از ۱۰ خرداد سال جاری حوزه سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری فارس مدیریت جدیدی را تجربه نموده که با کلیدواژه های جوان‌گرایی، تفکر جهادی و تعلق خاطر به جبهه انقلاب نوید آغاز دوره ای جدید در انتصابات استان را می داد. با این همه خروجی کار چندان با شعارهای منطبق نیست و همین امر بهانه گفتگوی صریح با معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس شد.

حدود هشت ماه از آغاز فعالیت دوره جدید معاونت سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری فارس می گذرد. در این مدت استان فارس دستخوش حوادث کوچک و بزرگ بسیاری بوده و سوالات بی پاسخ زیادی را برجای گذاشته است که گرچه  گذشت زمان حساسیت و عطش یافتن پاسخ آن را کاسته شده اما همچنان افکار عمومی  تشنه پاسخگویی است.

مجموعه این عوامل در کنار تذکرات مداوم رهبر انقلاب از یکسو بر لزوم جهاد تبیین و از سوی دیگر به ضعف رسانه ای دولت، سبب  گفتگوی صریح با معاون سیاسی استانداری فارس شد که متن آن به تفصیل ذکر می شود.

طراحی نظام انتصابات

فارس: انتصاب چگونه رقم می‌خورد؟ ما شنیدیم که شما کمیته انتصابات دارید؟!

قزل سفلی: در اداره کل سیاسی کلا چهار موضوع داریم:  انتخابات، تقسیمات، انتصابات و امور سیاسی.

در بخش انتصابات یک نظام انتصابات به وجود آوردیم؛ فردی که در کسوت بخشدار، فرماندار یا معاون فرماندار قرار می‌گیرد شاخص‌های بسیاری باید داشته باشد که کلی ترین آن این است که خود را ذیل ولایت تعریف کند این مورد خط قرمز ماست. دلش برای نظام بسوزد و بتپد. انقلابی باشد، متعلق به جریان انقلاب باشد. شوق کار داشته باشد و  شب و روز نشناسد، تفکر جهادی داشته باشد.
از قابلیت های مدیریت که من خلاصه‌اش می‌کنم در سه بخش برنامه ریزی، قدرت حل مسئله و تصمیم گیری برخوردار باشد، بر جغرافیای محل ماموریت نیز اشراف داشته باشد.

ما برای این هدف پرسش نامه هایی را طراحی کردیم. هر فرد قبل از انتصاب در حوزه سیاسی این پرسشنامه را پر می‌کند. بعد در چند لایه مصاحبه صورت می‌گیرد. مثلاً اگر فرماندار است در حوزه‌های سیاسی امنیتی اجتماعی مصاحبه می شود.

بعد از مصاحبه یک تیم تحقیق، آنچه در مصاحبه‌ها گفته شد راستی آزمایی می‌کند و تلاش می کنیم با بچه های انقلابی منطقه ای که قرار است خدمت کند ارتباط بگیریم.

بعد از ان استعلام امنیتی می کنیم و اگر همه این موارد رقم بخورد در پله آخر به استاندار معرفی میشود و او را می بیند، بعد از آن انتصاب رقم می خورد.

در این انتصاب ها برابر فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی)از نماینده  و  امام جمعه  مشورت شهرستان میگیریم و در نهایت خودمان با نظر استاندار به جمع بندی نهایی میرسیم.

اگر به عقب برگردم  چند‌ مورد از انتصابات  را اصلاح می کنم

فارس: همه انتصابات مستقل بوده؟

قزل سفلی: از روال قبل خبر ندارم، درست است مشورت می‌گیریم، اما همه انتصاباتی که ما انجام داده ایم  به جرأت می گویم مستقل انجام شده است. البته نظر مشورتی نماینده اخذ شده است.

اما الان که نگاه می کنم رفته به رفته انتصابات پخته تر شده و اگر برگردم انتصابات خودم را بررسی کنم، اگر مجال داشته باشم چندتا را اصلاح می کنم.

