در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند نماینده مجلس: تصادفات جاده‌ای در ایران دو برابر قاره اروپاست / سید حسن خمینی: از «تیغ حذف» جوهره سعادت بر نمی‌خیزد/ سردار نقدی: ایران بشریت را از جهان تک قطبی و تحت سیطره آمریکا بودن نجات داد/ دادستان مشهد: سه خبرنگار که خبر مدرسه فوتبال مشهد را منتشر کرده بودند، احضار و تفهیم اتهام شدند ... را می‌خوانید.

شریعتمداری: مولوی عبدالحمید «شکار» دشمنان تابلودار اسلام شده
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان نوشت: شیخ عبدالحمید اسماعیل زهی، بر خلاف باور‌ها و اعتقادات تمامی مذاهب اسلامی (اعم از شیعه و سنی) بهائیت را بخشی از اسلام دانسته و با مرتد بودن این فرقه دست‌ساز صهیونیست‌ها مخالفت می‌ورزد! او همچنین نوشت: حال و هوای این روز‌های جناب شیخ عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جماعت مسجد مکّی زاهدان حکایت از آن دارد که هرچند تابلوی اعتقاد به مذهب اهل سنت را برافراشته است، مواضع ایشان نشان می‌دهد اعتقاد چندانی به این تابلو ندارد، چون در برخی موارد دیدگاهی متفاوت و بعضاً متناقض با همه مذاهب چهارگانه برادران و خواهران اهل سنت دارد. نگاهی گذرا به مواضع شیخ عبدالحمید این احتمال را نیز قوت می‌بخشد که ایشان از سوی دشمنان تابلودار اسلام (چه شیعه و چه سنی) شکار شده است و قبل از آن که در کسوت یک عالم اهل‌سنت باشد، عضو یک حزب سیاسی غربگرا با سمت و سوی حمایت از رژیم صهیونیستی به نظر می‌آید!

 

انتقاد یک نماینده مجلس از عملکرد وزیر ورزش در مهاجرت ورزشکاران
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس گفت: وزیر ورزش از انجام وظایف و تعهدات خود ناتوان است و دستورهای وی صرفاً روی کاغذ مانده است. فتح الله توسلی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: پناهندگی متعدد ورزشکاران همچنان ادامه دارد. متاسفانه کشور به سمت خلأ قهرمانی پیش می‌رود. ما رفتار برخی از ورزشکاران در حوادث ماه‌های اخیر را محکوم می‌کنیم، اما وزارت ورزش چه برنامه‌های برای این افراد دارد؟ در بازی فوتبال اگر بازیکنی دو کارت زرد بگیرد، از بازی بعدی محروم می‌شود؛ این قانون بازی و ورزش است. سوال اینجاست: چرا وزیر ورزش که تاکنون دو کارت زرد از مجلس گرفته، همچنان پاسخگوی عملکرد خود نیست. نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس یازدهم افزود: بیش از شش ماه است استیضاح وزیر با ۲۲ امضا ثبت و در اختیار هیات رئیسه است، وزیر ورزش از انجام وظایف و تعهدات خود ناتوان است و دستورهای وی صرفاً روی کاغذ مانده است. وی اضافه کرد: بی عدالتی در توزیع منابع و امکانات ورزشی در سطح ملی و استانی، بی توجهی به ورزش روستایی، قهرمانی و بانوان، عدم تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به ویژه در مناطق محروم و فراموشی موضوع جوانان از جمله مشکلات این حوزه است.

 

