مهمترین رویداد‌های خبری اداره کل منابع طبیعی استان فارس در روز ۲۱ دی ماه را بخوانید.

مهمترین رویدادهای خبری اداره کل منابع طبیعی استان فارس در روز ۲۱ دی ماه را بخوانید.

آزاد سازی  ۹ هکتار اراضی ملی در فسا

با حکم دستگاه قضایی ۹ هکتار از اراضی ملی تصرفی شهرستان فسا از دست متخلفان آزاد و به دولت بازگردانده شد.

مجید کشاورزیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فسا گفت: بر اساس این حکم پلاک ۳۸۸۶ بخش ۱۰ فارس مشهور به طیهون فسا از دست متصرفان آزاد شد.

او گفت: افراد متخلف با غرس نهال اقدام به تصرف این اراضی کرده بودند که با همکاری عوامل پاسگاه انتظامی میانشهر شهرستان اراضی مذکور خلع ید و به حالت اولیه بازگردانده شد.

کشاورزیان با اشاره به تلاش شبانه روزی نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی در برخورد با متخلفان اراضی ملی از مردم درخواست کرد تا در صورت هرگونه تخریب و تصرف در این عرصه‌ها مراتب را به شماره تلفن شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

احیای عرصه‌های منابع طبیعی در کازرون

به منظور پویش سراسری بذرکاری چهار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی شهرستان کازرون احیاء شد.

علی بلیانی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون گفت: در عملیات بذر کاری در محدوده کوهپایه گود گندمزار روستای گلستان اجرا شد.

او گفت: با کاشت گونه‌های جنگلی بادام کوهی و کنار چهار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان کازرون سبز و احیاء شد.

بایانی با اشاره به اینکه مشارکت قشر‌های مختلف مردم در اجرایی شدن این طرح‌ها نقش موثری در احیای عرصه‌های جنگلی و مرتعی دارد گفت: این مراسم با مشارکت و حضور آحاد مختلف مردم، فرماندار ویژه و دیگر مسئولان عالی شهرستان، جمعی از روسای ادارات، نهاد‌ها و فعالین زیست محیطی و سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون گفت: با اجرای این طرح در صورت فراهم بودن زمان و شرایط کاشت گونه‌های مرتعی و جنگلی، این امکان وجود دارد تا در سایر مناطق جنگلی و مرتعی شهرستان نیز بتوان این عملیات را تداوم و استمرار بخشید.

او گفت: این اقدام موجب حفظ آب و خاک و غنی‌تر شدن پوشش مناطق مرتعی و جنگلی می‌شود.

بایانی با تاکید بر اجرای این قبیل طرح‌ها از دامداران و بهره برداران درخواست کرد تا با همکاری بیش از پیش با ماموران حفاظتی اداره منابع طبیعی و در انجام عملیات حفاظت و حراست از بذر‌های کاشته شده در احیا مراتع و جنگل‌ها تلاش کنند.

بازپس گیری اراضی ملی فیروزآباد از دست متخلفان

با حکم دستگاه قضایی اراضی ملی تصرفی در شهرستان فیروزآباد از دست متخلفان آزاد و به دولت بازگردانده شد.

افشین نادری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزآباد گفت: این حکم به استناد تبصره ۱ ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع صادر و بر اساس آن اراضی ملی پلاک ۱۲۱۷ بخش ۸ فارس مشهور به کوه روشنو این شهرستان از دست متصرفان آزاد شد.

او گفت: افراد متخلف با غرس نهال اقدام به تصرف این اراضی کرده بودند که با همکاری عوامل پاسگاه انتظامی جایدشت اراضی مذکور خلع ید و به حالت اولیه بازگردانده شد.

نادری با اشاره به تلاش شبانه روزی نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی در برخورد با متخلفان اراضی ملی از مردم در خواست کرد در صورت هرگونه تخریب و تصرف در این عرصه‌ها را به شماره تلفن شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

نهالکاری عرصه‌های بیابانی در لامرد

۵۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی بخش خیرگو شهرستان لامرد با کاشت نهال سبز و احیاء شد.

مرتضی نکوگو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لامرد گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در پلاک رو گیر حاجی اجرا شد.

