در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند:روایت متفاوت سردار کوثری: زاغری و آشوری را دادیم، افراد بازداشتی و طلب‌مان را گرفتیم / آیا پارلمان عراق می‌تواند سفیر ایران را ملزم به حضور در جلسه‌اش کند؟ / عضو هیأت‌رئیسه مجلس: مصوبه مجلس به معنای لغو تغییر ساعت رسمی کشور نیست ... را می‌خوانید.

حقوق اسفند ماه برخی از بازنشستگان در وقت اضافه واریز شد!

باوجود پرداخت حقوق و مزایای کارمندان دولت در روزهای گذشته تا پیش از ظهر امروز حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری واریز نشده بود.ساعاتی پیش حقوق اسفند ماه به حساب بازنشستگان لشکری واریز شد.ظهر امروز علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت اعلام کرد: منابع موردنیاز برای پرداخت حقوق و عیدی بازنشستگان تامین شده و این مبلغ بعدازظهر امروز به حساب افراد واریز خواهد شد.

 

دلیل قطع تک درخت درک چه بود؟ /بدحجابی و عدم احترام گردشگران به فرهنگ محلی مردم!

یوسف مصلحی مدیر میراث فرهنگی شهرستان کنارک:یکی از دلایل قطع تک درخت این است که گردشگران به آداب و رسوم آن مناطق توجهی نمی کنند مثلا در این منطقه حجاب رعایت می شود و اگر گردشگری بدون حجاب و با شکل غیر عرف به اینجا سفر کند مردم خوششان نمی آید و توقع دارند که گردشگران به فرهنگ محلی احترام بگذارند.گردشگران یا آموزش ندیدند یا درک ندارند و یا می خواهند راحت باشند. نتیجتا یکی از دلایل قطع تک درخت عدم احترام گردشگران به فرهنگ محلی است.به هر حال جامعه ما جامعه مذهبی است و عده ای از مردم قطعا واکنش نشان می دهند./خبرسراسری

 

ظریف: جهان به شدت به تجدید نیاز دارد؛ جنگ، تحمیل و تعصب کافی است

وزیر خارجه سابق ایران:فرا رسیدن بهار باید نیاز و توانایی ما برای تغییر و تجدید را یادآوری کند.همانطور که “دنیای نوروز” سال نو را جشن می‌گیرد، بیایید برای ساختن دنیایی بهتر و مهربان تر تلاش کنیم.

 

گرانی و نگرانی از سال آینده، مردم را «عیدگریز» کرده است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده دو دوره نهم و دهم مجلس:حدود ۸۰۰ طرح در این مجلس کلید خورده که هیچ یک به دغدغه مردم مربوط نمی‌شود. حیوانات خانگی، فرزندآوری، تعیین اسم و مواردی از این دست است با زندگی مردم فاصله دارد و برایشان مهم نیست که مردم از عملکرد آنها راضی هستند یا نه؟نمایندگان دغدغه محبوبیت ندارند و نگران فشارهای معیشتی مردم نیستند. راه دوری نرویم، الان وضعیت بازار در آستانه نوروز را ببینید، قیمت ها بیداد می کنند. گرانی و نگرانی از سال آینده ، مردم را «عیدگریز» کرده است. در اتفاقی نادر ، خیلی ها از آمدن عید خوشحال نیستند چون نگران قیمت های بالا ی بازار هستند .آیا صدای اعتراضی از مجلس و بازخواست دولت بایت ناکارآمدی می‌شنوید؟ /خبرآنلاین

 

میوه ۴ میلیونی در بازار؟!

روز گذشته یکی از کاربران توئیتر از عبور قیمت گوجه سبز از چهار میلیون تومان در بازار تجریش خبر داد.مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران:اکنون گوجه سبز در میادین میوه و تره‌بار وجود ندارد. اما در اوایل اردیبهشت احتمالا قیمت گوجه سبز در محدوده ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود. رفته‌رفته با عرضه بیشتر نیز بهای هر کیلوگرم از آن به زیر ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد.در صورتی که کمبودی در تولید و عرضه به وجود آید، قیمت‌ها تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان هم پیش می‌رود.تعیین رقم چهار میلیون تومان برای قیمت گوجه سبز مصداق تخلف است و رسانه‌ها هم نباید به آن بپردازند. چراکه ممکن است بر قیمت سایر مناطق تاثیر بگذارد./تجارت‌نیوز

 

کنایه علی مطهری به سخنگوی شورای نگهبان

علی مطهری، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «سخنگوی شورای نگهبان گفته‌است «مصوبه تغییر ساعت باید از ابعاد مختلف فنی و انرژی سنجیده شود.» ظاهراً ایشان شورای نگهبان را با مجلس سنا اشتباه گرفته‌ است. شورای نگهبان صرفاً باید مصوبه مجلس را از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی بررسی کند. وظیفه کارشناسی با مجلس است که انجام شده‌ است.»

