنیت سایبری اسراییل مدعی شد هکرهای ایرانی این هفته به چندین هدف در این رژیم حمله کرده‌اند.به گزارش فرانس۲۴؛ یک شرکت امنیت سایبری اسرائیل اعلام کرد که یک گروه هکری مرتبط با ایران این هفته در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته به هفت هدف اسرائیلی حمله کرده است.گروه امنیت سایبری «چک پوینت» مستقر در تل آویو اواخر روز چهارشنبه در بیانیه ای بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد اهداف حمله توسط گروه موسوم به «گربه جذاب» شامل بخش دولتی و تجاری اسرائیل بوده است.
ادعای حمله سایبری به شرکت‌های دولتی و خصوصی توسط اسراییل درحالی مطرح شده که این رژیم بارها تلاش کرده به اهدافی در ایران حمله هکری انجام دهد.اسراییل بارها مدعی حمله هکری از سوی ایران شده است. این رژیم می‌گوید یکی دیگر از گروه‌های هکر مرتبط با ایران به نام «سایه سیاه» در ماه اکتبر به یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی اسرائیلی حمله کرده بود.اسرائیل که خود را به عنوان یک پیشرو در امنیت سایبری معرفی می کند، هفته گذشته یک رزمایش سایبری بین المللی با حضور آمریکا، انگلیس و امارات برگزار کرد.


محمود صادقی: شرط لغو تحریم‌ها کاملا منطقی است

مواضع تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران مورد تایید برخی شخصیت‌های جریان اصلاح طلب واقع شده است.در این راستا محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در صفحه شخصی خود نوشت: «به رغم انتقادهایی که به تیم دیپلماسی هسته ای دارم، این موضع که اول باید امریکا تحریم ها را لغو کند تا ایران به تعهدات هسته ایش بازگردد را کاملا منطقی و قابل دفاع می دانم. چون دولت امریکا بود که اول از برجام خارج شد. اگر حالا خواهان احیای برجام است باید در بازگشت به آن پیشقدم شود.»حسین دهباشی سازنده مستند انتخاباتی حسن روحانی در سال ۹۲ هم در صفحه شخصی خود نوشته است: «می‌شود به روش علی‌باقری در مذاکرات و تکیه‌اش به چین و روسیه اشکال کرد. اما حرفی که می‌زند -حتی اگر از جمهوری اسلامی خوش‌ات نیاید- موضع کاملا درستی است. چرا باید به کمتر از آنچه پیشتر گرفته و بیشتر از آنچه دادیم تن دهیم؟ آنچه‌هایی که تازه روی کاغذ بودند و هرکه بیاید می‌تواند باز زیرش بزند.»


گزارش یک منبع مطلع از مذاکرات وین؛ کُند اما جریان دارد

یک منبع مطلع نزدیک به مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات تا امروز پرداخت و گفت: در حالی که اروپایی‌ها در ابتدا با عدم پذیرش پیش نویس های ایران در مورد تحریم ها و هسته ای، تنها پیش نویس های حاصل از ۶ دور مذاکره قبلی را مبنای ادامه مذاکره می دانستند، نهایتا پذیرفتند که متن سومی مبنا قرار بگیرد.این منبع مطلع افزود: متن جدید، از ترکیب متن اول و اضافه شدن پیشنهادات ایران تهیه و بر روی آن کار می شود.این منبع همچنین گفت که گفتگو بر روی متن سوم در کارگروهها در حال ادامه است و ادامه داد: در حال حاضر از پنج کار گروه مشخص شده چهار کارگروه فعال است و مذاکرات از سوی هیأت‌های کارشناسی ادامه دارد.این منبع نزدیک به مذاکرات همچنین یادآور شد: هر چند روند مذاکرات کند است، اما جریان دارد.به گفته این منبع ، تا الان دو non paper از سوی آمریکایی ها در مورد پیش نویس های تحریم و هسته ای به ایران ارائه شده که پاسخها در ۱۲ صفحه از سوی هیأت ایرانی تهیه و با واسطه به آنها داده شده است.این منبع به نقل از کارشناسان گفت: این روند نشان می دهد که آمریکاییها به رغم تعیین ضرب العجل و وارد کردن فشار، به دنبال ادامه یافتن مذاکرات هستند و تلاش می کنند که رویکردی فعال داشته باشند.


