با احیای این واحد صنعتی بزرگ امکان بازگشت هزار و ۳۰۰ نفر به طور مستقیم به چرخه اشتغال فراهم و ظرفیت گسترده در صنایع مخابرات از راه دور ایران هم احیا می‌شود

احیای کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران پس از ۱۴ساله در شیراز

به گزارش آینه فارس،کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) به عنوان یک شرکت مادر تخصصی از ۱۳۵۳ تولید تجهیزات و زیرساخت‌های مخابراتی کشور را در شیراز آغاز کرد و در نهایت سال ۱۳۸۲ در فرآیند خصوصی سازی قرار گرفت و این فرآیند یکسال بعد به سرانجام رسید، اما این کارخانه راهبردی رفته رفته دچار سوء مدیریت، بدهی‌های کلان و در نتیجه رکود و ورشکستگی شد و سال ۸۸ با تصمیم دولت دهم به هیات حمایت سپرده شود.
اما در ۱۲ سال پس از آن اقدامی ارزنده برای احیای این واحد تولیدی که توان اسمی اشتغال آفرینی برای بیش از ۲ هزار نیرو را داشت انجام نشد و کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) در خاموشی و رکود کامل روزگار گذراند.
محمد هادی ایمانیه استاندار فارس ۱۵ مردادماه ۱۴۰۱ در جلسه بررسی وضعیت واحد‌های راکد استان در شیراز نخستین بار اعلام کرد که قرار شده این کارخانه در قالب مزایده به سرمایه‌گذار جدید واگذار شود تا مطالبات کارگران و سایر مطالبات پرداخت و سپس برای راه‌اندازی مجدد آن اقدام شود.
دادستان کل کشور ۱۷شهریورماه ۱۴۰۱ به شیراز آمد تا چند موضوع را بررسی و رسیدگی کند، مساله تعطیلی کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران یکی از این موضوعات بود.
حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری افزود:عبور از این مشکلات و بازگرداندن کارخانه به چرخه تولید نیازمند همت و تعامل طرفین و حمایت نهاد‌های ذی‌مدخل است که با ورود جدی استانداری و مجموعه قضایی فارس روند پیگیری اقدامات تسریع شده است.
او در بررسی وضعیت این کارخانه تاکید کرد که پیش شرط هر اقدام عملی درباره کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران باید احیا و بقای ماهیت تولیدی آن باشد و در این مسیر اهلیت و صلاحیت خریدار و برنامه زمانبندی برای احیا تحت نظارت دستگاه قضایی و اداره کل بازرسی استان باید محور تصمیم‌گیری برای واگذاری این کارخانه باشد.
رئیس جمهور که پیشتر نشان داده است که احیای تولید و صنایع تولیدی راکد را در اولویت کاری خود قرار داده، روز گذشته با حضور معاون اجرایی و رییس دفتر خود و وزیر صمت، رییس کل بانک مرکزی و معاون وزیر اقتصاد و معاون بانک مرکزی برای حل مشکلات ۶ واحد صنعتی بزرگ کشور با مسئولان آن‌ها به گفتگو نشست.
یکی از این واحد‌های راکد کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران بود که برای بحث و بررسی درباره آن استاندار فارس به پاستور رفته بود و آخرین وضعیت این کارخانه راکد را به طور دقیق تشریح کرد و بحث و بررسی درباره چگونگی پرداخت بدهی‌های باقیمانده کارگران و راهکار‌های احیای آن مطرح شد.
کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) که نزدیک به ۱۴ سال سوءمدیریت آن را گرفتار مشکلات کرد و عدم نقدینگی برای تأمین مواد اولیه و بدهی آن را به تعطیلی کشاند حالا در انتظار سرمایه‌گذار برای احیای مجدد است.

به گفته استاندار فارس در صورت احیای این واحد صنعتی بزرگ امکان بازگشت هزار و ۳۰۰ نفر به طور مستقیم به چرخه اشتغال فراهم و ظرفیت گسترده در صنایع مخابرات از راه دور ایران نیز احیا می‌شود