هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. این بسته خبری- تحلیلی با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز( ۱ دی ماه ۱۴۰۰ ) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۴۴ نفر از آنان بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۸۸۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۲۱۱ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابراعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۵۹ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۹۷۶ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۱۹۷ نفر دُز دوم و چهار میلیون و ۵۹۳ هزار و ۷۸۷ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۱۴ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۹۶۰ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۷۰ هزار و ۱۴۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

  اولویت کشور برگرداندن سرمایه اجتماعی از‌دست‌رفته در زمان روحانی است

حمیدرضا ترقی، عضو حب موتلفه به همشهری گفت: «اینکه دستگاه قضایی کشور ما نسبت به ترک فعل‌های مجریان در کشور موضع و برنامه جدی برای پیگیری داشته باشد را باید به فال نیک گرفت؛ چراکه چنین موضوعی را ضرورتی برای کشور می‌دانم.

علت این است که خود عامل پیشگیری از تخلف است. وقتی ما درکشور ضوابط و عزمی داشته باشیم برای اینکه کسی تخطی کرد با او برخورد شود، این در مجریان و رفتار آنان اثر می‌گذارد و افراد دیگر دنبال ترک فعل نخواهند بود و می‌فهمند که ترک فعل کردن برایشان تبعاتی دارد اما اینکه شکایتی در مجلس تهیه شده و چارچوب آن مشخص شده است و امضاهای فراوانی هم پای این شکایت وجود داد و بسیاری از شهروندان این شکایت را به‌عنوان یک مطالبه ملی پیگیری می‌کنند تا چه اندازه مبتنی بر مصلحت است؟

باید ابعاد آن را بررسی کرد اما برخی پرونده‌ها مانند کرسنت وضعی دارد که اگر ما مسئول متهم به بی‌مبالاتی را محاکمه نکنیم، باید ضرر سنگینی بدهیم. اگر این احساس وجود داشته باشد که در مسئله‌ای خیانتی شده است، همکاری با دشمن صورت گرفته و امضایی داده شده است که مردم با این امضاها گرفتار شده‌‌اند از مواردی است که باید به آن رسیدگی شود.»

ترقی در پاسخ به این سوال که روحانی محاکمه شود یا نه؟ گفت: «باید ببینیم اولویت‌های کشورمان چیست. اولویت امروز کشور برطرف کردن مشکلات اقتصادی و صیانت از جان مردم در مقابل کرونا و رفتن به سمت تحول جدی و ساختاری در اداره کشور است. این مهم‌ترین مسئله کشور است که در تحقق آن عقب هستیم.

جلب‌رضایت عمومی مردم که در پایان دوره روحانی ریزش بسیاری کرده است و زمینه‌چینی برای برگشت سرمایه اجتماعی از‌دست‌رفته باید اولویت کشور باشد. الان از نظر من مسئله محاکمه روحانی موضوع اولویت‌دار کشور نیست.»

***

عبدی: انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان اشکال قانونی ندارد

روزگذشته سخنگوی قوه قضائیه درباره انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان درباره دلایل ردصلاحیت علی لاریجانی گفت: «افشای اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده به موجب قانون جرم محسوب می شود، چنانچه کسی به صورت غیرمجاز اقدام به افشای آنها کند قابل تعقیب است.»

عباس عبدی درباره این موضوع در اعتماد نوشت: «نفس انتشار هیچ سند محرمانه‌ای جرم نیست، زیرا مطابق ماده ۴ قانون مربوط، تعقیب کیفری موکول به تقاضای وزارتخانه یا موسسه یا سازمانی است که اسناد آن منتشر یا افشا شده است. همچنان که بسیاری از مسوولان مفاد اسناد محرمانه را شفاهی یا کتبی منتشر کرده‌اند. کسی هم درصدد تعقیب قضایی آنان نیست، زیرا پیگیری این جرم مستلزم شکایت مرجع صادرکننده سند است که معمولا در مورد اسناد گذشته چنین حساسیتی وجود ندارد…

به علاوه اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده را نمی‌توان به صورت شخصی به افراد داد، زیرا مطابق آیین‌نامه قانون منع انتشار اسناد محرمانه و سری دولتی، این اسناد را باید در جاهای خاصی نگهداری کرد و فقط می‌توان به محل شخص حقیقی بُرد و طبعا برگرداند… بنابراین ‌چنین نامه‌هایی را نمی‌توان به تصرف دایمی شخص حقیقی درآورد، این برخلاف قانون است، زیرا نگهداری آنها مطابق ضوابط خاصی است که هیچ‌کس در منزل قادر به انجام آن نیست. ممکن است دزدیده شود یا اعضای خانواده ببیند و امثال آن…

پس اگر فرض کنیم که این سند محرمانه بوده اصل تحویل آن به شخص حقیقی جرم است یا نافی منطق محرمانه بودن آن است…

از سوی دیگر مطابق قانون؛ اسناد محرمانه به اسنادی گفته می‌شود که: «افشای غیرمجاز آنها موجب اختلال امور داخلی یک سازمان شود یا با مصالح اداری آن سازمان مغایر باشد.» این سند کجای کار اداری شورا را مخدوش کرده است؟ تا حالا می‌گفتند برای حفظ آبروی ردشدگان منتشر نمی‌کنند حالا هم منتشر نکرده‌اید به خود فرد داده‌اید او منتشر کرده و خواسته آبروی خودش برود، در این میان شورای نگهبان چرا ناراحت شده است؟ همین رفتار برای نقض تمامی ادعاهای این شورا کافی است.

اتفاقا هر شهروندی می‌تواند مطابق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات؛ شورای نگهبان را ملزم کند که فرآیند گردش کار خود را در تایید صلاحیت منتشر کند، زیرا این گردش کار مثل آیین دادرسی دادگاه‌ها، جزو حقوق عامه است و همه باید از آن مطلع باشند.

رای نهایی شورا درباره لاریجانی هم که محرمانه نیست، پیش‌تر اعلام شده است، فقط می‌ماند ادعاهای طرح شده علیه آقای لاریجانی که طبعا از حیث حقوق فردی برای اشخاص ثالث محرمانه است و شورای نگهبان حق انتشار آنها را ندارد، ولی فرد ذی‌نفع و در اینجا آقای لاریجانی شخصا می‌تواند آنها را منتشر کند.

بنابراین انتشار این سند هیچ مشکلی ندارد. مشکلی که دارد از حیث شفافیت در عملکرد شورای نگهبان و ضرورت پاسخگویی به ابهامات در تصمیمات این شورا است که ظاهرا همین موجب ناراحتی آقایان شده است.»