انهدام یک تیم تروریستی در سیستان و بلوچستان با چهار کشته

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یک تیم تروریستی که قصدداشت درروز جاری درمنطقه سراوان اقدام خرابکارانه وتروریستی انجام دهد باهوشیاری رزمندگان این قرارگاه متلاشی شد.روابط عمومی و تبلیغات قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور شامگاه پنجشنبه در این اطلاعیه اعلام کرد: در این درگیری تعداد چهارنفر از عناصر گروهک تروریستی به هلاکت رسیده ومقادیر متنابهی سلاح وتجهیزات ازآنان به جای مانده است.سراوان در ۳۴۷ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی پاکستان قرار دارد.


آمریکا سه شرکت را به بهانه ارتباط تجاری با ایران تحریم کرد

وزارت بازرگانی آمریکا امروز پنجشنبه ۳۷ شرکت را به انجام فعالیت‌های مغایر با سیاست خارجی یا امنیت ملی آمریکا متهم و برای آنها محدودیت‌های صادراتی در نظر گرفت.وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده این شرکت‌ها در فهرست موسوم به «Entity list» قرار گرفته‌اند.اشخاص، سازمان‌ها یا دولت‌هایی که در این فهرست قرار می‌گیرند با محدودیت‌های صادراتی مواجه خواهند شد و طرف‌های دیگر برای صادرات اقلامی نظیر فناوری‌های آمریکایی به آنها بایستی از دولت آمریکا مجوز دریافت کنند.با وجود این، خرید اقلام و محصولات از شرکت‌هایی که در Entity List قرار گرفته‌اند برای اشخاص و شرکت‌های آمریکایی ممنوع نیست.از میان این ۳۷ شرکت چند شرکت به دلیل نقض تحریم‌های ایران در این فهرست قرار گرفته‌اند. مطابق این بیانیه، نام شرکت‌های «ویولت الکترونیکز»، «شرکت فناوری کامتل» و «اچ‌.اس‌.جی الکترونیکز» به دلیل عرضه یا تلاش برای عرضه برخی اقلام قابل استفاده در برنامه تسلیحاتی و موشکی ایران به شرکت‌هایی که تحت تحریم خزانه‌داری بوده‌اند در فهرست مذکور ثبت شده است.


نیکزاد: قبول ندارم که این آخرین شانس نظام و دولت است

نیکزد ادامه داد: دشمنان درصدد این بودند که کریسمس را در ایران جشن بگیرند؛ چراکه سرمایه اجتماعی در ایران آسیب دیده بود. دولت باید سرمایه اجتماعی داشته باشد. بنابراین ما اعتقاد داریم اخلاق حکمرانی در دولت آقای رئیسی در حال اصلاح است. دومین دلیلی که ما از آقای رئیسی برای حضور در انتخابات دعوت کردیم، این بود که کشور در مسیر حرکت خود شتاب بگیرد. دولت باید در راه پیشرفت کشور، با سرعت عمل کند. دولت باید بتواند ارزش پول ملی را حفظ کند و مشکل مسکن، راه، برق، روستاها و مسائل معیشتی مردم را حل کند.وی با اشاره به تامین واکسن و عدم استقراض از بانک مرکزی به عنوان دو اقدام مهم دولت سیزهم، عنوان کرد: من این حرف برخی از افراد را که می‌گویند این آخرین شانس نظام و دولت است، قبول ندارم. رئیس جمهور پای کار است و اخلاق حکمرانی در حال تغییر است. دولت باید به کمک شما، برنامه‌های توسعه‌محور را در کشور اجرا و مشکلات مردم را حل کند. ما در حال حرکت به سمت تمدن اسلامی هستیم.نایب رئیس مجلس اسلامی همچنین با بیان اینکه کار جهادی کار باارزشی است و برخواسته از ایمان شما است، گفت: کارهای جهادی، اعتقاد فکری در کنار اقدام عملی است. خدمت‌رسانی جهت تحقق عدالت و پیشرفت برای خود شخص خدمت‌کننده ارتقاء معنوی و رضای الهی را در پی دارد. بدانید در جایی که شما خدمت‌رسانی می‌کنید، ایمان و عمل صالح در آن‌جا مشعشع خواهد شد.