در یکصد و چهل و هفتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز موارد مختلفی به تصویب رسید که از جمله آنان می‌توان به اعلام نرخ کرایه جابه‌جایی مسافر شامل انواع ناوگان اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی و پیوستن شهرداری شیراز به طرح «از مزرعه تا سفره» اشاره کرد.

یکصد و چهل و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور چندین نفر از اعضا برگزار شد و در آن لوایح و طرح‌های مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه لایحه شهرداری شیراز، درخصوص نرخ کرایه جابه‌جایی مسافر در شبکه حمل و نقل مسافر شامل ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس در سال ۱۴۰۳، ارسالی از کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورا با حضور ۹ نفر اعضای شورا بررسی و مستند به ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن مواردی به تصویب رسید.

بر این اساس، نرخ کرایه جابه‌جایی مسافر شامل انواع ناوگان اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی در شبکه حمل و نقل مسافر حمل و نقل شهر شیراز در سال ۱۴۰۳ به شرح ذیل به تصویب رسید:

ناوگان نرخ ورودی (ریال) نرخ هر کیلومتر پیمایش (ریال)

اتوبوس نرخ ورودی (ریال) ۱۳.۷۱۷؛ نرخ هر کیلومتر پیمایش (ریال) ۷۰۸

مینی بوس نرخ ورودی (ریال) ۲۳.۶۱۴ نرخ هر کیلومتر پیمایش (ریال) ۴۷۷

نرخ نقدی خطوط اتوبوس، مینی بوس ۵۰.۰۰۰ ریال

هر ساعت دربستی با اتوبوس شهری ۱.۸۰۰.۰۰۰ ریال

طبق این مصوبه خطوطی که به نواحی حومه شهر خدمات‌رسانی می‌کنند علاوه بر نرخ مصوب ۲۰ درصد به نرخ کرایه کارت و نقد (به صورت رند شده) آن‎ها اضافه خواهد شد. نرخ ورودی و کیلومتر خطوط شبانه با افزایش ۵۰ درصد نسبت به خطوط روزانه تعیین می‌شود و این مصوبه نیز از اول فروردین ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا بوده و کلیه مصوبات مغایر با آن لغو می‌شود.

در بخش دیگری از جلسه علنی شورا نیز لایحه دوفوریتی شهرداری شیراز، در خصوص مشارکت شهرداری در طرح «از مزرعه تا سفره» با حضور ۱۱ نفر از اعضای شورا بررسی و مستند به ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و اصلاحات بعدی آن، ضمن تصویب دوفوریت لایحه مذکور، به شرح زیر به تصویب رسید.

طبق این مصوبه به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود در راستای تنظیم بازار میوه و تره‌بار و حمایت از اقشار کم برخوردار و حذف آثار نامطلوب حضور دلالان و واسطه‌ها، با مشارکت در طرح «از مزرعه تا سفره» جهت عرضه مستقیم میوه و تره‌بار، با قیمت و کیفت مناسب در قالب شرایط ذیل، اقدامات لازم را به‌عمل آورد:

۱ـ تأمین اقلام میوه و تره‌بار توسط تعاون روستایی و یا تعاونی‌های زیر مجموعه و اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر صورت می‌گیرد.

۲ـ تأمین محصولات میوه و تره‌بار باید با کیفیت مناسب و قیمت اعلامی کمیته نرخ‌گذاری مستقر در استانداری صورت پذیرد به گونه‌ای که فروش و عرضه محصولات در غرف، حداقل ۳۰ درصد نسبت به متوسط قیمت اقلام سطح شهر کمتر باشد که در شرایط قرارداد قید شود و کاهش قیمت برای شهروندان محسوس شود.

۳ـ عرضه و توزیع محصولات تأمین شده در غرف متعلق به شهرداری و با نظارت و مدیریت سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز، براساس آیین‌نامه انضباطی واگذاری غرف صورت خواهد پذیرفت.

۴ـ بهره‌برداران باید مکلف به رعایت قوانین و مقررات سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی و عرضه محصولات با کیفیت و قیمت‌های مصوب شده، شوند.

۵ـ در راستای حسن انجام کار در طرح مذکور، هیئت نظارت متشکل از افراد ذیل تشکیل و به صورت ماهیانه گزارش لازم به معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ارسال می‌شود.

الف) مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری

ب) رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری

ج) معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری

د) رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان استان

۶ـ مدت اجرای این طرح یکسال است که در صورت ارزیابی مطلوب از اجرای طرح توسط هیئت نظارت، با نظر شورای اسلامی شهر شیراز، تمدید خواهد شد.