***

روایت توکلی از توصیه‌اش به رئیسی درباره تیم اقتصادی دولت

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دولت رئیسی به شرق گفت: «‌انتخاب برخی مشاوران و انتصابات بعضی وزیران و مسئولان درست نبوده که در مورد وزیران، مناسب یا نامناسب، مجلس هم شریک است.

در ملاقاتی با آقای رئیسی، پیش از تنفیذ، عرض کردم که شما می‌توانید بحران اقتصادی را حل کنید اما به انجام مقدماتی ضروری محتاجید. ما الان در جنگ اقتصادی هستیم. اگر در جبهه‌ای از جبهه‌های جنگ بیم شکست باشد، باید بهترین امیران و سرداران را با زبده‌ترین لشکرتان به آن جبهه بفرستید. شما برای پیروزی در جنگ اقتصادی از تیمی هم‌نظر از اقتصادانان مجرب و آزمایش پس‌داده دعوت کنید.

جوان‌ها را معاون وزیر کنید تا طی چهار سال بعد که تجربه پیدا کردند به وزارت برسند. کسانی را باید برای وزارت برگزید که علاوه بر ویژگی‌های لازم عمومی، در ارتباط با کارآمدی سه مشخصه داشته باشند:

‌‌۱) از دانش علمی نظری لازم مربوط به حوزه مأموریت، برخوردار باشند ۲) نسبت به مشکلات و واقعیت‌های حوزه مزبور شناخت قابل قبولی داشته باشند و ۳) در حوزه ذی‌ربط با مشکلات و معضلات دست به گریبان شده و کشتی گرفته باشند. کسی که کشتی نگرفته باشد، به‌سختی می‌تواند موفق شود… بعد افرادی را که با این ویژگی‌ها می‌شناختم، پیشنهاد دادم که پذیرفته نشد.

 می‌شود نام ببرید؟

‌نه، چون پیشنهادم را قبول نکرد، دیگر گفتن ندارد؛ اما امر دایر شد بین آقایان خاندوزی و صالح‌آبادی و زاهدی‌وفا، گفتم خاندوزی بهتر است. البته حال که بار به دوش این جوانان گذاشته شده، همه باید کمک‌شان کنیم. درباره راه‌حل در نامه اخیر به سران قوا بیشتر گفته‌ام به‌ویژه بر صدور کارت هوشمند غذا و درمان و تجهیزات دیجیتال برای تحصیل به‌عنوان نخستین اقدام تأکید کرده‌ام. می‌دانم این حرف‌ها تمام نیست و طبعا قابل نقد، همه باید کمک کنیم تا بهترین راه بر دولت گشوده شود.»

***

ایرادات متعدد مرکز پژوهش‌های مجلس به طرح صیانت

پس از چند ماه کش و قوس و دقیقا در زمانی که طرح صیانت برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهشهای مجلس ارائه شده و این مرکز موظف شده در ۱۰ روز اصلاحات کارشناسی بر روی طرح انجام دهد، بابک نگاهداری نامه ای به رضا تقی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت در مجلس نوشته و در آن ایرادات متعدد این طرح را فهرست کرده است.

ر این نامه ایتدا در شش بند برخی مزایای این طرح شمرده شده و سپس وارد ایرادات وارد بر کلیات طرح شده و سپس ایرادات متعددی از جنبه‌های مختلف حقوقی، حکمرانی در فضای مجازی، اقتصادی، فنی و اجتماعی بر این طرح بحث‌برانگیز وارد دانسته است.

برخی ایرادات وارد بر کلیات طرح عبارتند از:

– ایرادات حقوقی قابل‌توجه در نقض اصول متعدد قانون اساسی

– کم‌توجهی به ساختار عالی تصمیم‌سازی و تقسیم وظایف حوزه فضای مجازی مصرح در حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی ابلاغی ازسوی مقام معظم رهبری و اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی

– ایجاد موانع در مسیر شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد دیجیتال و زمینه‌سازی برای فرار سرمایه‌های داخلی

– امکان ایجاد رانت‌های گسترده در کسب‌وکارهای دیجیتال

– بسط ید و اختیارات نهادهای فراقانونی و بدون نظارت

– کاهش سرمایه اجتماعی نهادی

– وجود نگاه تهدیدمحور به فضای مجازی در طرح و بی‌توجهی به فرصت‌ها و آینده‌نگر نبودن طرح

مرکز پژوهشهای مجلس عمده ایرادات اجتماعی وارد بر طرح را اینگونه فهرست کرده است: «

– کاهش سرمایه اجتماعی نهادی در کشور

– ترغیب نخبگان به مهاجرت

– مداخله بسیار زیاد طرح در شئون مختلف زندگی مردم

– ابهام و عدم شفافیت در مفاد و فرآیند تقنین طرح منجر به ایجاد بی‌اعتمادی به نظام حکمرانی

– عدم پیش‌بینی شرایط بعد از اجرای طرح (ناکارآمدی خدمات داخلی، اختلال در ارائه خدمات)

– زمینه‌سازی برای ایجاد انحصار و رانت

– تعمیق فاصله و شکاف حاکمیت و مردم

مرکز پژوهشها در پایان این نامه آورده است: «این مرکز برای بازنگری در طرح نیازمند تخصیص زمان بیشتری است و نسخه فعلی قابلیت اصلاح در زمان اندک تخصیص‌یافته را ندارد.»

اکنون باید منتظر بمانیم و ببینیم نمایندگان موافق طرح در کمیسیون مشترک چه موضعی در قبال این نامه می‌گیرند و آیا حاضر می‌شوند مان بیشتری به این مرکز برای اصلاح این طرح بدهند یا نه. حالت بهتری که می‌تواند رخ دهد این است که با توجه به ایرادات وزارت ارتباطات، این طرح در مجلس مشکوت گذاشته شود تا دولت در این زمینه لایحه ارائه دهد.

***

اصلاح‌طلبان تغییر موضعشان درباره سیاست خارجی را باید به مردم توضیح دهند

اعتماد نوشت: «جریان اصلاح‌طلب در پیشینه خود تعلق به جریان چپ دارد و به همین دلیل در گذشته در حوزه سیاست خارجی از مواضعی دفاع می‌کرده که اکنون به دلایلی مقبول اکثریت این جریان نیست.

مواضع ضدامریکایی و ضداسراییلی، دفاع از جنبش‌های اسلامی و رهایی‌بخش در سراسر جهان، مخالفت با پایگاه‌های اجتماعی و سیاسی غرب در ایران و مواردی از این دست در گذشته مقبول جریان چپ بود.