 

رحیمی جهان آبادی: یکسری تریبون‌ها در کشور مردم را مدام دسته‌بندی می‌کنند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: یکسری تریبون‌ها در کشور مدام دسته‌بندی مردم را ترویج می‌کنند؛ انقلابی و غیرانقلابی، اصولگرا و اصلاح طلب، با حجاب و بی‌حجاب، طرفداران فلان موضوع یا مخالفان بهمان موضوع! درصورتی که جامعه ما باید یک جامعه با نشاط دارای مهر،محبت و دوستی داشته باشد.جلیل رحیمی جهان آبادی درباره ابر چالش‌هایی که در سال ۱۴۰۱ مقابل دولت قرار دارد، گفت: معتقدم کشور با چند ابر چالش مواجه است؛ تفاوتی هم ندارد دولت آقای رئیسی روی کار باشد یا دولت آقای روحانی و یا هر دولتی که در آینده زمام امور را به دست بگیرد این ابر چالش ریشه بنیادی دارد که به اعتقاد من نیاز به برنامه‌ریزی و همکاری قوای حاکمیت دارد تا حل و فصل شوند در غیر این‌صورت این ابر چالش‌ها باقی خواهند ماند.این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چالش اول وضعیت درآمدی و به اصطلاح فروش نفت کشور است؛ چرا که اقتصاد ما متکی به نفت است و این موضوع هم قابل کتمان نیست. ما یک دولت نفتی هستیم و متاسفانه اگر درآمد نفتی ما مناسب نباشد از طریق صادرات غیرنفتی و مسئله مالیات نمی‌توانیم نیازهای اقتصادی خودمان چه در پروژهای عمرانی و چه در حوزه هزینه‌های جاری را تامین کنیم زیرا از یک سو ما یک کشور در حال توسعه هستیم و هزینه‌های عمرانی وسیعی داریم از سوی دیگر زیرساخت‌های ما هنوز کامل نیست که بتوانیم تکیه به این بخش کنیم.

 

تبریک سال نو توسط رئیس مجلس ایرانی الاصل نروژ

رئیس مجلس نروژ با انتشار یک پیام ویدئویی فرارسیدن نوروز را تبریک گفت.مسعود قره‌خانی، که یک فرد ایرانی‌الاصل است با انتشار یک پیام ویدئویی در حساب اینستاگرامی خود فرارسیدن نوروز و سال جدید شمسی را تبریک گفت و برای مردم ایران آرزوی رفاه و سلامتی کرد.وی که از سال ۲۰۱۷ عضو مجلس نروژ بوده است در این پیام ویدئویی پس از معرفی خود تاکید می‌کند که متولد تهران است اما اکنون در نروژ زندگی می‌کند.مسعود قره‌خانی که ۳۹ سال سن دارد در ادامه فرارسیدن نوروز را به تک تک مردم ایران تبریک گفت و افزود: درست است که اکنون نروژ کشور من به حساب می‌آید اما مردم ایران همیشه در قلب من هستند. با هم خوب باشید. نوروزتان مبارک.

 

هیأت یک نمونه کوچک برای مدل حکمرانی ولایی است

پناهیان ادامه داد: اخیراً رهبر معظم انقلاب ۱۹ دی به هیأت دولت فرمودند برای میزان مشارکت مردم در تصمیم‌گیری، نظارت و کارهایی که دولت به دست آن‌ها می‌سپارد، مدل استخراج کنند. اینجا مسأله اخلاق و ایمان نیست بهترین یاران حضرت امیرمؤمنان امام علی(ع) در جریان خوارج از دست رفتند زیرا آنها دنیا طلب و منافق نبودند بلکه حتی زاهد و مجاهد بودند اما مدل خلافت امام را قبول نداشتند.استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هیأت یک نمونه کوچک برای مدل حکمرانی ولایی است که در تمدن عظیم اسلامی آن را مشاهده خواهید کرد، اظهار کرد: این مدلی است توسط بسیاری از هیأتی‌ها هم جدی گرفته نشده و بسیاری از مسئولان هم آن را بدون برنامه می‌دانند و یک نگاه حداقلی و معنوی به آن دارند. مدل حکمرانی رسول خدا(ص) مدل حکمرانی امام زمان(عج) است اما چون درک نشده است، ظهور نمی‌کنند.

 

رد خبر حصول توافق در وین طی ساعات آینده

برخی خبرهای منتشر شده از قول منابع داخلی یا غربی درباره حصول توافق در وین طی ساعات آینده دقیق نیست و بنابر اطلاع «نورنیوز»، هنوز اتفاق خاصی در روند مذاکرات_وین نسبت به چند روز گذشته رخ نداده و همچنان همه چیز بستگی به اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی واشنگتن دارد.ساعتی پیش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به نقل از یکی از طرف‌های عالی رتبه حاضر در مذاکرات وین گزارش داد که حصول وافق در خصوص برنامه هسته‌ای ایران احتمالاً ظرف ۴۸ ساعت امکانپذیر خواهد بود.ایندیپندنت افزود: احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مسیر را برای پایان تحریم‌های ایران هموار می‌کند و اجازه افزایش صادرات نفت این کشور به غرب را که به دنبال متوقف کردن وابستگی‌شان به فرآورده‌های انرژی روسیه هستند، فراهم می‌کند.

