هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. این بسته خبری- تحلیلی با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، مرگ و میر ناشی از کرونا در ۱۰ استان کشور طی شبانه روز گذشته صفر یا یک بوده است.

به گزارش ایسنا، از دیروز تا امروز ۶ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۸۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۱۰۱ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۵۴۹ نفر رسید.

 

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۵۷ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۵۳ نفر دُز اول، ۴۶ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۳۳۷ نفر دُز دوم و ۹۴۸ هزار و ۱۶۸ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۴ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۳۵۸ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۲۴ هزار و ۷۸۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

 

تاکید رئیسی بر ادامه روند واکسیناسیون

سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن قدردانی از تلاش و فداکاری کادر بهداشت و درمان و همه دست اندرکاران مقابله با کرونا و نیز همت و همراهی مردم در امر واکسیناسیون، خاطرنشان کرد: خارج شدن همه شهرها از وضعیت قرمز کرونایی در این مقطع، از آثار تزریق ۸۴ درصدی دوز اول و حدود ۷۰ درصدی دوز دوم واکسن کرونا است و این کار باید تا رسیدن به شرایط مطلوب و اطمینان بخش ادامه یابد.

رئیسی با تاکید بر رعایت اصول و شیوه نامه‌های بهداشتی، گفت: براساس توصیه متخصصین؛ مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی‌ها و عادی انگاری همچنان ضروری است، لذا نباید از آن غفلت شود.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از فراهم شدن زمینه بازگشایی حضوری مدارس، تصریح کرد: براساس گزارش‌های رسیده تعدادی از مدارس از تجهیزات و تهویه مناسب برخوردار نیستند که باید به سرعت پیگیری و برطرف شود.

***

دستور رهبری برای بررسی پرونده احمد عراقچی

مدتی پیش قوه قضائیه از صدور حکم قطعی محکومیت احمد عراقچی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی به ۸ سال زندان خبر داد. رسانه های مختلف به خصوص رسانه های اصولگرا ایرادات شکلی و محتوایی مختلفی به این حکم وارد دانستند. اکنون یکی از رسانه ها از دستور رهبری برای بازنگری دراین حکم خبر داده است.

راه مردم نوشت: «احمد عراقچی از همان ابتدا اعلام کرد که دستورات نهادهای بالاسری و مسوولان بالایی خود را اجرایی کرده است. این بدان معناست که پرونده تخلفات ارزی فراتر از عملکرد عراقچی و سیف است و اگر محکومیتی باشد باشد تمام بازیگران پرونده ارزی سال ۹۷ از حسن روحانی رئیس جمهور گرفته تا اعضای نهاد دولتی که به رئیس جمهور توصیه به ارزپاشی کرده باید محکوم شوند و فقط نباید به تخلفات احتمالی معاون ارزی بانک مرکزی و چند دلال و صراف اکتفا کرد.

با توجه به این ایرادات دانش جعفری وزیر اسبق اقتصاد در نامه ای به رهبر معظم انقلاب درخواست کرد در حکم احمد عراقچی بازنگری صورت گیرد. رهبر انقلاب نیز در هامش نامه ارسالی از سوی دانش جعفری (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) به ایشان درباره حکم سید احمد عراقچی خطاب به حجت الاسلام اژه ای مرقوم فرموده اند که مبادا حکم جائرانه‌ای برای این فرد صادر شود و دقت کنید که اجرای جائرانه هم اتفاق نیافتد.

مقام معظم رهبری در این نامه صرفا به نام احمد عراقچی اشاره کرده و نکته اساسی تظلم‌خواهی و حساسیت ایشان به مساله عدالت است.»

***

پیشنهاد مشابه جلیلی و بهزاد نبوی برای بهبود شرایط اقتصادی

شرق نوشت: «سعید جلیلی، اخیر با نمایندگان مجلس دیدار کرده و از «بایدها» و «راهکارهایش» در حوزه اقتصادی سخن گفته است. تسنیم به نقل از جلیلی نوشته که او با اشاره به اختصاص بیش از ۵۷ میلیارد دلار ارز با قیمت چهارهزارو ۲۰۰ تومان در چند سال گذشته، خواستار همکاری سه قوه برای بررسی فرجام تحقق این تخصیص و برخورد قضائی با گیرندگان متخلف شده است.

جلیلی گفته در شرایط فعلی که دولت نیازمند منابع مالی برای کمک به معیشت مردم است، بازپس‌گیری ارزی که به مصرف صحیح نرسیده و توزیع آن بین آحاد مردم، یکی از مؤثرترین اقداماتی است که باید با دقت پیگیری شود.

جلیلی در این جلسه یادآوری کرده راهکارهایی را به مجلس دهم و یازدهم داده و تلویحا از «طرح سبد مطلوب غذایی ایرانیان» به‌عنوان راهکاری عملیاتی‌نشده رونمایی کرده است. او گفته در زمینه توزیع کالاهای هدف، روش توزیع مویرگی کالاهای اساسی در همه واحدهای تجاری (مانند سوپرمارکت‌ها، قصابی‌ها و…) با استفاده از ظرفیت تلفن‌های همراه و کارت بانکی متصل به یارانه، روشی ساده شده و با کمترین انحراف برای رساندن منفعت مدنظر دولت به شهروندان است…

آنچه جلیلی از آن با عنوان «طرح سبد مطلوب غذایی ایرانیان» نام می‌برد، تنها توصیه‌ اوست که به‌تازگی بهزاد نبوی هم آن را مطرح کرده است. نبوی گفته به روحانی هم توصیه کرده بوده که در شرایط فعلی توزیع عادلانه کالاها یا به‌نوعی بازگشت همان کوپنیسم به شیوه مدرن‌تر تنها راه‌حل است و حالا هم تنها راهکاری که به ذهنش می‌رسد تا نیازهای حداقلی همه مردم به شکلی عادلانه تأمین شود، همین است.