همچنین رخدادهای بزرگی مانند اشغال لانه جاسوسی امریکا به وسیله فعالان این جریان عملی شدند همان‌گونه که گردانندگان حج ابراهیمی و برگزارکنندگان مراسم برائت از مشرکان در مکه و حوادث مرتبط با آنها هم عمدتا از نیروهای چپ سابق و اصلاح‌طلبان کنونی بودند.

در وضعیت کنونی عمده نیروهای اصلاح‌طلب به آن مواضع پشت کرده یا دست‌کم با آن شکل و شمایل قبول ندارند. طبیعی است اکنون نظریه‌پردازان این جریان باید چرایی این تغییرات را تبیین کنند. آیا از نظر اصلاح‌طلبان شرایط ایران و جهان تغییر کرده است و بنابراین ما هم باید تغییر کنیم؟

آیا باورهای ما عوض شده است و دیگر آن حرف‌های انقلابی و دینی را قبول نداریم؟ آیا در درک منافع ملی و روش تامین آن به مبانی و اصول و روش‌های جدیدی رسیدیم که در گذشته نمی‌دانستیم؟ دلایل این تغییر هر چه باشد این مهم است که جریان اصلاح‌طلب بتواند مواضع جدید خود را به درستی تبیین کند و دلایل این تغییر مواضع را توضیح بدهد.»

***

حذف ارز ۴۲۰۰، تصمیم درست در زمان غلط

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «فردا» به نقش و سهم تصمیمات آتی دولت در میزان تبعات و آثار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرده، می‌گوید: «تردیدی نیست که در کوتاه مدت با این اقدام شاهد آثار تورمی خواهیم بود و این چندان به نفع مردم نخواهد بود.»

به گفته او دلیل اصلی مشاهده این آثار تورمی در کوتاه مدت آن است که «ارز ۴۲۰۰ تومانی نزدیک به ۶ برابر و قیمت کالاهایی که به این ارز مربوط است هم چهار تا پنج برابر گران خواهد شد. مجموع ارزی که قیمت آن افزایش می‌یابد نیز به عنوان یارانه به مردم پرداخت نمی‌شود.بخشی از مابه‌تفاوت افزایش نرخ ارز صرف جبران کسری بودجه دولت خواهد شد. حتی این یارانه که می‌گویند پرداخت خواهد شد و بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است، فقط بخشی از منبع درآمدی حاصل از افزایش قیمت ارز خواهد بود».

وی توضیح داد: «کالاها گران خواهد شد. بخشی از این گرانی از طریق یارانه جبران شده و بخشی از آن اما به صورت مستقیم برای مردم جبران نمی‌شود. این را هم باید در نظر داشت که کسری بودجه دولت خود، عامل مهم تورم است و تورم نیز نوعی برداشتن پول از جیب مردم است.»

وی افزود: «از طرف دیگر دولت می‌خواهد این جراحی اقتصادی بزرگ را در زمانی انجام دهد که اولا تورم بسیار بالاست و ثانیا سایه تحریم همچنان بر سر کشور است لذا تغییر نرخ ارز که بهتر بود گام به گام انجام شود، آثار سوء خواهد داشت و این هم دیگر اشتباه دولت است».

ایمانی تاکید کرد: «فکر نمی‌کنم که کسی در این موضوع که نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی باید افزایش یابد تردید داشته باشد، اما نحوه انجام این کار بسیار مهم خواهد بود.»

 

 

مسئولان می دانند مصرف گوشت سالانه یک خانواده از ١٢٢ کیلو در دوران جنگ به ٧ کیلو رسیده است؟

فرشاد مومنی، اقتصاددان: آیا شهروندان گرامی و حکومتگران می دانند که در بدترین سال های جنگ براساس گزارش های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار، خانواده های این مملکت سالانه ١٢٢ کیلو گوشت قرمز مصرف کرده اند و این میزان الان به ۶ تا ٧ کیلو در سال رسیده است؟واقعا شما اینها را می خواستید؟ این میزان سهل انگاری و بی توجهی نسبت به سیاست های تورم زا و توسل کردن به پنهان کاری و فریب و بازیچه رباخوارهاو دلال ها شدن برای حکومت چه عاقبتی را پیش خواهد آورد؟اگر دلار ترجیحی صرف تامین مالی نیازهای فقرا شود، می گویند رانت رخ داده است اما به اینکه رانت ناشی از این تغییر سیاست ٣۵٠ برابر بیشتر برای غیرمولدها درآمدهای بی زحمت ایجاد می کند را مهم نمی دانند.دلار ۴۲۰۰ تومانی را برای کالاهای اساسی مردم را بر نمی تابند اما اینکه حقوق گمرکی و سود بازرگانی بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شود آنها را اذیت نمی کند./جماران

 

کاخ سعدآباد در معرض خطر انفجار!

مجموعه کاخ سعدآباد به دلیل داشتن لوله‌های گاز فرسوده در معرض خطر انفجار قرار دارد. این اتفاقی است که رئیس سابق کاخ در مراسم تودیع خود نسبت به آن هشدار جدی داده و گفته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بازسازی مهمی برای آنها صورت نگرفته است./ مهر

 

در مدارس با کسانی که از مسائل جنسی صحبت می‌کنند برخورد شود

زهرا آیت‌اللهی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به ازدواج دختران دانش‌آموز، گفت: مدیر [مدرسه] باید به جای اینکه دانش‌آموز متاهل را اخراج کند،‌ قانونی را در مدرسه ایجاد کند که هرکس درباره مسائل جنسی صحبت کند با او برخورد شود، حالا چه متاهل باشد و چه مجرد!/فارس

 

ماشین‌خوابی برای فروش جای پارک در خیابان‌های شلوغ تهران

ماشین‌خوابی برای فروش جای پارک یکی از آن‌ترفندهای جدید است که در سایه فعالیت مسافرکش‌های پلاک شخصی در بلوار میرداماد شکل گرفته. چند سالی است که بلوار میرداماد به جولانگاه مسافرکش‌های پلاک شخصی تبدیل شده؛ آن هم خودروهای پلاک شخصی غیربومی که در محدوده بلوار میرداماد تا ایستگاه مترو و میدان مادر، مسافران را از تاکسی‌ها می‌قاپند.

 

واکنش آذری جهرمی به اعلام خبر حذف قرعه کشی خودرو از سوی وزیر صمت

آذری جهرمی نوشت: بر اساس قانون مصطلح به «فرزند آوری»، بنا بود به مادرانی که فرزند سوم خود را به دنیا می‌آورند، خودروی بدون قرعه کشی بدهند.محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات با اشاره به اعلام خبر حذف قرعه کشی خودرو از سوی رضا فاطمی امین وزیر صمت، نوشت: «تشکر از تلاشهای دولت، اما تکلیف قول و وعده‌ی مجلس به مردم در قانون مصطلح به «فرزند آوری» چه خواهد شد؟ بر اساس این قانون، بنا بود به مادرانی که فرزند سوم خود را به دنیا می‌آورند، خودروی بدون قرعه کشی بدهند.»وی افزود: سرانجام همه سیاستگذاریهای غیرعلمی، چیزی جز این نخواهد بود.

