در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور میکنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

جهش XE کرونا هنوز به ایران نرسیده
مجید مختاری عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به جهش XE سویه امیکرون و با بیان اینکه به احتمال زیاد این سویه‌های ترکیبی هنوز به کشور ما نیامده است، گفت: اکنون از دیدگاه سرایت پذیری سویه‌های ترکیبی از جمله سویه XE بین ۱۰ تا ۴۰ درصد سرایت بیشتری دارند، اما از نظر کشندگی و افزایش شدت بیمای خوشبختانه هنوز گزارشی نداشتیم که بگوید شدت در این زمینه بیشتر است.

 

۶۳ نفر در ۲۰ روز نخست امسال غرق شدند
مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور از غرق شدن ۶۳ نفر در ۲۰ روز ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: کمترین سن غرق‌شدگان یک سال و هفت ماه و بیشترین آن هم ۷۰ سال بوده است. وی ادامه داد: از این تعداد ۳۳ درصد در دریا و ۳۲ درصد هم در رودخانه‌ها بوده‌اند.

 

بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس؟
جلال رشیدی کوچی عضو مخالف کمیسیون صیانت از پایان کار این کمیسیون با نظر نمایندگان خبرداد. او نوشته است: طرح ‎صیانت با رای قاطع نمایندگان من بعد به جای بررسی در کمیسیون مشترک، در صحن مجلس و توسط ۲۹۰ نماینده بررسی خواهد شد. علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به رای نمایندگان به بازگشت طرح صیانت به صحن علنی و انحلال کمیسیون مشترک طبق اصل ۸۵ قانون اساسی گفت: طرح صیانت در کمیسیون مشترک جدید به صورت عادی بررسی شده و گزارش آن به رای گذاشته می‌شود. با این حال نوباوه نماینده تهران در مجلس گفت:‌ رأی‌گیری در جلسه غیرعلنی برای بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به صحن تنها یک رأی‌گیری استمزاجی برای نظرخواهی بوده و به معنای بازگشت این طرح به صحن نیست.

 

مذاکرات ایران و عربستان، قبل از عید فطر
روزنامه کویتی الجریده نوشت که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان قبل از عید فطر برگزار می شود. به نوشته این روزنامه، امیرعبداللهیان به وزیر خارجه امارات گفته که ایران همچنین از ابتکار کشورهای حوزه خلیج فارس در قضیه یمن استقبال می کند. از طرفی، سفیر ایران در عراق با سفیر عربستان در بغداد تماس برقرار خواهد کرد. این روزنامه همچنین نوشته است که ریاض به تهران گفته که امسال سهمیه حجاج ایرانی را افزایش خواهد داد.

 

عضو مجلس خبرگان درگذشت
آیت الله محمد فیض سرابی نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری پس از یک دوره بیماری صبح امروز در سن ۹۴ سالگی درگذشت

 

آزادسازی قریب الوقوع ۷ میلیارد دلار از دارایی های ایران ؟

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص خبر خبرگزاری دولت پیرامون آزادسازی قریب الوقوع ۷ میلیارد دلار از دارایی های ایران با سفر یک مقام ارشد منطقه ای به تهران گفت: چارچوب لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشور، مورد توافق قرار گرفته و هیأتی عالی‌رتبه تا پایان هفته به تهران سفر می‌کند. در همین حال العربی الجدید از سفر « بدر بن‌حمد البوسعیدی » وزیر خارجه عمان به تهران خبر داد. قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی اما سفر مقام های این کشور به تهران را تکذیب کرد. خبرنگار پولتیکو نیز از قول منابع غربی نوشت: برخلاف اظهارات مطرح شده، امریکا و ایران در آستانه ی توافق برای آزادی زندانیان و آزادسازی پول های بلوکه شده تهران نیستند و شایعات واقعیت ندارند

 

وزارت خارجه: در خصوص ایران و عربستان تحول جدیدی رخ نداده

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که در خصوص ایران و عربستان تحول جدیدی رخ نداده و منتظر تاریخ هستیم و به محض اینکه تاریخ توافق شود اعلام خواهد شد و امیدواریم ریاض به صورت عملی با پاسخ‌های اجرایی برای دور جدید گفت وگوها عازم بغداد شود.

