در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند پورابراهیمی: تعیین نرخ ثابت ارز را به صلاح کشور نمی‌دانیم / ورود دادستان تهران به موضوع خانم‌های بی حجاب در دیجی‌کالا / احتمال واردات بنزین برای ایام نوروز قوت گرفت / فاطمی امین: ایران می‌تواند از زیمبابوه پنبه و طلا وارد کند ... را می‌خوانید.

وزیر آموزش و پرورش: اسناد لانه جاسوسی در کتب سال آینده گنجانده شده است
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، در مورد عمل کردنِ وزارت آموزش و پرورش به مطالبه رهبری مبنی بر گنجاندن اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی  گفت: بخشی از این کار توسط همکاران بنده در کتب سال آینده انجام شده است. پویشی هم در همین راستا در برنامه «شاد» راه افتاد که نام آن HIStory است، و در آن سرگذشت استعمار گفته شده و از آن استقبال خوبی هم شده است. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این که این مطالب در کتب کدام یک از مقاطع تحصیلی است، تشریح کرد: در کتب درسی از مقطع ابتدایی تا پایان دوره متوسطه اسناد لانه جاسوسی تدوین شده، ولی باید در نظر داشت که این مطالب با توجه به تناسب ظرفیت دانش‌آموزان است.

قوه قضائیه: حسن فیروزی که او را در خطر اعدام می‌دانند، در زندان‌های ایران وجود خارجی ندارد
مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: در هفته‌های اخیر، رسانه‌های معاند و بازو‌های آن‌ها در فضای مجازی با انتشار تصاویری از فردی به نام حسن فیروزی، عملیات‌ رسانه‌ای گسترده‌ای انجام داده و اخبار مختلفی درباره وضعیت نامساعد این فرد در زندان منتشر کرده‌اند. بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد، فردی به نام حسن فیروزی با جرایم نامبرده در ادعا‌های معاندین، نه تنها حکم محکومیت و کیفرخواست و قرار طی ماه‌های گذشته، ندارد، بلکه در هیچ یک از زندان‌های ایران در بازداشت یا گذران دوران محکومیت نیست.

وزیر کشور: ما خودمان دلار را بزرگ کردیم
وزیر کشور اظهار داشت: ما خودمان دلار را بزرگ کردیم. آمریکا با دلار سلطه جهانی درست کرده و روزی را خواهید دید که چگونه آمریکا فرو می‌ریزد و کاخ دلار نیز با آن سقوط می‌کند. حجم بدهی آمریکا حدود ۳۰ هزار میلیارد دلار است و روزی خواهد رسید که سلطه دلار در اقتصاد جهان فرو می‌ریزد.

 

رحیمی جهان آبادی: واکنش‌های احساسی، راه برخورد با اقدام اروپایی‌ها نیست
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه واکنش نشان داد. جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه در توییتر خود، نوشت: «واکنش‌های احساسی، فاقد پشتوانه اجرایی و خلاف حقوق بین الملل و حقوق دریاها؛ راه برخورد با اقدام نادرست اروپایی‌ها نیست. ما بیش از تصویب قانون، نیازمند رایزنی با افکار عمومی جهان و کشور‌ها هستیم تا نقش سپاه را در امنیت خاورمیانه و حذف داعش شرح دهیم.»

 

فاضل میبدی: آقای رئیسی! با این اقتصاد، «کرامتی» می‌ماند؟
فاضل میبدی نوشت: آقای رئیسی! با این اقتصاد، «کرامتی» می‌ماند؟ محمدتقی فاضل میبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: رییس جمهور به وزارت رفاه ضمن چند دستور، گفتند کرامت انسانی حفظ شود. آقای رییس جمهور! رفتم قصابی گوشت در دولت شما تا این روز کیلویی ۳۲۰هزار تومان. خانمی با ۵۰هزارتومان گوشت خواست. قصاب گفت نمی‌شود گفت آشغال‌های گوشت هم خوب است. چند روز است بچه ها گوشت نخوردند. آقای رییسی با این اقتصاد کرامتی می‌ماند؟