فارس: ما خبر موثق داریم که یک فرماندار به ارباب رجوع شماره کارت همسرش را داده تا در کنار پرداخت حقوق دولتی، صد میلیون هم به این حساب واریز کند. البته ما نمی گوییم برای استفاده شخصی دریافت کرده بلکه برای تامین هزینه های جاری و نیازمندی ها چنین دریافتی هایی داشته، اما این اتفاق افتاده و تنها برخورد کسر حقوق بوده است.

قزل سفلی: تخلف است. مرجع رسیدگی به تخلفات فرمانداران حوزه حقوقی است و پیگیری کننده هم ما هستیم.

ما تا الان گزارشی نداشتیم.  خواهشم این است گزارشی که واقعا این را اثبات کند اگر شما دارید، اطلاع بدهید. ما بررسی می کنیم و اگر به اتقان برسیم، قطعا با هرکسی در هر سطحی برخورد قانونی و قاطع می‌کنیم.

فارس: این نظامی که شما تعریف کردید خیلی خوب است پس ما الان باید در ۳۶ شهرستان یک نظام عالی، انقلابی و جهادی داشته باشیم، اما واقعیت این است که نداریم!

قزل سفلی: عرض کردم که من همین الان به شش ماه قبل برگردم بعضی  انتصابات را اصلاح می کنم. ما نظامی چهار چوب دار نداشتیم. پس از  تجربه چند ماهه این نظام را پایه گذاری کرده ایم. خود منتصبین هم که در این چرخه قرار می گیرند به این نتیجه می رسند که حساب کشی و حساب و کتابی وجود دارد.

در حال نظام ارزیابی جامع هستیم؛ همه معاونت ها باید دخیل شوند

در حال نوشتن یک نظام هم برای ارزیابی عملکرد این افراد هستیم که فرداروزی برای جابجایی آنها برخورد سیاسی نشود.

الان چون شاخص ارزیابی جامع و حساب شده نداریم ممکن است نتوانیم از عملکرد آنها به شکل جامع هم دفاع کنیم.

ممکن است فردی ۱۰ شاخص ارزیابی داشته باشد، در یکی دو مورد ضعیف باشد نباید او را کنار گذاشت. در این ارزیابی همه مجموعه ها باید نظر بدهند.

درست است جایگاه فرماندار سیاسی است اما باید در همه حوزه های اقتصادی عمرانی اجتماعی، گردشگری و… فعالیت کند.

ما می‌خواهیم سایر معاونت های استانداری نیز در این موضوع دخیل کنیم. تا پایان سال این نظام ارزیابی فرمانداران هم طراحی میشود تا ما با شاخص و منصفانه نظر بدهیم.

معتقدم اگر بتوانیم شاخص های انتصاب و ارزیابی را به جمع بندی برسیم در واقع توانسته ایم به نظام مطلوب یعنی نظام ولایی در انتصابات نزدیک تر  شویم.

با ملاک قانون خودمان را از یک‌ ظرفیت عظیم محروم کردیم

فارس: من احصا کردم، شما مداوم می گویید جوان‌گرایی باید شود، افراد تحول خواه باید مسئولیت بپذیرند، اشخاص با تفکر جهادی سرکار بیایند و موارد این چنینی، اما ما در عمل خیلی تحقق پیدا نکرده است؟

قزل سفلی: اول که ما کمبود نیروی انقلابی جهادی را داریم. الان داریم یک بانک اطلاعاتی از نیروها انقلابی و جهادی ایجاد می کنیم. فاقد یک شبکه حساب شده بودیم، نداشتیم، همین الان هم نداریم.

دو، ما در انتصابات گیر قانونی زیاد داریم. در ادوار گذشته  مثلا در حوزه سیاسی اگر یک نفر را می خواستند قرار دهند، اول او را می آوردند، بعد کارهای اداری را انجام می دادند.

که خلاف قانون بود. اما در این دولت قانون مبنای عمل قرار گرفت و با ملاک قانون خودمان را از یک‌ ظرفیت عظیم محروم کردیم چرا؟ چون میخواستیم ملاکمان قانون باشد.

