در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند پلیس: رانندگی زنان با موتور برقی هم ممنوع است /روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید / حمله تروریستی به یکی از مقر‌های نظامی ماهشهر؛ یک تروریست به هلاکت رسید / معاون رستم قاسمی: الحمدالله پروژه نهضت ملی مسکن رو به جلوست ... را می‌خوانید.

روایت ضرغامی از بازجوی بازداشتی‌‌های دهه هشتادی
ضرغامی‌با بیان این‌که ما باید اصلاحات در رویه‌ها ایجاد کنیم، تحول مورد قبول حاکمیت است، عنوان کرد: می‌گویند با دهه هشتادی‌ها نمی‌شود مفاهمه کرد، این مربوط به همه نیست، در مورد خیلی‌هایی که در این اغتشاشات دستگیر شدند با بازجوی اصلی آن‌ها صحبت کردم. آن فرد گفت من یک عمر بازجویی کردم؛ از آدم‌های درشت سیاسی بازجویی کردم و این چند روز چند صد نفر از افراد بازجویی کردم و این سخت‌ترین بازجویی من بود، زیرا نه من می‌فهمم آن‌ها چه می‌گویند و نه آن‌ها می‌فهمد من چه می‌گویم. ما در اصول اختلافی نداریم، ما باید اصلاحات انجام دهیم، باید در روش‌ها اصلاحات ایجاد کنیم. حاکمیت بار‌ها این را گفته است؛ حال یک عده باید این را عملیاتی کنند. سه دسته هم هستند که مقابل این روش ایستاده‌اند: یک عده که کلا متوجه نیستند، یک عده هم وضع موجود به نفع‌شان است و یک عده هم دنبال روزمه‌سازی هستند. ضرغامی ادامه داد: امروز دختران جوان و دانش آموز ما بدون روسری در خیابان راه می‌روند. چه شد؟ اتفاقی افتاد؟

 

پلیس: رانندگی زنان با موتور برقی هم ممنوع است
رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ درباره تغییر وضعیت رانندگی زنان با موتورسیکلت گفت: قانون فقط مردان را به شرط داشتن گواهینامه مجاز دانسته که با موتورسیکلت رانندگی کنند؛ برخی شیادان برای فروش موتورسیکلت عنوان می کنند زنان می توانند با موتور برقی یا موتور بدون کارت سوخت رانندگی کنند که این حرف آنها خلاف قانون است. سرهنگ علی اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ درباره تخلف برخی رانندگان موتورسیکلت اظهار داشت: چرا باید موتورسیکلت در اختیار برخی افراد که قوانین را رعایت نمی کنند باشد؟ این افراد با رانندگی پرخطر به خود و خانواده شان و جامعه آسیب می زنند. پلیس طبق قانون قطعا با این افراد برخورد می کند.

وی افزود: برخی قوانین رانندگی نیازمند اصلاح در مجلس شورای اسلامی است تا نمرات منفی و یا جرایم تغییرات اساسی کند تا عده ای نتوانند با جان و مال مردم بازی کرده و به جامعه آسیب بزنند؛ خیلی از آسیب های وارده جبران ناپذیر است. رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ درباره تفاوت موتورسیکلت برقی با موتورسیکلت بنزینی تصریح کرد: از نظر قانون و پلیس، موتور موتور است و فرقی در این باره بنزینی و برقی وجود ندارد. عده ای می گویند موتورسیکلت برقی شامل قانون نمی شود که تصور اشتباهی است؛ موتور برقی نوعی از موتورسیکلت است؛ حالا یک موتورسیکلت با بنزین کار می کند و دیگری با نیروی الکتریسته.

 

انسیه خزعلی: حوادث اخیر به غلط، حرکتی زنانه معرفی می‌شود

انسیه خزعلی درباره حوادث اخیر گفت: «در این ماجرا باز هم مظلومیت زنان بروز و ظهور یافت. زنان دوباره به ابزاری بدل شدند تا استکبار به مطامع خود برسد. در بسیاری از حرکت‌ها و تبلیغات این ناآرامی‌ها زنان وسیله قرار داده شدند. طبق آمار تنها ۱۲درصد از دستگیر شدگان در اغتشاشات از خانم‌ها و ۸۸درصد بقیه از مردان بودند، ولی می‌بینیم که به غلط این کار‌ها حرکتی زنانه معرفی می‌شود، در حالی که همه چیز را به نام آن‌ها و باشعار زن زندگی آزادی تمام کردند. این استفاده ابزاری از زن را در بسیاری از امور دیگر هم شاهد هستیم. این یک جنگ همه جانبه شناختی و رسانه‌ای علیه ایران و زن و خانواده ایرانی بود.» نیت دشمن این است که زن را از جایگاه عزتمندش دور کند و موقعیت او را در سطح کالا و ابزار تنزل دهد. امیدوارم همانطور که خانم‌ها در بسیاری از صحنه‌ها نشان دادند که اجازه نمی‌دهند از آن‌ها سوءاستفاده بشود در ماجرا‌های مشابه هم مقابل این هجمه‌ها و تمایلات نادرست بایستند.»