نماینده مجلس: اطرافیان رئیسی به او «آمار اشتباه» می‌دهند
مجتبی محفوظی، نماینده آبادان در مجلس در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: علامت‌های سوال بسیار بزرگی در لایحه بودجه وجود دارد که برای آن‌ها پاسخی دیده نشده است. مجتبی محفوظی افزود: آمار‌ی که توسط رییس دولت طی دو جلسه در صحن مجلس ارائه شد، بعضاً خطا و غیر واقعی بوده است. ما شخص آقای رییسی را انسانی صادق و وارسته می‌دانیم، بنابراین این آمار‌های غیر واقعی ناشی از آماری است که اطرافیان و دولتمردان به رئیس جمهوری ارائه می‌دهند، در حالی که واقعیات‌ جامعه چیز دیگری است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه «آمار گرانی‌ها، بیکاری‌ها و اشتغال که در صحن مجلس ارائه شد، غیر واقعی بود»، افزود: ربیس‌جمهوری امروز گفتند که در آینده‌ای بسیار نزدیک، اتفاقات خوبی برای معیشت مردم رخ خواهد داد. این خیلی عالی است، اما لایحه بودجه‌ای که در اختیار مجلس قرار گرفته است، چیز دیگری را نشان می‌دهد. نماینده آبادان ادامه داد: منابع و مصارف بودجه با هم همخوانی ندارد و بسیاری از اعداد و ارقام بسیاری غیر واقعی است و قابل تحقق نیست. قیمت نفت به ازای بشکه‌ای ۸۵ دلار خیلی بالاست و به نظر می‌رسد در دسترس نباشد. قیمت ارز نیز غیر واقعی تعیین شده که به نظر می‌رسد در سال آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. /ایسنا

 

قهرمان‌پور: نمی‌توانیم به روس‌ها بگوییم که ما را دور نزنید
تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: واقعیت این است که بعد از جنگ اوکراین، میزان بی‌اعتمادی به روسیه حتی در میان کشور‌هایی مثل آلمان و فرانسه که موضع متعادلی نسبت به روسیه داشتند، بسیار بیشتر شده؛ لذا امکان عادی‌سازی روابط روسیه و اروپا در آینده‌ای نزدیک دور از ذهن است و قاعدتا در این مساله جنگ اوکراین خیلی مهم است؛ بنابراین من احتمال آشتی‌کنان روسیه و اروپا را در آینده‌ای نزدیک یعنی یکی، دو سال آینده دور از ذهن می‌دانم؛ هرچند معنای حرف من این نیست که ایران باید به روسیه بچسبد. روس‌ها و اروپایی‌ها هم دنبال منافع خودشان هستند و ما هم قاعدتا باید دنبال منافع خودمان باشیم. قهرمان‌پور در ادامه گفت: منافع ما این است که وارد گروه‌بندی‌های جدید سیاسی و رقابت جدیدی که هر روز در جهان تشدید می‌شود، در دو لبه تیغه قرار نگیریم. مثل هند و اندونزی و مالزی سعی کنیم سیاست متوازنی بین دو طرف انتخاب کنیم. نه به یک طرف خیلی نزدیک و نه از یک طرف خیلی دور شویم. ما باید قاعدتا از خودمان انتظار داشته باشیم که درست رفتار کنیم، ما نمی‌توانیم به روس‌ها بگوییم که ما را دور نزنید. روس‌ها در گذشته و در سال ۲۰۱۰ هم نشان دادند که اگر منافع‌شان ایجاب کند، ما را دور می‌زنند؛ بنابراین، باید ببینیم که خودمان باید چه کاری انجام دهیم. /ایلنا

 

میرتاج‌الدینی: پارلمان اروپا، عده‌ای «بازنشسته بیکار» هستند
نماینده تبریز گفت: به اتحادیه اروپا هشدار می‌دهم خود را با طناب پوسیده منافقین خلق آویزان نکنید؛ کما اینکه پارلمان اروپا که عده‌ای افراد بازنشسته بیکار و بی تعهد هستند و تصمیمات ضدبشری و غیرمسئولانه می‌گیرند و با نام تروریست، با نماد مقاومت در مقابل داعش یعنی سپاه مقابله می‌کنند. هرگونه اقدام علیه سپاه پاسداران اقدام علیه ملت بزرگ ایران است و پاسخ کوبنده، محکم و پشیمان کننده‌ای دارد. /خانه ملت

