مطالبه مهریه : مرد به هنگام اجرای صیغه نکاح، چیزی را به همسرش تقدیم می‌کند که در اصطلاح «مهریه» یا صداق نامیده شده است اینکه برخی افراد فکر می کنند تعیین مهریه بالا تر از ۱۰۰ سکه اعتباری ندارد ، این حرف اشتباه است افراد می توانند بیشتر از این تعداد هم مهریه تعیین کنند. پس مهریه بالا تر از ۱۱۰ سکه قابل وصول است.

نکته مهم اینکه مهریه پس از فوت شوهر هم قابل وصول است از اموال باقی مانده شوهر.
حتی اگر زن هم فوت شود توسط ورثه زن از شوهر قابل وصول است.

آیا بین مهریه ۱۱۰ سکه طلاو بیشتر از آن تفاوت است؟

در پاسخ باید گفت که اگر مهریه تا ۱۱۰ سکه باشد مرد حتی اگر توانایی مالی نداشته باشد مکلف به پرداخت است و دادگاه در صورت وجود شرایط سخت مرد و ادعای اعسار وی مهریه را اقساطی می کند.
اما اگر مهریه بالای ۱۱۰ سکه باشد در صورتی قابل وصول است که زن توانایی مالی مرد را اثبات کند در حالی که در کمتر از ۱۱۰ سکه نیازی به این امر نبود و ممکن بود در کمتر از ۱۱۰ سکه مرد حبس بشود در حالی که حبس مرد در مازاد ۱۱۰ سکه ممکن نیست اگرچه می توان اموال وی را توقیف کرد.

پرداخت مهریه عند الاستطاعه چه زمانی است؟

زمانی که زوجه ثابت کند که مرد استطاعت پرداخت مهریه تعیین شده را دارد، زوج ملزم به پرداخت خواهد شد.
زمان پرداخت مهریه مشخص نیست اما زوجه ای که این شرط را قبول می‌کند باید بپذیرد که هر زمانی که زوج اعلام عدم استطاعت مالی داشته باشد نمی‌تواند از وی مطالبه داشته باشد.
اگر زوج برای عدم پرداخت مهریه تقلب کند یا قسمتی از درآمد خود را به دادگاه اعلام نکند مشمول حمایت قانون نیز نمی‌شود. در شرایطی که زوج عدم استطاعت مالی را در پرداخت مهریه به دادگاه ثابت کند حکم حبس برای وی نیز ملغی می‌شود.

مرد تا پرداخت کامل مهریه زن نمی‌تواند از کشور خارج شود اما در صورتی که مرد اموال دیگری غیر از حقوق داشته باشد دادگاه  اموال او را می‌فروشد و مهریه از این طریق پرداخت می‌شود.
اگر مرد توانایی مالی نداشت‌، زن می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و دادخواستی مبنی بر استرداد مهریه به دادگاه بدهد.
دادگاه به دادخواست او رسیدگی می‌کند در صورتی که زوجه مستحق دریافت مهریه باشد‌، دادگاه حکم به پرداخت مهریه می‌دهد.
لذا به کسانی که در آستانه ازدواج هستند نیز توصیه میگردد: مهریه را متناسب با توانایی‌های مالی زوج تعیین کنند و در زمانی که زن و شوهر در اوج صفا و صمیمیت قرار دارند، نیازی به دریافت مهریه سنگین نیست

کارشناس ارشد حقوق کاظم قبادی سعدی