دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی سپاه فجر فارس از اجرای ۴ هزار و ۸۷۵ طرح اشتغالزایی توسط بسیج سازندگی فارس با اعطای ۴۴۱۰ میلیارد ریال تسهیلات خبر داد

وحید خانی مظفری در حاشیه بازدید از پروژه‌های اشتغالزایی سازمان بسیج سازندگی استان فارس با بیان اینکه محرومیت‌زدایی، ماموریت اصلی بسیج سازندگی است، گفت: اشتغالزایی در مناطق محروم و ایجاد فرصت‌های شغلی جهت کمک به بهبود معیشت مردم از اهداف اصلی بسیج سازندگی در رفع غبار محرومیت بر چهره استان پهناور فارس است.

او گفت: ثقلل مرکزی فعالیت‌های راه‌اندازی، ایجاد، گسترش و تقویت فرصت‌های شغلی و اشتغالزایی بسیج، مردم هستند و همه طرح‌ها و فعالیت‌های مجموعه بسیج سازندگی با محوریت مردم و در راستای مردم پایه کردن اقتصاد شکل می‌گیرد و این مجموعه به هیچ وجه به دنبال تصدی‌گری در اقتصاد نیست.

مدیر جهاد اقتصادی بسیج سازندگی استان فارس تصریح کرد: اجرای طرح صندوق‌های قرض‌الحسنه اشتغالزا مردم‌یار، اجرای طرح گسترش تعاونی‌های مردم پایه، تسهیل‌گری و اعطای کمک‌های بلاعوض در راستای احداث کارگاه‌های اشتغالزایی و تجهیز کارگاه‌ها با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه از جمله طرح‌های مردمی‌سازی اقتصادی بسیج سازندگی است.

خانی مظفری افزود: بسیج سازندگی در سال‌های گذشته با اجرای این طرح‌ها در کنار دولت‌ها بوده و سعی کرده است با توجه به مشکلات معیشتی در کنار مردم باشد و نسبت به بهبود وضعیت معیشتی مردم مخصوصا در مناطق محروم فعالیت کند.

او بیان کرد: بسیج سازندگی با کمک مردم، به وسیله مردم و مدیریت مردم در ۵ ساله گذشته ۱۸۴۵ صندوق قرض الحسنه اشتغالزا راه‌اندازی کرده است که سهم بسیج سازندگی تسهیل‌گری، آموزش و توانمندسازی مردم بوده است و این صندوق‌ها سالانه بالغ بر ۴ هزار فرصت شغلی در جهت بهبود معیشت مردم ایجاد کرده است.

خانی مظفری با بیان اینکه صندوق‌های قرض‌الحسنه از سال ۹۷ تا کنون از محل آورده‌های خود اعضا با اولویت پرداخت تسهیلات در زمینه‌های اشتغالزا، تامین جهیزیه، ازدواج، درمان و… را در دستور قرارداده است، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین نکات صندوق‌های قرض‌الحسنه مشارکت خیرین در تقویت این مجموعه‌ها است که تاکنون بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال را خیرین در اختیار صندوق‌های قرض‌الحسنه گذاشته‌اند.

دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی سپاه فجر استان فارس گفت: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بسیج سازندگی استان از محل اعتبارات بودجه دولتی مصوب مجلس شورای اسلامی تبصره ۱۶ قانون بودجه در جهت اشغالزایی در مناطق با اولویت مناطق محروم سهم مشخص داشته است که در سال ۱۴۰۱ و ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۲ توانسته است طرح‌های اشتغالزایی را در استان فارس راه‌اندازی و یا گسترش دهد.

خانی مظفری ادامه داد: بسیج سازندگی استان فارس ۴۸۷۵ طرح اشتغالزایی با اعتباری بالغ بر ۴۴۱۰ میلیارد ریال در استان فارس به اجرا در آورده است که ماحصل اجرای این طرح‌ها، اشتغالزایی قریب به ۵۱۱۲ نفر در سراسر استان فارس بوده است.

او با اشاره به اینکه در عرصه‌های صنعت، دام و طیور، کشاورزی، صنایع تبدیلی، صنایع دستی، نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس، طرح‌های خلاقانه و دانش‌بنیان و برخی عرصه‌های خدماتی ویژه کلان شهر شیراز طرح‌هایی به اجرا در آمده است، بیان کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۲، بسیج سازندگی با همکاری بانک‌های عامل و بسیج مهندسین صنعت توانسته است قریب به ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۷ ساله جهت احیای کارخانجات راکد و نیمه راکد و همچنین گسترش تولید کارخانجات استان فارس اختصاص دهد که نتیجه این حمایت تسهیلاتی اشتغالزایی مستقیم ۵۸۰ نفر و غیر مستقیم ۹۱۵ نفر بوده است.

خانی مظفری به واگذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و علم محور در سطح استان فارس اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌های اصلی بسیج سازندگی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است که در این زمینه در سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۱۰۰ شغل مستقیم و ۸ شرکت مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

مدیر جهاد اقتصادی بسیج سازندگی استان فارس ضمن تقدیر از بانک‌های عامل که در حمایت از طرح‌های اشتغالزایی یاری‌گر بوده‌اند، افزود: در سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲، ۱۸ بانک عامل مختلف جهت همکاری از طرف مجموعه استانداری به بسیج سازندگی معرفی شد که متاسفانه ۶ بانک اصلا همکاری لازم را نداشته‌اند و مابقی بانک‌ها به معنای واقعی پای کار آمدند و توانستیم بخش قابل توجهی از اعتبارات در اختیار را جذب حمایت از تولید در استان کنیم.

خانی مظفری اعطای تسهیلات را پایان کار بسیج سازندگی در زیست بوم اشتغالزایی این سازمان ندانست و بازدید‌های میدانی متناوب، احصا مشکلات، عارضه‌یابی و حل مسائل چرخه تولید با کمک دستگاه‌های اجرایی دولتی، کمک به برند سازی و تجاری‌سازی کالا‌های تولیدی و همچنین بازاررسانی را بخش بعدی فعالیت‌های این سازمان در راستای حمایت از تولید عنوان کرد.

او به فرآیند اعطای تسهیلات بسیج سازندگی به متقاضیان اشاره کرد و افزود: متقاضیان تسهیلات ابتدا در سامانه بسیج سازندگی به آدرس ebsvam.ir ثبت نام می‌کنند و ۴۷ تسهیلگر بسیج سازندگی در سراسر استان فارس به صورت میدانی طرح متقاضی را بررسی و پس از طرح در کمیسیون، وضعیت پرونده مشخص می‌شود و این فرآیند کلا به صورت سامانه‌ای و هرگونه کاغذ بازی در بسیج سازندگی جمع شده است.

دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی سپاه فجر استان فارس با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۴۴۴۶ نفر متقاضی در صف تسهیلات اشتغالزایی در سامانه بسیج سازندگی هستند، اظهار کرد: با همکاری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس درصدد بررسی و پرداخت تسهیلات به بخشی از این متقاضیان هستیم که پس از آغاز فرآیند اجرای طرح به عموم مردم اطلاع‌رسانی می‌شود