 

هشدار بذرپاش به دولت: مراقب باشید سفره مردم کوچک‌تر نشود

رئیس کل دیوان محاسبات کشور تاکید کرد: فارغ از بحث حذف یا تداوم ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه، باید نتیجه تصمیمات و سیاستگذاری ها معطوف بر کوچکترنشدن سفره مردم و توقف گرانی ها در حوزه کالاهای اساسی باشد.

 

ادعای عربستان درخصوص روند انتقال سفیر ایران از یمن به تهران

عربستان سعودی به اظهارات وزیر خارجه کشورمان مبنی بر تعلل این کشوردر تسهیل روند انتقال حسن ایرلو از صنعا به تهران واکنش نشان داد.به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی رسمی ائتلاف عربی به رهبری عربستان در واکنش به صحبت های حسین امیرعبداللهیان ، وزیر خارجه کشورمان مبنی بر تعلل عربستان در انتقال حسن ایرلو، سفیر فقید جمهوری اسلامی ایران در یمن به تهران گفت: فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف صحبت های انتقادی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در خصوص انتقال حسن ایرلو از یمن را دنبال کرد.وی مدعی شد: فرماندهی ائتلاف عربی به دستور مقامات سعودی با در نظر گرفتن اصول بشردوستانه و احترام به میانجی‌گری عمان و عراق در کمتر از ۴۸ ساعت پس از اعلام وضعیت سلامتی حسن ایرلو، روند انتقال او را تسهیل کرد.وی اظهارات انتقادی مطرح شده علیه عربستان را در تضاد با اصول خواند و گفت: فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف تمام تسهیلات و مجوزهای لازم برای عبور را صادر کرد و از هواپیمای نیروی هوایی عراق مدل سی-۱۳۰ حمایت های لجستیک لازم را انجام داد. این دومین بار است که ائتلاف عربی به یک شهروند ایرانی کمک می کند و قبل از این نیز در سال ۲۰۱۹ نیروی هوایی عربستان یکی از افراد کشتی نظامی ساویز در دریای سرخ را به بیمارستانی در عربستان منتقل کرد و برای مدت طولانی برای درمان در آن جا ماند و بعد از آن با وساطت عمان توسط یک هواپیمای سعودی به مسقط منتقل شد تا به کشورش ایران بازگردانده شود.سخنگوی ائتلاف عربی هم‌چنین مدعی شد که عربستان به رفتارها و اصول انسانی خود ادامه خواهد داد.

 

احمد توکلی: به رئیسی گفتم جوان‌ها را وزیر نکن!

احمد توکلی با اشاره به انتصابات بعضی وزیران که مجلس هم شریک است گفت: در ملاقاتی با آقای رئیسی، پیش از تنفیذ، عرض کردم ما الان در جنگ اقتصادی هستیم و شما برای پیروزی در جنگ اقتصادی از تیمی هم‌نظر از اقتصادانان مجرب و آزمایش پس‌داده دعوت کرده و جوان‌ها را معاون وزیر کنید تا طی چهار سال بعد که تجربه پیدا کردند به وزارت برسند.نماینده سابق مجلس در بخشی از گفتگو با شرق افزود: بله دولت باید یک خط کلی استراتژیک در برنامه ارزی خود تعیین می‌کرد این خط در ۳۰ سال گذشته نبوده و الان هم نیست. تورم کمر مردم را شکسته و بدتر هم می‌شود و وضعیت برای مردم تحمل‌ناپذیر می‌شود. حتما تاب‌آوری مردم حدی دارد.‌‌آقای توکلی چرا اصولگرایان متقدم کناره گرفته‌اند یا کنار گذاشته شده‌اند یا بازی داده نمی‌شوند. چرا امثال شما و دیگر اصولگرایان قدیمی و متقدم در تیم فعلی دولت جایی ندارید. به نظر می‌رسد جای امثال اقتصاددانانی مانند شما که تجربه کار اجرائی دارید و حضور در مجلس دارید در مشاوره‌دادن یا تصمیم‌سازی دولت خالی است.

 

عمویی: دور بعدی مذاکرات وین از هفته بعد آغاز می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای از هفته بعد پیگیری شده و وارد موضوعات چالشی مانند رفع تحریم‌ها می‌شویم گفت: لیست بلند بالایی از مطالبات برای رفع تحریم‌ها داریم. ممکن است طرف مقابل درباره برخی از آنها نظر داشته باشد.ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در برنامه «سلام تهران» عمویی در بخش دیگری از سخنانش در برنامه «سلام تهران»، با اشاره به شش دوره مذاکرات برجامی در دولت قبل، که طرفین به متون پایه‌ای رسیدند که بخش‌هایی از آن هنوز قطعی نشده است، گفت: با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، مذاکرات قبلی مرور و نظراتی به آن اضافه شد. در ابتدای آذر تیم جدید مذاکرات ایران به وین رفتند. اصلاحاتی بر متون اولیه وین انجام شده است و بحث بر سر این بود که متن‌های پایه چه محتوایی دارند. در این دوره ۲ متن اصلی که مربوط به رفع تحریم‌ها و مسئله هسته‌ای است، ارائه و متن هسته‌ای به عنوان مبنای گفتگو پذیرفته شد. متن رفع تحریم‌ها هم به عنوان ایده طرف ایرانی مورد قبول بود، نهایتاً اصلاحات طرف ایرانی وارد متن دوم شد؛ الان یک متن پایه وجود دارد که می‌توان گفت ۱۲ موضوع دارد و برخی از موضوعاتش مورد اختلاف است. یعنی متنی که تقریباً ۸۰ درصد آن شکل گرفته و قسمت‌هایی از عباراتش نیاز به مذاکره دارد.این نماینده مجلس با بیان اینکه از دور بعدی مذاکرات که از هفته بعد آغاز می‌شود، وارد موضوعات چالشی مانند رفع تحریم‌ها می‌شویم، تصریح کرد: لیست بلند بالایی از مطالبات برای رفع تحریم‌ها داریم. ممکن است طرف مقابل مذاکره درباره برخی از آنها نظر داشته باشد.