 

اولین واکنش وزیر نفت به ماجرای پتروشیمی میانکاله

جواد اوجی، وزیر نفت موضع وزارت نفت در خصوص پروژه میانکاله را عملیاتی شدن تمای پروژه‌ها به شرط اخذ مجوز سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد و گفت: هیچ پروژه‌ای در وزارت نفت بدون تأییدیه سازمان حفاظت محیط زیست عملیاتی نخواهد شد.

 

اسامی خرده بدهکاران منتشر شد نه «بدهکاران بزرگ»
روزنامه اصولگرای جوان نوشت: آن گونه که منابع مطلع و برخی مدیران بانک‌ها می‌گویند اسامی اعلام شده فعلا خرده بدهکاران هستند تا بدهکاران بزرگ بترسند یا سرعقل بیایند و بدهی خود را تسویه کنند! این پول، پول مردم است، چون مردم صاحبان واقعی بانک‌ها هستند. پول مردم را باید با شجاعت بیشتری پس گرفت و اگر این تأخیر دلایل غیر قانونی و فسادآمیز داشته، تکلیف مفسدان هم معلوم شود.

 

 اخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۳هزار و ۱۲۵ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۳۴ نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. به این ترتیب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۷۶۸ نفر و مجموع جان باختگان به ۱۴۰ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

 

سند همکاری ایران و چین معطل برجام

حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین در ادامه درباره زمان اجرایی شدن سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین خاطرنشان کرد: کارهای کارشناسی‌ و مراحل اجرایی سند همکاری که تعریف پروژه مشترک بین دو کشور است، شروع شده است. اما آن نیز بحث تامین اعتبار و فاینانس را دارد که بخش زیادی از آن معطل تعیین تکلیف مذاکره وین است. چون برای هر کدام از این شرایط باید یک ریل‌گذاری مربوط به آن انجام شود چون این دوران بلاتکلیفی به هر حال روند پیشرفت را کند می‌کند. اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد یک روند را باید دنبال کنیم، اگر هم نرسد یک روند دیگر را و راهکارها با هم متفاوت است. بنابراین باید منتظر نتیجه مذاکرات وین بمانیم. نتیجه این مذاکرات در همه شئون اقتصادی ما تاثیرگذار است ولی بیشترین تاثیر را در روابط اقتصادی بین‌المللی ایران دارد.

خنجر هخامنشی جعلی از آب درآمد؟
بحث بر سر اصالت خنجر طلایی منسوب به اردشیر اول هخامنشی همچنان ادامه دارد؛ مهرداد ملک‌زاده از جمله باستان‌شناسانی است که اصالت این «آکیناکه» را به چالش کشیده و این نکته را مطرح کرد که شیئی با این زیبایی و پرکاری نمی‌تواند یک‌باره ظاهر شود، شناسنامه نداشته باشد و معلوم نباشد از کجا آمده است، پس یا از یک حفاری قاچاق به دست آمده که جنایت علیه فرهنگ ایران است و یا جعل شده است.

 

شهباز شریف نخست وزیر جدید پاکستان

«محمد شهباز شریف» رئیس حزب مسلم لیگ نواز و نامزد مشترک جنبش دمکراتیک پاکستان امروز از سوی نمایندگان مجلس ملی این کشور به عنوان بیست و سومین نخست وزیر پاکستان انتخاب شد.

 

حمله به کنسولگری ایران در هرات

در ادامه واکنش ها به ادعای آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران عده ای در هرات به سرکنسول گری ایران حمله کردند و علاوه بر آتش زدن لاستیک در مقابل سرکنسول گری، دوربین های امنیتی را شکستند. حمله کنندگان موفق به ورود به سرکنسول گری نشدند. تسنیم نوشت که نیروهای محافظ نمایندگی کشورمان با شلیک تیرهوایی اقدام به پراکنده‌ کردن این افراد کردند و در نهایت با حضور مولوی «اسلام‌جار» والی حکومت سرپرست افغانستان در هرات در مقابل نمایندگی سیاسی کشورمان، این قائله ختم شده است. برخی منابع در هرات می‌گویند پشت صحنه این تظاهرات گروه‌های غربگرای «جنبش عدالت و آزادی» و «تیم بانوان عدالت‌جو» قرار دارند.