تسنیم: هویت سازنده ریزپرنده‌های مهاجم در اصفهان برای دستگاه‌های امنیتی مشخص شد
تسنیم نوشت: جزئیات جدیدی از کشف و انهدام ریزپرنده‌های حمله‌کننده به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان منتشر شد. شامگاه شنبه ۸ بهمن‌ماه سه ریزپرنده به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان حمله کردند که یکی از آن‌ها مورد اصابت پدافند هوایی قرار گرفته و دو فروند دیگر در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند. وزارت دفاع در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد: خوشبختانه این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشته و آسیب جزیی به سقف کارگاه وارد نموده که به‌فضل الهی خللی در تجهیزات و مأموریت‌های مجموعه ایجاد نکرده است. بر اساس این گزارش، جرئیات جدیدی از این حادثه منتشر شده و بررسی فنی بقایای یکی از ریز پرنده‌هایی که جمعه شب در جریان حمله به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان از سوی یگان‌های پدافندی سرنگون شد، اطلاعات ذی‌قیمتی را در اختیار نهاد‌های امنیتی قرار داده است. از طریق آنالیز اجزای بدنه، موتورها، منبع تغذیه و سیستم ناوبری این ریز پرنده و تطبیق آن با نمونه‌های موجود، سازنده آن دقیقا مشخص شده و سرنخ‌های مهمی را آشکار کرده است. سال ۹۸ نیز این مجموعه کارگاهی مورد حمله چند ریز پرنده قرار گرفت که مشابه اقدام اخیر کاملاً ناموفق بود.

 

نماینده مجلس: تصادفات جاده‌ای در ایران دو برابر قاره اروپاست
حسین گودرزی، نماینده مردم دورود در مجلس با انتقاد از آمار‌های ارائه شده توسط وزیر صمت درخصوص کاهش تلفات جاده ای، گفت: کشته و زخمی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای نه تنها نسبت به سال‌های قبل کاهش نیافته است، بلکه روند صعودی نیز داشته است. وی ضمن مقایسه میزان تلفات جاده‌ای ایران با دیگر کشور‌ها اظهار کرد: تصادفات جاده‌ای در ایران دو برابر قاره اروپا، پنج برابر کشور آلمان و ژاپن و ده برابر کشور نروژ است.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس: باید وزارتخانه امر به معروف را تشکیل دهیم

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس در خصوص زمزمه‌هایی که پیرامون موضوع گشت ارشاد شنیده می‌شود گفت: از ابتدای انقلاب باید وزارت امر به معروف و نهی از منکر را راه اندازی می‌کردیم؛ امروز هم این ضرورت اقتضا می‌کند. من معتقد هستم، باید اصل هشتم قانون اساسی که بحث امر به معروف و نهی از منکر است، در قالب سازمانی کاملا مستقل و فراقوه‌ای راه اندازی کنیم.

 

فرمانده یگان ویژه: عملیات مخفی نداریم که در آمبولانس پنهان شویم
سردار حسن کرمی: من آنقدر به توانایی یگان ویژه اعتماد دارم که بار‌ها گفته‌ام اگر کسی ثابت کند، فردی بر اثر خطای کارکنان ما کشته شده، به او جایزه خواهم داد. یگان‌های ویژه ما در سطح منطقه از حرفه‌ای‌ترین واحد‌های کنترل ناآرامی‌های اجتماعی هستند. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره «ماجرای پنهان شدن نیروی یگان ویژه در قالب آمبولانس و ماشین‌های حمل موادغذایی» هم گفت: واحد‌های ما ماموریت پوششی و مخفیانه ندارند. همه عملیات‌ ما آشکار و در معرض دید افکار عمومی در جامعه قرار دارد. اصولا ما می‌خواهیم دیده شویم، ستون‌کشی و حرکت منظم واحد‌ها و حتی استقرار آن‌ها در سطح شهر‌ها همه برای ایجاد امید در مردم است و نیازی به جابایی مخفیانه نداریم؛ این هم می‌تواند از شگرد‌های تبلیغاتی دشمن باشد یا شاید از این روش هم می‌خواهند کسب درآمد داشته باشند.

 

سید حسن خمینی: از «تیغ حذف» جوهره سعادت برنمی‌خیزد
سید حسن خمینی گفت: مرحوم کاشف الغطا تعبیر لطیفی دارد که حرکت امام بر مبنای آن، بر «کلمه توحید» و «توحید کلمه» استوار است. توحید کلمه یعنی همه با هم هستیم و باید از همه انرژی کشور استفاده کنیم؛ خودمان را از بخشی از انرژی‌ها و توانایی‌ها محروم نکنیم. همه در کنار هم باشیم، چرا که «تیغ حذف» چیزی نیست که از آن جوهره سعادت برخیزد.