 

روایت یوسفیان ملا از ناراحتی لاریجانی بابت انتشار نامه ردصلاحیت: او اصرار دارد منتشرکننده مشخص شود

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی می‌گوید علی لاریجانی اصرار دارد، فرد یا جمعی که نامه رد صلاحیتش را منتشر کرده بودند مشخص شود چرا که او هرگز راضی نبود خلاف قانون اتفاقی بیافتد.عزت الله یوسفیان ملاء درباره انتشار نامه رد صلاحیت علی لاریجانی و گفته‌های سخنگوی قوه قضاییه درباره تحت تعقیب قرار گرفتن فردی که این نامه را منتشر کرد، گفت: آقای لاریجانی ماه‌ها منتظر بودند تا زمانی که مهر قید محرمانگی این نامه برداشته نشده، دست به اقدامی نزند. ما که از اطرافیان او هستیم و کسانی که در دفترش کار می‌کنند، بینی و بین‌الله این نامه را ندیدند. آقای لاریجانی احترام خاصی برای اجرای قانون و حرمت شورای نگهبان قائل هستند و هرگز راضی نبود که خلاف قانون اتفاقی بیافتد. اگر آقای لاریجانی می‌خواستند، قبلا می‌توانستند این نامه را منتشر کنند. حالا ایشان تمایل و هم اصرار دارد تا انتشاردهنده این نامه که توسط فرد یا جمع بوده شناسایی شود.وی درباره واکنش احتمالی شورای نگهبان گفت: آن‌ها نظرشان را دادند، از مدت اعلام نظر گذشته و طبق قانون که به آن‌ها تکلیف شده دیگر نباید نظری بدهند و فعلا موضوع تمام شده است.یوسفیان در پاسخ به این سوال که احتمال می‌دهند انتشار این نامه کار چه کسی باشد گفت:‌ اصلا مشخص نیست و نمی‌دانیم کار چه کسی است. این نامه در فضای مجازی منتشر شده و آقای لاریجانی عمیقا از انتشار نامه ردصلاحیت ناراحت هستند.به گزارش ایلنا، ۲۷ آذرماه گذشته، نامه محرمانه شورای نگهبان درباره رد صلاحیت علی لاریجانی توسط یک فعال رسانه‌ای ساکن فنلاند منتشر شد که در ادامه روزنامه شرق در همان روز، متن کامل نامه ۲۰ صفحه‌ای علی لاریجانی به شورای نگهبان را که در آن به توضیحات دلایل رد صلاحیت خود اشاره کرده بود منتشر کرد.

 

خبر لاوروف درخصوص آغاز دور جدید مذاکرات وین

وزیر امور خارجه روسیه گفت: دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین پیش از اتمام سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد و فرصت خوبی برای احیای برجام وجود دارد.«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه «راشا تودی» در پاسخ به سوالی درباره تعلل آمریکا بابت گفت‌وگو با روسیه درباره پیشنهادات تضمین امنیتی به مسکو گفت: «طرح ابتکاری ما نادیده نگرفته است. رئیس جمهور [ولادیمیر] پوتین روز گذشته بیان داشت در گفت‌وگوی تصویری اخیر با رئیس جمهور [جو] بایدن این موضوع را به بحث گذاشته است».وزیر امور خارجه روسیه گفت: «بایدن تمایل خود را نسبت در نظر گرفتن نگرانی‌های روسیه ابراز کرد. ما دیدگاه خود را در این زمینه که توافق چگونه میسر خواهد بود به بحث گذاشتیم. ما پیشنهادات خود درباره تضمین امنیتی بین روسیه و آمریکا و پیشنهاد مشابه دومی بین روسیه و ناتو را ارائه کردیم».

 

فرمانده دژبان ارتش آجودان مخصوص رئیس جمهور شد

امیر سید محمدرضا حسینى فرمانده دژبان ارتش به عنوان آجودان مخصوص رئیس‌جمهور انتخاب شد.فریار (آجودان) مقام ریاست جمهوری از میان کارکنان نظامی برجسته با درجه امیری یا سرداری انتخاب مى‌شود که از جنبه تخصصی باید به مناسبات و تشریفات نظامی داخل و خارج کشور کاملاً آشنا و از جنبه‌های فردی از تناسب اندام، برازندگی، تیزهوشی و اعتماد به نفس برخوردار بوده و به حرکات نظامی مسلط و انعطاف‌پذیر باشد.شُکوه‌دادن به مراسم‌های استقبال و بدرقه رسمی و نیمه رسمی از مقام ریاست جمهوری هنگام خروج و ورود به کشور و نیز مراسم‌‌های استقبال و بدرقه از رؤسای جمهور مدعو از طریق نظارت و فرماندهی و کنترل نیروهای تشریفات نظامی و آرایش صحنه‌ها با موقعیت‌ مکانی و زمانی راهبری و همراهی با رئیس جمهور هنگام استقرار در جایگاه‌، ادای احترام به پرچم و دیدن سان و رژه از وظایف اصلی آجودان رئیس‌جمهور است.از دیگر مسئولیت‌های مهم «فریار رئیس جمهور» در سفرهای خارج از کشور، آشنا کردن مقام ریاست جمهوری به رموز مراسم‌های رسمی و مراقبت ویژه از اجرای دقیق آئین‌ تشریفات است که اجرای آن نیازمند آگاهی کامل از نحوه مراسم‌های استقبال، بدرقه و نثار گل و امضای دفتر یادبود و موارد مشابه است.مراسم استقبال یا بدرقه رسمی شامل استقرار در جایگاه، نواخته شدن سرود کشور میهمان و میزبان با قرار گرفتن مقام میهمان در سمت راست و رئیس‌ جمهور میزبان در سمت چپ و فریارها ۲ قدم عقب‌تر در سمت چپ دو مقام، انجام مراسم ادای احترام به پرچم و سان از یگان تشریفات است که البته در برخی کشورها ممکن است بخشی از مراسم به دلیل ملاحظاتی حذف شود که در اینگونه مواقع، فریار موظف است با تدبیر، دگرگونی‌ها را راهبری کند.