 

پلیس: اگر پشت آمبولانس بیفتید به‌طور خودکار جریمه می‌شوید

معاون اجتماعی پلیس راهور از اجرای طرح کوچه نجات برای خودرو‌های امدادی خبر داد و گفت: سامانه‌ای در آمبولانس‌ها نصب می‌شود تا رانندگانی که پشت آن‌ها حرکت کنند را رصد و به پلیس اعلام کند. وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنیم تا خودرو‌های آتش نشانی و سایر خودرو‌های امدادی از این سامانه استفاده کنند، گفت: پس از رصد پلاک این خودرو‌ها داده‌ها به پلیس اعلام و این خودرو‌ها اعمال قانون می‌شوند.‌‌

 

سردار فدوی: آمریکا اعتراف می‌کند برابر انقلاب اسلامی هیچ غلطی نتوانسته بکند

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: با گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی مظهر جبهه باطل یعنی امریکا اعتراف می‌کند که در برابر انقلاب اسلامی هیچ غلطی نتوانسته است، بکند. سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه در این مراسم با اشاره به جمله تاریخی امام خمینی (ره) در خصوص امریکا اظهار داشت: در همان روزهای ابتدایی انقلاب امام (ره) فرمودند: «امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» و اکنون با گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی مظهر جبهه باطل شیطان یعنی امریکا اعتراف می‌کند که در برابر انقلاب اسلامی هیچ غلطی نتوانسته است، بکند و این نه در مرکز انقلاب اسلامی که در برابر هیچ‌یک از اقصی نقاط دلدادگان انقلاب اسلامی در دنیا هم نتوانسته است غلطی بکند و این پیروزی یعنی سید مرتضی آوینی‌های زیادی باید باشند تا با هنر خودشان جلوه‌هایی را که در عرصه عمل در حال انجام است، به دنیا و مردمان سراسر دنیا برسانند.

 

میرتاج‌الدینی: مجلس با افزایش تعرفه اینترنت مخالف است
حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در رابطه با مسائل مطرح مبنی بر افزایش تعرفه خدمات اینترنت از سوی اپراتورها، اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش تعرفه‌ اینترنت به این شکل مخالف هستند و اگر قرار است افزایش تعرفه‌ها مدنظر قرار گیرد، باید این مساله بر اساس افزایش کیفیت باشد و مشترکین بتوانند از تکنولوژی‌های برتر در حوزه اینترنت ثابت و موبایل بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: در بخش اینترنت ثابت حتما باید شبکه فیبری در دسترس مردم قرار گیرد اپراتورها بر اساس آن، تعرفه‌گذاری جدید را مدنظر قرار دهند. رییس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به طور حتم مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت تعرفه اینترنت بر اساس تکنولوژی‌های منسوخ گذشته مخالفت خواهد کرد، گفت: حتما باید افزایش تعرفه‌ها با افزایش کیفیت شبکه همراه باشد.

 

نماینده مجلس: گرانی‌ها مردم را در تنگنا قرار داده است
حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس، در تذکری شفاهی اظهار کرد: موضوع افزایش دستمزد کارگران اقدام بسیار خوبی بود، اما از این جهت که الان سهم حق بیمه افراد بیمه پرداز مانند رانندگان و فعالان حوزه صنایع دستی و سایرین که خودشان را بیمه کرده‌اند، افزایش یافته است، مشکلاتی را برای این افراد ایجاد کرده و حتی باعث شده برخی از پرداخت سهم حق خود بیمه امتناع کنند. خواهش من این است که دولت باتوجه به منابعی که در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده به نوعی این افراد را مورد توجه قرار دهد. نماینده مردم شاهین شهر در مجلس همچنین با بیان اینکه «گرانی‌ها به ویژه در زمینه تامین ارزاق عمومی مردم را در تنگنا قرار داده است»، خاطرنشان کرد: امروز مردم می‌گویند که اگر نمی‌توانید قیمت‌ها را بازگردانید، ثبات را بازگردانید. در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده که دولت موظف است با منابعی که دارد کاری کند که قیمت‌ کالاهای اساسی مردم بیشتر از قیمت شهریور ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند؛ دولت باید در این زمینه به کار خود سرعت بیخشد، چراکه امروز ۲۲ فروردین است و اگر چشم بر هم بگذاریم سال تمام می‌شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری: در صدا و سیما از دختران بزک کرده برای تبلیغ کالا استفاده می‌شود
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: شرب خمر در مجالس عروسی، شهوت پرستی و شهوت رانی در فضای مجازی و حقیقی، تبدیل شدن زنان به کالاهای جنسی، حضور زنان با لباس های نیمه عریان در معرض دید مردان، برخورد ابزاری با جنس زن از دیگر مصادیق بارز جاهلیت مدرن است که متاسفانه در حال ترویج در جامعه است. وی خاطرنشان کرد: در برخی از برنامه‌های تبلیغاتی صدا و سیما متاسفانه از زنان و دختران بزک کرده برای تبلیغ کالا استفاده می‌شود در حالی که جایگاه زن بالاتر از آن است که وسیله‌ای برای سودجویی تجار و صاحبان کالا باشد.استاد حوزه علمیه یادآور شد: استفاده از دختران در مغازه‌ها برای جذب مشتری بیشتر، ترویج ازدواج سفید و بدون عقد، زندگی مشترک دختر و پسر زیر یک سقف بدوت تعهدات شرعی و قانونی، ترویج همجنس‌گرایی و  ازدواج با حیوانات و قتل انسان‌های بی گناه به بهانه دموکراسی، محصول جاهلیت مدرن است که باید به واسطه ترویج و گسترش عقلانیت دینی با آن مقابله کرد.

