با همراهی نوای دهل و ساز به حرکت درآمده و با کوبیدن چوب‌های کوتاهی که در دست دارند در یک حرکت دوار می‌چرخند،گویی بر مدار نوازندگان و نوای سحرآمیز ساز آنها می‌چرخند تا شادی خود را با مردمی که برای تماشا گرداگردشان ایستاده‌اند سهیم شوند.

صدای برخورد چوب‌ها همراه با دست و هیاهوی تماشاگران هیجان بسیاری به فضای خیابان بخشیده؛ اجراکنندگان، هر یک دو قطعه چوب کوتاه و مقاوم به دست گرفته و با هر ضرب ساز، دو قدم به جلو و یک قدم به عقب برمی‌دارند، چوب‌ها را به شکل ضربدر به هم می‌کوبند و پس از آن با جهشی ناگهانی و سریع چرخی کامل می‌زنند.

عروسی یا تبلیغات؟

مرد و زن، پیر و جوان دورتا دور آنها حلقه زده‌اند و با نوای ساز محلی که در آغاز آرام و به مرور ریتم تند می‌گیرد همراهی می‌کنند و مراسم هر لحظه شور و شوق بیشتری به خود می‌گیرد؛ مراسمی که شاید از فاصله‌ای دور و در نگاه اول به یک مراسم عروسی محلی شبیه باشد اما با نزدیک شدن به جمع دایره‌ای شکل مردم و دیدن پلاکاردها و تصاویری از یک شخصیت سیاسی در دست برخی تماشاگران می‌شد دریافت که این مراسم جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد.

۰۰:۰۰
-۰۰:۲۵

Download

اما این تنها شیوه برای جذب و دلبری کردن از مردم نیست، بلکه با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است ۱۱ اسفند ماه برگزار شود کاندیداهای فارس در حال بهره گرفتن از هر فرصتی برای دیده شدن و تبلیغات هستند.

ویدیوهای غیرمتعارف

در روزهای اخیر ویدیو و تصاویر غیرمتعارف متعددی از کاندیداها و ستادهای انتخاباتی آنها در خیابان‌ها و شبکه‌های مختلف اجتماعی منتشر شده که نشان‌دهنده اوج گرفتن رقابت‌های عجیب داوطلبان نمایندگی مجلس است.

در هر سوی معابر و خیابان‌های شهر، نقش و تمثال کاندیداهای مجلس هویدا است، درختان، تیرها و پست‌های برق و دیوارهای خیابان، بیلبوردهای تبلیغاتی نامزدهایی شده‌اند که قرار است تا هفته آینده وارد خانه ملت شوند، قانون‌گرایی کنند و ناظر بر حُسن اجرای قانون باشند.

هر گوشه شهر و هر برنامه‌ای به محل برپایی همایش‌های همدلی و اتحاد نامزدهای انتخابات تبدیل شده و کاندیداها با قرار گرفتن پشت تریبون و مقابل مردم، شعارهایی رنگارنگ می‌دهند، شعارهایی نظیر حل مشکلات آبرسانی در فارس، ایجاد اشتغال برای جوانان، بازسازی فضای شهری و روستایی، ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی، سرکشی در روستاها، احیای کارخانه‌های ورشکسته در زبان هر کاندیدای نام آشنا و ناآشنا جاری است.

صحبت کردن به زبان انگلیسی

برخی کاندیداها جذب جوانان و دانشگاهیان را در اولویت امور تبلیغاتی خود قرار داده‌اند؛ در یکی از ویدیوهایی که در یک شبکه اجتماعی منتشر شده یک کاندیدا در حال انجام مصاحبه به زبان انگلیسی برای مردم عادی است، این ویدیو و صحبت کردن این کاندیدا به زبان غیر فارسی با هدف جذب مخاطبان جوان از شیوه‌های عجیب در این دوره از انتخابات است.

در این میان نامزدهای زن نیز رقابت سرسختانه خود را برای ورود به مجلس آغاز کرده‌ و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با شعار دفاع از حقوق زنان و استفاده از ظرفیت این قشر در ستادهای انتخاباتی خود بتوانند شرایط مطلوبی را برای جذب مخاطبان خاص خود در پای صندوق های رأی فراهم کنند.

۰۰:۰۰
-۰۰:۰۷

Download

از راهبندان خیابان تا انتشار عکس بر روی اسباب‌بازی

ویدیوی دیگری از وضعیت ستاد انتخاباتی یک کاندیدای شهر نیز در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته که این ویدیو رقص و پایکوبی و تجمع قابل توجه هواداران این کاندیدا در خیابان را نشان می‌دهد که موجبات راهبندان را در مسیر ترد خودروها فراهم کرده است.

۰۰:۰۰
-۰۰:۲۴

Download

انتشار تصاویر یک کاندیدا بر روی اسباب‌بازی‌های کودکانه نیز از دیگر شیوه‌های عجیب و قابل تأملی است که با واکنش کاربران فضای مجازی رو به رو شده است.

یک بام و دو هوای تبلیغات انتخاباتی فارس؛ آنکه نامش بیش رأیش بیشتر + فیلم

گرم بودن بساط شام و ناهار؛ هم‌اندیشی تبلیغاتی به صرف غذا

همچنین در این روزها بساط شام و ناهار صلواتی، مینی‌بوس‌های مجانی و برپایی همایش‌های هم‌اندیشی با چاشنی موسیقی‌های جوان‌پسند گرم است و حتی یکی از کاندیداها برای جذب مخاطب در حوزه انتخابیه خود مردم منطقه را برای حضور در مراسمی در یکی از باغ‌های شهری به صرف ناهار و شام رایگان دعوت کرده است.

امسال تبلیغاتی از جوانان ناشناخته نیز در بین تبلیغات نامزدهای نام‌آشنا به چشم می‌خورد؛ جوانانی که به نظر می‌رسد برخی از آنها کمتر به مقوله تبلیغات به صورت حرفه‌ای توجه داشته‌اند و تلاش آنها برای حضور در این رقابت بیشتر جمع‌آوری رزومه و بهره‌گیری از این فضا برای شناخته‌تر شدن بیشتر جهت ارتقای شغلی و تحصیلی است‌.

چاپ و انتشار آگهی‌نامه، بروشور، روزنامه و مجله، اجرای تبلیغات محیطی مانند بیلبورد و بنر، تشکیل ستادهای خیابانی و تبلیغات چهره به چهره، برگزاری نشست‌های عمومی و میتینگ و پرسش و پاسخ در میان قشر عظیمی از مردم از دیگر شیوه‌های تبلیغاتی داوطلبان نمایندگی مجلس در استان فارس است.

با این حال زمان تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات تا ساعاتی دیگر به پایان می‌رسد و در حالی برخی از کاندیداهای فارس در این دوره از انتخابات از شیوه‌های تبلیغاتی نامتعارفی بهره گرفتند که روش‌های تبلیغات نباید از چارچوب‌های قانونی و غیرمتعارف خارج شود.

استان فارس با جمعیتی حدود پنج میلیون نفر افزون بر سه میلیون واجد شرایط شرکت در انتخابات یازدهم اسفند دارد و با توجه به انصراف تعدادی از داوطلبان مجلس دوازدهم، تعداد داوطلبان در این استان هم اینک به ۷۶۰ نفر رسیده است که برای ۱۸ کرسی نمایندگی مجلس با هم رقابت خواهند کرد.

ایرنا