سوم هم اینکه در مقابل بکارگیری جوان ها در بدنه مدیریتی مقاومت خیلی زیادی وجود دارد ولی می بایست راهها گشوده شود؛ جوان ها باید درمناصب مدیریتی قرار بگیرند.در این مسیر همه باید کمک کنند. مخصوصا مدیران باید بستر های لازم را برای حضور جوان ها به وجود بیاورند. کار سختی هست ولی حتما قابل انجام است.

تفکراتی در سیستم حاکم است که اصلاً جوان را نمی‌پذیرد

فارس: الان زیرساخت انسانی کارمندی و اداری ما تفکر جهادی و انقلابی نیست، در ادواری که قدرت اجرایی دست جبهه تفکری متفاوت است، در نیروهای انسانی با اندیشه مشابه خود را در رده های مختلف به دستگاه‌های اجرایی و اداری تزریق کرده اند.

قزل سفلی: این سیاست گذاری مرکزی است و دست ما نیست. قبلا نیرو می آوردند و قرارداد موقت می بستند که از ابتدای دولت این اجازه داده نشد.

الان به ما می گویند اگر کسی قرارداد کار معین هم داشته باشد  امکان انتقال از یک سازمان به سازمان دیگر نیست. حتماً باید پیمانی و بالاتر باشد. این محدودیت جدید ایجاد شده است. تا چند ماه گذشته می توانستیم، الان همین هم نمی توانیم.

چرا من می گویم جوان سازی؟ ما راهی غیر از این نداریم اما دستمان هم باز نیست. من دارم این موضوع را در رسانه به یک ادبیات غالب تبدیل می کنم. تا این راه باز شود تفکراتی در سیستم حاکم است که اصلاً جوان را نمی‌پذیرد.

لایه های مختلف گفته می‌شود جوانها بیایند اما سیستم اجازه این کار را نمی دهد. مثلا در یک بخشی وقتی نگاه می کنیم غالبا ۲۵ سال بالا هستند. این جوان‌گرایی هم که می گویم، قائل به رشد آسانسوری نیستم.منظورم جوان های باظرفیت و پخته است.

فارس: شما خودتان که در رأس فعالیتهای جهادی بودید و تعداد زیادی از این جوان ها را می شناسید. قرار نیست آسانسوری بالا روند، وارد امورات شوند و از پایین شروع کنند.

دفترچه طرح شهید زین‌الدین به زودی منتشر می شود

قزل سفلی: این جوانان باید در بدنه وارد شوند، دولت برای این کار یکسری تمهیدات اندیشیده که در استان فارس ۶هزار نفر بستر جذب جدید فراهم شده که بیش از سه هزار تا برای آموزش و پرورش است و مابقی برای ۵،۶ دستگاه دیگر. که همگی به مرور و با برگزاری آزمون انجام می شود.

فارس: این زیر مجموعه طرح شهید زین‌الدین است؟

قزل سفلی: شهید زین الدین برای ۱۵۰ نفر است. که برای ۱۳۰ نفر استخدام پیمانی دفترچه اش تایید شده و به زودی برای چند دستگاه منتشر می شود.

رزومه و مصاحبه های ۱۰ نفر انتخابی طرح شهید زین‌الدین قابل انتشار است

فارس: رسیدیم به طرح شهید زین‌الدین، ده نفری که قرار است بدون آزمون سمت بگیرند، چگونه انتخاب شدند؟ و آیا استانداری کمیته مصاحبه دارد که شما، بازرسی استانداری و مشاور مردمی سازی در آن عضویت دارند؟

قزل سفلی: طرح شهید زین‌الدین سه لایه دارد. در لایه اول برابر مجوز های صادر شده به تشخیص استاندار ۱۰ نفر را با قرارداد کار معین برای سمت هایی مثل بخشدار، معاون فرماندار، معاون مدیرکل و مدیرکل. که برای این بخش ۶۷ نفر معرفی شدند و غالبشان هم این بود که در دیدارها و سفرها بعضی افراد به استاندار معرفی می شدند و ایشان آن ها را در قالب طرح شهید زین‌الدین ارجاع می داد. ۶۷ نفر مصاحبه شدند و از یک تا ۶۷ رتبه بندی شدند. استاندار اختیار خودش را در انتخاب این ۱۰ نفر، به یک کمیته  پنج نفره تفویض کرد.