 

وزیر ارتباطات: ۷۰ درصد شبکه ملی اطلاعات امسال اجرایی می‌شود
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در جلسه امروز گزارشی از اقدامات انجام شده در محور‌های مختلف طی ۷ ماه گذشته و برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۱ ارائه شد. وی اجرای فاز‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارتخانه تحت امرش دانست و افزود: براساس هدف‌گذاری‌های انجام گرفته، مقرر است حدود ۷۰ درصد شبکه ملی اطلاعات امسال اجرایی شود. زارع پور با بیان اینکه پرژوه راهبردی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها که می‌تواند سرعت دسترسی مردم به اینترنت و شبکه را چندین برابر کند، در دست انجام است، اضافه کرد: عملیاتی کردن ۵ میلیون پورت پرسرعت در نقاط مختلف، یکی دیگر از هدف‌گذاری‌های وزارت ارتباطات است.

 

روزنامه اصولگرا: اسامی منتشره، خرده بدهکاران بانکی هستند؛ نام «بدهکاران بزرگ» منتشر نشده
روزنامه اصولگرای جوان نوشت: آن گونه که منابع مطلع و برخی مدیران بانک‌ها می‌گویند اسامی اعلام شده فعلا خرده بدهکاران هستند تا بدهکاران بزرگ بترسند یا سرعقل بیایند و بدهی خود را تسویه کنند! این پول، پول مردم است، چون مردم صاحبان واقعی بانک‌ها هستند. پول مردم را باید با شجاعت بیشتری پس گرفت و اگر این تأخیر دلایل غیر قانونی و فسادآمیز داشته، تکلیف مفسدان هم معلوم شود.

 

وزیر نفت: بدون مجوز محیط زیست کاری نمی‌کنیم

جواد اوجی، وزیر نفت در خصوص موضع وزارت نفت درباره پروژه پتروشیمی میانکاله اظهار داشت: موضع وزارت نفت این است که هر پروژه ای که می خواهیم شروع کنیم و عملیاتی شود، حتما و حتما باید تأییدیه محیط زیست را داشته باشد. این عضو کابینه دولت تصریح کرد: هیچ پروژه‌ای در وزارت نفت بدون تأییدیه سازمان حفاظت محیط زیست عملیاتی نخواهد شد. وزیر نفت در پاسخ به اینکه “آیا مجوز پتروشیمی امیرآباد مازندران (پتروشیمی میانکاله) قرار است لغو شود؟ گفت: در این زمینه تابع سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

 

نوباوه: رأی‌گیری امروز برای طرح صیانت، صرفاً استمزاجی بود
بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، با اشاره به نشست غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه موضوع بازگشت و عدم بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به صحن مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و یک رأی‌گیری استمزاجی برای نظرخواهی نمایندگان انجام شد. وی افزود: براساس این رأی‌گیری استمزاجی ۱۲۰ نفر از نمایندگان موافق بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به صحن بودند و ۱۰۹ نفر نیز به این موضوع رأی مخالف دادند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته مهم اینجاست که این رأی‌گیری همانطور که گفته شد یک رأی گیری استمزاجی و برای نظرخواهی بوده و جنبه رسمی نداشته و این رأی‌گیری به معنای بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به صحن نیست. نوباوه خاطرنشان کرد: براساس رأی‌گیری انجام شده، درخواست جمعی از نمایندگان برای بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی که به هیأت رئیسه تقدیم شده، در جلسه علنی مجلس به رأی گذاشته خواهد شد و در صورتی که این درخواست در صحن رأی بیاورد، آن وقت طرح حمایت از کاربران در صحن مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.