نبوی در مصاحبه اخیرش که در «شرق» منتشر شد، گفته است: «در مراسم افطار دو سال قبل روحانی از من پرسید به نظر تو ما چه کار کنیم. گفتم هیچ راهی نداریم به‌جز رساندن حداقل نیازهای توده مردم با قیمت پایین و ثابت به دستشان. گفت منظورت همان سهمیه‌بندی و کوپن است؟ گفتم همان هم باشد من اشکالی نمی‌بینم و افتخار هم می‌کنم، ولی امروز با داشتن کارت ملی هوشمند نیاز به آن کارها نیست و شما می‌توانید خیلی ساده‌تر حداقل نیازها را برای مردم تأمین کنید. البته این را تازه در ماه رمضان دو سال پیش از من پرسید که امروز وضعیت به‌مراتب بدتر است».

به نظر می‌رسد نبوی اصلاح‌طلب و جلیلی اصولگرا بالاخره در یک حوزه و آن‌‌هم اقتصاد به هم رسیده‌اند.»

***

واکنش عارف به بحران آب در کشور

محمدرضا عارف، نماینده پیشین مجلس طی یادداشت اینستاگرامی با اشاره به بحران آب در کشور و اعتراضات صورت گرفته در این خصوص پیشنهاداتی را برای برون رفت از این بحران ارائه کرد و نوشت: «امروز تجارب و دانش بشری بر اساس اصول حکمرانی خوب پیش روی ماست.  معتقدم که نه باید بر تصمیمات اشتباه گذشته در خصوص آب پایفشاری کنیم، نه جدال های منطقه ای را با امنیتی کردن و دو قطبی سازی های کاذب شکل دهیم و صد البته با منطق ملی، اصول زیست محیطی و اصلاح امور بر اساس اولویت های مهم تر ، عمق بحران را شناخته و تصمیمات مان، پاسخ به جوانب گوناگون آن و بدور از تعصبات گوناگون باشد.

پیشنهاد می کنم علاوه بر تغییر رویکرد کلان حاکمیت نسبت به مسائل و مواجهه ی صبورانه با اعتراضات مردم، جمعی از نخبگان دانشگاهی در حوزه ی آب، محیط زیست، سیاست، جامعه شناسی، امنیت و… در خصوص مولفه های بحران و راه های برون رفت از آن و جلوگیری از ویرانی آوار این بحران ، که معلوم نیست چقدر با آن فاصله داریم، تدبیر و تصمیمی عالمانه را روی میز حاکمیت گذاشته و تصمیمات منطقه ای، کوتاه مدت و غیر علمی گذشته، باز خوانی ، انحراف از معیار ها شناسایی و از آن ها عبور شود.»

***

بالاخره حقوق مدیران برای مردم شفاف می شود؟

به گزارش ایسنا، در اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا است و طی آن تمامی دستگاه‌های مشمول باید نسبت به اعلام میزان ناخالص پرداختی به هر یک از کارکنان اقدام کنند، اما در همین بند قانونی تاکید شده دولت امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم به این اطلاعات را فراهم آورد.

با این وجود در سال پایانی برنامه ششم توسعه حتی ورود اطلاعات حقوقی از سوی دستگاه‌های مشمول در سامانه تکمیل نشده و برخی ورود هم نکرده‌اند و در همین رابطه اخیرا با اعلام سازمان اداری و استخدامی، شرط پرداخت حقوق، ورود اطلاعات به سامانه ثبت حقوق و مزایا اعلام شد.

اما دسترسی به اطلاعات بر اساس قانون چگونه خواهد بود موضوعی است که اخیرا لطیفی -رئیس سازمان اداری و استخدامی و معاون رئیس جمهوری-به نوعی وعده آن را داده است؛ به طوری که در اظهاراتش گفته «دسترسی به اطلاعات پرداختی‌ها برای نهادهای نظارتی و عموم در قانون تکلیف شده که انشاالله این اتفاق صورت می گیرد.»

این وعده در حالی مطرح شده و به مطالبه‌ای در اجرای قانون شفاف سازی پرداخت کارکنان خواهد بود که در دولت قبل با وجود درخواست‌هایی که در اجرای این بند از قانون برنامه ششم توسعه وجود داشت،  سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده بود که با اینکه مسئول راه اندازی سامانه است اما نه مکلف به باز کردن دسترسی به این اطلاعات بوده و نه مجوز آن را دارد که سامانه را برای عموم باز کند.

