۲ سال بود که در میان رتبه‌های برگزیده کنکور شیراز نامی از داوطلبان فارس دیده نمی‌شد اما امسال محمد موسوی از شهر آباده گل کاشت و توانست رتبه ۱۰ کنکور را در رشته پررقابت تجربی ازآن خود کند.

چند کلید واژه و توصیه در میان سخنان بیشتر رتبه اولی‌ها دیده می‌شود و آن‌هم تمرکز بر روی محتوای کتاب‌های درسی، اهمیت برنامه‌ریزی و ایجاد فضایی آرام برای رسیدن به هدف است؛ نکته‌هایی که رتبه ۱۰ کنکور تجربی و پدرش نیز به آن اشاره کرد.

سید احمد موسوی پدر محمد که خود نیز فرهنگی است، به خبرنگار ایرنا گفت: برای موفقیت داوطلبان باید رفتار والدین به گونه‌ای باشد که برای فرزندشان مشغولیت ذهنی و تنش ایجاد نشود و بتواند در محیطی آرام بر درس و هدفش تمرکز کند.

او به والدین توصیه کرد تلاش کنند تا چنین محیطی را در خانه فراهم کنند و برخی از محدودیت‌های کنکوری بودن فرزندشان را بپذیرند تا برای او تنش ایجاد نشود.

پدر داوطلب رتبه ۱۰ کنکور ۱۴۰۲ در پاسخ به اینکه شما به عنوان خانواده محمد در این مدت چه اقداماتی برای فراهم کردن محیطی آرام و به دور از تنش انجام دادی، گفت: جریانات سطح جامعه را به خانه نیاوردیم تا برای فرزندمان مشغولیت ذهنی ایجاد نشود، رفت‌آمدهای خود را در سال منتهی به کنکور کاهش دادیم و بیشتر برنامه‌های خود را بر اساس برنامه مطالعاتی فرزندمان انجام دادیم.

او اضافه کرد: در این مدت داوطلبان باید غیر از سایت‌های آموزشی کمتر به سراغ فضای مجازی بروند و این نیازمند همراهی والدین است.

سید احمد موسوی با اشاره به توانمندی‎‎‌های فرزندش، بیان کرد: کسب رتبه‌های برتر کنکور را دور از ذهن نمی‌دانستیم و نیم نگاهی به آن داشتیم، چرا که هر پدر و مادری البته با توجه به توانمندی فرزندش در این مسیر به بالاترین ممکن فکر می‌کند.

داوطلب رتبه ۱۰ کنکور سراسری در گفت‌وگو با ایرنا از برنامه‌ریزی درسی و اهداف آینده‌اش سخن گفت و در ادامه توصیه‌هایی به داوطلبان سال آینده کنکور سراسری داشت.

رتبه ۱۰ کنکور تجربی به گفته خودش درس خواندن جدی ویژه کنکور را از تابستان ۱۴۰۱ مدرسه آغاز کرده تا رسیدن کنکور، در روزهایی که به مدرسه می‌رفت روزی هفت تا ۹ ساعت و دیگر روزها حدود ۱۴ ساعت درس خوانده تا به این موفقیت شایسته دست یابد.

موسوی گفت: در خانه پس از برگشتن از مدرسه ابتدا کمی استراحت می‌کردم و سپس به درس‌خواندن می‌پرداختم.

او افزود: در هیچ کلاس کنکور حضوری شرکت نکردم و تنها از چند کلاس آموزشی مجازی به صورت محدود استفاده کردم.

رتبه ۱۰ کنکور تجربی امسال قصد دارد در پزشکی تحصیل کند و هر چند هنوز برای ادامه تحصیلش به تخصص خاصی نیندیشیده اما گفت: هدفم این است تا با کسب بالاترین مدارج علمی بتوانم بهتر به مردم کشورم خدمت کنم.

از او خواستم تا به عنوان یک داوطلب موفق کنکور توصیه‌هایی به داوطلبان سال بعد بکند، او بیان کرد: با استفاده از محتوای کتابهای درسی و برنامه ریزی درست می‌توان به هدف رسید.

موسوی اضافه کرد: دانش‌آموزان از مشاوره معلمان و مربیان خود نیز استفاده کنند.

او در پاسخ به اینکه چقدر برای فعالیت‌های غیر درسی مجال داشتی، گفت: چند شب در هفته همراه خانواده به پیاده‌روی می‌رفتیم و این ورزش به افزایش تمرکز من کمک می‌کرد.

محمد موسوی با نمره تراز ۱۳ هزار و ۳۵۸ و نمره تراز سوابق تحصیلی یکهزار و ۷۸۹ موفق به کسب رتبه ۱۰ کنکور در رشته تجربی شد.