به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه فارس، پیمان باباخانی، سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شیراز امروز، ۲۶ اردیبهشتماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه بهدلیل شیوع کرونا شاهد تعداد مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم، گفت: در ایامی که ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسها هیچ فعالیتی در سطح شهر نداشتند بستههای معیشتی بهصورت نقدی به بهرهبرداران و شرکتها بهصورت هر ۱۰ روز یک بار اعطا کردیم و اجازه ندادیم تا آنان مشکلی در این زمینه احساس کنند.
وی افزود: با توجه به وضعیت شیوع کرونا که شاهد افزایش یا کاهش تعداد مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی بودیم هر زمان که وضعیت حادتر میشد مبلغ بیشتری را به بهرهبرداران و شرکتها پردات میکردیم.
باباخانی همچنین این نکته را یادآور شد که سیستم حمل و نقل در کل دنیا یارانهبگیر هستند و تمام ناوگان اتوبوسرانی شیراز هم یارانه دریافت میکنند که این یارانه با تجه به هزینه و درآمدی اتوبوسها و عمر آنها متفاوت است.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شیراز با بیان اینکه دو نوع یارانه نقدی و غیرنقدی داریم، گفت: یارانههای غیرنقدی مثل لاستیک، روغن و تعمیرات است و بههمین دلیل رقم یارانهها به اتوبوسها متفاوت است.
وی همچنین در خصوص واکسن کرونا رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی نیز گفت: رانندگان سیستم حمل و نقل عمومی در اولویت ۳ واکسن کرونا قرار دارند و هنوز هیچکدام واکسن نزدهاند.
باباخانی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه این سازمان تلفیق سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و جایگاههای سوخت است، گفت: در شهر شیراز قریب ۸۰۰ اتوبوس، ۱۰ هزار تاکسی و سه پایانه عمده برون شهری در حال فعالیت هستند.
وی از فعالیت مجدد ناوگان اتوبوسرانی و مینیبوس از امروز خبر داد و افزود: بهدلیل موج چهارم کرونا این ناوگان تعطیل شده بود که از امروز فعالیت خود را بدون هیچ محدودیتی آغاز کرد.
باباخانی از ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شیراز خبر داد و گفت: این اتوبوسها دارای رمپهای ویژه برای جانبازان و معلولان و استاندارد آلایندگی یورو ۴ هستند که ۵۰ دستگاه دیگر اتوبوس هم تا آخر امسال به ناوگان اتوبوسرانی شیراز اضافه خواهد شد.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شیراز با ذکر این نکته که یکی از اولویتهای این سازمان نظافت روزانه ناوگان اتوبوسرانی است، از شهروندان نیز درخواست کرد تا در این زمینه همکاریهای لازم را داشته باشند.
وی همچنین به بحث تعرفه هوشمند ناوگان حمل و نقل شیراز اشاره کرد و گفت: فاز اول بی ام اس را در سال ۹۹ در اتوبوسرانی راهاندازی کردیم اما فاز دوم هنوز به بهرهبرداری نرسیده است که از مزایای این طرح هم میتوان به حذف توقفهای خارج از ایستگاه اتوبوسها اشاره کرد چرا که در تعرفه هوشمند تمام اتوبوسهای مانیتورینگ میشوند.
باباخانی همچنین از تلاش برای راهاندازی مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در این سازمان خبر داد و گفت: معاینه فنی خودروهای سنگین در حال حاضر توسط بخش خصوصی انجام میشود اما ما تجهیزات این لازم برای این مرکز را خریداری کرده و تلاش میکنیم تا آن را با مشارکت سرمایهگذار راهاندازی کنیم.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شیراز، احداث جایگاه سوخت سی ان جی نصر را از دیگر برنامههای این سازمان عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از اقداماتی خوبی که در سازمان حل و نقل مسافر پیگیری شده احداث خانه خدمات است که در آن خدمات فنی و رفاهی به ناوگان تاکسیرانی ارائه خواهیم داد که در دو نقطه شهر یکی در میدان شهید شیرودی و دیگری در مطهری جنوبی کنار جایگاه سی ان جی احداث خواهند شد.
وی پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در ایام شیوع کرونا را از دیگر برنامههای این سازمان اعلام کرد و گفت: این سیستم پرداخت الکترونیکی کارت شهروندی را دربرمیگیرد تا شاهد حذف پول خرد در تاکسیها بوده و علاوه بر آن تاکسیمتر هم راهاندازی کنیم.
باباخانی بیان کرد: برای نخستین بار نیز آییننامه برگزاری انتخابات رانندگان تاکسی را مصوب کردیم تا نمایندگانی را برای رانندگان تاکسی در نظر بگیریم که بتوانند تمام مسائل و مشکلاتی که این رانندگان دارند را پیگیری و حل کند.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شیراز از دیگر اقدامات این سازمان را برونسازی اعطای مجوزی رانندگان تاکسی به دفاتر پیشخوان برشمرد و گفت: در این راستا با ۳۲ دفتر پیشخوان تفاهمنامه منعقد کردیم تا از این طریق مراجعه ۱۰ هزار راننده تاکسی به این سازمان برای اخذ مجوز حذف شود و همین کار را هم برای اتوبوسها انجام خواهیم داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به عمر مفید اتوبوسها اشاره کرد و گفت: عمر مفید اتوبوسهای دیزلی ۱۲ سال، سی ان جی ۱۰ سال و برقی ۲۰ سال است که میتوان گفت میانگین سنی اتوبوسهای شیراز اکنون ۶ و نیم سال است اما در سال جاری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کرده تا بتوانیم اتوبوسهای فرسوده را از رده خارج کنیم و از این تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۵۰ دستگاه هم موتور دیزل خواهند بود.
باباخانی گفت: همچنین اتفاق خوبی که در یک هفته اخیر افتاده این است که مرکز کنترل را به دوربینهای نظارتی سطح شهر اتصال دادیم که در مرکز مدیریت مسافر حمل و نقل راهاندازی شده است و سامانه ثبت تخلف در این مرکز راه اندازی میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه دو خط مصوب بی آر تی نیز در شیراز یکی از پایانه شهرک گلستان تا نمازی و دیگری از پایانه استقلال تا میدان احساس مصوب شده است، گفت: تجهیزات این خط خریداری شده و مناقصات آن در حال برگزاری است تا بتوانیم ظرف سه ماه آینده آن را راهاندازی کنیم.
باباخانی همچنین از اعطای تسهیلاتی به رانندگان تاکسی ها برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شیراز خبر داد و گفت: این تسهیلات شامل ۸۰ درصد قیمت خودروهایی نظیر پژو و سمند است البته در چند ماه اخیر ۲۰۰ ناوگان تاکسی نوسازی شده است ولی با این وجود ۶۵ درصد ناوگان تاکسیرانی شیراز فرسوده هستند.