 ۱۰ نفر دوم و سوم در راه است

محور این کار معاونت توسعه و مدیریت و منابع است. وقتی من آمدم این کمیته وجود داشت و شکل گرفته بود، من به این کمیته اضافه شدم. این ده نفر که انتخاب شدند، رزومه ها و مصاحبه ها و مذاکرات انجام شده با آنها قابل انتشار است.
ضمن اینکه این ده نفر اول است و بنا نیست متوقف شود. اگر زودتر تمام شود ده نفر دوم و سوم را هم می توان معرفی کرد.
این انتخاب ها آزمونی نبود، عضو یابی بود.

هنوز یک نفر هم جذب نشده

فارس: قومی قبیله ای نبود؟ مثلا استاندار یک خانواده را بشناسد، بگوید پسرشان بچه خوبی است، بیاید توی سیستم؟

قزل سفلی: نه! اصلا! من شهادت می دهم به این شکل نبود. اگر کسی معرفی شده بود آمده مصاحبه شده است البته این ارزیابی مقدماتی است ارزیابی اصلی توسط کانون ارزیابی انجام می شود؛ ضمن اینکه همانطور  که می دانید هنوز یک نفر هم جذب نشده، چون قوانین طرح در حال تغییر است و فعلا در حد معرفی و کانون ارزیابی توسط کانون ارزیابی انجام شده است.

فارس: سازوکار معرفی به استاندار چگونه بود؟ یک اطلاع رسانی می کردید که اگر کسی را می شناسید معرفی کنید!

قزل سفلی: همانطور که گفتم محور این طرح معاونت توسعه مدیریت منابع استانداری است، اما اطلاع رسانی شد، مصاحبه هم انجام داده اند. هنوز هم امکان پذیر است. اگر کسی را می شناسید به معاونت توسعه مدیریت و منابع معرفی شوند.

مجوزی برای اعلام عمومی وجود نداشت

فارس: اگر ما در رسانه ایم نه اطلاع رسانی شد نه اطلاع رسانی شد نه سازوکاری تعریف شده، مصاحبه ای هم که انجام شد در تشریح طرح است. بپذیرید شما سازوکار معرفی ندارید!

قزل سفلی: برای لایه سوم یعنی برای جذب ۱۳۰نفر؛عضویت پیمانی برابر قانون بایستی اعلام عمومی از طریق رسانه ها صورت گیرد که به موقع انجام خواهد شد.

برای ۱۰ نفر لایه اول؛ مجوزی برای اعلام عمومی وجود نداشت و بیشتر از طریق عضو یابی عمل شده است. افرادی به طریق مختلف که اشاره هم شد معرفی شدند  استاندار این اختیار را به یک کمیته پنج نفره سپرد که مورد ارزیابی مقدماتی قرار گرفتند. افراد معرفی شده را بیشتر خودشان پاراف کردند. هنوز یک نفر هم جذب نشده است. نکته خوب اینکه ما چندتا ده نفر خواهیم داشت که هروقت به ما ابلاغ شد اعلام عمومی می کنیم. این افراد هم با قرارداد کار معین به کار گرفته می شوند. یکسال قرارداد می بندد و سال بعد شاید تمدید نشوند.

قزل سفلی: لایه دوم؛ مربوط به جذب ده نفر از میان نخبگان بود؛ که گفته بودند باید توسط بنیاد ملی نخبگان معرفی شود که ۴۶ نفر را بنیاد معرفی کرد، که مجموعا مصاحبه شدن‌د و ۱۰ نفر معرفی شد. البته این اتفاقات مربوط به اردیبهشت ماه است که من هنوز حضور نداشتم. اما بعد استان ها اعتراض کردند که اینها صرفا نخبه علمی هستند و فقط درس خوانده اند. شما باید نخبه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی هم را شاخص  بگذارید. خب طرح الان متوقف شده و شاخص ها در حال تغییر هستند.