 

سردار نقدی: ایران بشریت را از جهان تک قطبی و تحت سیطره آمریکا بودن نجات داد
سردار نقدی در خصوص سیاست‌های نوظهور در عرصه‌های مختلف و جایگاه ایران در این نظم نوین و ویژگی‌های آن عنوان کرد: ما در شرایط بین این تحول و گذار از شرایط تک قطبی هستیم، اگر ایستادگی مردم نبود، این تک قطبی ادامه پیدا می‌کرد، قدرتی که سال‌های سال بر دنیا حکومت می‌کرد با تلاش ایران از قدرتش کاسته شد و ایران به دنیا این پیام را داد و جهانی را از حلقوم آمریکا بیرون کشید، ایران بشریت را از جهان تک قطبی و تحت سیطره آمریکا بودن نجات داد. وی با اشاره به اینکه با تمام محاسبات قدرت و نفوذ نظامی، سیاسی، اقتصادی، آمریکا در حال افول است، در خصوص اینکه چه کشور‌هایی در شرایط جدید به قدرت می‌رسند، یادآور شد: بستگی به رفتار‌ها و تدبیری دارند که برای آینده جهان نشان دهند؛ اما ما آینده را در وصیت‌نامه امام (ره) می‌بینیم که می‌فرمایند پیش به سوی یک حکومت اسلامی با جمهوری‌های آزاد و مستقل، این ترسیم آینده‌پژوهی امام است و انشاءالله ما به این افق نزدیک می‌شویم.

 

وزیر نفت: موفق شدیم سرمای سخت و کم سابقه را مدیریت کنیم
وزیر نفت تاکید کرد: به لطف و عنایت الهی و با همکاری همه دستگاه‌ها باید بگویم قولی که از تریبون مجلس شورای اسلامی به نمایندگان دادم محقق شده و توانستیم سرمای سخت و کم سابقه را مدیریت کرده و اکنون در حال عبور از این موج هستیم. جواد اوجی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال مالک شریعتی، نماینده تهران پیرامون اقدامات وزارت نفت در اجرای تکالیف قانونی خود در بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوار و خودرو‌ها بیان کرد: در ابتدا ایام دهه فجر و میلاد سراسر نور امیرالمومنین (ع) را محضر ملت ایران تبریک می‌گویم. در این ساعت هیات دولت در معیت ریاست جمهور برای تجدید میثاق با بنیانگذار انقلاب در مرقد امام راحل حضور دارند و بنده به عنوان عضو کوچک دولت از اینجا به روح پرفتوح حضرت امام سلام و درود می‌فرستم. باید بگویم قولی که از این تریبون به نمایندگان دادم، به لطف و عنایت الهی محقق شده و توانستیم دوره سخت و طولانی سرمای ماندگار و کم سابقه را مدیریت کرده و در حال عبور از آن هستیم.

 

دادستان مشهد: سه خبرنگار که خبر مدرسه فوتبال مشهد را منتشر کرده بودند، احضار و تفهیم اتهام شدند
محمد حسین درودی، اظهار داشت: دستگاه قضایی بلافاصله پس از انعکاس مطالب مربوط به این مدرسه در فضای مجازی و رسانه‌ای، اقدامات خود را آغاز کرد و تحقیقات ویژه قضایی در خصوص این پرونده ادامه دارد. وی اضافه کرد: متعاقب انجام تحقیقات همه جانبه توسط بازپرس ویژه، افرادی که بدون مستندات قانونی و قبل از اثبات جرم توسط مرجع صالح قضایی اقدام به انتشار مطالبی کرده و موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم آورده بودند، احضار و تفهیم اتهام شدند. دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی افزود: یکی از مسئولان اداره ورزش مشهد در پرونده مدرسه فوتبال تفهیم اتهام و با قرار قانونی راهی زندان شد، سه خبرنگار و فعال فضای مجازی نیز که بدون توجه به نظامات قانونی و اخلاق حرفه‌ای مبادرت به انتشار خبر، قبل از اثبات جرم کرده بودند، تفهیم اتهام شدند.

