در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند معاون وزیر علوم: باید روی حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها برنامه ریزی ویژه داشته باشیم / علم الهدی: کشف حجاب موضوعی نیست که دستگاه‌های امنیتی و اجرایی بخواهند مقتدرانه وارد عمل شوند / امام جمعه شیراز: تذکر لسانی وظیفه همگانی است / قالیباف: روند تورم در کشور با سرعتی پیش می‌رود که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده /پوشش «افسران زن روسی» در رزمایش کمربند دریایی ایران، چین و روسیه / صدیقی: کسانی که غیرت دینی دارند، نباید در برابر کشف حجاب‌ها ساکت باشند / سناتور آمریکایی: ۳۱ تریلیون دلار بدهی بزرگترین تهدید است نه ایران، روسیه و چین/ رمزگشایی نماینده مجلس از «علت انتخاب شمخانی» برای نهایی کردن توافق با عربستان و... را می‌خوانید.

ادعای وال استریت ژورنال: موافقت ایران با توقف ارسال تسلیحات برای حوثی‌ها
وال استریت ژورنال نوشت: مقامات آمریکایی و سعودی گفتند که ایران با توقف محموله های تسلیحاتی به حوثی ها در یمن به عنوان بخشی از توافق برای عادی سازی روابط با ریاض موافقت کرده است. در ادامه این مطلب آمده است: برای سال‌ها، عربستان سعودی و ایران از طرف‌های مخالف در مناقشه یمن حمایت کرده‌اند؛ منازعه ای که فراتر از مرزهای این کشور سرایت کرده است، چون نیروهای حوثی حملات موشکی و پهپادی به پادشاهی سعودی انجام داده‌اند. مقامات آمریکایی و سعودی گفتند، اگر تهران تسلیح حوثی‌ها را متوقف کند، می‌تواند بر این گروه برای دستیابی به توافقی برای پایان دادن به منازعه فشار بیاورد.

 

علی باقری: با کشور‌های دوست، تنش‌زدایی داریم، با دشمنان «تهدیدزدایی»
علی باقری: فرآیند رفع اختلاف میان کشور‌های منطقه و جمهوری اسلامی ایران جدی دنبال شد، چون بحثی قبلا مطرح بود که به‌ عنوان تابلوی سیاست‌خارجی، برخی دولت‌ها در ایران با نام «تنش‌زدایی» مطرح می‌کردند؛ اما باید تاکید کنم ما باید تفکیکی بین دشمنان و کشور‌های غیردشمن که برخی دوست ما محسوب می‌شوند قائل شویم. ما با کشور‌های دوست خود تنش‌زدایی داریم، ولی با دشمنان خود تنش‌زدایی نداریم، ما با دشمنان خود «تهدیدزدایی» داریم؛ یعنی در قبال دشمنان خود به دنبال این هستیم که تهدید آن‌ها را رفع کنیم، اما با دوستان خود دنبال این هستیم که هیچ مسأله‌ای نداشته باشیم. به این جهت پوشش کلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور‌های همسایه و منطقه همین بحث تنش‌زدایی است و تا جایی که می‌توانیم باید تلاش کنیم، اختلافاتی که بین هم داریم با تعامل با یکدیگر رفع کنیم. مثلا سال‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و کشوری مثل تاجیکستان و ترکمنستان بحث‌های اختلافی مطرح بود، ولی نخستین سفر جناب آقای دکتر رئیسی که شاید کمتر از یک‌ماه که از دولت ایشان گذشته بود، به تاجیکستان بود و همه آن غبار‌ها و اختلافات قبلی را پاک کرد و ما وارد فصل جدیدی شدیم. مدتی بعد ایشان به ترکمنستان تشریف بردند و در آنجا نیز همین وضعیت رخ داد. در جنوب از مدتی قبل یک فرآیندی برای ایجاد یک دوره جدید تعامل بین ایران و عربستان‌ سعودی شروع و با جدیت از طرف جمهوری اسلامی ایران دنبال شد تا به توافق برای برقراری روابط منجر گردید؛ بنابراین ما جدی درصدد تعامل سازنده و هم‌افزا با همه کشور‌های جنوبی خلیج‌فارس بوده و هستیم. البته طبیعتا پیشینه‌هایی که با آن مواجه هستیم باید تدبیر شود. در این مدت سطح تعاملات ما با دو کشور کویت و امارات افزایش یافت و با دو کشور قطر و عمان تعاملات در عرصه‌های مختلف، اقتصادی و غیراقتصادی، به‌طور جدی و روزافزون ارتقا پیدا کرد که مشهود است. اکنون با کشور عمان خیلی تعاملات اقتصادی قابل‌توجهی داریم و حدود یک‌میلیارد دلار تعاملات جاری ماست. درباره ترکیه و عراق در غرب نیز به همین ترتیب تعاملات سازنده ما در عرصه‌های اقتصادی و غیراقتصادی ادامه دارد.

 

معاون وزیر علوم: باید روی حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها برنامه ریزی ویژه داشته باشیم

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: نکته مهمی که مطرح است و باید روی آن برنامه ریزی ویژه ای انجام گیرد، مساله عفاف و حجاب در دانشگاه است. کلانتری در ادامه صحبت های خود به حجاب و عفاف در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: نکته مهم دیگری که مطرح است و باید روی آن برنامه ریزی ویژه ای انجام گیرد، عفاف و حجاب در دانشگاه است. وی افزود:حجاب و عفاف موضوعی است که تاکید شرعی روی آن بوده و باید برای آن برنامه ریزی کنیم و نگذاریم این حکم معطل بماند. این واجب شرعی باید جدی گرفته شود چرا که یک وجهه هویتی دارد. معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ضمن تاکید بر لزوم کنشگری در این حوزه، اذعان کرد: باید کنشگری با درایت و با عقلانیت در این حوزه داشته باشیم و نباید بگذاریم تا این حکم الهی مغفول بماند.

دادستان خوزستان: عدم رعایت حجاب، «جرم مشهود» است
صادق جعفری چگنی دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان از برخورد قاطع با بی حجابی و جرایم منافی عفت عمومی خبر داد و اظهار کرد: عدم رعایت حجاب، «جرم مشهود» است و پلیس ملزم به برخورد با این افراد است. دستورات قضایی به ضابطان در برخورد با افرادی که حجاب شرعی را رعایت نکنند، صادر شده و با مسئولینی که به وظیفه قانونی خود در حوزه‌های مختلف عمل نکنند به عنوان ترک فعل برخورد خواهد شد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: اماکنی که مقررات را رعایت نکنند، پلمب خواهند شد و با توجه به ورود مسافران نوروزی و راهیان نور به استان، این موضوع در ایام پایان سال، نوروز و ماه مبارک رمضان، مورد تاکید جدی این دادستانی قرار دارد.

