در منطقه زاگرس زلزله ها به صورت فوج گونه است به گونه ای که به جای رخ دادن یک زلزله، یک ردیف از زلزله ها رخ می دهد. پی در پی اتفاق افتادنها به صورت گروهی از زمین لرزه هایی با بزرگای متوسط تا کم است و ممکن است تا روزها لرزه هایی داشته باشیم.  

با توجه به اینکه زمین لرزه شدید به بزرگی ۴٫۷ در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ در منطقه قصر شیرین (کرمانشاه) اتفاق افتاده است. بر اساس الگوی پیشنهادی احتمال وقوع زمین لرزه بعدی در بازه زمانی ۲۹ روزه را در نمودار نواری زیر مشاهده میکنید. شدت رنگ قرمز در هر روز بیانگر احتمال بیشتر وقوع زمین لرزه شدید است.

وقوع زمین لرزه
۴٫۷ M
شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
امروز (%۳۴٫۷۸)
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
۲۹ روز بعد از زلزله
یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱

با توجه به داده های آماری موجود و الگوی پیشنهادی احتمال وقوع زمین لرزه شدید در امروز دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ وجود دارد و این احتمال برابر است با ۳۴٫۷۸ درصد.
با بررسی داده های آماری مربوط به مناطق ۹ گانه،مناطقی که احتمال بروز زمین لرزه در آنها بالا می باشند عبارتند از:

نواحی ۹ گانه زلزله خیز ایران

منطقه 1

۱

منطقه 2

۲

منطقه 3

۳

منطقه 4

۴

منطقه 5

۵

منطقه 6

۶

منطقه 7

۷

منطقه 8

۸

منطقه 9

۹

منطقه ۱ به شمال غربی ایران و بخش هایی از کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق اشاره دارد و از لحاظ جغرافیایی این منطقه در طول جغرافیایی ۴۳ درجه تا ۵۰٫۵ درجه و همچنین در عرض جغرافیایی ۳۵ تا ۴۱ درجه واقع شده است.

[مشاهده پیش بینی زلزله در منطقه ۱]منطقه ۲ به مناطق شمالی ایران و بخش هایی از کشور ترکمنستان اشاره داشته و از لحاظ جغرافیایی این منطقه در طول جغرافیایی ۵۰٫۵ درجه تا ۵۷٫۲ درجه و همچنین در عرض جغرافیایی ۳۵ تا ۴۱ درجه واقع شده است.

[مشاهده پیش بینی زلزله در منطقه ۲]منطقه ۳ به شمال شرقی ایران و بخش هایی از کشور های ترکمنستان و افغانستان اشاره دارد و از لحاظ جغرافیایی این منطقه در طول جغرافیایی ۵۷٫۲ درجه تا ۶۴ درجه و همچنین در عرض جغرافیایی ۳۵ تا ۴۱ درجه واقع شده است.

[مشاهده پیش بینی زلزله در منطقه ۳]منطقه ۴ به غرب ایران و بخش هایی از کشور عراق اشاره دارد و از لحاظ جغرافیایی این منطقه در طول جغرافیایی ۴۳ درجه تا ۵۰٫۵ درجه و همچنین در عرض جغرافیایی ۳۰٫۲ تا ۳۵ درجه واقع شده است.

[مشاهده پیش بینی زلزله در منطقه ۴]منطقه ۵ به مرکز ایران اشاره دارد و از لحاظ جغرافیایی این منطقه در طول جغرافیایی ۵۰٫۵ درجه تا ۵۷٫۲ درجه و همچنین در عرض جغرافیایی ۳۰٫۲ تا ۳۵ درجه واقع شده است.

[مشاهده پیش بینی زلزله در منطقه ۵]منطقه ۶ به شرق ایران و بخش هایی از کشور افغانستان اشاره دارد.از لحاظ جغرافیایی این منطقه در طول جغرافیایی ۵۷٫۲ درجه تا ۶۴ درجه و همچنین در عرض جغرافیایی ۳۰٫۲ تا ۳۵ درجه واقع شده است.

[مشاهده پیش بینی زلزله در منطقه ۶]منطقه ۷ به بخش کوچکی از جنوب غربی ایران و بخش هایی از کشورهای عراق، کویت، بحرین و عربستان را شامل شده و از لحاظ جغرافیایی این منطقه در طول جغرافیایی ۴۳ درجه تا ۵۰٫۵ درجه و همچنین در عرض جغرافیایی ۲۴ تا ۳۰٫۲ درجه واقع شده است.