 

بانک مرکزی خطاب به صرافی ها: دلار نفروشید، تعطیل می‌شوید
اداره نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی بانک مرکزی در نامه‌ای به صرافی‌ها اعلام کرد: حسب بررسی‌ها که توسط بازرسان این بانک محرز گردیده، برخی از شرکت‌های صرافی بدون دلیل موجه و بدون تایید این بانک، اقدام به متوقف کردن عملیات خود نموده و از فعالیت خرید و فروش ارز خودداری می‌کنند. این اقدام علاوه بر اینکه مصداق تخلف موضوع بند ۵ از ماده ۴۱ دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها باشد، در صورت استمرار این تخلف می‌تواند منجر به تعلیق یا ابطال مجوز فعالیت صرافی در چارچوب مقرارت ذیربط شود.

 

راهکار وزیر صمت برای ترمیم شکاف ده‌ساله درآمد و هزینه خانوار
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به‌هرحال این ده سال گذشته به لحاظ وضعیت نامناسب تولید و تورم فزاینده شکاف ایجاد شده است، گفت: لازم است این روندی که در تولید از نیمه‌ی دوم سال شدت گرفته تداوم پیدا کند تا مردم آن طعم شیرین حرکت تولید را بچشند.

 

واگذاری هزار میلیاردی املاک بنیاد مستضعفان به بانک سینا
در میان اطلاعیه‌های منتشره در سامانه کدال، بانک سینا از واگذاری املاک بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به بانک بابت تسویه بخشی از بدهی شرکت احداث و بهره برداری آزاد راه تهران شمال به مبلغ ۱۰۴۴ میلیارد تومان خبر داد. /اکوایران

 

روایت حسین دهقان از وضعیت سواحل مکران؛ جاده ترانزیت، فرودگاه و ریل نداریم
حسین دهقان دبیر اجرایی شورای توسعه مکران تاکید کرد: حدود پنج سال فرصت داریم تا سواحل مکران را توسعه داده و ضمن فراهم کردن امکان سرمایه گذاری  را در آن منطقه، مکران نقش خود را در لجستیک، ترانزیت و هاب شدن در منطقه ایفا کند در این صورت آثار آن در توسعه ملی، اقتصاد و توزیع درست و متوازن جمعیت در جغرافیای کشور و جایگاه ژئوپلوتیکی خود در سطح منطقه نمایان خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: موضوعات مهم مرتبط با سواحل مکران در قالب جدولی در کمیسیون مطرح و اعضای کمیسیون نیز تاکیدشان بر اجرای موارد مطروحه بود. از طرفی گام خاصی در لایحه بودجه سال آینده برای توسعه سواحل مکران برداشته نشده است؛‌ هرچند دولت هم محدودیت‌های خودش را دارد، امیدواریم با کمک نمایندگان و پیش بینی اعتبارات مورد نیاز در لایحه بودجه سال آتی، گام بلندی را در راستای توسعه سواحل مکران برداریم. دبیر اجرایی سواحل مکران عنوان کرد: وضعیت فعلی سواحل مکران اگر نگوییم فاجعه بار است، به هیچ عنوان قابل قبول نیست. نه جاده ترانزیت، نه فرودگاه و نه ریل داریم و نه به شبکه‌های جهانی زیرساختی متصل هستیم و در آن جایی برای ما پیش بینی نشده و این امر خود خسارت بار است.

 

معاون خاندوزی: ممنوعیت پرداخت وام صحت ندارد
معاون بانکی وزیر اقتصاد منع شبکه بانکی از پرداخت تسهیلات را رد کرد و گفت: البته محدودیت‌هایی ایجاد شده است، چون بخشی از دلایل تورم افزایش نقدینگی و پایه پولی است و یکی از جاهایی که منجر به افزایش نقدینگی و پایه پولی می شود تسهیلات بانکی و خلق پول شبکه بانکی است و مرکزی برای مدیریت این موضوع کنترل ترازنامه بانک ها را از طریق تعیین پرداخت تسهیلات هدفمند و محدود دنبال می‌کند. حسینی افزود: شبکه بانکی نیز با سیلی از تقاضا مواجه شده که بخشی واقعی و بخشی غیر واقعی و بخشی ناشی از افزایش قیمت‌ها در مواد اولیه تولید و تورم خارج از کشور اتفاق افتاده است؛ بنابراین، ناچاریم برای مهار تورم با اولویت سنجی نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنیم تا هم نیازهای واقعی به تسهیلات تامین شود و هم به تورم دامن زده نشود.