واکنش امیرعبداللهیان به مذاکرات شمخانی با کشورهای همسایه
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در توئیتی نوشت: سفر دریابان شمخانی به امارات و عراق در چارچوب غالب مناسبات امنیتی انجام می‌شود. و پدیده جدیدی نیست. وی در ادامه نوشت: نماینده وزارت خارجه در سفرها همراه ایشان است. در سیاست خارجی هماهنگی وجود دارد. همه چیز در چارچوب نظام و‌ زیر نظر رئیس‌جمهور است. هماهنگی وجود دارد. دشمنان بدانند، اختلافی نیست.

نامه اعتراضی اساتید حوزه علمیه به رئیسی در اعتراض به وضعیت حجاب
۴۶ تن از مدیران حوزه‌های علمیه تهران طی نامه ای به رئیس جمهور نوشتند: مدتی است، با مکر دشمن، بیش از پیش برهنگی سرعت یافته و هرچه صبر می کنیم، انفعال و عدم اتخاذ تصمیم معین در فضای کشور موج می زند. چقدر تلخ هست، وقتی حدود سی نهاد مسئول کاری نمی کنند، آخرین حلقه نهادها را مقصر دانسته و بدون سناریو صرفا آن را منحل کرده و دشمن را به ادامه انحلال قوانین وطن اسلامی دلخوش کنیم.ریاست محترم جمهور، شاید برخی از ایجاد شکاف اجتماعی سخن گویند، برخی فقر را مطرح نمایند و بزرگانی از لزوم کار فرهنگی سخن بگویند، اما کنار تایید همه این مطالب، قطعا حیات هر ملتی به استواری قانون آن کشور است و اگر قرار باشد، امروز از قانون حجاب عقب نشینی کنیم، فردا دلیلی بر پافشاری بر سایر قوانین نداریم و این یعنی وهن قوانین اجرا شده چهل ساله ملت بزرگ ایران.

 

علم الهدی: کشف حجاب موضوعی نیست که دستگاه‌های امنیتی و اجرایی بخواهند مقتدرانه وارد عمل شوند 
علم‌الهدی امام جمعه مشهد تصریح کرد: خواهران و دختران ما هم زیست عفیفانه را در خیابان‌های شهر امام رضا(ع) رعایت کنند. اگر هم اینجا در مقابل امام هشتم(ع) و در ماه مهمانی خدا حرمت‌شکنی شود، باید شرایطی باشد که کشف حجاب و بی‌حجابی در اقلیتی قرار بگیرد که نتوان آن را به این جامعه منتسب کرد. این موضوعی نیست که دستگاه‌های امنیتی و اجرایی بخواهند مقتدرانه وارد عمل شوند و مسئله را با عملیات حکومتی حل کنند. این در گرو یک اقدام فرهنگی و اجتماعی است که باید به همت شما مردم به آن رسیدگی شود.

 

معاون عملیات سپاه: برای مردم عفت و آرامش خانواده جزو خطوط قرمز است
سردار عباس نیل فروشان، روز پنجشنبه در آیین آغاز طرح کریمه اهلبیت(س) ۲ با موضوع ترویج و اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب که در ستاد فرماندهی سپاه استان قم برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح کریمه اهلبیت(س) در قم افزود: این رزمایش برای مقابله با یکی از توطئه‌های دشمن در حوزه فرهنگ عفاف و حجاب اجرا می‌شود. وی با اشاره به برنامه‌ریزی قبلی دشمنان در ایجاد آشوب در کشور طی چندماه گذشته، ابراز داشت: دشمن با برنامه قبلی و به مدد امپراتوری رسانه‌ای تلاش کرد با دستکاری در شناخت برخی از جوانان و ایجاد جنگ ترکیبی، جای مظلوم و ظالم را تغییر دهد و آرامش جامعه را پس از اتفاقات رخ داده دستخوش تغییر کند‌. معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: حجاب جزء واجبات الهی است برای مردم مؤمن و با نجابت ما حفظ بنیان، عفت و آرامش خانواده جزء خطوط قرمز است.

 

سازمان منطقه آزاد کیش: محدودیت ورود پراید و پیکان به جزیره کیش صحت ندارد
سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با تکذیب خبر محدودیت ورود برخی خودروها به جزیره کیش در ایام نوروز گفت: شعار ما “کیش برای همه ملت عزیز و شریف ایران است.” سعید پورزادی با اشاره به برخی محدودیت‌ها براساس ظرفیت تاب‌آوری و برد زیستی جزیره کیش، اظهار کرد: تمهیدات لازم دیده شده و همه تلاش سازمان منطقه آزاد کیش، سرمایه گذاران، هتل‌داران و همه ساکنان جزیره استقبال شایسته از مسافران نوروزی کیش است. وی افزود: با افزایش ضریب اسکان و ساماندهی کمپ‌های مسافری نسبت به سال گذشته خدمات متفاوت تری را به مسافران نوروزی ارائه می دهیم. وی با مثبت ارزیابی کردن وضعیت حمل و نقل دورن شهری، ظرفیت تولید آب و برق مورد نیاز جزیره، ادامه داد: افزایش ظرفیت پرواز‌ها، لندینگ کرافت‌ها و شناور‌های مسافربری جزیره کیش برای استقبال از مهمانان نوروزی پیش بینی شده است. سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، گفت: هیچ گونه محدودیتی برای ورود خودرو مسافران نوروزی وجود ندارد و خبر منتشر شده از سوی یکی از مجموعه‌های بخش خصوصی بوده است. پورزادی افزود: شعار دولت سیزدهم این است که بتوانیم عدالت را ایجاد کنیم، ظرفیت گردشگری خوبی در جزیره کیش برای استقبال از مردم شریف ایران عزیز آماده شده است.

 

سرای عامری‌ها فک پلمب شد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: با پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مساعدت دستگاه قضایی، این مجموعه اقامتی پس از اکوکمپ متین‌آباد فک پلمب شد. علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان اظهار کرد: سرای عامری‌ها به عنوان یک مجموعه اقامتی به دلیل بروز برخی مشکلات چند روز پیش پلمب شده بود. وی افزود: با پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مساعدت دستگاه قضایی، این مجموعه اقامتی پس از اکوکمپ متین‌آباد فک پلمب شد. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن حمایت از اقتصاد گردشگری، همواره نسبت به سلامت اجتماعی و رعایت فرهنگ مقصد تأکید دارد.

 

رستوران علی دایی فک پلمپ شد
رستوران علی دایی، کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی کشورمان برای ادامه کار مشکلی ندارد. پیج اینستاگرامی رستوران علی دایی اعلام کرد که از ۲۳ اسفند آماده سرویس دهی به مشتریان خود است.  این موضوع نشان می‌دهد، رستوران دایی که پیشتر از طرف مسئولان قضایی پلمپ شده بود از پلمپ درآمده است و مشکلی برای ادامه کار ندارد.

