همزمان با ۱۳ آبان، روز ملی استکبارستیزی، نخستین گالری عکس شهری با حضور مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر، افتتاح شد.

رئیس سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه گالری‌های شهری نوع جدیدی از بازآفرینی‌های فرهنگی و هنری در شهرها است، گفت: گالری های شهری هویت‌های فرهنگی و هنری را در دل مردم می برند.

مصطفی مشفقیان با بیان اینکه پیش بینی امکان مشاهده تصاویر در شب هم فراهم و روی آن شیشه نشکن تعبیه شده است، افزود: یک لایه ضد اشعه uv روی شیشه در نظر گرفتیم تا آثار در اثر تابش آفتاب آسیبی نبینند.

او گفت: محتوای گالری ها ثابت نبوده و مرتب و در مناسبت‌های مختلف ملی، مذهبی و موضوعات شهروندی به روز رسانی می‌شود.

معاون شهرداری شیراز گفت: ما تلاش کردیم تا به جای دعوت مردم به نگارخانه‌ها و فرهنگسراها برای تماشای این آثار فاخر، آنها را بین مردم برده و برای آنها به نمایش بگذاریم و در واقع با زبان هنر پیام های فرهنگی و شهروندی را به مردم انتقال دهیم.

او در ادامه ذکر کرد: همچنین برای حفظ امانت و حفظ حقوق معنوی آثار شناسنامه آثار را هم در پایین پوستر آورده شده است.

مشفقیان گفت: تا آخر سال ۱۴۰۱ در ۵ نقطه و تا آخر ۱۴۰۲ در سی نقطه پرتردد و شامل ایستایی جمعیت، شهروندان شاهد گالری‌های شهری با محتوایی از آثاری ارزشمند و اثرگذار خواهند بود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: در هفتمین روز از شهادت مظلومانه شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر احمد ابن موسی (ع) سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری شیراز در رویدادی بسیار ارزشمند از یک گالری خیابانی رونمایی کرد.

افسانه خواست خدایی گفت: اولین موضوع این گالری حماسه، ایثار، از خودگذشتگی و حضور مردم را در صحنه‌های مختلف به عرصه نمایش گذاشته است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با بیان اینکه در واقعه اخیر، سازمان فرهنگی و در مجموع شهرداری شیراز با حضور به موقع و صحیح خود، در عرصه همراهی با مردم خوش درخشیدند، در ادامه افزود: در همین راستا امروز شاهد رونمایی از این گالری شهری با موضوع حادثه حرم هستیم.

او با بیان اینکه بروزرسانی تابلوها بر اساس تقویم فرهنگی کشور از اولویت های این گالری ها است، گفت: تسهیل گری در دسترسی راحت شهروندان به امکانات رفاهی و فرهنگی را از سیاست گذاری‌های شورای ششم است که در راستای این سیاستگذاری بهره مندی مردم از هنر هنرمندان در شهر به منظور شناخت و ارتباط جوانان و شهروندان با هویت فرهنگی، تاریخی و مذهبی این کهن شهر و همچنین ارتقا فرهنگ شهروندی با استفاده از گالری‌های خیابانی را تسهیل می‌کند.

خواست خدایی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ این گالری شهری در سی نقطه شهر اجرا خواهد شد، گفت: این رویداد ماندگار به این سبک برای اولین بار در شیراز اجرا می‌شود که دارای وسعت و پراکندگی قابل توجهی در سطح شهر خواهد بود و در مسیر پیاده روی شهروندان قرار می‌گیرد.

دیگر عضو هیئت رئیسه و منشی دوم شورای شهر شیراز نیز عنوان کرد: ایجاد گالری در فضای عمومی ایده بسیار خوبی است که شهروندان در هر زمان به شکل پیاده یا سواره، امکان مشاهده و بازدید از آثار به نمایش داده شده را دارند.

مهدی نصیری، گفت: در این گالری بر اساس مناسبت ها و در رویدادهای مختلف محتواهای متناسبی به نمایش گذاشته خواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: ایجاد چنین فضاهایی در نقاط مختلف شهر، امکانی را برای ارائه محتواهای تصویری در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و … را فراهم می‌کند و به حتم اثرگذاری خوبی هم به دنبال دارد.

نصیری راه‌اندازی این گالری را شروعی خوب برای یک کار فرهنگی در شیراز برشمرد که شهدای حرم، آن را متبرک و تداوم آن را تضمین کرده است.

این گالری در مسیر پیاده روی پل نمازی، حدفاصل میدان‌های دانشجو و نمازی و در یکی از محورهای پرتردد شیراز، ایجاد و راه‌اندازی شده است.