رئیس رصدخانه مهاجرتی ایران گفت: میزان مهاجرت جهانی دانشجویان از ۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۶.۳ میلیون نفر رسیده است.

بهرام صلواتی در مراسم رونمایی از سالنامه مهاجرتی ایران ۱۴۰۱ با اشاره به آشفتگی آماری در زمینه میزان مهاجرت‌ها گفت: تعداد ایرانیان مقیم کشور‌های مقصد ۲ میلیون و ۸۶ هزار نفر است، ولی بر اساس آمار‌های شورای عالی ایرانیان ۴ میلیون نفر اعلام شده ، بنابراین باید پرسید که این آمار بر اساس چه معیاری اعلام شده است. عدد ۲ میلیون و ۶۲ هزار نفر بر اساس مستندات و آمار‌های بین المللی متقن است.

صلواتی به آمار‌های این سالنامه در خصوص وضعیت جا به جایی دانشجویان اشاره کرد و افزود: بررسی ما نشان می‌دهد میزان مهاجرت جهانی دانشجویان از ۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۶.۳ میلیون نفر رسیده و ایران از این روند افزایشی بی نصیب نبوده، چرا که تراز مهاجرت دانشجویان از ۱۷ هزار نفر به تراز ۶۶ هزار نفر رسیده است.برای نگهداشت دانشجویان و نیروی کار باید به آرامش روان دانشجویان توجه شود.

رئیس رصدخانه مهاجرت ایران گفت: به منظور بازگشت مهاجران به کشور از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه همکاری با متخصصان ایرانیان مقیم خارج آغاز شد و در آن ۸ هزار نفر درخواست دریافت تسهیلات و ارتباط کاری را ارائه دادند.

او اظهار کرد: تا مرداد ۱۴۰۱، ۲۴۸۷ نفر به ایران بازگشت قطعی دارند، ولی نمی‌دانیم از این نفرات چه تعداد از کشور خارج شده‌اند.

صلواتی با بیان این که متخصصان بازگشته به ایران از کشور‌های آمریکا، استرالیا، کانادا، انگلستان و مالزی بوده اند، گفت: به طور کلی نرخ بازگشت نسبت به نرخ خروج پایین‌تر است.تعداد متخصصان بازگشته به کشور چشم نواز نیست، ولی نسبت به کاری که شده؛ قابل توجه است.

صلواتی ادامه داد: در بخش ویزا‌های استارت‌آپ‌ها، در سال ۲۰۲۱ از سوی کانادا تعداد ۸۰ ویزا و از سوی انلگستان ۳۰ ویزا برای استارت آپ‌های ایرانی صادر شد و از بین تعداد در سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۳۰ و ۱۴ ویزا بوده است.

صلواتی با تاکید بر این که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ ، ۲ میلیون و ۸۶ ویزای دائم برای مهاجران ایرانی صادر شده است، گفت: تاکنون پیوند‌های خانگی موجب مهاجرت می‌شد؛ یعنی اگر یک نفر به کشوری مهاجرت می‌کرد همانند آهن ربا سایر اعضای خانواده جذب می‌شدند.در ۱۲ سال اخیر ۱۶ هزار ویزای تحصیلی و ۱۲ هزار ویزای اقامت و اجازه کار برای ایرانیان صادر شده است.

او با تاکید بر اختصاص اعتبارات به برنامه همکاری با متخصصان ایرانی مقیم خارج به معاونت علمی اشاره کرد و افزود: بر اساس پیمایشی که انجام شد، ۲۴.۹درصد از مدیران ارشد و کارآفرینان میل به مهاجرت همراه با برنامه‌ریزی دارند که این میزان برای مدیران میانی ۴۲ درصد، برای کارکنان ۲۲ درصد، برای پزشکان ۱۶.۳ درصد و برای دانشجویان ۳۴.۴ درصد است.

به گفته او ، ۱۵.۶ درصد کارآفرینان و مدیران ارشد مهاجر میل به بازگشت احتمالی به کشور را دارند و این میزان برای مدیران میانی ۱۳.۲ درصد، کارکنان ۱۳.۳ درصد، پزشکان ۲۳ درصد و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ۹.۶ درصد بوده است.

رئیس رصدخانه مهاجرت ایران با تاکید بر اهمیت مهاجرت‌های اقلیمی در روند‌های آینده مهاجرت، اظهار کرد: از ۴۰ نوع بلایای طبیعی در سطح جهان، ۳۱ نوع آن در ایران اتفاق می‌افتد. امروز ۹۳ درصد از کل کشور درگیر نوعی از خشکسالی هستند و همین امر موجب جا به جایی‌های ناشی از تغییر اقلیم می‌شود.

او تصریح کرد: آمار درستی از مهاجرت‌های ناشی از اقلیم نداریم، ولی به طور کلی ۴۱ هزار نفر بر اثر این تغییرات داخل کشور مهاجرت کرده‌اند.