قطار حرکت و خدمت‌رسانی مجمع ۱۸ نفره نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی وارد تونل پایانی و سال آخر کاری مجلس می‌شود و در این میان میزان دستاورد نمایندگان مردم، نیازها، کمبودها و ظرفیت‌های استان پهناور فارس جای تأمل و بررسی فراوان دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی وارد سال پایانی کار قانونگذاری و نظارت می‌شوند که مردم همچنان به یاد دارند و امیدوارند و مرور می‌کنند که دوم اسفند ماه ۱۳۹۸ با چه انتظاری پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و در شرایطی سخت، انتخاباتی دیگر را رقم زدند.

از ابتدا و درست از زمان آغاز به کار این مجلس، انتظار رهبر معظم انقلاب(مدظله ‌العالی) و مردم از نمایندگان مجلس یازدهم متفاوت با دیگر دوره‌ها بود و این موضوع در ارتباط زنده رهبر فرزانه و مدبر انقلاب اسلامی و اعضای مجلس در تاریخ ۲۲ تیر ماه سال ۱۳۹۹ و شروع مجلس شورای اسلامی کاملاً مشهود است.

«این مجلس، مجلس امید و انتظار مردم است، نقطه‌ِ امید مردم و مظهر امید مردم است؛ چرا؟ چون مردم در شرایط سخت اقتصادی پای صندوق‌ها آمدند و به شما نمایندگان محترم رأی دادند»، اینها جملاتی بود که افراد حاضر در آن دیدار همواره باید از خاطر بگذرانند.

بنابراین مجلس یازدهم از ابتدا با شعار مجلس انقلابی روی کار آمد و انتظار ویژه‌ای از آنان می‌رفت و می‌رود و در همان سخنرانی ۲۲ تیر ماه بیان شد که «خوشبختانه مجلسِ تشکیل‌شده یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب هم هست.»

همانطور که مشخص است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، منتخبان و وکلای مردم در یکی از عالی‌ترین نهادهای کشور هستند؛ یعنی نیاز است که دغدغه مردم دغدغه آن‌ها نیز باشد و تمام تلاش خود را بر این موضوع بگذارند اما اینکه تا چه اندازه در چنین اقدامی موفق بوده‌اند را در سال پایانی کار این مجلس، از خودشان می‌پرسیم.

استان پهناور فارس با ۱۸ نماینده پس از استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و اصفهان، یکی از استان‌هایی است که در کنار خراسان رضوی و خوزستان، ‌بیشترین تعداد کرسی‌ها را به خود اختصاص داده است و بر اساس آخرین اعلام مجلس، در آینده نیز این تعداد به ۲۰ کرسی افزایش می‌یابد.

تفاوت اقلیمی، تنوع نیازها و ظرفیت‌های مردم استان فارس، نیاز به صنعت و قطب کشاورزی و پزشکی و گردشگری بودن استان ایجاب می‌کند که وکلای مردم در مجلس یازدهم با انسجام و برنامه‌ریزی ذیل عنوان مجمع نمایندگان استان فارس و با محوریت قرار دادن وحدت رویه و با توجه به وجود دو رئیس کمیسیون و عضویت چند نماینده در کمیسیون تلفیق بودجه و حضور موثر اعضا در دیگر کمیسیون‌های مهم، مفیدتر و موثرتر از آنچه در طول این سه سال دیدیم در پیگیری مسائل کلان استانی حاضر شوند و فارغ از ریل‌گذاری‌های شخصی برای آینده فردی و حزبی، منافع استان پهناور فارس و مردم محروم شمال تا جنوب و شرق تا غرب این استان چهارفصل و سرشار از استعدادهای بالقوه طبیعی و انسانی را لحاظ کرده و حرکت در مسیر حل مشکلات خرد و کلان استان را محور فعالیت فردی و جمعی خود قرار دهند.

پر واضح است که شاخص‌های فراوانی در نقد یا تایید و تشویق عملکرد وکلای مردم دخیل است که مهمترین آنان نظم است، نظم در حضور در جلسات مجلس، حوزه‌های انتخابیه  و مشارکت در مناسبات و رأی گیری‌ها و … .

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی، در آذر ماه ۱۴۰۰، چهار تن از نمایندگان استان فارس به ترتیب جعفر قادری، حجت‌الله فیروزی، مجید انصاری و روح‌الله نجابت، بیشترین مشارکت را در رای‌گیری مصوبه‌های مجلس داشته‌اند که مقایسه و احتساب عدد ۴ از ۱۸ خود گویای بسیاری از مسائل است که از حوصله این نوشتار خارج است و چرایی این عدم مشارکت را از تک تک وکلای مردم در آینده جویا می‌شویم.