 

افزایش درخواست برای اجاره واحدهای مسکونی بسیار نقلی

قیمت‌ها در بازار مسکن آنچنان بالا رفته که کمتر کسی توان پرداخت اجاره‌ و یا رهن آپارتمان‌های متوسط متراژ را دارد.نگاهی به سایت‌ها و پلتفرم‌های فعال در حوزه مسکن نشان می‌دهد، در ماه‌های اخیر بر تعداد درخواست برای اجاره آپارتمان‌ها و سوئیت‌های کوچک نسبت به سال های قبل افزوده شده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد، یک زوج درخواست خانه‌ اجاره‌ای کرده و به دلیل نداشتن پول پیش متراژ را ١٢ متر تعیین کرده‌اند، این خانواده قادرند یک تا یک میلیون و ٩٠٠ هزار تومان اجاره ماهانه پرداخت کنند.فرد دیگری با ۴۵ میلیون تومان درخواست اجاره یک سوئیت را ثبت کرده است.یک دانشجو هم برای سکونت خود همراه پدرش درخواست اجاره یک خانه یا سوئیت ٢٠ متری با ودیعه ٣٠ میلیونی و اجاره ماهانه ٢ میلیون تومانی آگهی کرده است.فرد دیگری هم آگهی داده که برای سکونت به یک اتاق ۶ متری احتیاج دارد و فاقد پول پیش بوده و قادر است ماهانه یک میلیون تومان بپردازد./خبرآنلاین

روزنامه ایران: برای تامین پول یارانه، هر کسی هر تراکنشی انجام می دهد بلافاصله مالیاتش را خودکار بگیرید و بریزید به حساب دولت!

روزنامه ایران، رسانه دولت با اشاره به تصمیم دوبرابر شدن یارانه ها نوشت:در خصوص تأمین منابع مالی پرداخت یارانه‌های افزایش یافته، شاید یک راهکار انتشار اوراق با نرخ‌های جذاب متناسب با نرخ تورم و فروش این اوراق به بانک‌های تجاری و مردم باشد، اما روش دیگری نیز می‌توان متصور شد و آن مالیات بر تراکنش است.مالیات بر تراکنش نیاز به ارائه اظهار نامه از سوی مؤدی یا ممیزی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور ندارد و لذا وصول آن نیروی انسانی بسیار کمی نیاز دارد و فساد و پرداخت رشوه را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد و امکان فرار مالیاتی و دور زدن آن بسیار اندک است.در اکثر مواقع با توجه به اینکه هزینه دور زدن این مالیات بیشتر از منافع دور زدن است، افراد انگیزه‌ای برای تخطی از آن ندارند.

 

آیا سخنگوی شورای شهر حرف خود را درباره پادشاه ایرانی پس گرفت؟

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران که گفته هایش در باره نامگذاری خیابان ها و موضوع انوشیروان دادگر، جنجالی شده بود، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: در مورد نامگذاری معابر و خیابان ها نیاز است تا از فرآیندهای کارشناسی و مطالعات صورت گرفته بیشتر صحبت شود.وی افزود: معتقدم فرهنگ ایرانی نه تنها تزاحمی با فرهنگ اسلام ندارد بلکه میراث و فرهنگ ایران باستان در بسیاری از عرصه ها، زمینه مناسبی برای پذیرش اسلام و رشد بالندگی مردمان این سرزمین داشته است.

 

واکنش علی ربیعی به نامه شورای نگهبان به لاریجانی/ اشاره سخنگوی دولت دوازدهم به بسته بودن دست دولت

سخنگوی دولت دوازدهم، در کانال تلگرامی اش نوشت: در مورد مسببین وضع موجود باید گفتگوهای بسیاری صورت گرفته و تاریخ معاصر ما به‌ ویژه در چند سال اخیر واکاوی شود. همچنین باید مشخص شود کدام رویکردها، سیاست‌ها، مانع‌گذاری ها و کدام کارهای کرده و نکرده موجب چنین وضعیتی شده‌اند.در بسیاری از موارد، قوه مجریه در هماوردی با سایر قوا و نهادها، آنچه می‌پنداشت می‌تواند موجب بهبود وضع موجود باشد قادر به عملیاتی کردن آن نبود.

 

ارزش روز یارانه نقدی به ۱۸۰۰ تومان رسید

گزارش‌ها نشان می دهد که ارزش یارانه‌های نقدی بعد از ۱۱ سال، به ۱۸۰۰ تومان رسید.سال ۹۰ که برای اولین بار یارانه نقدی پرداخت شد ارزش آن به اندازه خرید ۳۷.۷ دلار بود. در نتیجه تورم شدیدی که در این ده سال بر اقتصاد کشور حاکم بوده ارزش این ۴۵ هزار تومان به ۱.۵ دلار رسیده است. این ارقام به این معناست که با یارانه نقدی در سال ۱۴۰۰ فقط به اندازه ۱۸۰۰ تومان در سال ۹۰ توانایی خرید داریم./خبرآنلاین

 

واکنش وزیر ورزش به خالکوبی فوتبالیست‌ها

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان: باید بتوانیم بین چیزی که قرار است به عنوان هنجار در ورزش معرفی کنیم با چیزی که در زندگی شخصی داریم تفکیک قائل شویم.افراد در زندگی شخصی خود می‌توانند با هر سلیقه‌ای که دوست دارند زندگی کنند اما در ورزش باید عرف ورزش رعایت شود.

 

کوتاه ترین و بلندترین شب یلدا در کدام شهرهای ایران است؟

کوتاه‌ترین شب یلدا در ایران، چابهار و طولانی‌ترین شب یلدا نیز درشهر ماکو خواهد بود.در جنوب شرق کشور در چابهار، در استان سیستان و بلوچستان، طول شب یلدا ۱۳ ساعت و ۲۶ دقیقه و در بخش شمال غربی در شهر ماکو که در شمال استان آذربایجان غربی ست، طول شب یلدا ۱۴ ساعت و ۳۶ دقیقه است.

 

ابطحی: اگر جای روحانی بودم از محاکمه استقبال می‌کردم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بیشتر از هر چیزی تصورم این است محاکمه روحانی یک فرار رو به جلوست، برای این‌که نسبت به رفتارها، شعارها و عمکلرد دولت و مجلس کسی نخواهد صحبت کند و همیشه یک هیولایی به اسم دولت روحانی را مقابل چشمان مردم نگه دارند.محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که در جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی باز هم بحث محاکمه حسن روحانی به میان آمد و یکی از نمایندگان مدعی شده است ۸۵ میلیون ایرانی شاکی این پرونده هستند، گفت: معتقدم اصرار چندین‌ باره درباره محاکمه آقای روحانی یک مقداری برای پوشش دادن ناکامی‌های مجلس و دولت است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطر‌نشان کرد: مشاهده می‌کنیم هرچند وقت یک بار، یکسری ناکامی‌هایی در خصوص عملکرد دولت و مجلس مشخص و روشن می‌شود که طبیعی است برای جبرانش باید تلاشی از سوی این نهادها صورت گیرد.وی یادآور شد: مجلس و مجموعه‌ای که امروز حاکم است با شعارهای بسیار تند و به قول خودشان انقلابی روی کار آمدند اما آن فضایی که گفتند در قضایای مذاکرات شکل می‌گیرد، صورت نپذیرفت و نتوانستند آن شعارها را اجرایی کنند؛ بنابراین در تلاشند تا همان مواضع دولت قبلی را بقبولانند که این امر هم مشخص نیست می‌شود یا خیر .ابطحی ادامه داد: در مسائل اقتصادی هم علیرغم این‌که گفته بودند ما معیشت مردم را به مذاکرات پیوند نمی‌زنیم اما می‌بینیم عملا این مساله به مذاکرات پیوند خورده است و با هر اظهارنظری در این خصوص بازار رفتار جدیدی نشان می‌دهد و بحران اقتصادی همچنان قوی‌تر و سنگین‌تر در حال بروز است.