 

دادکان: مقامات «نالایق»، کشور را با چالش مواجه کرده‌اند
دادکان گفت: کسانی که امروز مدیر و مسئول شده‌اند، جلوی آینه از خود بپرسند، آیا اگر انقلاب نشده بود این پست‌ها را به ما می‌دادند؟ مسئولان کارنامه خود را مرور کنند که برای مردم چه کار کرده‌اند که امروز در چنین وضعیتی قرار گرفته‌ایم؟ چرا باید کشور با این همه مشکلات اقتصادی مواجه باشد؟ چرا باید برخی از نخبگان و متخصصان در حاشیه باشند و کسانی بر مسند کار قرار بگیرند که تخصص و تعهد کافی ندارند؟ مهم‌ترین چیزی که یک جامعه و یا یک قوم را زمین می‌زند دروغ و افراد نالایق است. من در صداوسیما و در محضر میلیون‌ها بیننده نیز همین حرف را زدم و به آن تأکید کردم. کسانی که لیاقت پست و مقام را ندارند به شکلی رفتار می‌کنند که اعتقادات مردم را زیر سوال می‌برند و کشور را با چالش مواجه می‌کنند. در چنین شرایطی وضعیت مردم و کشور چه می‌شود؟ /آرمان ملی

 

اتحادیه پوشاک کرج: حجاب اسلامی رعایت نشود، واحد صنفی را پلمب می‌کنیم
رئیس اتحادیه پوشاک کرج با عنوان اینکه برخی از بانوان فروشنده، پوشش مناسبی در محل کسب و کار خود ندارند گفت: این موضوع منجربه نارضایتی مسئولان استان شده است؛ لذا به مدیرانِ مجتمع‌های تجاری تذکر دادیم که اگر مشکل بی‌حجابی توسط اصناف حل نشود، واحد صنفی را پلمب می‌کنیم.

 

ضرغامی: تصور بعضی‌ها این است حمله به دولت برایشان خیرات دارد
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه بعضی‌ها تصورشان این است که اگر به دولت حمله کنند، برایشان خیرات دارد، گفت: نقد عالمانه حتما پذیرفته و صحیح است، اما زدن دولت اصلا کار شایسته‌ای نیست. /فارس

 

رکورد تاریخی سکه در بازار تهران به ثبت رسید
اتحادیه طلا و سکه تهران اعلام کرد، امروز در بازار تهران هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با افزایش ۹۰۰ هزار تومانی به رقم تاریخی ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

 

فارس: خروج ۱۲۰۰۰ میلیونر از انگلیس در شش سال

فارس به نقل از راشاتودی اعلام کرد: رسانه‌ها با استناد به مطالعه موسسه مشاوره مهاجرت سرمایه‌گذاری هنلی اند پارتنرز، بیش از ۱۰۰۰ میلیونر در سال ۲۰۲۲ انگلیس را ترک کرده‌اند. بر اساس این یافته ها، ۱۴۰۰ تن که ثروت آن‌ها از یک میلیون دلار بیشتر است این کشور را در سال گذشته ترک کرده اند. این تعداد به ۲۲۰۰ تن در سال ۲۰۱۹، ۲۸۰۰ در سال ۲۰۱۸ و ۴۲۰۰ تن در سال ۲۰۱۷ انگلیس اضافه شده است. گفته می‌شود، جدیدترین خروج سرمایه گذاران در ادامه روندی است که اندکی پس از رای گیری در مورد برگزیت در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. در آن زمان انگلیس روابط خود با اتحادیه اروپا قطع کرد. بر اساس آمار موسسه هنلی اند پارتنرز، از آن زمان تاکنون در مجموع حدود ۱۲ هزار تن انگلیس را ترک کرده است. قبل از رای گیری برای برگزیت، انگلیس شاهد ورود سرمایه گذاران با دارایی خالص بالا به این کشور بود.