انصاری -رئیس وقت سازمان اداری و استخدامی- این موضوع را مشروط به موافقت دولت دانسته و تاکید داشت که تصمیم گیری درباره دسترسی عموم به اطلاعات حقوقی مدیران به دولت بستگی دارد و هر زمان که این مجوز را  صادر کند، دسترسی به اطلاعات پرداختی مدیران فعال خواهد شد.

به هر حال اینکه در صورت تکمیل فرآیند اطلاعاتی حقوق دستگاه‌ها در سامانه ثبت حقوق و مزایا، دولت فعلی به قانون عمل خواهد کرد و وعده رئیس سازمان اداری و استخدامی تا چه حد عملیاتی خواهد شد هم به نوعی به انجام تعهد دولت به اجرای قانون برنامه ششم توسعه بستگی دارد.

***

جزییات جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

به گزارش خانه ملت، سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در سخنانی پیرامون جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: فردا (یکشنبه ۷ آذر) ابتدا در جلسه علنی مجلس بررسی صلاحیت، برنامه‌ها و رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان نخستین دستور در دستورکار صحن علنی است.

وی ادامه داد: ابتدا گزارش کمیسیون تخصصی یعنی آموزش و تحقیقات درخصوص صلاحیت یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توسط سخنگوی کمیسیون قرائت خواهد شد و سپس دو نفر موافق و مخالف به قید قرعه سخنرانی خواهند کرد و سپس وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مدت ۳۰ دقیقه فرصت خواهد داشت تا از برنامه ها، اهداف و صلاحیت خود در جلسه علنی دفاع کند.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: براساس آیین نامه تنها رئیس جمهور امکان سخنرانی در جلسه رأی اعتماد از سوی دولت را دارد و با توجه به برنامه پیش بینی شده رئیس جمهور برای سفر به ترکمنستان، معاون اول در جلسه حضور خواهد داشت، اما امکان سخنرانی ندارد.

***

نماینده مجلس: از تلگرام استفاده می‌کنم و فیلترشکن هم دارم

مهرداد ویس کرمی، نماینده خرم آباد و دبیر دوم کمیسیون ویژه رسیدگی به طرح صیانت درباره احتمال فیلترینگ پیام رسانهای خارجی به خبرآنلاین گفت: «خود من از اینستاگرام استفاده می‌کنم. توئیت می‌زنم، تلگرام را استفاده می‌کنم و کانال هم دارم. از تمامی این‌ها استفاده می‌کنم و فیلترشکن هم دارم. باید واقع‌بین باشیم، نمی‌شود چشم را روی واقعیت‌ها ببندیم و تصمیمی بگیریم که مردم را با مخاطره مواجه کند.

خود من شخصا در این موارد که غیرکارشناسی باشد رای نمی‌دهم. وقتی خود من اینستاگرام و تلگرام استفاده می‌کنم و پیام‌رسان‌های داخلی ما هنوز پاسخ‌گو نیست، عاقلانه نیست ما آن یک راه را ببندیم. در انتخابات سال ۹۴، تلگرام به داد ما رسید. هزینه انتخابات را به شدت پایین آورد. به جای اینکه پوستر و سی دی بزنیم از تلگرام استفاده کردیم. در انتخابات اخیر هم همین اتفاق افتاد. بیشتر تبلیغات برای مجلس را از همین راه‌ها انجام دادیم. همین حالا هم اطلاع رسانی ما از طریق همین پیام‌رسان‌ها است.»

 

آماری از مصدومان اعتراضات اصفهان
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حال ۲ نفر از مصدومان اعتراضات دیروز اصفهان مناسب نیست اما تاکنون فوتی گزارش نشده است. نورالدین سلطانیان نورالدین سلطانیان با بیان اینکه از دادن آمار مصدومان حوادث شهر اصفهان معذور هستیم، اظهار داشت: بسیاری از این مصدومان در هنگام مراجعه، سرپایی درمان و مرخص شدند. وی اضافه کرد: بیشتر مصدومان ۱۸ تا ۵۵ ساله هستند و در بین آنها تعدادی هم زن مشاهده می‌شوند. سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه ناجا هم گفت: تعداد اغتشاشگران در ناآرامی های اصفهان حدود ۲ تا ۳ هزار نفر بود که با شعار و سنگ و چاقو و آتش زدن چادر کشاورزان، مردم را سپر خواسته های نامشروع خود کردند و تا این لحظه تعداد ۶۷ از آنها را دستگیر کرده ایم.

 

نخست وزیر طالبان: قول روزی به مردم نداده بودیم
ملا محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر حکومت طالبان برای نخستین‌بار پس از به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان، طی یک بیانیه‌ی صوتی صحبت کرده است. او در این بیانیه که در تلویزیون ملی افغانستان نشر شد، گفت که طالبان عامل بیکاری و وضعیت بد اقتصادی در افغانستان نیستند و مشکلات موجود، میراث حکومت محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین که از کشور فرار کرد، می‌باشد. ملا حسن آخوند گفت که طالبان روزی مردم را وعده نداده بلکه روزی از طرف خداوند است.

 

بعد از گینه، بیشترین آمار ازدواج دختران کم سن و سال را داریم
خرمشاهی، حقوقدان با بیان این‌که اکثر دختران زیر ۱۳ یا حتی زیر ۱۵ سال درک درستی از هدف ازدواج و زندگی مشترک ندارند گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که ما بعد از کشور گینه، بیشترین آمار ازدواج دختران کم سن و سال را داریم و از طرفی هم آمار طلاق در کشور ما بالا است و این نشان می‌دهد که این دو مقوله به هم ارتباط تنگاتنگی دارند.