وی تاکید کرد: بیشتر از هر چیزی تصورم این است محاکمه روحانی یک فرار رو به جلوست، برای این‌که نسبت به رفتارها، شعارها و عمکلرد دولت و مجلس کسی نخواهد صحبت کند و همیشه یک هیولایی به اسم دولت روحانی را مقابل چشمان مردم نگه دارند.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: به شخصه اگر جای روحانی و دولتش بودم از محاکمه استقبال می‌کردم زیرا این کار می‌تواند بسیار برای آینده تعیین‌کننده باشد تا مشخص شود، واقعیت‌های دوران وی چه بوده است.

 

واکنش رسول جعفریان به حرام دانستن خرید زمین در متاورس

رسول جعفریان، استاد تاریخ دانشگاه تهران، در نشست صد سالگی حوزه قم، با انتقاد از اعلام حرمت خرید زمین در متاورس، به سوابق تاریخی برخی مواضع اشاره کرد و گفت: علما نباید در مقابل همه پدیده‌های جدید موضع منفی بگیرند و بزرگانی چون حاج شیخ عبدالکریم این هشیاری را داشته‌اند.

 

سلیمی نمین: بازتاب پاسخ لاریجانی، دقت شورای نگهبان را در آینده افزایش می‌دهد

فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: هر نهاد قدرتی که در سرنوشت ما تاثیرگذار است، باید پاسخگویی خود را تقویت کند. شورای نگهبان هم از این روند مستثنی نیست و البته در روندی تدریجی پاسخگوتر شده است.پس از رسانه‌ای شدن نامه شورای نگهبان به لاریجانی درباره دلایل رد صلاحیتش و پاسخ مفصل او به موارد مطرح‌، برخی از منتقدان لاریجانی با نادیده گرفتن محتوای نامه، تلاش کرده‌اند پاسخ او را نوعی تقابل با شورای نگهبان و نظام جلوه دهند.عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا در ارزیابی این ادعا به خبرآنلاین می‌گوید: طبیعی است که آقای لاریجانی از حقوق خود دفاع کند. اتهاماتی علیه او مطرح شده و براساس آن اتهامات تصمیم خود را اتخاذ کرده و باید از حقوق خود دفاع کند. او توضیح می‌دهد: «این موضوع برای جامعه و شورای نگهبان به عنوان یک جایگاه مهم و حساس بسیار مفید خواهد بود. وقتی یکی از تصمیمات شورای محترم نگهبان نقد می‌شود، تصمیمات آتی عمق و دقت بیشتری پیدا می‌کند و این روند می‌تواند از جایگاه رفیع شورای نگهبان و قانون اساسی صیانت کند.»

این فعال سیاسی اصولگرا درباره احتمال تاثیرگذاری پاسخ لاریجانی، می‌گوید: «توضیحات ایشان خطاب به شورای نگهبان را برای جایگاه‌های مختلف مفید می‌دانم. به این معنا که مفید بودن آن از سطوح مختلف می‌تواند بررسی شود. اگر ما در آینده خیلی منطقی به برخی مباحث بپردازیم، پاسخ‌گویی شورای نگهبان را تقویت می‌کند و چیزی است که ما به شدت به آن نیاز داریم.» او معتقد است که نسبت به گذشته شورای نگهبان پاسخگوتر شده و توضیح می‌دهد: «هر نهاد قدرتی که در سرنوشت ما تاثیرگذار است باید پاسخگویی خود را تقویت کند. شورای نگهبان هم از این روند مستثنی نیست و البته در روندی تدریجی پاسخگوتر شده است. این تحول بسیار مسرت بخش است که حتی جایگاه‌های حساسی مانند شورای نگهبان را در مسیر پاسخگویی می‌بینیم.»

 

پست اینستاگرامی ظریف در پی درگذشت خواهرش

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در پی درگذشت خواهرش پستی اینستاگرامی را منتشر کرد. محمدجواد ظریف در صفحه اینستاگرام خود نوشت: همه ساله این روزها خواهرم میزبان عزاداران زهرای مرضیه در ایام فاطمیه بود. دعا کنید اکنون که او را در تنهایی مزارش به خاک می‌سپاریم، حضرت زهرا او را بر سفره کرمش میهمان کند. خدایش بیاورزد و عاقبت ما را نیز چون او ختم بخیر فرماید.

رستم قاسمی: برای وزیر نشدن موبایلم را هم خاموش کردم!  / ابطحی: اگر جای روحانی بودم از محاکمه استقبال می‌کردم / آیا سخنگوی شورای شهر حرف خود را درباره پادشاه ایرانی پس گرفت؟

توضیحات جدید سخنگوی دولت درباره طرح یارانه بنزین

سخنگوی دولت در توضیح طرح یارانه بنزین اعلام کرد: طرح این است که اگر قرار است یارانه‌ای داده شود و مابه‌التفاوتی دریافت شود، این مستقیم برود سراغ کسانی که از بنزین استفاده نکردند.علی بهادری جهرمی در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۱۴ سیما در پاسخ به این پرسش که آیا به افرادی که خودرو ندارند هم سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: اساسا مبنای طرح همین بود. تا پیش از این بنزین عموم مردم به دارندگان خودروها تخصیص پیدا می‌کرد که مدل ناعادلانه‌ای بود به این دلیل که بخشی از مردم اساسا خودرو ندارند و چیزی به این‌ها تخصیص پیدا نمی‌کرد. مساله دیگر این بود که بخشی از مردم چند خودرو دارند و طبیعتاً چند برابر کسی که یک خودرو دارد از این یارانه استفاده می‌کردند. برای اینکه یارانه توزیع عادلانه‌تری داشته باشد، طرح این است که بنزین یارانه‌ای به افراد اختصاص پیدا کند.