او با اشاره به اینکه با توجه به قرار داشتن شهرستان لامرد در منطقه گرم و خشک و بیابانی، توسعه و غنی سازی جنگل‌ها و مقابله با بیابان زایی امری ضروری بوده گفت: طی چند سال گذشته اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

نکوگو با تاکید بر استفاده از نهال‌های بومی و کم آب شهرستان از جمله کهور پاکستانی و کنار گفت: کاشت این گونه‌ها در طرح مدیریت بیابان علامرودشت و در بخشی از عرصه‌های طبیعی پیش بینی شده که با مساعد شدن شرایط آب و هوایی عملیات کاشت نهال‌های مورد نظر در این طرح انجام شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لامرد با اشاره به کاشت ۵ هزار اصله نهال در این طرح گفت: اجرای این طرح علاوه بر افزایش میزان تولید بیوماس گیاهی و توسعه فضای سبز و جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش ریز گرد‌ها نقش موثری در تلطیف آب و هوا و ایجاد چشم اندازی زیبا در منطقه دارد.

صدور سند تک برگ برای اراضی ملی جهرم

به منظور تحقق اهداف سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و اجرای قانون جامع کاداستر، سند تک برگ ۶۹هزار و۸۶۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جهرم صادرشد.

ابراهیم شهسواری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جهرم گفت: این اسناد در ۱۸ پلاک و ۴۸ فقره سند تک برگ به نام دولت صادر وتحت مالکیت دولت قرار گرفت.

او گفت: اجرای طرح کاداستر گامی مهم برای پیشگیری از وقوع پدیده زمین‌خواری بشمار می‌رود و صدور اسناد تک برگی و تثبیت اراضی ملی در سامانه ثبت موجب کاهش چشمگیر تخلفات و تصرفات احتمالی در اراضی ملی می‌شود.

شهسواری گفت: با اجرای طرح کاداستر یا حدنگاری اراضی علاوه بر مشخص نمودن مرز بین اراضی دولتی و مستثنیات، از بسیاری از تخلفات و جرائم دراین عرصه‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جهرم ضمن قدردانی از همکاری اداره ثبت و اسناد این شهرستان گفت: به منظور سند تک برگی اراضی ملی پلاک‌های فوق انجام و تلاش برای صدور دیگر اسناد اراضی ملی در جهرم ادامه دارد.

اخذ سند تک برگ برای اراضی ملی در لامرد

در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان لامرد با اخذ سند تک برگ تثبیت شد.

مرتضی نکوگو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لامرد گفت: ازابتدای اجرای طرح کاداستر بر روی ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی این شهرستان ۱۲۰ هزار هکتار دارای سند تک برگ شد.

او با اشاره به اخذ ۶۰ هزار هکتار سند تک برگ در پارسال گفت: تا کنون ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان لامرد دارای سند تک برگ است.

نکوگو با اشاره به تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد کاداستری تک برگ در امسال گفت: انتظار می‌رود با تمهیدات لازم شاهد سند دار شدن تمامی اراضی ملی در قالب اسناد کاداستری تک برگ باشیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لامرد گفت: با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک در اخذ سند تک برگ در دیگر پلاک‌ها علاوه بر تثبیت دقیق و صحیح‌تر، از بسیاری تداخلات و تعارضات موجود در اراضی ملی ممانعت شده و شاهد جلوگیری از تصرف این اراضی، زمین خواری و کاهش بار حقوقی مربوط به موضوع زمین هستیم.

توقف ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی سرچهان

با دستورمقامات قضایی مستحدثات غیرمجاز در اراضی ملی شهرستان سرچهان قلع و قمع شد.

کیومرث احمدی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرچهان گفت: نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان حین گشت زنی در عرصه‌های منابع طبیعی با مشاهده ساخت وساز غیر مجاز در اراضی ملی محدوده روستای دوست آباد سرچهان ضمن هماهنگی با مراجع قضایی از ادامه فعالیت متخلفان جلوگیری و اقدام به قلع و قمع مستحدثات غیرمجاز ساخته شده در این منطقه کردند.

او با قدردانی از همکاری عوامل پاسگاه انتظامی باغصفا دراین عملیات از مردم درخواست کرد در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف در عرصه‌های منابع طبیعی مراتب را به تلفن ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

انتهای پیام/ت