 

اعلام نرخ ارز بدون ذکر منبع ممنوع شد
احمد لواسانی، رئیس کانون صرافان طی نامه‌ای به صرافی‌های سراسر کشور اعلام کرد که اعلام و انتشار نرخ ارز به هر نحو، بدون ذکر منبع و نام صرافی ممنوع است و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

 

آخرین آمار کرونا در ایران
۳ هزار و ۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۸۳ نفر از آنها بستری شدند.۸۷ بیمار کووید۱۹ هم جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۵۴۹ نفر رسید.

ادعای رسانه صهیونیستی: ایران یک ماه با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با استناد به آنچه گزارش اطلاعاتی دولت انگلیس خوانده شده، مدعی است، ایران یک ماه با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.رژیم صهیونیستی که تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود در سال‌های گذشته بارها زمان‌بندی‌های مختلف و متناقضی درباره دستیابی ایران به «بمب هسته‌ای» مطرح کرده است.کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی مدعی شده اطلاعات مندرج در گزارش اطلاعاتی دولت انگلیس قبلا تنها به مقام‌های اطلاعاتی کشورهای غربی ارائه شده؛ اما اکنون به صورت علنی منتشر شده است.این ادعا در حالی مطرح شده که نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند روز پیش مدعی شده بود، ایران پنج سال با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.رسانه صهیونیستی گزارش داده که «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی «در آینده نزدیک» برای رایزنی درباره ایران به واشنگتن سفر خواهد کرد.

 

صوفی: مرعشی در مقایسه با کرباسچی به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر است

فعال اصلاح‌طلب با اشاره به تغییر و تحولات اخیر در حزب کارگزاران سازندگی اظهار کرد، آقای مرعشی در مقایسه با آقای کرباسچی، به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر است.علی صوفی، فعال اصلاح‌طلب اظهار کرد: بالاخره در داخل هر حزبی مسائلی وجود دارد به‌خصوص این مسائل در کنگره‌های حزبی بیشتر خود را نشان می‌دهد. آقای کرباسچی بعد از مدت‌ها که دبیرکل بودند، کنار رفتند که این نشان می‌داد در حزب کارگزاران نظرات دیگری هم وجود دارد. ما البته بعضا اظهار نظرات متفاوتی میان آقایان مرعشی و کرباسچی می‌دیدیم. در هر صورت اعضای کارگزاران تصمیم گرفتند که در داخل حزب تحول ایجاد شود.صوفی با اشاره به جایگاه مرعشی در جبهه اصلاحات گفت: در جبهه اصلاحات آقای مرعشی به‌عنوان نایب‌رییس اول حضور دارند و در غیاب آقای نبوی، جلسات را اداره می‌کنند. وی با بیان اینکه در انتخابات اخیر میان مواضع کرباسچی و مرعشی تفاوت چندانی وجود نداشت، تصریح کرد: آقای مرعشی بجد در جبهه اصلاحات به‌دنبال این بودند که نظر جبهه را برای حمایت از آقای همتی جلب کنند که جبهه درنهایت رأی نداد. وی افزود: جبهه اصلاحات علی‌رغم تلاش مرعشی موضع مخالف گرفت. کاملا طبیعی بود که کارگزاران پشت سر همتی باشد و آقای کرباسچی هم حمایت کند. این حزب با توجه به نفوذی که روی آقای کروبی داشت، توانست ایشان را هم با خود همراه کند؛ بنابراین درمورد حضور در انتخابات، تفاوتی بین آقای مرعشی و کرباسچی وجود ندارد.

 

واکنش رسایی به محکومیتش در پرونده اتهام زنی به ناطق نوری

نماینده اسبق مجلس به محکومیتش در دادگاه واکنش نشان داد.  چند روز قبل علی اصغر نیک نهاد وکیل ناطق نوری با اعلام این خبر اظهار کرد: حمید رسایی به “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی ” در دادگاه بدوی محکوم شد که در دادگاه تجدیدنظر دادسرای ویژه روحانیت نیز عینا تایید شد.

موضوعی که سعید جلیلی و بهزاد نبوی درباره آن اتفاق نظر دارند ! / واکنش رسایی به محکومیتش در پرونده اتهام زنی به ناطق نوری / واکنش عارف به حوادث اخیر اصفهان / ایران یک ماه با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد!