 

لاوروف: روسیه به دوستان خود خیانت نمی‌کند

وزیر امور خارجه روسیه گفت، مسکو به تهران و کاراکاس خیانت نمی‌کند و آمریکا در صورتی برجام را احیا می‌کند که موجب تنبیه روسیه شود.«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به ادعاهای اخیر درباره خواسته‌های مسکو در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران گفت، کشورش منافع «خودخواهانه» را دنبال نکرده و به دوستانش خیانت نمی‌کند.به نوشته پایگاه خبری «اینترفکس»، لاوروف در برنامه‌ای، درباره نفع و زیان روسیه از برجام گفت:‌ «ما در سیاست هرگز به دوستان خود خیانت نمی‌کنیم. ونزوئلا دوست ما است، ایران کشوری بسیار نزدیک به ما است. ثانیاً ما تقلب نمی‌کنیم. این آمریکایی‌ها هستند که رفتار متقلبانه دارند».وزیر امور خارجه روسیه افزود، آمریکایی‌ها با خود می‌گویند: «خداوند کاراکاس را خیر بدهد، خداوند به همراه ایران باشد، بیایید وقت را تلف نکنیم و این برنامه (برجام) را احیا کنیم، البته فقط در صورتی که باعث تنبیه روسیه شود».

 

عضو هیأت‌رئیسه مجلس: مصوبه مجلس به معنای لغو تغییر ساعت رسمی کشور نیست

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه مجلس در موضوع تغییر ساعت رسمی کشور به‌ معنای لغو تغییر ساعت کشور نیست بلکه صرفا اختیار کار را به دولت واگذار کرده است.حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به مصوبه مجلس درباره ساعت رسمی کشور گفت:‌ مجلس در این مصوبه به دنبال تثبیت ساعت رسمی کشور نیست، بلکه صرفا اختیار این کار را به دولت واگذار کرده است.وی افزود: پیش از این مجلس در مصوبه‌ای دولت را ملزم ساخته بود تا ساعت رسمی کشور را در ابتدای هر فروردین‌ماه به جلو بکشد و در پایان فصل تابستان به حالت عادی بازگرداند و نمایندگان در مصوبه اخیر خود مصوبه پیشین مجلس در این باره را که برای دولت الزام کرده بود، لغو کردند.

 

آیا پارلمان عراق می‌تواند سفیر ایران را ملزم به حضور در جلسه‌اش کند؟

پارلمان عراق از سفیر کشورمان در بغداد دعوت کرده است تا در جلسه بررسی حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل شرکت کند، یک کارشناس عراقی توضیحاتی در زمینه ابعاد حقوقی این دعوت ارائه داده است.درپی حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل، پارلمان عراق اخیرا اعلام کرد که از سفیر ایران در بغداد دعوت کرده است تا در جلسه پارلمان حضور یابد.علی التمیمی، کارشناس حقوقی عراقی امروز(شنبه) در گفت وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم در این خصوص تاکید کرد که با توجه به قانون اساسی عراق، پارلمان می تواند از هر شخص و یا مسئولی که بخواهد دعوت کند تا برای ارائه توضیحاتی در پارلمان حاضر شود اما دعوت از ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد به قبول و عدم قبول دعوت از سوی وی بستگی دارد زیرا سفیر از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است و این مصونیت به او اجازه می دهد که درصورت عدم تمایل، دعوت هر شخص و طرفی را نپذیرد.براساس این گزارش، مصونیت دیپلماتیک گونه‌ای از مصونیت های قانونی است که دو کشور در قبال یکدیگر متعهد می‌شوند که دیپلمات‌ها و مقامات ارشد دولتی یک‌دیگر را تحت تعقیب قانونی قرار ندهند؛ اما همچنان امکان اخراج آنان وجود دارد.

 

روایت متفاوت سردار کوثری: زاغری و آشوری را دادیم، افراد بازداشتی و طلب‌مان را گرفتیم

نماینده تهران در مجلس یازدهم در خصوص مبادله اخیر دو تبعه بریتانیایی زندانی در ایران در ازای پرداخت بدهی قدیمی دولت انگلیس به ایران گفت: انگلیسی‌ها یکسری از افراد ما را به گروگان گرفته بودند ما هم در مقابل این افراد را به‌عنوان جاسوس گرفتیم. انگلیسی‌ها نمی‌خواستند قبول کنند این‌ها “جاسوس” هستند؛ ما هم در تحویل این دو نفر تامل می کردیم. همین خانم زاغری مشخص بود که در ایران درحال آموزش کسانی بود که کار جاسوسی انجام دهند. همین اتفاق در خصوص آن فرد دیگری که همراه نازنین زاغری بازداشت شده بود هم صادق است. این قضیه فقط در خصوص انگلیسی ها هم نیست در آمریکا هم آن‌ها تعدادی از افراد ما را گرفتند و ما هم افرادی از آن‌ها را بازداشت کردیم. این ۵۳۰ میلیون دلاری که ما اخیراً از دولت انگلیس گرفتیم که برای الان نیست.