به همت گروه فرهنگی شاهدان شیراز نشست تخصصی گردشگری و معلولیت با هدف افزایش نشاط و امید و بالندگی در افراد دارای معلولیت و سالمندان در عمارت تاریخی نصیر نظام (هتل بوتیک سنتی راد) واقع در بافت تاریخی شیراز برگزار شد.

در این مراسم که با دعوت به حضور هوشیار مدیر کل بهزیستی فارس، جعفری معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان، محسنی مدیر اداره بهزیستی شهرستان شیراز، گوهریان رییس جامعه معلولین فارس، فانی دستیار استاندار فارس در امور معلولین استان و جمعی از روسای انجمنهای مددکاری و موسسات توانبخشی معلولین فارس انجام گردید بر تسریع در ارائه خدمات قابل توجه به افراد دارای معلولیت و خانواده های آنان در زمینه گردشگری شهری و بویژه گردشگری بافت گردی تاکید شد.
*نشست تسهیلگری گردشگری معلولان اقدامی شایسته و بایسته است. محمدرضا هوشیار مدیر کل بهزیستی استان فارس با قدردانی از انجام چنین جلسه در چنین مکان زیبا و با طراوت اظهار امیدواری کرد تا بتوان در راستای انجام خدمات به جامعه معلولان اقدامی موثر نمود.
وی بیان داشت: در بافت تاریخی اقدامات خوبی در حال انجام است و شما جناب راد با جناب ارسنجانی و در حال حاضر با جناب فانی جایی پا گذاشته و فعالیت کرده و میکنید که دسترس پذیر بودن امر مهم گردشگری که برای همه اهمبت دارد و بویژه برای ده درصد افراد جامعه که معولان هستند و کاری لازم است را در پیش گرفته و برای تحقق این مهم در تلاش هستید.
هوشیار افزود:معلولان افرادی توانمندند و جالب این است که این توانمندی را به رخ همه میکشانند و لذا ما نباید ظاهر معلولان را با روح معنوی و واقعیات وجودی آنان اشتباه بگیریم.امروزه بواسطه همین توانمدیها که در جامعه معلولان دیده شده برخی غرفه های نمایشگاههای سطح شهر مثل باغ جنت و روبروی حافظیه را به افراد تحت پوشش بهزیستی میدهند و این یعنی توجه به کارایی و توان بالای معلولان در بیشتر امور که البته کمتر مورد توجه مسئولان و بیشتر مورد توجه مدیران تشکلها و انجمنها و موسسات غیر دولتی مرتبط با این عزیزان قرار گرفته اند. *مدیران اجرایی توانمدیهای جامعه معلولان را باور داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد:اینکه در رویداد های فرهنگی و مذهبی و گردشگری غرفه های مهم و زیادی به معلولان اختصاص داده شده و میشود با وجود آن همه محدودیتهای جسمی و حرکتی که آنان دارند حکایت از توان بالای آنان در کار جمعی و قبول مسئولیت و تعهدشان نسبت به اموریست که بر عهده گرفته اند. مدیر کل بهزیستی فارس یادآور شد: در زمان فعالیت در معاونت امور مشارکتهای بهزیستی مسئولان وقت استانداری و مدیران فرهنگی اعلام کردند هر جا و هر وقت نمایشگاه گردشگری برپا شود ما با اعتماد و اطمینان کامل برخی غرفه هایمان را به جامعه معلولان و گردشگرانی که دچار معلولیت جسمی هستند میدهیم و دادند و حمایت کردند. اقدامات شما جناب راد و همکارتان جناب حسینی ارسنجانی فعال فرهنگی و روزنامه نگار و باز کردن راه و روشی نو در گردشگری معلولان کاری ارزشمند است و باید با کمک جناب فانی دستیار استاندار محترم فارس در جامعه معلولان و بنده کمترین و همکارانم در اداره کل بهزیستی استان و اداره بهزیستی شهر ستان شیراز این مساله فتح بابی شود برای سایر اقامتگاهها و فعالان گردشگری و اجرای برنامه های بعدی که بتوان در زمینه رونق گردشگری معلولان و احیای بافت تاریخی شیراز قدمی برداشت. *با تمام توان در خدمت تشکلها و موسسات معلولان شیرازیم. مصطفی محسنی رییس اداره بهزیستی استان فارس نیز در این برنامه اظهار داشت: اداره بهزیستی شهرستان شیراز اماده هر نوع همراهی و همکاری با فعالان گردشگری و تسهیل و تسریع در امور معلولان است.

وی گفت: در زمینه گردشگری معلولان هم با توجه به وجود نخبگان و فعالانی از معلولان و افراد دچار نقص عضو و دارای معلولیتهای جسمی و حرکتی و سایر معلولیتها در این حوزه فعالند و اگر از جانب ما نیازمند کمک فکری و حمایتهای مختلف در هر زمینه که باشندآمادگی همراهی باآنان را داریم. محسنی موسسات و انجمنهای فعال در زمینه پیگیری امور معلولان را بعنوان بازوان مستحکم اداره بهزیستی استان و شیراز اعلام نموده و بیان داشت:بانک اطلاعات از توانمندیهای علمی و تحصیلی ،فرهنگی و ادبی، هنری، ورزشی ،اقتصادی و گردشگری و… معلولان شیراز و فارس در دست تهیه و تکمیل است و امیدواریم بتوانیم نسبت به حمایت کامل از این قشر توانمند که قشر محروم و کم توقع جامعه اند قدمی برداریم. *برگزاری نخستین نشست مجمع عمومی معلولان نخبه فارس در شیراز