 

امام جمعه شیراز: تذکر لسانی وظیفه همگانی است
آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ اسفند شیراز با یادآوری اینکه شیطان به دنبال ترویج فحشا و منکرات است و ما باید در مقابل تذکر بدهیم، تذکر لسانی را یک وظیفه همگانی برشمرد و خاطرنشان کرد: مسلما وقتی تذکر داده می شود، امکان مقاومت و برخورد با یک آمر هم وجود دارد؛ وظیفه حمایت در اینجا به عهده نیروی انتظامی است. امر به معروف و نهی از منکر و تذکر دادن وظیفه دینی و قانونی همه است اما تذکر باید مؤدبانه باشد و مؤمنی که امر به معروف می کند بی ادبی نمی کند. اشتباه فرد خاطی را تذکر می دهیم و ادبیات امر به معروف و نهی از منکر را باید یاد بگیریم که یک چارچوبی دارد و باید آن چارچوب را رعایت کنیم. او خاطرنشان کرد: کسی که گله مند است اول باید از خود بپرسد، آیا وظیفه خود را انجام داده است و بعد بپرسد که دستگاه‌ها چکار می کنند. دستگاه‌ها باید حامی آمر به معروف باشند و وظیفه آنها در مرحله دوم است و باید حمایت کنند تا فرد مخالف قانونی جسارتی به فرد آمر به معروف نکند.

 

امام جمعه اصفهان: باید این کشور اسلامی را از این وضع بی‌حجابی نجات داد
حجت‌الاسلام سید مجتبی میردامادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان اظهار داشت: سال نو یعنی نو شدن دل‌ها و حیات مجدد طبیعت است، از این روی دلها را از کینه پاک کنید تا خداوند در روز قیامت از شما بگذرد. وی ادامه داد: عید نوروز یادآور قیامت است، زیرا درختانی که همچون یک تکه چوب تا یک ماه قبل وجود داشت، پس از نوروز تمام آن‌ها پر از شکوفه می‌شود و خداوند مردگان را زنده می‌کند که روز قیامت نیز همین‌گونه است و شکوفه‌ها به شکل انسان از زیر خاک بیرون می‌آیند. امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به وضعیت بی حجابی گفت: باید این کشور اسلامی را با ۳۰۰ هزار شهید و با این وضع بی‌حجابی نجات داد و از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرد.

 

منابع عراقی: شمخانی هفته آینده به عراق می‌رود
منابع عراقی اعلام کردند، دریابان شمخانی همراه با هیاتی امنیتی و اقتصادی به عراق سفر می کند. در این سفر که در پی سفر به چین و امارات به انجام می رسد، قراردادهای امنیتی و اقتصادی بین دو کشور امضا خواهد شد. هنوز منابع ایرانی در این خصوص اظهار نظری نداشته اند./شفقنا

 

قالیباف: روند تورم در کشور با سرعتی پیش می‌رود که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده 
محمدباقر قالیباف با بیان اینکه نسبت به دو سال قبل حقوق‌ها افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: البته باید ‌به این نکته توجه داشت ‌روند تورم در کشور با سرعتی پیش می‌رود که قدرت خرید مردم عملاً کاهش پیدا کرده ‌است؛ بنابراین، دولت و مجلس باید ‌آن را پیگیری کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید کاهش تورم داشته باشیم، گفت: این گلایه تنها مختص کارکنان این مجموعه نیست، بلکه کل کارگران کشور در صنایع مختلف نیز با این مشکل روبه‌رو هستند‌؛ باید ‌به گونه‌ای عمل کرد که نه تنها قدرت خرید مردم کاهش پیدا نکند بلکه بتوانند حداقل پا به پای تورم پیش بیایند. وی با بیان اینکه حقوق کارگران در محیط‌هایی مانند اینجا که سختی کار و آلودگی محیطی وجود دارد باید به طور ویژه دیده شود افزود: وضعیت حقوق کارگران حتما پیگیری می‌شود.

 

حاج علی اکبری: برنامه دشمن این بود که سراغ برجام ۲، ۳ و ۴ بروند
محمدجواد حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه دشمن در یک جنگ شناختی تلاش داشت، چهره‌ای مخدوش از ایران و نظام انقلابی به نمایش بگذارد تا بتواند سر میز مذاکرات میوه بگیرد، گفت: برنامه دشمن این بود که سراغ برجام ۲، ۳ و ۴ بروند که برنامه ریزی‌هایشان به نتیجه نرسید.

 

شرط امام جمعه قم برای برقراری ارتبارط با آمریکا: باید آدم شود
حسینی بوشهری امام جمعه قم با تاکید بر اینکه اکنون وقت تسویه حساب سیاسی نیست، اظهار کرد: اگر کار خوب است، دیر و زودش مهم نیست و باید در کنار هم باشیم تا هدف ارتباط با همسایگان محقق شود؛ بنای ما آشتی با همسایگان است و ما فقط یک استثنا داریم که رژیم صهیونیستی است و اگر آمریکا هم آدم شود و به خواست ملت تن دهد، همانطور که رهبر و امام فرمودند، ما مانعی نداریم، چون سیاست خارجی ایران اسلامی سیاست فعال است نه منفعل. وی با بیان اینکه این روزها رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی به شکل سختی گرفتار شده است، گفت: در حوزه‌های داخلی و خارجی با مشکل روبه رو هستند؛ یکی از خودشان می‌گوید که کابینه در حال متلاشی شدن است؛ یکی دیگر می‌گوید، «نیازی نیست که ایران ما را از بین ببرد رژیم به دست خودمان نابود می‌شود» و این سخنان نشان می‌دهد که نسبت به قدرت ایران آگاه هستند.

 

جزئیات میزان افزایش قیمت خودرو در سال آینده
سپهر دادجوی توکلی مقام مسئول در شورای رقابت بیان داشت: موضوع افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو نزدیک به واقعیت است اما واقعی نیست، در واقع بر اساس جلساتی که تشکیل شده این نتیجه حاصل شده که خودروها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند اما در بعضی خودروها این عدد می تواند کمتر از ۳۰ درصد و در برخی خودروها نیز می تواند بیشتر از ۷۰ درصد باشد لذا در واقع میانگین افزایش قیمت می تواند درست باشد اما دقیق نیست؛ به طور کلی کارها انجام شده و به زودی قیمت های نهایی و جدید خودرو اعلام می شود، ولی از آنجا که فعلا قیمت نهایی نشده، مردم از هر گونه اقدامی خودداری کنند تا در نهایت قیمت جدید خودرو توسط سازمان مربوطه اعلام شود.