 

واکنش زیدآبادی به اظهارات مداخله‌جویانه بایدن
احمد زیدآبادی به اظهارات بایدن درباره آزاد کردن ایران، واکنش نشان داد و نوشت: امیدوارم آزادی موردنظر بایدن برای ایران، از جنس همان آزادی نباشد که برای تونس و مصر و لیبی و سوریه وعده داد.

نماینده مجلس: قانون عفاف و حجاب ۱۷ سال است خاک می‌خورد؛ نباید از اجرای آن عقب نشینی کرد
مهدی سعادتی بیشه سری، نماینده مردم بابل در مجلس تاکید کرد: برخورد قاطعانه با هنجارشکنان فرهنگی که برهنگی را در پیش گرفته اند، پیش از گذشته باید انجام گیرد و به هیچ عنوان نباید از اجرای قانون عفاف و حجاب که ۱۷سال است خاک می خورد عقب نشینی کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید
اکنون هر روز سرزمین ما رنگین می‌شود؛ جوانی که آرزو‌ها و آمالی دست نیافتنی را پیش رویش می‌بیند و دیگر جوانی که او هم موظف به اجرای ماموریتش است، خونش بر کف زمین می‌ریزد. آنچه اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد حل گردد. یک عذرخواهی صریح و بی‌تکلف با این مضمون که نیت ما پاک و خیر بود و می‌خواستیم فرزند زیباروی شما در این سرزمین پیچ و خم‌های زندگی را به خوبی و با سلامت طی کند، اما خطایی اتفاق افتاد و ما را ببخشید! و می‌شد ادامه دهند بیشتر از حد دخالت کردیم و خجالت زده‌ایم! آن مدیر می‌توانست استعفای نمایشی انجام دهد و مدیر بالادست هم برایش ارتقا در صندلی دیگر بدهد؟! و آنگاه در خفا و یا در معرض دید به نقد ماجرا پرداخته می‌شد و آزادانه اصلاح زمینه و بستر خطا ممکن می‌شد، تا که آنگونه نشود!  اما تمام این ماجرا‌ها در حافظه انسان‌ها به شکلی تیره و زمخت نقش می‌بندند و ریش سفیدی هم نیست که وارد صحنه شود و برای آینده این سرزمین کمترین دلجویی صریح را بطلبد! کاش ریش سفیدی بود که به‌موقع و کم هزینه این کار را انجام داده بود، وگرنه هزینه‌های این ماجرا بدخواهان را شاد و دوستان را دل شکسته و غمگین خواهد ساخت.

 

نماینده مجلس: در بلوار کشاورز، ۳۰، ۴۰ تن از جوانان ما را مورد نوازش قرار دادند
نماینده کاشمر و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت، او را با مشت و لگد در اعتراضات زدند. حجت الاسلام نیک بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس با اشاره به ماجرای کتک خوردن خود توسط معترضان گفت: چند روز بعد از اربعین به دفتر ۲ شهردار رفته بودم و بعد از آن به دلیل گیر کردن ماشین در ترافیک، پیاده از خیابان کارگر به سمت کشاورز رفتم که ۳۰ ـ ۴۰ نفر از جوانان ما را مورد نوازش خود قرار دادند. چیز خاصی نبود و یکی دو نفر به من مشت و لگد زدند. وی ادامه داد: یکی دو روز بعد از این ماجرا، چند نفرشان توسط آگاهی دستگیر شدند و من نیز رضایت دادم تا آزاد شوند. بعضی از این رفتار حق ماست و باید سیلی بخوریم.

 