۰۵:۵۳ بعدازظهر
در ادامه سعید فانی دستیار استاندار فارس با ارائه آماری از معلولان فارس و میزان نخبگی در بین آنان خواستار تشکیل نخستین نشست مجمع عمومی معلولان نخبه در شیراز شد. وی تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی فارس اگر پای کار بیاید و همکاری لازم را با ما جامعه معلولان داسته باشد و فضاهای تاریخی و گردشگری اگر امکانات لازم برای حضور معلولان در مکانهایشان را فراهم کنند در واقع خدمات ارزنده ای را به این قشر محروم اجتماعی انجام داده اند.فانی گفت: مجموعه اقامتی، گردشگری “راد” میتواند بعنوان نخستین بنای استاندارد سازی شده فارس و شیراز بویژه در بافت تاریخی و محلی برای رفت و امد آسان معلولان ویلچری و جسمی، حرکتی باشد.وی با بیان در دسترس پذیر بودن امکانات رفاهی و گردشگری شیراز برای جامعه معلولان اظهار داشت: در بین عزیزان معلول تحصیل کردگان حوزه های مختلف از جمله گردشگری و پژوهشگران متعدد در بیشتر زمینه ها وجود دارد که میتوانند کمک حال و یار و همراه فعالان گردشگری و مدیران اجرایی در تمامی سطوح باشند.
دستیار ویژه استاندار در امور معلولان استان همچنین تصریح کرد: بنده از حمایت مدیر کل استان و مدیر بهزیستی شهرستان شیراز و همچنین از زحمات و حمایتهای جناب راد و حسینی ارسنجانی و همکارانم در تشکلها، انجمنها و موسسات حامی معلولان استان متشکرم و امیدوارم اینگونه جلسات به صورت علمی تر و پربار تر از قبل تداوم یاد. *مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس به قول و وعده ها یشان در کمک به جامعه معلولان عمل کنند. حمزه گوهری رییس جامعه معلولان فارس هم در سخنانی کوتاه خواستار اقدامات جدی و بنیادین از سوی استانداری و فرمانداریها، مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس در زمینه توجه به مشکلات معلولان استان بویژه معلولان شهر شیراز شد.وی با تاکید بر اهمیت توجه به عزت نفس و شخصیت معلولان گفت:باید این نگاه که از برخی معلولان کاری برنمی آید یا بعضی از آنان تاثیرات لازم در جامعه را ندارند از جامعه حذف شود زیرا در بین مدیران،کار آفرینان و فعالان اقتصادی بسیاری از معلولان و جانبازان و افراد دچار ضایعات نخاعی و معلولان جسمی و حرکتی وجود دارند که تاثیر اقداماتشان محلی و استانی، کشوری و بین المللی است.
وی افزود: همه ما شاهد حضور قهرمانان کشور مان از جامعه معلولان در رقابتهای ورزشی مختلف از جمله در میادین بین المللی و درخشش خوب آنها در مسابقات پارالمپیک بوده و هستیم و از همین شیراز چهره های مهمی در ورزش معلولان داریم که نامشان در دنیا طنین انداز است. گوهریان با انتقاد از عدم توجه کافی برخی دستگاهها به مسکن و اشتغال و معیشت و درمان،بیمه و تسهیلات بانکی و رفاهی به جامعه معلولان فارس از مدیران اجرایی استان خواست تا به فوریت در رفع مشکلات و معضلات پیش روی افراد دارای معلولیت اقدام و رضایت خاطر انان را به خود و کشورشان جلب نمایند. *گروه فرهنگی “شاهدان شیراز”خود راخادم کوچک جامعه معلولان میداند. پیش از سخنان مدیرکل بهزیستی و سایر مدعوین این مراسم محمدرضا رفیعی راد مدیریت مجموعه گردشگری و اقامتگاهی راد( عمارت تاریخی نصیر نظام) و میزبان نشست” گردشگری و معلولیت”ضمن خیرمقدم به مدعوین و اهمیت لزوم توجه به رفاه و آسایش جامعه معلولان شیراز و فارس اظهار داشت: این قشر عزیز کمتر مورد توجه و محروم از بسیاری امتیازات و موهبتهای اجتماعی اند.وی گفت: وظیفه همگان است که امکانات رفاه نسبی معلولان جسمی،حرکتی و… در زمینه های مختلف را فراهم اورده و به جای ترحم و دلسوزی،آنان را یاری کرده و آلام و رنجها یشان را کاهش دهیم یا درحد توانمان در جهت رفع مشکلاتشان گام برداریم. رفیعی راد افزود: گروه فرهنگی “شاهدان شیراز” که دبیر اجرایی آن جناب حسینی ارسنجانی هست خودمان را همواره خادم کوچک جامعه معلولان شیراز و فارس میدانیم و بر این خادم بودنمان افتخار میکنیم.در این مراسم تعداد دیگری از روسای انجمنها و موسسات خدمات دهی به معلولان فارس به ارائه نظر،دیدگاهها،نقدها وپیشنهادات خود درباره گردشگری معلولین پرداخته، خواستار عملیاتی شدن قوانین مصوب دولت و مجلس در جهت ارائ ه خدمات رفاهی و معیشتی، درمانی و شغلی به معلولان کشور و از جمله جامعه معلولان شیراز و فارس شدند.مشروح نظرات و دیدگاههای فعالان جامعه معلولان استان در روزهای آتی،به محضر شما مخاطبان گرامی رسانه ها تقدیم میگردد.