شاخصه مهم دیگر نظارت است؛ همه خوانندگان فهیم این نوشتار بر مهمترین وظایف نمایندگان مردم در قوه مقننه یعنی: قانونگذاری و نظارت واقف‌اند و مشارکت فردی و مجمع نمایندگان استان فارس در امر قانوگذاری را از زبان خودشان خواهیم شنید.

اما از حیث نظارت بر اساس بررسی‌های میدانی در حوزه‌های مختلف و با تاکید و توجه بر مسائل مهم و کلان استان فارس، وکلای مردم آنگونه که باید و شاید ظهور و بروز نداشته ‌و در میدان عمل گاهی وظیفه نظارتی را کنار گذاشته و یا فراموش کرده‌اند و با مداخله در امور اجرایی و عزل و نصب‌ها شأن نظارتی جایگاه نمایندگی مجلس را نادیده گرفته و گاه زیر پا گذاشته‌اند.

مشکلات و مسائل استان تا چه اندازه حل شده است؟

حضور میدانی برخی از نمایندگان مردم استان فارس در بسیاری از عرصه‌ها و پیگیری پروژه‌های کلان قابل تقدیر است و بررسی موضوعاتی چون: پتروشیمی‌ها، انتقال آب خلیج فارس، آزاد راه اصفهان شیراز و پیگیری وضعیت کارخانه‌های مهمی چون آزمایش، قند ممسنی، آی‌تی‌آی و روغن نباتی، شهر سلامت و شهرک‌های صنعتی، معضل بی آبی و کم آبی در نقاط مختلف استان از بیرم تا زرین دشت و روستاهای محروم ممسنی و فراشبند و …، چگونگی وضعیت تعرفه گاز مناطق سردسیری استان و برق برخی مناطق گرمسیری، باغشهرها، ساختمان‌های غیرایمن، جاده‌های بین‌شهری و درون استانی و تکرار هر روزه تصادفات از فیروزآباد تا لامرد و بابامیدان و کمربندی شیراز، مشکلات عمیق حوزه کشاورزی سنتی آب‌بر و خطرساز، صنایع تبدیلی شیرین‌بیان اقلید و بزرگترین تاکستان دیم کشور در دشمن زیاری و وسیع‌ترین انجیرستان‌های دنیا در استهبان و نی‌ریز و کوه‌چنار، فرونشست‌ها و بحران مدیریتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی استان، مغفول ماندن ظرفیت‌های عظیم گردشگری در قله‌های برف‌گیر سپیدان تا لیدوما و قلات و دارابگرد و کازرون و تعرض به آثار باستانی و دست‌اندازی به بافت‌های قدیمی، بلاتکلیفی سدهایی چون پارسیان و سرگردانی پرونده انتقال معادن شیراز و مشکلات حوزه بهداشت و درمان در نقاط مختلف شهری و روستایی و ده‌ها موضوع و مشکل دیگر در استان فارس نیز علی رغم تلاش‌های مستمر برخی نمایندگان، ضروری، قابل تأمل و برای عموم مردم استان فارس سؤال برانگیز است.

همه این نکات بخشی از موضوعات و مطالباتی است که مجمع محترم نمایندگان استان فارس باید با عزم و خرد جمعی دنبال می‌کرد و اینک باید دید در موقعیتی که قطار خدمت مجمع پر تعداد نمایندگان استان فارس در مجلس یازدهم به سال پایانی می‌رسد برای استفاده از فرصت باقی‌مانده مشکلات موجود مردم را بر اساس کدام اولویت دسته‌بندی و پیگیری می‌نمایند.

نمره عملکرد و برآورد این نحوه عملکرد را به خود نمایندگان محترم می‌سپاریم و خبرگزاری فارس در ادامه با چند پرسش کوتاه ولی جامع و گویا، میزبان نمایندگان مردم استان فارس می‌باشد، باشد که اندکی بر این سرعت بیافزاییم که این قطار در مسیر نماند و با پیشی گرفتن مسائل خصوصی و اختصاصی بر مشکلات عامه مردم، از ریل منحرف نگردد ان‌شاءالله.

گزارش‌های آتی را با تکیه بر فرمایشات و انتظارات رهبر انقلاب از مجلس یازدهم و به دور از هر گونه قضاوت و تغییر، از زبان وکلای محترم مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی بازگو خواهیم کرد.

یادداشت از: مریم ستوده