 

حکایتی از نقطه مشترک نبوی اصلاح‌طلب و جلیلی اصولگرا

به نظر می‌رسد نبوی اصلاح‌طلب و جلیلی اصولگرا بالاخره در یک حوزه و آن‌‌هم اقتصاد به هم رسیده‌اند.در قسمتی از یادداشت روزنامه شرق آمده است:جلیلی در جلسه با نمایندگان مجلس یادآوری کرده راهکارهایی را به مجلس دهم و یازدهم داده و تلویحا از «طرح سبد مطلوب غذایی ایرانیان» به‌عنوان راهکاری عملیاتی‌نشده رونمایی کرده است. او گفته در زمینه توزیع کالاهای هدف، روش توزیع مویرگی کالاهای اساسی در همه واحدهای تجاری (مانند سوپرمارکت‌ها، قصابی‌ها و…) با استفاده از ظرفیت تلفن‌های همراه و کارت بانکی متصل به یارانه، روشی ساده شده و با کمترین انحراف برای رساندن منفعت مدنظر دولت به شهروندان است.آنچه جلیلی از آن با عنوان «طرح سبد مطلوب غذایی ایرانیان» نام می‌برد، تنها توصیه‌ اوست که به‌تازگی بهزاد نبوی هم آن را مطرح کرده است. نبوی گفته به روحانی هم توصیه کرده بوده که در شرایط فعلی توزیع عادلانه کالاها یا به‌نوعی بازگشت همان کوپنیسم به شیوه مدرن‌تر تنها راه‌حل است و حالا هم تنها راهکاری که به ذهنش می‌رسد تا نیازهای حداقلی همه مردم به شکلی عادلانه تأمین شود، همین است. نبوی در مصاحبه اخیرش که در «شرق» منتشر شد، گفته است: «در مراسم افطار دو سال قبل، روحانی از من پرسید: به نظر تو ما چه کار کنیم؟ گفتم: هیچ راهی نداریم جز رساندن حداقل نیازهای توده مردم با قیمت پایین و ثابت به دستشان. گفت: منظورت همان سهمیه‌بندی و کوپن است؟ گفتم: همان هم باشد من اشکالی نمی‌بینم و افتخار هم می‌کنم، ولی امروز با داشتن کارت ملی هوشمند نیاز به آن کارها نیست و شما می‌توانید خیلی ساده‌تر حداقل نیازها را برای مردم تأمین کنید.به نظر می‌رسد نبوی اصلاح‌طلب و جلیلی اصولگرا بالاخره در یک حوزه و آن‌‌هم اقتصاد به هم رسیده‌اند.

 

جانشین وزیر دفاع: شهید فخری زاده به هیچ وجه برجام را قبول نداشت

جانشین وزیر دفاع گفت: شهید فخری زاده به هیچ وجه برجام را قبول نداشت/ مدام از آن تبری می‌جست.سردار فرحی جانشین وزیر دفاع گفت: شهید فخری زاده هیچ خط قرمزی برای بیان صحبت هایش نداشت و بارها مقابل رئیس جمهور و وزرا حرفهایش را زده و بارها گفته بود که برجام را به هیچ وجه قبول ندارد. برجام برایش یک دغدغه جدی بود.

 

واکنش عارف به حوادث اخیر اصفهان

معاون اول دولت اصلاحات به حوادث اصفهان واکنش نشان داد.محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پستی اینستاگرامی نوشت: «آنچه در ایران امروز می‌گذرد، ناشی از نامدیریتی‌ها و انحراف از منطق مصالح ملی در سالیان اخیر است. اگر منافع و مصالح ملی در سالیان اخیر کانون سیاست‌ورزی حاکمیت قرار می‌گرفت و منتخبان واقعی ملت، بر مصدر امور قرار می‌گرفتند، در برابر نهادهای منتخب ملت سنگ‌اندازی نمیشد، نخبگان ایرانی در بخش‌های مختلف اجازه می‌یافتند به ساختار حاکمیت ورود کرده و تصمیم و تدبیر در سطوح مختلف با محوریت دانش و تجارب بشری و بر اساس اراده ی عمومی ایرانیان می‌بود، با انباشت بحران‌های مختلف، بسان آنچه در اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری با آن می‌گذرد، مواجه نبودیم.در گستره ی وسیعی به نام ایران بعنوان یک ملت/ کشور و دولت، آنچه می‌بایست کانون سیاست‌ورزی و خط و مشی‌ها باشد، منافع و مصالح کلان ملی است. تعیین‌کننده ی منافع و مصالح ملی نیز، اراده ی شهروندان ایران زمین یا ملت ایران است. اگر از این اصل بنیادین عدول و سیاست های غیر از این منطق بر کشور تحمیل شود، آنگاه ملک و ملت با تشدید مخاطرات مواجه می‌شود.امروز تجارب و دانش بشری بر اساس اصول حکمرانی خوب پیش روی ماست. معتقدم که نه باید بر تصمیمات اشتباه گذشته در خصوص آب پافشاری کنیم، نه جدال‌های منطقه‌ای را با امنیتی کردن و دو قطبی سازی های کاذب شکل دهیم و صد البته با منطق ملی، اصول زیست محیطی و اصلاح امور بر اساس اولویت‌های مهم‌تر ، عمق بحران را شناخته و تصمیمات‌مان، پاسخ به جوانب گوناگون آن و به دور از تعصبات گوناگون باشد.پیشنهاد می‌کنم علاوه بر تغییر رویکرد کلان حاکمیت نسبت به مسائل و مواجهه ی صبورانه با اعتراضات مردم، جمعی از نخبگان دانشگاهی در حوزه ی آب، محیط زیست، سیاست، جامعه شناسی، امنیت و… در خصوص مولفه‌های بحران و راه‌های برون‌رفت از آن و جلوگیری از ویرانی آوار این بحران، که معلوم نیست چقدر با آن فاصله داریم، تدبیر و تصمیمی عالمانه را روی میز حاکمیت گذاشته و تصمیمات منطقه‌ای، کوتاه مدت و غیر علمی گذشته، باز خوانی، انحراف از معیار‌ها شناسایی و از آن‌ها عبور شود.»