[مشاهده پیش بینی زلزله در منطقه ۷]منطقه ۸ به جنوب ایران و کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس اشاره داشته و از لحاظ جغرافیایی این منطقه در طول جغرافیایی ۵۰٫۵ درجه تا ۵۷٫۲ درجه و همچنین در عرض جغرافیایی ۲۴ تا ۳۰٫۲ درجه واقع شده است.

[مشاهده پیش بینی زلزله در منطقه ۸]منطقه ۹ به جنوب شرقی ایران و بخش هایی از کشورهای پاکستان و افغانستان اشاره دارد و از لحاظ جغرافیایی این منطقه در طول جغرافیایی ۵۷٫۲ درجه تا ۶۴ درجه و همچنین در عرض جغرافیایی ۲۴ تا ۳۰٫۲ درجه واقع شده است.

 

منطقه 1

۱

منطقه 2

۲

منطقه 3

۳

منطقه 4

۴

منطقه 5

۵

منطقه 6

۶

منطقه 7

۷

منطقه 8

۸

منطقه 9

۹

منطقه ۸ به جنوب ایران و کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس اشاره داشته و از لحاظ جغرافیایی این منطقه در طول جغرافیایی ۵۰٫۵ درجه تا ۵۷٫۲ درجه و همچنین در عرض جغرافیایی ۲۴ تا ۳۰٫۲ درجه واقع شده است.

احتمال وقوع زمین لرزه در بازه زمانی ۴۴ روزه

با توجه به اینکه زمین لرزه شدید به بزرگی ۴٫۲ در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ در منطقه قلعه قاضی (هرمزگان) اتفاق افتاده است. بر اساس الگوی پیشنهادی احتمال وقوع زمین لرزه بعدی در بازه زمانی ۴۴ روزه را در نمودار نواری زیر مشاهده میکنید. شدت رنگ قرمز در هر روز بیانگر احتمال بیشتر وقوع زمین لرزه شدید است.

وقوع زمین لرزه
۴٫۲ M
سشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱
امروز (نامشخص)
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
۴۴ روز بعد از زلزله
پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱

تجزیه و تحلیل آماری

با بررسی داده های لرزه نگاری جمع آوری شده از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از تاریخ ۱۳۹۷/۶/۴ تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ تعداد ۳۱۱ زمین لرزه شدید ثبت گردیده است. با کنار هم قرار دادن زمان وقوع زمین لرزه ها مشاهده می شود که فاصله زمانی بین وقوع یک زمین لرزه شدید تا زمین لرزه شدید بعدی حداکثر ۴۴ روز است. به این معنی که هرگاه شاهد یک زمین لرزه شدید بوده ایم، زمین لرزه بعدی حداکثر تا ۴۴ روز یا کمتر از آن رخ داده است. در نمودار و جدول زیر میتوانید تعداد و درصد وقوع زمین لرزه های شدید را در این بازه زمانی مشاهده فرمایید.