 

بدهی ۵۵ هزار میلیارد تومانی  خودروسازان به قطعه سازان
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، گفت: براساس برآورد‌های انجام شده، مطالبات قطعه سازان از خودروسازان حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان است. محمدرضا نجفی منش در رابطه با مطالبات قطعه سازان از خودروسازان، گفت: پرداخت خودروسازان به قطعه سازان چهار ماهه است، در حالی که تورم حدود ۵۰ درصد است؛ بنابراین، وقتی قطعات خودرو به خودروساز فروخته می‌شود و چهار ماه بعد پول آن به قطعه ساز برمی‌گردد، به منزله آن است که درصدی از پول آن قطعات به قطعه ساز پرداخت نشده است.

 

گواهی سپرده نفت نقدینگی را جمع می‌کند
حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با تاکید به اینکه فروش نفت خام به مردم در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی نفت، مزایای زیادی را به همراه دارد، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، به طور قطع این طرح مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه این طرح از نظر اقتصادی در مقایسه با سایر بازارها دارای مزیت‌هایی است، افزود:‌ فروش نفت خام به مردم در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی، حتما به جمع آوری نقدینگی از جامعه و همچنین تامین نقدینگی شرکت ملی نفت، کمک بسیار خواهد کرد. به گفته حسینی، این اقدام علاوه بر آنکه برای دولت درآمدزایی های بسیاری دارد،‌ برای حل مشکل اقتصاد نیز راهگشاست، چون نقدینگی را از سطح جامعه جمع خواهد کرد.

 

شیرینی روی دست قنادی‌ها مانده؟
رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران با اشاره به اینکه تقاضای خرید شیرینی کاهش یافته است، گفت: شیرینی شب عید افزایش قیمت نخواهد داشت. علی بهر‎ه‎مند در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قیمت شیرینی شب عید افزایش نخواهد داشت، گفت: شیرینی قیمت مصوب ندارد و براساس عرضه و تقاضا، مواد مصرف شده، سود متعارف و هزینه‌های جانبی تعیین می‌شود.

 

خودرویی که ۲۰۰ میلیون تومان ارزان شد
بیشتر خودروهای چینی در هفته اخیر افت قیمت داشتند و تنها خودروی برلیانس H۳۳۰ بود که در مدار صعودی ماند. در این راستا، چری تیگو ۷ و چری آریزو ۵ توربو IE افت معناداری را شاهد بودند، به طوری که قیمت چری تیگو با بیش از ۲۰۰ میلیون تومان افت قیمت، در سطح ۱۵۵۰میلیون تومان رسید. قیمت چری آریزو نیز با افت ۱۲۰میلیون تومانی به سطح ۱۲۳۰ میلیون تومان رسید. برلیانس H۳۳۰ با حدود ۵۰ میلیون رشد قیمت، تنها خودرویی بود که در معاملات هفته اخیر افزایش قیمت داشت.

 

۱۰۰ میلیون بدهید وام مسکن بگیرید!
مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد با اوراق ۱۰۴ هزار و ۹۰۰ تومانی، ۴۱ میلیون و ۹۶۰هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۶ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۵۸ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان می‌رسد. زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین، زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۸۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۶ میلیون و۷۸۴  هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۰۰ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان پرداخت کنند.

جهانگیری: همه آن‌هایی که می‌گفتند تحریم نعمت است، باید بیایند جواب بدهند
اسحاق جهانگیری: سال ۹۹ واقعا یک سال استثنایی بود و با هیچ سالی نباید مقایسه کرد. بیش از ۱.۵ میلیون شغل در اثر کرونا از دست رفت. این آماری که راجع اشتغال می‌گویند هیچ یک نشان‌دهنده وضع اشتغال کشور نیست. تعداد شاغل‌های پاییز ۱۴۰۱ که الان اعلام شده، نسبت به پاییز ۱۳۹۸ حدود ۴۰۰ هزار تا کمتر است؛ یعنی تعداد شاغلان ۱۴۰۱ کمتر از قبل کروناست و هنوز به شاغلان ۱۳۹۸ نرسیدیم. به بعضی‌ها برخورد من گفتم در مورد انرژی وقت تصمیم سخت است. فکر کردند من به دولت طعنه می‌زنم. ما نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی داریم و تصمیم سخت این سرمایه‌گذاری این است که منابع این سرمایه‌گذاری در ایران نیست، این منابع باید از خارج تأمین شود، باید مسائلمان را با دنیا حل کنیم. تصمیم سخت این است، نه این که زود یک شعار چاشنی‌اش بکنند و بگویند فلانی می‌گوید نوکر آمریکا شویم. ریشه‌ی بحران‌های دهه ۹۰ در تحریم‌هاست؛ یعنی آن چیزی که دهه ۹۰ داریم که اقتصاد ایران را درگیر کرده تحریم است؛ همه آن‌هایی که می‌گفتند تحریم نعمت است باید بیایند جواب بدهند.

 

فریدون عباسی: ممکن است شرایط از این که هست، سخت‌تر شود
فریدون عباسی، نماینده کازرون در پاسخ به اینکه اگر ما این هزینه‌ها را بدهیم چه فایده‌ای برای مردم دارد، گفت: ما باید سرمایه اجتماعی خود را با صداقت حفظ کنیم و به مردم واقعیت را بگوییم که این یک مبارزه است؛ یعنی ما خود را از چنگال استکبار آزاد کرده و استقلال و آزادی کشور را به دست بیاوریم، ولی دشمن مدام می‌خواهد با روش‌های مختلف این‌ها را از ما بگیرد. از این‌ روی، می‌خواهند یا کودتا بکنند و یا مثلاً در زمانی جنگ را به ما تحمیل کردند و حالا با تنگ‌تر کردن محاصره اقتصادی و استفاده از ابزار رسانه‌ای خود، کشور ما را تحت فشار گذاشته‌اند و افکار عمومی را به تسخیر خود درآورده‌اند و ما در حال مبارزه با این قضیه هستیم. این چهره اصولگرا می‌گوید: ممکن است عده‌ای در کشور احساس کنند که آزاد نیستند و این طبیعی است، ولی اصل آزادی، آزادی از چنگال استکبار جهانی است که ما آزاد شدیم. ما مرکز تصمیم‌گیری را از خارج کشور به داخل مملکت منتقل کردیم و در حال دادن تبعات این استقلال و آزادی هستیم؛ بنابراین، مردم منتظر این هم باشند که شرایط از این هم که هست، سخت‌تر شود.