من پله آخرم

فارس: جای خالی نقش آفرینی شما را در بخش زیادی از اتفاقات حس می کنیم. شما روایت اول را نمی گویید. 

قزل سفلی: نقش آفرینی را سعی کردیم به هنگام و به اندازه باشد. روایت اول را من نباید بدهم. من پله آخرم. در حادثه کرمان چقدر اشتباه در اطلاع رسانی آمار صورت گرفت.

اما ما در حمله دوم شاهچراغ اشتباهات قبل را نداشتیم. با بررسی و جمع بندی که صورت گرفت یک آمار دادیم و تا آخر همان تایید شد.

در همایش مالیاتی حیف و میل بیت المال انجام شده بود

فارس: در بی انضباطی مالی دستگاه ها نمی توانید وارد شوید؟ در حیف و میل بیت المال در همایش مالیاتی تکلیف مردم روشن نشد.

قزل سفلی: با اینکه به من ارتباط سازمانی نداشت در این باره مصاحبه کردم و برای اطلاع شخص خودم هم بررسی کردم، قطعا حیف و میل بیت المال انجام شده بود. نامتعارف خرج شده است.

حالا ۴ میلیارد نبود اما ۳ میلیارد هزینه کردند. استاندار همان زمان نامه به مدیر سازمان مالیاتی کشور نوشته جمع بندی تهران این بود که معاون مدیرکل رعایت نکرده و آن را برکنار کردند.

 

باور می کنید مدیرکل خبر نداشته؟!

فارس: شما باور می کنید مدیرکل خبر نداشته؟ کسی هم که جای معاون قرار گرفت مسئول حوزه تدارکات است. یعنی یکی از عوامل اصلی حیف و میل بیت المال.

قزل سفلی: نه! باور نمی کنم، اما تشخیص مسئولان سازمان مالیاتی تهران این بود. هنوز پاسخ نامه استاندار فارس داده نشده است و هنوز منتظر پاسخ آنها هستیم‌.

 نتوانستیم از جوانانمان صیانت کنیم

فارس: جوانهایی را هم که می‌آوریم برخوردهای سخت با آنها می‌کنیم‌. تجربه ندارند، بجای همراهی و راهنمایی و مراقبت از آنها برای چند تخلف، بازداشت می شوند.

قزل سفلی:  این مسائل هم لایه دیگری از راه ندادن جوان هاست. اما اینکه باید نظامات مالی و  قانونی رعایت شود، مسئله همگانی است و نباید به اسم جوان بودن سرمایه مردم حیف و میل شود. ولی قبول دارم نتوانستیم از جوانانمان صیانت کنیم.

فارس: ۱۰ نفری که دارید می آورید چه تضمینی است به این سرنوشت دچار نشوند؟

قزل سفلی: این وظیفه ماست که از جوان ها صیانت کنیم. باید آموزش های لازم را ببینند و در کنار افراد با تجربه قرار بگیرند.

باید به یک سازوکاری برسیم که جوانی که در رأس یک دستگاه اجرایی قرار می گیرد ضمن اینکه جلوی جسارت، خلاقیت و ابتکارشان را نگیریم ولی چگونه خطا هایشان را کم کنیم و از آنها صیانت کنیم و نگذاریم بخاطر کم تجربگی مرتکب تخلف شوند.

فارس: و کسانی که الان دچار مشکل شدند، برایشان کاری نمی کنیم؟ 

قزل سفلی: هر چند در برابر قانون همه افراد یکسان هستند اما در چهارچوب قوانین در حال پیگیری هستیم. چون بخشی از سرمایه های اجتماعی ما هستند.

فارس: این ها دارند حکم انفصال از خدمات دولتی می خورند!

قزل سفلی: من در جایگاه قضاوت نیستم، اما در جایگاه اجرایی این را می پذیریم که از جوان هایی که وارد سیستم های اداری می شوند می بایست بنحوی صیانت کرد .صیانت از این جوان ها در واقع حفاظت و حراست از سرمایه های کشور است و این مهم جزء تکالیف ما است. / فارس

پایان پیام/خ