روز وقوع زلزله بعد تعداد وقوع در صد وقوع
همان روز ۱۰۷ %۳۴٫۴۱
فردای روز زلزله ۵۴ %۱۷٫۳۶
۲ روز بعد از وقوع زلزله ۲۰ %۶٫۴۳
۳ روز بعد از وقوع زلزله ۱۲ %۳٫۸۶
۴ روز بعد از وقوع زلزله ۹ %۲٫۸۹
۵ روز بعد از وقوع زلزله ۱۵ %۴٫۸۲
۶ روز بعد از وقوع زلزله ۳ %۰٫۹۶
۷ روز بعد از وقوع زلزله ۱۵ %۴٫۸۲
۸ روز بعد از وقوع زلزله ۱۰ %۳٫۲۲
۹ روز بعد از وقوع زلزله ۸ %۲٫۵۷
۱۰ روز بعد از وقوع زلزله ۳ %۰٫۹۶
۱۱ روز بعد از وقوع زلزله ۷ %۲٫۲۵
۱۲ روز بعد از وقوع زلزله ۴ %۱٫۲۹
۱۳ روز بعد از وقوع زلزله ۶ %۱٫۹۳
۱۴ روز بعد از وقوع زلزله ۵ %۱٫۶۱
۱۵ روز بعد از وقوع زلزله ۱ %۰٫۳۲
۱۶ روز بعد از وقوع زلزله ۳ %۰٫۹۶
۱۷ روز بعد از وقوع زلزله ۷ %۲٫۲۵
۱۸ روز بعد از وقوع زلزله ۱ %۰٫۳۲
۱۹ روز بعد از وقوع زلزله ۳ %۰٫۹۶
۲۰ روز بعد از وقوع زلزله ۳ %۰٫۹۶
۲۱ روز بعد از وقوع زلزله ۲ %۰٫۶۴
۲۲ روز بعد از وقوع زلزله ۲ %۰٫۶۴
۲۶ روز بعد از وقوع زلزله ۱ %۰٫۳۲
۲۸ روز بعد از وقوع زلزله ۱ %۰٫۳۲
۳۰ روز بعد از وقوع زلزله ۲ %۰٫۶۴
۳۱ روز بعد از وقوع زلزله ۱ %۰٫۳۲
۳۴ روز بعد از وقوع زلزله ۱ %۰٫۳۲
۳۵ روز بعد از وقوع زلزله ۱ %۰٫۳۲
۳۶ روز بعد از وقوع زلزله ۱ %۰٫۳۲
۳۷ روز بعد از وقوع زلزله ۱ %۰٫۳۲
۴۱ روز بعد از وقوع زلزله ۱ %۰٫۳۲
۴۴ روز بعد از وقوع زلزله ۱ %۰٫۳۲

با بررسی پراکندگی زمین لرزه ها در بازه زمانی مورد نظر مشاهده میشود که تکرار مجدد زمین لرزه شدید در ناحیه های خاص زمانی دارای بیشترین احتمال وقوع است. در اینجا تعداد ۳ ناحیه زمانی قابل تفکیک بوده که در جدول زیر تعداد و درصد تکرار زمین لرزه در این نواحی قابل مشاهده است. این جدول بیانگر آن است که ۹۸٫۷۱ درصد از تکرار زمین لرزه ها در این ۳ ناحیه زمانی بوده و انتظار میرود که زمین لرزه شدید بعدی در یکی از این ناحیه های زمانی با احتمال بالا رخ دهد.

ناحیه های زمانی تعداد وقوع در صد وقوع
۰-۲۲ ۳۰۰ %۹۶٫۴۶
۳۰-۳۱ ۳ %۰٫۹۶
۳۴-۳۷ ۴ %۱٫۲۹

با تطابق دادن این ۳ ناحیه زمانی بر روی بازه ۴۴ روزه می توان دید که احتمال بروز زمین لرزه شدید بعدی تا ۱۰ روز اول از وقوق زمین لرزه قبلی بسیار بالا می باشد.

زارع با اشاره به میزان لرزه خیزی استان فارس، خاطر نشان کرد: استان فارس علاوه بر روند شمالی جنوبی گسل فیروز آباد و فراشبند دارای گسل های دیگری چون “کازرون” است که بخشی از این گسل از استان فارس عبور می کند.
وی گسل “لار” را از دیگر گسل های استان فارس دانست و ادامه داد: این گسل با روند روند شرقی- غربی از کنار شهر “قیر و کارزین” عبور می کند. این منطقه محلی است که در فروردین سال ۱۳۵۱ زلزله ای با بزرگای ۶٫۹ در آن رخ داد و تلفات زیادی را بر جای گذاشت.
معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله، با تاکید بر اینکه این زلزله از مهمترین زلزله های ۱۰۰ سال اخیر در استان فارس است، اضافه کرد: زلزله “کره بس” در اردیبهشت سال ۱۳۸۷ که میان شیراز و کازرون رخ داد دارای تلفات کمی بوده است.
وی در خصوص احتمال ادامه روند زمین لرزه در روزهای آینده، توضیح داد: در منطقه زاگرس زلزله ها به صورت فوج گونه است به گونه ای که به جای رخ دادن یک زلزله، یک ردیف از زلزله ها رخ می دهد. پی در پی اتفاق افتادنها به صورت گروهی از زمین لرزه هایی با بزرگای متوسط تا کم است و ممکن است تا روزها لرزه هایی داشته باشیم.
زارع اضافه کرد: با توجه به طبیعت لرزه خیزی منطقه زاگرس انتظار می رود که این زمین لرزه با گروهی از زمین لرزه ها همراه باشد.