 

کیهان: دانش‌آموزان مسموم نشدند، بلکه حالتی از مسمومیت به آنها دست داد


روزنامه کیهان نوشت: پرسشی که مطرح می‌شد این بود که چطور درخصوص پدیده‌ای ناشناخته و در شرایطی که هنوز ابتدایی‌ترین مراحل تحقیقات به نتیجه واضح و مشخصی نرسیده است، عده‌ای صرفاً به‌ دلیل شهرت و داشتن دنبال‌کننده در فضای مجازی، به خود اجازه می‌دهند، بدون نگرانی از نتیجه مخرب اقدام‌شان دست به شایعه‌سازی، دامن‌ زدن به شایعات و یا گرفتن انگشت اتهام به سمت نظام و نیروهای انقلابی یا نیروهای خدوم امنیتی و انتظامی از طریق انتشار متن‌ها و تصاویر و استوری‌های تاسف‌آور بزنند؟! در کنار ادامه رسیدگی به اصل این اتفاق در برخی مدارس با تاکید مسئولان ارشد نظام و پیگیری‌های انتظامی، اطلاعاتی و قضایی برای برخورد با دست‌اندرکاران این حوادث، آنچه در بررسی‌ها مورد تاکید قرار گرفت این بود که بخش زیادی از دانش‌آموزانی که در این مدت دچار علائم مسمومیت و بدحالی شده بودند، اساساً در معرض هیچ‌گونه عامل بیرونی و محرک محیطی قرار نداشتند و در موارد متعددی، آنچه باعث ایجاد حالتی شبیه به مسمومیت در آنها شده بود، بیشتر از آنکه یک عامل جسمی باشد، ناشی از بار روانی سنگین ایجاد شده بود.

به افشاگران فسادها در طرح «سوت‌زنی» حق‌الکشف داده می‌شود
ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: مجلس این روزها طرحی را تحت عنوان سوت زنی در دستور کار خود دارد؛ به این معنا که به دنبال حمایت از افشاکنندگان فساد است. از این به بعد هر که فساد را ببیند و اعلام کند، هم درصدی از اعلام فساد به عنوان حق الکشف به آنان تعلق می گیرد و هم امنیت خود و خانواده اش را در بر می گیرد.

 

ورود پیکان و پراید به کیش در تعطیلات نوروز ممنوع است
مسیح‌اله صفا، رییس جامعه هتلداران کیش در گفت ‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به تغییر سبک سفر و حضور افراد مختلف در کیش می گوید: «وقتی افرادی با رختخواب و غذا و خودروی شخصی وارد جزیره کیش می‌شوند، برای اقتصاد و چهره کیش مناسب نیست. متاسفانه مدتی است این نوع سفرها به کیش افزایش یافته و مسئولان کیش در ایام تعطیلات نوروز برای کاهش این سفرها، محدودیت‌هایی را برای ورود خودرو در نظر گرفته‌اند.» او ادامه می‌دهد: «در ایام نوروز، ورود اتوبوس، کامیون، مینی بوس، تاکسی، خودروهای ون و وانت به جزیره ممنوع اعلام شده است. البته کامیون‌های حمل سوخت و مواد اضطراری می‌توانند با ارائه مجوزهای رسمی و از طریق بندرگاه‌های اعلام شده خود را به کیش برسانند. همچنین در نوروز ۱۴۰۲ به مدت ۲۰ روز ورود خودروهای مستعمل بالاخص پراید و پیکان به کیش ممنوع خواهد بود و اجازه ورود نخواهند داشت؛ علت این ممانعت به دلیل نبود نمایندگی و تامین قطعات است، چون اگر مشکل و نقص فنی برای خودرو پیش بیاید، نمایندگی برای این خودروها در کیش وجود ندارد‌ و مکانیک‌های جزیره واقف به این خودروها نیستند.»

 

کسری نوری آزاد شد
شرق: کسری نوری فعال سیاسی و درویش زندانی پس از پنج سال از زندان عا‌دل‌آباد شیراز آزاد شد.

 

پوشش «افسران زن روسی» در رزمایش کمربند دریایی ایران، چین و روسیه 
تسنیم عکسی از پوشش یک افسر زن روسی را در نشست خبری رزمایش کمربند دریایی ایران چین و روسیه که در منطقه سوم دریایی نداجا کنارک، برگزار شد، منتشر کرد.

علی مطهری: اگر درباره «حجاب» رفراندوم برگزار شود، حجاب رای می‌آورد، مطمئنم/احمد خاتمی: به صراحت می‌گویم که روحانیت از چشم نیفتاده/کیهان: دانش‌آموزان مسموم نشدند بلکه حالتی از مسمومیت به آنها دست داد

علی مطهری: اگر درباره «حجاب» رفراندوم برگزار شود، حجاب رای می‌آورد، مطمئنم/احمد خاتمی: به صراحت می‌گویم که روحانیت از چشم نیفتاده/کیهان: دانش‌آموزان مسموم نشدند بلکه حالتی از مسمومیت به آنها دست داد

دستگیری دو عضو شورای‌شهر شهرقدس
یک منبع آگاه از دستگیری دو عضو شورای شهر قدس خبر داد. بر اساس این گزارش، تعداد دیگری از مرتبطان پرونده فساد شهرداری شهر قدس به اتهام ارتشاء با حکم مقام قضائی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شده اند./مهر

 

میرسلیم: پرویز پرستویی را نمی‌شناسم
در هفته گذشته، مصاحبه مصطفی میرسلیم با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران بسیار مورد توجه قرار گرفت، به ویژه آن بخش از حرف‌های میرسلیم که درباره اینستاگرام بود و او گفت: «من ۱۰۰ درصد فیلترینگ اینستاگرام را تایید می‌کنم؛ اینستاگرام فاجعه است. بدترین شبکه در دنیاست. من کاری به نظر مردم ندارم»! اما در آخرهای این مصاحبه یک ساعت و چهل و دو دقیقه‌ای اتفاقی دیگر رخ داده که می‌توان گفت هولناک است. تصاویری روی صفحه نمایش قرار گرفته و مجری از میرسلیم می‌خواهد، نظرش را درباره آن اشخاص یا تصویر مربوطه بگوید، وقتی تصویر پرویز پرستویی را نشان می‌دهند، میرسلیم ادعا می‌کند که نمی‌شناسم! مجری از اینکه ایشان وزیر ارشاد بوده تعجب کرده و یادآوری می‌کند که ایشون پرویز پرستویی، آزانس شیشه‌ای اس.ت باز میرسلیم تکرار می‌کند که نمی‌شناسم، بعد هم می‌گوید از این هنرپیشه‌ها اینقدر زیاد بوده، اون موقع که اصلا ایشون مطرح نبوده و … .

 

واکنش خزعلی به گزارش‌های خرید خانه پسرش در کانادا
آخرین خبر ـ خزعلی گفت: این‌ها پروژه‌های دشمن است تا ما را از انجام کارها باز بدارد. انسیه خزعلی گزارش‌ها درباره خرید خانه توسط پسرش در کانادا و و مدیریت یک شرکت خدمات وی‌پی‌ان را «پروژه دشمن» خواند و گفت: «دشمن می‌خواهد ما را از کار باز بدارد و نگذارد کارهای مفید دولت دیده شود.» او افزود از کسانی که چنین گزارش‌هایی را منتشر کردند، در دادگاه شکایت کرده است.