نماینده مجلس: هر کسی بگوید حمله شاهچراغ «کار خودشونه» دستش با داعشی‌ها در یک کاسه است
نماینده مردم فارس در مجلس می‌گوید: بعد از بیانیه داعش که در سایت رسمی این گروه تروریستی منتشر شد و در آن مسئولیت حادثه تروریستی شاهچراغ را پذیرفت، هر کسی بگوید «کار خودشونه» دستش با داعشی‌ها در یک کاسه است. جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به برخی ادعا‌ها مبنی بر اینکه تروریست حادثه شاهچراغ بعد از عبور از یک یا چند گیت، تیراندازی کرده است، گفت: خیر به این ترتیب نیست. در شاهچراغ تنها یک گیت است که در آن گیت هم افراد امنیتیِ مسلح حضور ندارند، بلکه تنها تفتیش بدنی ساده صورت می‌گیرد. بر همین اساس اولین فردی که مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد، همان فردی بود که امر تفتیش بدنی را بر عهده داشت و بعد از تیراندازی به او تروریست وارد مجموعه حرم می‌شود و این اتفاق صورت می‌گیرد. او در پاسخ به این پرسش که تنها داعش عامل حادثه تروریستی شاهچراغ بوده و یا عوامل نفوذی هم نقش داشته اند، افزود: بنده طبق مستندات صحبت می‌کنم. در زمان حکومت امام علی علیه السلام معاویه به عده‌ای پول می‌داد بزغاله‌ها را بدزدند که بعد بگویند کار خود حکومت است؛ لذا این عبارت «کار خودشونه» از آنجا نشأت می‌گیرد، اما متأسفانه عملکرد ضعیف صدا و سیما و رسانه‌های داخلی منجر به این شده برخی که به رسانه‌های خارجی اکتفا می‌کنند لذا عبارت «کار خودشونه» را می‌پذیرند. نکته قابل توجه این است بعد از بیانیه داعش که در سایت رسمی این گروه تروریستی منتشر شد و در آن مسئولیت حادثه تروریستی شاهچراغ را پذیرفت هر کسی بگوید «کار خودشونه» دستش با داعشی‌ها در یک کاسه است.

 

فواد ایزدی: آمریکا به چیزی شبیه برزیل تبدیل خواهد شد
کارشناس مسائل بین الملل در مراسم گرامیداشت تسخیر لانه جاسوسی گفت: زمانی که آمریکا خاصیت آمریکا بودن خود را از دست بدهد و بفهمد که دیگر ابرقدرت نیست مشکل حل خواهد شد. افول آمریکا شروع شده است، ولی با فروپاشی فرق دارد. من تجزیه آمریکا را قبول ندارم. الان نوبت افول آمریکاست که شروع شده و روند آن هم کند نیست. آمریکا به چیزی شبیه برزیل تبدیل خواهد شد که حرفش در دنیا تعیین کننده نیست.

 

حمله تروریستی به یکی از مقر‌های نظامی ماهشهر؛ یک تروریست به هلاکت رسید
معاونت روابط عمومی و تبلیغات سپاه، ولی عصر (عج) خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای خبر از حمله تروریستی به یکی از مقر‌های نظامی در شهرستان ماهشهر داد. به دنبال اقداماتی که ضدانقلاب در ناامن کردن استان خوزستان و کشور دارد حادثه تروریستی حمله به یکی از مقر‌های های نظامی شهرستان ماهشهر در تاریخ ۱۵ /۸/ ۱۴۰۱ ساعت ۲/۲۵ بامداد رخ داد و در اقدام متقابل جهت حفاظت از این مقر به دو نفر تروریست راکب موتورسیکلت تیر اندازی شد که در پی زخمی شدن یکی از این تروریست‌ها اقدامات پزشکی موثر واقع نشد و وی فوت کرد؛ لذا اقدامات امنیتی و اطلاعاتی جهت شناسایی و دستگیری نفر دوم در حال پیگیری است.

 

سردار سنایی‌راد: اغتشاشات نوعی سرگرم‌سازی است
معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: اغتشاشات نوعی فشل‌سازی و سرگرم‌سازی است که این کارکرد را دشمن برای مهار رقیب و فرسایش قدرت او استفاده می‌کند و اسم آن را بی‌ثباتی سازنده گذاشته‌اند. سردار رسول سنایی‌راد شنبه شب در برنامه روایت یک آشوب (بازخوانی وقایع اخیر کشور) به همراه پرسش و پاسخ که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: آنچه به تازگی اتفاق افتاده از سوی کسانی است که چشم دیدن اقتدار و استقلال نظام را ندارند و هدف از اغتشاشات هم از بین بردن اقتدار و استقلال کشور است. وی بیان کرد: این اقدام فقط خواست دشمن نبود و ضعف داخلی از جمله عقب‌افتادگی از تحولات، تکنیک‌ها، تاکتیک‌ها و راهبرد‌ها هم اثرگذار بود. معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه چاره‌ای نداریم که از فضای مجازی استفاده کنیم، اما باید مدیریت شود، گفت: در این حوادث با یک تغییرات و گسست نسلی هم مواجه شده‌ایم، لیدر‌ها معمولا سن و سال دار و آموزش دیده‌اند که در کنار گود ایستاده‌اند و مدیریت می‌کنند، اما در بدنه آشوب‌ها، افراد هیجانی کم سن و سالی هم داشتیم که دنبال ماجراجویی بودند.

