انجمن سینمای جوانان استان فارس کارگاه تخصصی «سیمای پیامبران در سینما» را با تدریس استاد بیژن کیا در سالن سینما فرهنگ برگزار کرد.

همزمان با هفته مهر سینمای ایران در فارس نشست نقد و بررسی «سیمای پیامبران در سینما» در سینمای هالیوود و ایران در سینما فرهنگ و با حضور استاد بیژن کیا، برگزار شد.

در این کارگاه با تأمل و بررسی در فرم و مضمون تعدادی از فیلم های هالیوودی و هفت فیلم از سینمای ایران، چگونگی تصویرپردازی از پیامبران را مبتنی بر رویکرد تشبیه‌گرایی یا تنزیه‌گرایی، تحلیل کرده است. استاد بیژن کیا در این کارگاه گفت: سینمای دینی یکی از مهم‌ترین گونه‌های سینمایی در تمام دنیاست که فارغ از انگاره‌های مذهبی، نوعی جریان تبلیغاتی نیز به حساب می‌آید. این‌گونه آثار به‌واسطه ساختار گسترده خود، برنامه‌ریزی و هزینه‌های بسیاری را می‌طلبند که این ملزومات، با توجه به کمبود منابع، ناملایماتی را در مسیر تولیدات این گونه رقم زده است که این اتفاق، مطلوب سینمای ایران نیست.

وی افزود: در ایران فیلم‌هایی که براساس زندگی پیامبران و ائمه‌اطهار یا براساس روایات و داستان‌های قرآنی ساخته می‌شود را گونه سینمای مذهبی می‌نامند، اما در هالیوود به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت فیلمسازی غرب و سینمای اروپا آثاری که براساس زندگی پیامبران الهی یا داستان‌های کتب مقدس ساخته می‌شود در دوگونه علمی ـ‌ تخیلی و البته کتاب مقدس جای می‌گیرد.

کیا تصریح کرد: وقتی در تاریخ سینما تنها دو فیلم هستند که به بازنمایی زندگانی پیامبر اسلام(ص) اختصاص پیدا کرده‌اند، ذهن‌ها خواسته یا ناخواسته به سمت کشف اشتراکات و افتراقات آن‌ها سوق پیدا می‌کند. «رسالت» مصطفی عقاد در مقایسه با «محمد رسول‌الله» هنوز هم فیلم بهتری‌ست که منشا این برتری در وهله اول خود را در ساختار فیلم‌نامه نشان می‌دهد و نتیجتا در تصویر واضح‌تری که از پیامبر اسلام(ص) و اطرافیانش بدان وسیله ساخته می‌شود.

این کارگاه تخصصی برای عموم آزاد، رایگان و در سالن سینما فرهنگ برگزار شد. استاد بیژن کیا نویسنده، فیلمنامه نویس، مدرس داستان نویسی ، فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی، کارشناس فرهنگی دانشگاه شیراز و متولد ۱۳۴۷ در شیراز می باشد.