 

فرزند شهید فخری‌زاده: پدر می‌گفت تا وقتی من زنده هستم خواب به چشمان ترامپ و نتانیاهو نمی‌رود

فرزند شهید فخری‌زاده: پدر می‌گفت تا وقتی من زنده هستم خواب به چشمان ترامپ و نتانیاهو نمی‌رود.حامد فخری‌زاده:بعد از شهادت پدرم نتانیاهو گفت به شنبه آرام رسیدیم!

 

صلاحیت نوری در کمیسیون آموزش تایید شد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تایید صلاحیت یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه این کمیسیون خبر داد.رضا حاجی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص جلسه امروز صبح کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز کمیسیون که با حضور یوسف نوری وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد به جمع بندی بررسی صلاحیت وی پرداختیم، در ابتدای این نشست نمایندگان به دغدغه های خود و مطالبات فرهنگیان اشاره کردند و در ادامه نوری به مطالب مطرح پاسخ داد و برنامه های خود را تشریح کرد. در این نشست همچنین نمایندگان مباحثی چون ارتقای فضا و سرانه آموزشی در کشور، توزیع کتب درسی و بهبود محتوای آن و ساماندهی در برگزاری کلاس های حضوری و غیرحضوری، اصلاح وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش و اجرای رتبه بندی فرهنگیان را مورد تاکید و اشاره قرار دادند.

 

احمد عراقچی: سی نامه هشدارآمیز به روحانی نوشتم

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی که به جرم دخالت ۱۵۹میلیون دلاری در بازار ارز فردایی در نیمه دوم ۹۶ به ۸سال حبس محکوم شد، گفت: می‌گویند ۳۰میلیارد دلار در دولت قبل با مداخله بانک مرکزی در بازار ارز فروختند که در دوره من نبوده، با این افراد چه برخوردی می‌شود؟ اگر همچنان به گذشته برگردم باز هم همین اقدام را انجام می‌دادم، چون اعتقاد دارم اگر در آن برهه این کار را انجام نمی‌دادیم قیمت ارز به بالای ۱۰ هزار تومان می‌رفت. *فضای سال ۹۶ که بعد از انتخاب رئیس جمهور و شعار‌های او رخ داد، فضایی بود که آقای روحانی تاکید داشتند قیمت ارز تکان نخورد. کدام معاون ارزی این میزان هشدار در مورد بحران ارزی داده بود؟ ظرف ۶ ماه ۳۰ نامه به شخص رئیس جمهور نوشتم که این نامه صرفا هشدار نبود بلکه راهکار هم ارائه داده بود.

 

آرزوی «زاکانی» برای خواهرخواندگی تهران با دو شهر مذهبی

زاکانی با بیان این مطلب که قرارداد خواهرخواندگی بین تهران و نجف برای ما یک آرزوست، ادامه داد: در این اقدام هم‌ نگاه افتخار آمیز دنیایی و هم نگاه عمیق آخرتی وجود دارد و این امر برای ما افتخار است و آمادگی خود را اعلام می کنیم.او بیان کرد: نماینده ای از سوی شهرداری تهران به نجف اعزام می کنیم تا ابعاد کاری بین دو شهر تهران و نجف را ارزیابی کند و پس از این اقدام بنده نیز به نجف اشرف می آیم و امیدوارم هرچه زودتر ما خدمت شما برسیم زیرا این خدمت توفیق ماست.

 

رئیسی به جلسه رای اعتماد نوری نمی‌رود

به دلیل اینکه رئیس جمهور امروز برای حضور در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی به ترکمنستان سفر می‌کند، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پروش در مجلس حضور خواهد یافت. عضو هیات رئیسه مجلس جزئیات روند بررسی صلاحیت و برنامه‌های یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را تشریح کرد.مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در تشریح جزئیات بررسی صلاحیت و برنامه‌های یوسف نوری سومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی، گفت: در ابتدا گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره برنامه‌ها و صلاحیت آقای یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرائت می‌شود.وی با بیان اینکه به دلیل حضور آقای رئیس جمهور در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی معاون اول وی در جلسه رأی اعتماد به آقای نوری در مجلس حضور می‌یابد، افزود: پس از آن آقای مخبر یک ساعت فرصت دارد از برنامه صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دفاع کند. عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه پس از آن ۲ مخالف و ۲ موافق به مدت ۱۵ دقیقه درباره برنامه‌های آقای نوری اظهار نظر خواهند کرد، اظهار داشت: در نهایت وزیر پیشنهادی ۳۰ دقیق فرصت دارد تا به دفاع از برنامه‌های خود بپردازد. یوسفی تصریح کرد: در نهایت صلایحت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به رأی نمایندگان گذاشته خواهد شد.