 

احمد خاتمی: به صراحت می‌گویم که روحانیت از چشم نیفتاده
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مردم، عالمان دین را با ساده‌زیستی و تحمل سختی‌ها می‌شناسند و برای مردم قابل تحمل نیست که یک عالم دین، کاخ بسازد، گفت:‌ برخی می‌گویند روحانیت نفوذش را از دست داده اما به صراحت می‌گویم که روحانیت از چشم نیفتاده است.

 

صدیقی: کسانی که غیرت دینی دارند، نباید در برابر کشف حجاب‌ها ساکت باشند
حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران تقوای الهی را ترک محرمات دانست و افزود: این مهم بدون ولایت معنا ندارد. امروز کسانی که غیرت دینی دارند، نباید در برابر کشف حجاب‌ها ساکت باشند، نباید در برابر ظلم صهیونیست‌ها بی‌تفاوت باشند، کسانی که در برابر این اعمال سکوت می‌کنند، مرزبان دین نیستند و اگر نماز شب هم بخوانند سکولار در عمل هستند.

 

خبرنگار وال‌استریت ژورنال: تیم فنی آژانس انرژی اتمی در روز‌های آینده به ایران سفر می‌کند
خبرنگار نشریه وال‌استریت ژورنال از احتمال سفر تیم فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در روز‌های آینده، در چارچوب توافق اخیر ایران و آژانس اتمی خبر داد. لارنس نورمن، روز چهارشنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: من دریافته‌ام که تیم فنی آژانس آخر هفته راهی تهران خواهد شد. هفته آینده تصویر روشن‌تری درباره روند اجرای توافقات با ایران حاصل خواهد شد. در همین پیوند «اشتفنی لیختن‌اشتاین» خبرنگار اتریشی نیز که در حوزه مسائل هسته‌ای و سیاست خارجی فعالیت می‌کند، با انتشار پیامی در توئیتر، این خبر را تایید کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران هفته پیش، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت دادند که بر اساس آن، ایران داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد، فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن قرار شد در جلسات فنی بین دو طرف مورد توافق قرار می‌گیرد. /ایرنا

سپیده قلیان چند ساعت پس از آزادی، دوباره بازداشت شد
سپیده قلیان در مسیر بازگشت دوباره بازداشت شد. سپیده قلیان، فعال مدنی که روز گذشته از زندان آزاد شده بود، در مسیر بازگشت به خانه و در جاده قم به اراک دوباره بازداشت شد. /دیده بان ایران

 

سناتور آمریکایی: ۳۱ تریلیون دلار بدهی بزرگترین تهدید است، نه ایران، روسیه و چین
“راجر مارشال” سناتور جمهوریخواه آمریکایی روز چهارشنبه به وقت محلی به کمیته بودجه سنای آمریکا گفت: اغلب از من پرسیده می‌شود، بزرگترین تهدیدی که کشورما با آن روبه‌روست چیست و من می‌گویم این تهدید از سوی ایران، روسیه، چین و کره شمالی نیست. وی تصریح کرد: این تهدید همچنین برگرفته از تغییر آب و هوا نیست. بزرگترین تهدید بلند مدت که آمریکا با آن روبه‌روست، بدهی ملی ۳۱ تریلیون دلاری دولت ماست که همچنان در حال رشد است. مارشال به کمیته بودجه سنای آمریکا گفت: جو بایدن بیش از هر رئیس جمهور دیگری در آمریکا در ۲۰ ماه اول ریاست جمهوری خود هزینه کرده است. وی ادامه داد: در مدیریت بایدن، قیمت انرژی بیش از ۳۷ درصد افزایش، انرژی گرمایشی مسکونی بیش از ۵۲ درصد، برق بیش از ۲۳ درصد، بنزین بیش از ۴۵ درصد و مواد غذایی بیش از ۱۹ درصد افزایش یافته است. در عین حال، درآمد‌های واقعی در امریکا با تورم همگام نیست. /ایرنا

کیهان خطاب به روزنامه اصلاح‌طلب؛ افتخار عبرت‌انگیز برجام را برای خودتان نگه دارید
روزنامه کیهان نوشت: روزنامه آفتاب یزد از عنوان جعلی و غیرواقعی «برجام چینی» برای توافق ایران و عربستان استفاده کرد. این روزنامه سخنان یک تحلیلگر را تیتر یک خود (برجام چینی) کرد که گفته است: من به این تفاهم‌نامه برجام چینی می‌گویم. مقایسه غلط توافق ایران و عربستان به برجام و چینی نامیدن آن در حالی است که اولا؛ مذاکرات ایران، عربستان با وساطت کشور‌هایی مانند عراق و عمان و… به مدت یک سال و نیم در جریان بوده و چین حلقه نهایی این پادرمیانی است و نه‌ تنها واسطه آن. ثانیا؛ برجام توافق ایران با ۵+۱ بود و توافق اخیر، صرفا میان دو کشور ایران و عربستان. ثالثا؛ برجام، واگذاری امتیازات نقد فراوان (تعطیلی یا اوراق کردن برنامه هسته‌ای ایران) در قبال دریافت امتیازات نسیه و محدود بود. تعهدات ایران کاملا روشن، اغلب برگشت ناپذیر و پیش از فرا رسیدن روز رسمی شروع اجرای توافق و اجرای تعهدات غرب بود، در حالی که در توافق اخیر همچون معامله نامتوازن و کلاهبردارانه‌ای انجام نشده است. رابعا؛ در برجام، مکانیزم ماشه‌ای در خدمت آمریکا تعبیه شده تا منافع حداکثری آمریکا را یکطرفه تامین کند و به عنوان یک شمشیر تهدید غرب، بالای سر توافق باشد و حال آنکه توافق اخیر قرار است متقابل و متوازن اجرا شود؛ بنابراین، باید به نشریات زنجیره‌ای مانند آفتاب یزد (و هم‌میهن و دیگران که دم از برجام چینی و… می‌زنند) گفت افتخار (!) برجام را برای خودتان نگه دارید و به عنوان عبرت همه تاریخ و همه کشور‌ها بایگانی کنید؛ دیگر چنان توافقی تکرار نخواهد شد.