۷ـ در اجرای مطلوب این طرح، غرف شهرداری در قالب قراردادی مشخص و با یک درصد قیمت کارشناسی در اختیار بهره برداران مورد تایید سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی قرار می‌گیرد.

همچنین در بخش دیگری از این جلسه طرح کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، در خصوص تشکیل کارگروه بررسی راهکار‌های اجرایی شیراز پایتخت محیط زیست آسیا با حضور ۹ نفر اعضای شورا بررسی و مستند به ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و اصلاحات بعدی آن، به شرح زیر به تصویب رسید.

بر این اساس، شهرداری شیراز مکلف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به تشکیل کارگروهی متشکل از افراد ذیل با هدف بررسی و ارزیابی شاخص‌های عملکرد زیست محیطی ۲۰۲۰ (EPI) شهر شیراز، فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی به ویژه در مناسبت‌های مختلف زیست محیطی، استفاده از تجربیات کشور‌های برتر محیط زیستی، تشکیل پنل‌های تخصصی آب، خاک، گیاه، هوا و صوت، برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی، پیش‌بینی برگزاری همایش در سطح آسیا قبل از پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، انجام مطالعات زیست محیطی شهر شیراز و دیگر مسائل مرتبط با محیط زیست با پیش‌بینی بودجه لازم در اعتبارات سال ۱۴۰۳ اقدام و به صورت ماهیانه گزارش اقدامات کارگروه یاد شده را به شورای شهر ارسال کند.

اعضای کارگروه شامل معاونت محیط زیست و خدمات شهری (محوریت تشکیل کارگروه)، نمایندگان شورای اسلامی شهر شیراز (مهدی طاهری و غلامحسن اسکندری)، اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری، اداره‌کل محیط زیست استان فارس، نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با موضوع و افراد متخصص و صاحب نظر خواهند بود.

همچنین در نشست امروز لایحه دوفوریتی شهرداری شیراز، درخصوص پرداخت حق‌الجلسه به اعضای کمیسیون‌ها و کمیته‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و مستند به ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و اصلاحات بعدی آن، ضمن تصویب دوف وریت لایحه مذکور به شرح زیر به تصویب رسید.

بر این اساس با عنایت به اینکه اعضا و دست‌اندرکاران کمیسیون‌های بدوی و همعرض ماده ۱۰۰، ماده ۷۷ قانون شهرداری، ماده ۳۸ آیین‌نامه معاملات شهرداری تهران تسری یافته به کلان شهر‌ها و مراکز استان‌ها، کمیسیون معاملات اعم از مناقصه و مزایده و حراج و …، کمیسیون ستاد باغات، کمیته راهبردی درآمد، کمیته بررسی لوایح، کمیته تخصیص، شورای اداری و استخدامی، شورای ترافیک شهر شیراز و کمیته‌های مربوطه، هیات انضباطی رسیدگی به تخلفات تاکسیرانان، کمیته رسیدگی به تخلفات اتوبوس‌داران موضوع ماده ۱۷ دستورالعمل واگذاری اتوبوس و بهره‌برداری از خطوط اتوبوسرانی، کمیته بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به اعتراض بهره‌برداران، هیئت تطبیق مصوبات مستقر در فرمانداری، دبیران و کارمندان دبیرخانه‌های کمیسیون‌های مذکور و نمایندگان شهرداری و کارکنان دفتر هیئت رئیسه شورا، اداره حقوقی و مصوبات شورا، دبیرخانه و دبیران کمیسیون‌ها و مسئولین دفاتر اعضای شورا ودبیرخانه پیگیری مصوبات شورا در شهرداری و سایر کمیسیون و یا کمیته‌های مستقر دارای ابلاغ در شورای شهر و شهرداری و یا مصرح در قانون، در طی سال ۱۴۰۲ اهتمام و تلاش خویش را در جهت اجرای قانون و رفع مشکلات شهری و شهروندان به‌عمل آورده‌اند به منظور تجلیل و قدردانی از عملکرد آنان به هر کدام از افراد مذکور به‌جز اعضای شورای اسلامی شهر با پرداخت مبلغ هفتاد میلیون ریال از محل ردیف اعتباری ۱۵۰۳۰۳ و ۱۱۰۲۰۸ بودجه سال ۱۴۰۲ موافقت شد.

لازم به ذکر است در صورتی که فردی همزمان عضویت در بیش از یکی از کمیسیون‌های مذکور را داشته یا عناوین فوق را مشمول شود، صرفاً یک مورد آن پرداخت می‌شود.