 

محمد مخبر: دشمن جرات برخورد نظامی با ایران را ندارد
معاون اول رییس جمهور گفت: دشمن جرات برخورد نظامی با ایران را ندارد و به همین خاطر به سمت فشار‌های اقتصادی و رسانه‌ای روی آورده تا با فشار بر معیشت مردم، القائات خود را پیش ببرد، اما تلاش ما در دولت و مردم‌داری و برنامه ریزی برای رفع مشکلات و کاستی‌ها سبب خنثی شدن این تهدیدات خواهد بود. محمد مخبر شب گذشته با بیان اینکه کشور در یک نقطه خوبی قرار گرفته و گره‌های سخت را پشت سر گذاشتیم، افزود: در گذشته در فروش نفت و بازگرداندن پول آن به کشور مشکلاتی وجود داشت و موضوع کرونا نیز بر شرایط تحمیل شده بود و عملا درآمد‌های کشور جوابگوی نیاز و بودجه جاری کشور هم نبود و استقراض صورت می‌گرفت.

 

مقام مسئول ارزی: صف‌های طولانی شائبه هجوم برای خرید دلار را به وجود می‌آورد
سخنگوی بازار متشکل ارزی با اشاره به تشکیل صف‌های خرید ارز با نرخ توافقی در مقابل صرافی‌ها گفت: این صف‌ها بار روانی به وجود آورده که تقاضا زیاد است و افراد باید با هر قیمتی دلار خریداری کنند. علت صف‌های طولانی این بود که مردم معمولا آگاهی از صرافی‌های مختلف در سطح شهر ندارند؛ بنابراین چند صرافی در موقعیت مکانی در شهر تهران شناخته شده‌تر هستند و مراجعه افراد به این صرافی‌ها زیاد است و صف‌های طولانی این شائبه را به وجود می‌آورد که هجوم برای خرید دلار در بازار ارز وجود دارد. توکلی گفت: راه‌اندازی سامانه برخط خرید و فروش ارز و اطلاع رسانی به مردم درباره خرید از این سامانه و تسری یافتن آن بین فعالان بازار باعث می‌شود که تمام صرافی‌های مجاز وارد معامله شوند و این توزیع تقاضا بین صرافی‌ها بار روانی را کاهش می‌دهد و صف‌ها را از بین می‌برد. عدم اطلاع افراد از ظرفیت صرافی‌های مختلف برای عرضه ارز توافقی موجب ازدحام در برخی صرافی‌ها می‌شود و سامانه برخط اطلاع‌رسانی و توزیع متقاضی می‌کند و بار روانی را کاهش می‌دهد. سخنگوی بازار متشکل ارزی تصریح کرد: این گمانه که تقاضا در بازار ارز زیاد شده و ارز کم است درست نیست و شرایط عادی است و اخباری از این دست بار روانی را به جامعه تحمیل می‌کند.

 

روایت وزارت اقتصاد از تعیین تکلیف مالیات بر خانه‌های خالی
وزارت اقتصاد اعلام کرد: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سوی سازمان امور مالیاتی در حال پیگیری است و گام نخست اجرای این قانون در دست داشتن اطلاعات دقیق است که در همکاری با وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل است که تا دو ماه آینده این مالیات‌ها مشخص و برگه تشخیص صادر می‌شود.

 

جزئیات واریز دو ماه معوقه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت
در پی تأیید مصوبه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری از سوی شورای نگهبان، کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری از آبان‌ماه، حقوق افزایش‌یافته دریافت می‌کنند و معوقه این افزایش حقوق برای مهرماه نیز به حسابشان واریز می‌شود. کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص گفت: دو ماه مهر و آبان، همزمان با حقوق آذرماه به حساب کارمندان دولت واریز می‌شود. /تسنیم

 

معاون رستم قاسمی: الحمدالله پروژه نهضت ملی مسکن رو به جلوست
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هم‌اکنون دست کم یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن با میانگین پیشرفت حدود ۳۰ درصد در حال اجراست. هادی عباسی اصل در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: علاوه بر ۴۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن که با مدیریت وزارت راه و شهرسازی در مراحل مختلف ساخت قرار دارد، واحدهای روستایی، خودمالکی، نیروهای مسلح و … را داریم. در بخش روستایی ۱۸۰ هزار واحد به پیشرفت بیش از ۵۰ درصد رسیده است. به طور کلی هم‌اکنون دست کم یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن با میانگین پیشرفت حدود ۳۰ درصد در حال اجراست. وی درباره برآورد قیمت واحدهای نهضت ملی  مسکن گفت: قیمت تمام شده بستگی به شرایط  دارد. اگر واحدها یک طبقه و دو طبقه یا دارای مشاعات حداقلی باشد و آسانسور نیاز نداشته باشد، ارزان‌تر است. از طرف دیگر در نظر داریم تا برخی پروژه‌ها تدریجی تکمیل شود. عباسی اصل تاکید کرد: الحمدالله پروژه نهضت ملی مسکن رو به جلوست. سیاستی که در دستور کار قرار گرفته این است که بیشتر واحدهای یک طبقه حیاط دار احداث کنیم، چون هم ارزان‌تر است و هم سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.