جزییاتی از توافق ایران و عربستان و نقش بن‌سلمان در آن
یک منبع سعودی به جزئیات جدیدی از توافق ایران و عربستان و گفت‌وگو‌های رئیس جمهور چین با ولیعهد سعودی در این راستا پرداخت. به گزارش روسیا الیوم، یک مسئول سعودی اعلام کرد که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین اواخر سال گذشته پیشنهاد میانجیگری میان تهران و ریاض را به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی داد و همین امر منجر به توافق شد. این مسئول که خواستار فاش نشدن نامش شده است، تاکید کرد: مذاکرات اولیه میان شی جین پینگ و محمد بن سلمان طی دیدار‌هایی دوجانبه در نشست ریاض در دسامبر ۲۰۲۲ انجام شد. وی گفت رئیس جمهور چین پیشنهاد داد که پکن تمایل دارد، پلی بین تهران و ریاض باشد و ولیعهد عربستان از این امر استقبال کرد. این مسئول سعودی خاطرنشان کرد: ریاض معتقد است که پکن در حال حاضر برای گسترش نفوذ خود در خلیج (فارس) وضعیت منحصر به فردی دارد. وی در ادامه گفت که چین اکنون برای ایران شریک اول و یا دوم بین المللی است. به همین دلیل، نفوذ پکن برای این کشور بسیار مهم است و جایگزینی برای آن با چنین اهمیت بالایی ندارد.

رمزگشایی نماینده مجلس از «علت انتخاب شمخانی» برای نهایی کردن توافق با عربستان
رحیمی جهان آبادی در پاسخ به این که چرا وزیر امور خارجه این مذاکرات را انجام نداد و دبیر شورای عالی امنیت ملی در این مذاکرات حضور داشت، گفت: عمده مشکلات ما و عربستان در حوزه مسائل امنیتی و چالش‌های امنیتی است و آن‌ها نکاتی را که می‌خواستند با ما گفت‌وگو کنند بیشتر در حوزه مسائل امنیتی بود. تصمیم بر این شد که دبیر شورای عالی امنیت ملی به این مذاکرات برود. شش دور مذاکرات ما با سعودی‌ها در عراق و عمان توسط وزارت امور خارجه انجام شده و همه پخت و پز قبلی آماده بوده است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به احیای روابط ایران و عربستان، گفت: ایران و عربستان دو کشور بزرگ و اثرگذار خاورمیانه هستند، اختلاف منافع، دیدگاه و ارزشی دارند و فراز و فرود روابط ایران و عربستان هم به دلیل همین اختلافات است. سعودی‌ها بعد از خروج آمریکا از افغانستان و رها کردن اشرف غنی و تحولاتی که در خاورمیانه رخ داده است به این نتیجه رسیدند که آمریکایی‌ها شریک مطمئنی نیستند. در جنگ یمن هم دچار مشکلاتی هستند. ما نیز در جهان اسلام احساس می‌کنیم روابط تیره ما با کشور‌های عربی به نفوذ بیشتر صهیونیست‌ها در منطقه انجامیده است و پروژه ایران هراسی را تکمیل‌تر کرده است. جلیل رحیمی جهان آبادی با بیان این مطلب افزود: احیای رابطه ما با عربستان در پی احیای رابطه با امارات و کویت اردن و مصر بخشی از سیاستی است که در دولت جدید مدنظر بوده، در دولت‌های قبلی هم برای این تلاش شده بود و الان به نتیجه رسیده است. /عصرایران

 

ترکیه: نشست چهارجانبه مسکو به تاخیر افتاد 
خبرگزاری رویترز گزارش داد که نشست معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو به تاخیر افتاده است. به گزارش رویترز، یک منبع از وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که نشست معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه که پیشتر قرار بود در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ مارس (۲۴ الی ۲۵ اسفند) برگزار شود تا تاریخ نامعلومی به تعویق افتاده است.
این منبع دلیل به تعویق افتادن این نشست را “دلایل فنی” عنوان کرد.

رحیم‌پور ازغدی: «شستا» باید اتاق شیشه‌ای جامعه باشد 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) باید به مثابه اتاق شیشه‌ای برای آحاد جامعه و کاملا شفاف باشد. حسن رحیم پور ازغدی چهارشنبه شب در آیین پایانی بیست و چهارمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان تامین اجتماعی که در جوار بارگاه منور رضوی برگزار شد، افزود: باید مشخص باشد که شستا چقدر درآمد دارد، از چه راهی به دست آورده و در کجا و چقدر و چرا مصرف می‌کند، اگر زیان ده نیز هست باید کاملا شفاف باشد. /خبرآنلاین

ناوشکن غول پیکر چینی در آب‌های ایران
نانینگ ۱۶۲، این ناوشکن تماما چینی برای رزمایشی سه روزه مهمان نیروی دریایی ایران شد. ناوشکنی با ۱۵۶ متر طول و ۱۸ متر عرض که ۲۸۰ خدمه از ارتش خلق چین را بر عرشه دارد. یک کشتی جنگی با ۷۵۰۰ تن وزن. نانینگ با شماره بدنه ۱۶۲ یک ناوشکن رزمی از کلاس ناوشکن‌های Type ۰۵۲ D است. نمونه پیشرفته از ناوشکن‌های ۰۵۲ بی و سی. این تیپ از ناوشکن در سال ۲۰۱۹ ساخته و در سال ۲۰۲۱ به ماموریت اعزام شده است. چین تلاش برای ساخت ناو‌های جنگی را از میانه دهه ۶۰ میلادی آغاز کرد. پروژه‌های اولیه البته برگرفته از مدل‌های روسی بودند که در میانه جنگ سرد، ساختشان به صورت مشترک با شوری در دستور کار بود. پروژه‌های که البته خیلی به موفقیت نرسیدند، اما از دهه ۸۰ چینی‌ها کم کم به توانایی ساخت شناور‌های جنگی رسید و حالا صنعت بومی کشتی سازی جنگی این کشور از مدرن‌ترین‌ها در دنیاست.

علی مطهری: اگر درباره «حجاب» رفراندوم برگزار شود، حجاب رای می‌آورد، مطمئنم
علی مطهری در گفت‌وگویی به مساله حجاب هم اشاره کرد و گفت: اکثریت قاطع مردم اصل حجاب را قبول دارند. اگر در مورد حجاب رفراندوم برگزار شود حجاب رای می‌آورد، مطمئنم. نماینده ادوار مجلس به شبکه اینترنتی دانشگاه تهران گفت: اینکه بگوییم حجاب آزاد است و هر طوری می‌خواهید بیرون بیایید نمی‌شود. آن مقداری که مردم به طور نسبی رعایت می‌کردند کافی بود، حالا در بین ۵۰۰ خانم گاهی یک نفر روسری اش می‌افتاد، خب باید از کنار این جور چیز‌ها بگذرند. بازداشت خانم‌ها کار اشتباهی است، اصلا این نوع نظارت کار غلطی است. اینکه خانمی را بازداشت کنند، به نظر من کار درستی نیست. /جماران

 

هدف عربستان در افق ۲۰۳۰: می‌خواهیم حتی به قیمت نفت نگاه نکنیم
محمد آل جدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی، در کنفرانس بخش مالی در ریاض، اعلام کرد، هدف ما این است که در مدت منتهی به سال ۲۰۳۰، حتی به قیمت نفت نگاه نکنیم. در حال حاضر، عربستان سعودی فاصله زیادی تا دست یافتن به این هدف دارد، زیرا نفت همچنان بخش عمده‌ای از درآمد دولت را فراهم می‌کند و تا حدود زیادی، دیکته کننده عملکرد اقتصاد است. اما از زمانی که عربستان سعودی نقشه راه خود به نام “افق ۲۰۳۰” را برای متنوع کردن اقتصاد رونمایی کرده است، درآمد غیر نفتی که پیش از این تنها حدود ۱۰ درصد از هزینه‌های بودجه را پوشش می‌داد، به بیش از یک سوم رسیده است. این به معنای آن است که وابستگی عربستان سعودی به درآمدهای نفتی، بسیار کمتر شده و به مرور زمان بسیار کمتر خواهد شد.