 

لیبرمن: ایران ۷۴ بار بزرگتر از اسرائیل است؛ وضع ما متفاوت است

وزیردفاع پیشین رژیم صهیونیستی با بیان اینکه ایران ۷۴ بار از ما بزرگتر و جمعیت آن ۹ برابر ماست و در اسرائیل همه چیز در مرکز متراکم است، اما در ایران فاصله دو کلانشهر تهران و مشهد ۹۰۰ کیلومتر است گفت: وضعیت ما با ایران کاملا متفاوت است!

 

توصیه سفارت ایران در آفریقای جنوبی در پی شیوع سویه جدید کرونا

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پرتوریا در پی شیوع سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی در اطلاعیه‌ای از شهروندان مقیم ۶ کشور آفریقایی خواست ضمن حفظ آرامش و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در صورت بروز هر مشکلی با سفارت تماس بگیرند.سفارت جمهوری اسلامی ایران در پرتوریا، طی اطلاعیه‌ای خطاب به ایرانیان مقیم و غیرمقیم در کشورهای جنوب آفریقا اعلام کرد: با توجه به مشاهده سویه جدید کرونا در شش کشور جنوب آفریقا شامل آفریقای جنوبی، زیمبابوه، نامیبیا، بوتسوانا، لسوتو و اسواتینی و لغو پرواز برخی شرکت‌های هوایی و نیز محدودیت‌هایی که در این کشورها ایجاد شده و ممکن است موجب ایجاد مشکلاتی بخصوص در زمینه بازگشت ایرانیان به میهن شود،‌از ایرانیان عزیز در آفریقای جنوبی و کشورهای جنوب آفریقا تقاضا داریم ضمن حفظ آرامش و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده توسط کشورهای محل اقامت، چنانچه در خصوص اقامتشان در این شرایط و یا هر مورد دیگری متاثر از این وضعیت مشکلی برای ایشان ایجاد شد، حتما با سفارت و بخصوص بخش کنسولی تماس حاصل نمایند.سفارت جمهوری اسلامی ایران در این اطلاعیه اضافه کرد: شماره تماس و رایانامه نمایندگی در صفحه تارنمای سفارت به آدرس southafrica.mfa.ir موجود است. ضمن آنکه سفارت آخرین اطلاعات و اخبار مربوطه را از طریق گروه‌هایی که قبلا در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده، به اطلاع خواهد رساند و ایرانیان عزیز می‌توانند از طریق این گروه‌ها مستقیما با همکاران سفارت در تماس بوده و سوالات و مشکلات خود را با ایشان در میان بگذارند.در پایان این اطلاعیه عنوان شده است: امیدواریم این دوره که موجب نگرانی ایرانیان عزیز در جنوب آفریقا و خانواده‌های ایشان شده هر چه سریعتر به پایان برسد و شرایط بهتری ایجاد شود.

 

حسینی: ساکتان هشت سال گذشته انتظار دارند دولت سه ماهه مشکلات را حل کند

حسینی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم گفت: سه ماه از عمر دولت گذشته و گزارش‌ها در حال ارائه شدن است؛ اما آنهایی که در هشت سال گذشته روزه سکوت گرفته بودند و هیچ نقدی به دولت قبل نمی کردند امروز مدعی شده‌اند و توقع دارند دولت سیزدهم سه ماهه همه مسائل را حل کند.

 

توضیح کمالوندی درباره مذاکرات با گروسی: خیلی امیدوار بودیم به یک متن مشترک برسیم اما نشد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درخصوص مذاکرات با مدیرکل آژانس در تهران توضیحاتی داد و با بیان اینکه برخی رسانه‌ها در مورد نتیجه سفر گروسی شیطنت کردند، گفت: خیلی امیدوار بودیم به یک متن مشترک برسیم اما نشد. قرار بود، گروسی بعد از مذاکرات اعلام کند که گفت‌وگوها ناتمام مانده و کلمه نگاتیو را هم در اظهارات خود اضافه کند که نکرد.

 

تبرئه بیژن قاسم زاده تکذیب شد

رئیس دادگاه کیفری یک استان تهران ضمن تکذیب تبرئه بیژن قاسم زاده گفت: همانطور که قبلا هم اعلام شده، دیوان عالی کشور به علت نقص، پرونده را به دادگاه کیفری یک استان تهران داده است. دادگاه نیز جهت رفع نواقص پرونده آن را به دادسرا ارسال کرده است.

 

ترکیه هشت برابر ایران به سوریه صادرات دارد!

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت ایران و ترکیه با سوریه پرداخته که نشان دهنده فاصله قابل توجه آمار صادراتی دو کشور است.مقایسه عملکرد صادراتی ایران و ترکیه به سوریه نشان می‌دهد، ایران در هفت ماهه سال جاری شمسی، به طور میانگین ۱۵.۲ میلیون دلار کالا به سوریه صادر کرده و این در حالی است که ترکیه در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی به طور میانگین ۱۳۱ میلیون دلار در هر ماه به سوریه صادرات داشته است. به این ترتیب میزان صادرات ترکیه به سوریه بیش از هشت برابر صادرات ایران به سوریه بوده است.