سخنگوی دولت یادآور شد: سرپرست خانوارها به نوعی متوجه هدایت متولی هدایت یارانه بنزین هستند. بحث البته یارانه بنزین است نه اختصاص خود بنزین.بهادری جهرمی تاکید کرد: الان ما یک بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومانی داریم و یک بنزین ۳ هزارتومانی داریم. وقتی این بنزین ۳ هزار تومانی فروش می‌رود تا تفاوت ۱۵۰۰ تومانی کجا می‌رود؟ به حساب هدفمندی یارانه‌ها می‌رود تا بیاید و بازتوزیع شود. یعنی در در حقیقت در اختیار دولت قرار می‌گیرد. وی گفت: طرح این است که اگر قرار است یارانه‌ای داده و مابه‌التفاوتی دریافت شود، این مستقیم برود سراغ کسانی که از بنزین استفاده نکردند. یعنی یک عده از یارانه بنزین در مقام خریدن بنزین استفاده می‌کنند و یک عده که از این یارانه استفاده نمی‌کنند خود یارانه به آنها تقدیم می‌شود.

 

نماینده مجلس: بهتر است نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر به شورای نگهبان واگذار شود

علی حدادی گفت: با توجه به برخورداری شورای نگهبان از ساختار لازم برای نظارت بر انتخابات که یکی از آنها در اختیار داشتن بانک اطلاعاتی است، بهتر است نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به این شورا واگذار شود تا مجلس دیگر در این موضوع دخالتی نداشته باشد.علی حدادی با اشاره به لزوم اصلاح ساختار نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی و شهر و روستا گفت: در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، نظارت مجلس بر انتخابات شوراها مورد بررسی و بحث قرار گفت و اعضا معتقد بودند که ادامه روند فعلی برای مجلس آسیب زاست و باید راه خروج از این وضعیت را پیدا کرد.عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: قرار شد مرکز پژوهش ها این موضوع را بررسی کند و پیشنهاد خودش را برای بررسی به کمیسیون ارائه دهد. وی افزود: با توجه به برخورداری شورای نگهبان از ساختار لازم برای نظارت بر انتخابات که یکی از آنها در اختیار داشتن بانک اطلاعاتی است، بهتر است نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به این شورا واگذار شود تا مجلس دیگر در این موضوع دخالتی نداشته باشد.

 

روایت محمد هاشمی از تهدید برخی اصلاح‌طلبان علیه آیت‌الله هاشمی

محمد هاشمی رفسنجانی گفت: همان کسانی که وزیر و معاون بودند، الان هم همان‌ها در دولت حضور دارند و مفهومش همین است که این جریان اصولگرای تندرو در دولت هستند.محمد هاشمی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما و برادر اکبر هاشمی رفسنجانی درباره ی نقش احمدی‌نژادی ها در دولت جدید و جبهه پایداری گفت: «الان اگر ترکیب دولت سیزدهم را ببینید همان احمدی‌نژادی‌ها در پست های حساس هستند، ‌همان کسانی که وزیر و معاون بودند، الان هم همان‌ها در دولت حضور دارند و مفهومش همین است که این جریان اصولگرای تندرو در دولت هستند. دکتر لاریجانی هم اصولگراست و از اول هم بوده است حتی در مواردی مقداری تندروی هم کرده است؛ اما در شرایط فعلی او را هم نمی پذیرند و رد صلاحیت می شود اما احمدی نژاد هر چیزی می‌خواهد می‌گوید و کسی حرفی با او ندارد و نیروهایش در پست های کلیدی هستند. او در ادامه درباره ریشه شکل‌گیری تندروی در دو دهه اخیر به سایت «خبر سراسری» گفت: «اگر بخواهیم ریشه‌ای نگاه کنیم بعد از پیروزی اصلاح‌طلبان در دوم خرداد و شکل‌گیری حزب مشارکت و مجلس ششم جهت‌گیری‌ها تند شد و کسانی که در پست های کلیدی هم بودند با نشریه های آمریکایی مصاحبه می‌کردند و حرف های ساختارشکنانه می زدند. در دو سال اول پیروزی آقای خاتمی اصولگرایان شکستی را که خورده بودند، باور نمی کردند و به قول موحدی کرمانی می گفتیم، هنوز نفهمیدیم چه شده و نمیدانیم چه باید بکنیم اما نیرو هایشان را سازماندهی کردند و ساختاری درست شد که جلو رفتارهای اصلاح طلبان و مشارکتی ها را بگیرند و از آنجا مسائل شروع شد و همینطور ادامه پیدا کرد. مجلس ششم هم دیدید که حتی نسبت به آقای هاشمی چه رفتار ساختارشکنانه از سر غرور انجام دادند و فکر می‌کردند همه کار می‌توانند انجام دهند. حتی آقای تاجزاده و میردامادی در انتخابات صحبت کردند و برخی از اصلاح‌طلبان گفتند اگر آقای هاشمی در انتخابات مجلس رای هم بیاورد، ما اعتبارنامه او را رد می کنیم تا نماینده تهران نشود.»

 

سخنگوی قوه قضائیه: رأی پرونده عراقچی و سیف نقض نشده است

سخنگوی قوه قضائیه آخرین وضعیت پرونده مدیران بانک مرکزی را اعلام کرد.ذبیح الله خدائیان در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت پرونده موسوم به مدیران بانکی از جمله ولی الله سیف و عراقچی گفت: در این پرونده متهمان تقاضای اعمال ماده ۴۷۴ کرده بودند که این درخواست بررسی شد. وی افزود: دیوان عالی کشور اعمال ماده ۴۷۴ را تجویز کرده است و تجویز به معنای نقض رای صادره اولیه نیست. سخنگوی قوه قضائیه افزود: با توجه به اینکه اعاده دادرسی تجویز شده، پرونده مجدداً بررسی می شود. خدائیان ادامه داد: بنابراین، ممکن است پذیرفته نشده و رای مجدداً ابرام و یا نقض شود که این بستگی به بررسی ها در شعبه هم عرض دارد.

 

رستم قاسمی: برای وزیر نشدن موبایلم را هم خاموش کردم

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه کل اعتبار وزارت راه و شهرسازی در یک سال شانزده میلیارد تومان است، افزود: با توجه به این رقم بودجه باید از ظرفیت بخش خصوصی برای اجرای پروژه های راه سازی و تامین تجهیزات در بخش ریلی استفاده کنیم. قاسمی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل مذاکرات خوبی در سطح دنیا انجام داده ایم که تا زمان به نتیجه رسیدن گفتن آن ضرورتی ندارد، اضافه کرد: در بحث ساخت آزادراه نیازی به چین یا اروپا نداریم.وی از مذاکره با سران قوا برای اعتبارات وزارت راه و شهرسازی خبر داد و با بیان اینکه سرباز مملکت هستم، گفت: من تمایلی به وزیر شدن نداشتم و روز آخر هم موبایلم را خاموش کرده بودم اما توفیقی حاصل شده تا به این بخش خدمت کنم. ترسی هم برای حفظ سمت ندارم.