 

فرزین به همراه شمخانی به امارات رفت
محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز به همراه شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی برای پیگیری توافقات پولی، بانکی و ارزی تهران را به مقصد ابوظبی ترک کرد. دستیار وزیر امور خارجه در امور کشورهای حوزه خلیج فارس و رئیس سازمان اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات نیز در این سفر حضور دارند. /تسنیم

 

واکنش وزارت اقتصاد به پیش‌بینی تورم فزاینده در سال ۱۴۰۲
وزارت اقتصاد در پاسخ به مطلبی در رسانه‌ها که پیش‌بینی تورم‌های بالا در سال آینده توضیح داد: پیش‌بینی نرخ تورم بالا در سال آینده، اگر به مفهوم یک اصطلاح فنی اقتصادی باشد که تحلیل خاص خود را دارد، اما اگر به معنای این باشد که شاخص‌های اقتصادی به سمت تورم فزاینده پیش می‌رود، درست نیست. در ادبیات اقتصادی، نرخ تورم دو رقمی نرخ تورم بالایی است. تورم پایین به سطوح تورم کمتر از ۱۰ درصد گفته می‌شود. در ادبیات امروز و در واقع پس از دهه ۱۹۸۰ منظور از تورم پایین، تورم‌های کمتر از ۵ درصد است و قاعدتاً زمانی که یک اقتصاددان از تورم‌ بالا سخن می‌گوید، کاملاً یک بحث فنی است و ناظر به افزایش تورم در سال آینده نخواهد بود.

 

نماینده مجلس: با مُهر استاندارد کالای ما کیفیت جهانی پیدا نمی‌کند
لطف الله سیاه کلی درباره افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار، گفت: تناسب عرضه و تقاضا موجب کنترل بازار می‌شود. باید اجازه واردات محدود در حوزه لوازم خانگی داده شود، زیرا در صورتی که واردات لوازم خانگی را کامل قطع کنیم، حتی اگر تولید داخل، نیاز بازار را هم تامین کند، باز نیز ممکن است در کیفیت با مشکلاتی روبه رو شویم. نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با مُهر استاندارد کالای ما کیفیت جهانی پیدا نمی‌کند، افزود:اگر به دنبال پیشرفت کشور و ارتقای کیفیت تولید هستیم باید به دنبال صادرات باشیم و هر تولیدکننده ملزم شود که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تولید خود را صادر کند. وی اضافه کرد: برای تنظیم بازار داخل باید به ازای ۲۰ درصد صادرات، ۲۰ درصد واردات داشته باشیم؛ با تحقق این مهم از یک سو تولیدکننده ناچار است برای رقابت در بازار‌های جهانی کیفیت را ارتقا دهد و از سوی دیگر به دلیل واردات قیمت‌ها نیز منطقی و بازار تنظیم می‌شود.

 

عبدالملکی: مناطق آزاد، بهشت سرمایه گذاران می شود
عبدالملکی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: تا سال آینده، بیمه و بانک آف شور و بورس بین الملل راه اندازی خواهد شد. ایجاد مناطق آزاد جدید صرفا مناطق آزاد مشترک با کشورهای دیگر خواهد بود. در این راستا با شانزده کشور مانند ترکیه رایزنی شده است. این امر باعث تسهیل‌گری برای سرمایه گذاران خواهد شد و یک جهشی در تعاملات تجاری رقم خواهد خورد. وی افزود: مناطق آزاد به بهشت سرمایه گذاران تبدیل خواهد شد و تمامی مسئولان دیربط در این راستا تلاش می کنند.

 

ماجرای عجیب اقساط ۱۸ میلیونی مسکن ملی
فرهاد بیضایی کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع عدم بیان واقعیت میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن از سوی دولت به مردم گفت: واقعیت این است که تا پیش از این مردم گمان می کردند قرار است تسهیلات ۷ یا ۹ میلیون تومانی بپردازند اما با احتساب سود دوران مشارکت این رقم ها به ۱۵ و ۱۸ میلیون تومان افزایش می یابد؛ ضمن اینکه بعید به نظر می رسد نظام بانکی کشور در شرایط تورمی در این موضوع با دولت همراهی کند. وی در این باره خاطرنشان کرد: قطع به یقین اشتباه محاسباتی در اقساط مسکن ملی را می توان ناشی از ناآگاهی برنامه ریزان حوزه مسکن دانست؛ اما ناآگاهی برنامه ریزان حوزه مسکن به این معنا نیست که شبکه بانکی نسبت به این موضوع آگاه نبوده چرا که برای شبکه بانکی کاملا مشخص است که در دوران مشارکت چه اتفاقی می افتد. وی افزود: به این دلیل که مدیران بانک مرکزی به دولت پیشنهاد دادند اقساط تسهیلات بدون سود دوران مشارکت بین ۷ تا ۹ میلیون تومان می شود در حالی که اینگونه نمی ماند به این دلیل که اصل مساله وتغییراتی که در اقساط به وجود می آید و مسائلی که برای این نوع تسهیلات اتفاق می افتد در دوران مشارکت تحت اتفاقات مختلفی تغییر می کند؛ یعنی مسائل اصلی که روی میزان اقساط تسهیلات تاثیر گذار است تاثیر خود را در همین دوره مشارکت نشان می دهد.

 

احتمال اولین عرضه خودروهای وارداتی از شنبه
قالیباف سخنگوی وزارت صمت در گفت وگوی تلویزیونی تصریح کرد: تصمیم وزارت صمت این است که اولین عرضه خودروهای وارداتی تا قبل از شروع سال جدید؛ یعنی در چند روز آینده و احتمالا از شنبه هفته آینده انجام شود. وی افزود: خودروهای قطعی عبارت است از دو مدل چانگان CS۳۵ و CS۳۵ پلاس و به احتمال زیاد هیوندای النترا هم عرضه خواهد شد.