 

نگران مرگ کرونایی هستیم اما قربانیان خودروهای بی‌کیفیت نه

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس گفت: امروز نگران کشته‌های کرونا هستیم، در حالی که قربانیان تصادفات جاده‌ای آماری به مراتب وحشتناک‌تر از کرونا دارد و خودرو‌های بی‌کیفیت تلفات بیشتری از کرونا می‌گیرد و کسی نگران آن نیست. ولی الله بیاتی در اراک اظهار کرد: کارخانجات خودروساز مدعی هستند زیان می‌دهند، برای رسیدگی به این ادعاها لازم است مجلس ورود کرده و بررسی کنند که آیا این کارخانجات واقعا زیان‌ده هستند و اگر صحت دارد دلایل آن چیست؟ وی تصریح کرد: در حال حاضر خودروها با قیمت بسیار بالا و کیفیت بسیار پایین در اختیار مردم قرار می‌گیرد، خودروها از ایمنی پایینی برخوردار هستند و تاوان بی‌کیفیتی خودروها را مردم با جانشان می‌دهند. نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نگران کشته‌های کرونا هستیم، در حالی که قربانیان تصادفات جاده‌ای آماری به مراتب وحشتناک‌تر از کرونا دارد و خودرو‌های بی‌کیفیت تلفات بیشتری از کرونا می‌گیرد و کسی نگران آن نیست.

 

خبر کیهان در باره مذاکرات وین: توافقی صورت نمی گیرد، منتظر سال آینده میلادی باشیم

کیهان نوشت: با توجه به مواضع آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به نظر می‌رسد، دور سختی از مذاکرات در وین در پیش است و در سال ۲۰۲۱ اتفاق خاصی نخواهد افتاد و همه چشم‌ها به سال ۲۰۲۲ دوخته شده‌، درحالی‌که برجامی که به دنبال احیای آن هستند، یک سال تا زمان نخستین بند غروبش یعنی پایان محدودیت‌های موشکی در قطعنامه ۲۲۳۱ باقی مانده است؛ لذا از یک‌ سو هارولد هیمن تحلیلگر فرانسوی اذعان می‌کند «اروپایی‌ها موضع تندی گرفتند اما بر خلاف گذشته مشکل این است که ایران نیز از حالت انفعال خارج و مواضع خود را تثبیت کرده و این شبیه بازی پوکر است که روند بازی بر وفق مراد اروپایی‌ها نیست»! از سوی دیگر وزیر امور خارجه ایران نیز هشدار داده که «اقدامات و اظهارات التهاب‌آفرین» ممکن است «تلاش‌های موجود را به خطر ‌اندازد.»

 

فرمانده یگان‌ ویژه ناجا: تعداد اغتشاشگران در ناآرامی های اصفهان حدود ۲ تا ۳ هزار تن بود

سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه ناجا در خصوص آخرین عملکرد ماموران یگان ویژه در حوادث اصفهان اظهار داشت: هفته قبل حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر از کشاورزان و مردم ولایتمدار اصفهان با مجوز اقدام به تجمع کرده و به صورت آرام و قانونمند خواسته های خود را بیان کردند. در ادامه نیز رسانه ها و صدا و سیما مطالبات آنها را بیان و سپس مسئولان مربوطه نیز با کشاورزان و مردم اصفهان صحبت کرده و در نهایت تجمع مردم پایان یافت. وی افزود: تعداد اغتشاشگران در ناآرامی های اصفهان حدود ۲ تا ۳ هزار تن بود که با شعار و سنگ و چاقو و آتش زدن چادر کشاورزان، مردم را سپر خواسته های نامشروع خود کردند. فرمانده یگان‌های ویژه ناجا به ناآرامی‌هایی که از روز جمعه در اصفهان شکل گرفت اشاره و بیان داشت: متاسفانه عوامل ضد انقلاب، شیرینی اعتراض رسمی و قانونی را تبدیل به صحنه خشونت کردند، چون ضد انقلاب نمی خواهد که مردم حرف خود را بزنند و با فراخوان و آتش کشیدن چادر کشاورزان مانع از مطالبه‌گری آرام و بحق مردم شدند. فرمانده یگان‌های ویژه ناجا در پاسخ به دیگر پرسش در این خصوص که چه تعداد از اغتشاشگران دستگیر شده اند اعلام کرد: عوامل اطلاعاتی نامحسوس یگان ویژه با مستندسازی و طبق روال قانونی عوامل و محرکین اصلی را شناسایی و تا این لحظه تعداد ۶۷ از آنها را دستگیر کرده اند.

 

علوم پزشکی اصفهان: از دادن آمار مصدومان معذور هستیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حال ۲ نفر از مصدومان اعتراضات دیروز اصفهان مناسب نیست اما تاکنون فوتی گزارش نشده است. نورالدین سلطانیان در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه از دادن آمار مصدومان حوادث دیروز در شهر اصفهان معذور هستیم، اظهار داشت: بسیاری از این مصدومان در هنگام مراجعه، سرپایی درمان و مرخص شدند. وی ادامه داد: سایر مصدومانی که هم اکنون در مراکز درمانی بستری هستند به غیر از ۲ نفر که نسبت به بقیه حال عمومی مناسبی ندارند، حالشان خوب است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاع تاکنون فوتی از حوادث روز گذشته در اصفهان نداشتیم، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم آمار دقیق و به هنگام مصدومان را بزودی برای جلب اعتماد مردم ارائه کنیم تا موج سواری رسانه‌های معاند کمتر اتفاق افتد.