رئیس دانشگاه هنر شیراز از برگزاری همایش پاسداشت ابن‌مقله شیرازی (ادیب، خوشنویس و مبتکر خطوط دوره عباسی) خبر داد.

ستار خالدیان رئیس دانشگاه هنر شیراز  با بیان این مقدمه که مشاهیر و مفاخر علم و ادب و هنر در هر جامعه، آیینه‌ای از میراث تمدن و فرهنگ آن جامعه به شمار می‌رود و شخصیت‌های تاریخی و هنری از افتخارات ارزشمند ما هستند، گفت: خطه فارس و شهر شیراز، در طول تاریخ مهد دانشمندان، ادبا و هنرمندان بزرگی بوده است که آوازه نامشان در جای‌جای این کره خاکی مشهود است.

رئیس دانشگاه هنر شیراز گفت: بزرگداشت مفاخر و مشاهیر ادبی و هنری، گامی بلند در زمینه تقویت فرهنگ، ادب و هنر است و می‌تواند زمینه‌ساز پرورش شخصیت‌های بزرگ در زمینۀ علم و هنر باشد و البته این‌گونه مراسم‌ها، حداقل کاری است که می‌توان در شأن و مقام بزرگان ادبی و هنری انجام داد.

او گفت: دانشگاه هنر شیراز باهدف معرفی و پاسداشت یکی از شخصیت‌های بزرگ ادبی و هنری ایران و جهان اسلام «ابن‌مقله شیرازی» اقدام به برگزاری همایش پاسداشت این شخصیت تاریخی کرده است.

خالدیان در بخش دیگری به معرفی مختصری از ابن‌مقله شیرازی پرداخت و گفت: ابن‌مقله، در تاریخ هنر خوشنویسی نه تنها در ایران و جهان اسلام از جایگاه والایی برخوردار است، بلکه در سطح جهانی نیز این شخصیت ادبی-هنری جایگاه ممتازی دارد.

به‌گفته این مقام مسئول، زندگینامه ابن‌مقله شیرازی، آثار و تألیفات او، زیبایی‌شناسی آثار و نقش او در سبک، پیشبرد و ارتقای هنر خوشنویسی ازجمله محور‌های این همایش بوده است که از مهرماه فراخوان آن منتشر شده و آثار ارسال‌شده به دبیرخانه این همایش در دست داوری است.

دبیر اجرایی همایش پاسداشت ابن مقله شیرازی از برگزاری این همایش در روز‌های ۲ و۳ بهمن‌ماه در دانشگاه هنر شیراز خبر داد و گفت: پاسداشت ابن‌مقله، به‌صورت یک همایش دو روزه، با ارائه‌ی مجموعه‌ای از برنامه‌های پژوهشی، فرهنگی و هنری همراه خواهد بود که از آن جمله می‌توان به سخنرانی و ارائه مقاله ۱۴ نفر از پژوهشگران، استادان و خوشنویسان و چاپ و رونمایی از کتاب‌ها و آثار در پیوند با ابن‌مقله و هنر خوشنویسی، مانند آثار و تألیفات ابن‌مقله، آثاری دربارۀ خط نسخ و مجموعه‌مقالات درباۀ ابن‌مقله و همایش بزرگداشت او اشاره کرد.

به‌گفته رئیس دانشگاه هنر شیراز، برپایی نمایشگاه نمونه‌های خط ابن‌مقله و پیروان مکتب ابن‌مقله و برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه‌ی خوشنویسی از دیگر ویژه‌برنامه‌های پاسداشت ابن‌مقله شیرازی در این دانشگاه است.