 

شاخص آلودگی هوای اراک به ۵۰۰ رسید
شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک در ساعت ۱۳ امروز به ۵۰۰ رسید که حاکی از وضعیت خطرناک و قهوه ای است و در شازند نیز این شاخص به عدد ۲۰۲ و وضعیت بسیار خطرناک (بنفش) رسید.

 

زمان عرضه اولین گروه خودروهای وارداتی
جلسه اخیر ویژه پیگیری برنامه‌های اولویت‌دار دولت حاکی است، در این جلسه وزیر صمت گزارشی از نهایی شدن ثبت سفارش واردات ۷۰ هزار خودرو ارائه کرده و خواستار تأمین ارز با منشأ خارجی و اخذ مصوبه‌ای برای قیمت‌گذاری خودرو‌ها در گمرک شده است. در این جلسه که ۲۷ دی ماه با حضور رئیس جمهور و معاون اول وی برگزار شد، مصوب گشت عرضه اولیه خودرو‌های وارداتی ـ چانگان‌های چینی ـ در بورس کالا تا روز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه عملیاتی شود. تأکید بر استفاده از ارز منشأ خارجی برای واردات خودرو و تسهیل واردات برای افرادی که ارز در خارج کشور دارند، از دیگر مصوبات این جلسه بوده است. /تسنیم

 

تورم سالانه از ۴۶ درصد عبور کرد

مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۴۰۱ برای خانوار‌های کشور به ۴۶.۳ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۳ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ۱۴۰۱، به عدد ۵۱.۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۵۱.۳ درصد بیشتر از دی ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ۱۴۰۱، در مقایسه با ماه قبل ۲.۸ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات» با افزایش ۳.۹ واحد درصدی به ۶۹.۲ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۲.۳ واحد درصدی به ۴۱.۲ درصد رسیده است، در حالی که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ۵۰.۶ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۲.۷ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۵۴.۹ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

 

سردار صفوی: دین اسلام تا سال ۲۰۵۰ دین اول جهان از نظر جمعیت خواهد بود
سیدیحیی صفوی در آیین رونمایی از کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» که در سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) برگزار شد، با بیان اینکه دین اسلام تا سال ۲۰۵۰ دین اول جهان از نظر جمعیت خواهد بود، گفت: قدرت هژمون آمریکا شکست خورده و قدرت‌های جدیدی در حال شکل گیری است. سردار صفوی در تشریح علت نگارش این کتاب و طرح این سؤال که چرا ما باید مصرف کننده تولیدات غربی‌ها باشیم گفت: من از این مساله در طول دوران تحصیلم از سال ۱۳۵۰ رنج کشیده‌ام که چرا اندیشمندان و اساتید دانشگاه‌های ایران، نباید هیچ نظریه و تولید علمی داشته باشند؟ ما همواره در مبانی نظری، مصرف کننده نظرات غربی‌ها بوده‌ایم، در حالی که با تولید علم می‌توانیم هم کشور و ملت خودمان را به پیشرفت، رفاه و آبادانی برسانیم و هم جایگاه کشورمان را در معادلات منطقه‌ای و جهانی ارتقا دهیم.

 

فاطمی امین: ایران می‌تواند از زیمبابوه پنبه و طلا وارد کند
سید رضا فاطمی امین در نشست مشترک با «هوی سی اینسزا» وزیر صنایع و تجارت زیمبابوه اظهار کرد: سال گذشته صادرات ایران به آفریقا نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱۰۰ درصد افزایش یافت و امسال هم تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل این رقم ۷۰ درصد افزایش داشته است. همچنین در تلاش هستیم تا آنجا که امکان دارد، نیازهایمان را از آفریقا تأمین کنیم و صادراتمان را به این کشور افزایش دهیم. وزیر صمت افزود: ایران می‌تواند از زیمبابوه پنبه و طلا وارد کند و در مقابل به زیمبابوه ماشین‌آلات از جمله ماشین‌آلات صنایع غذایی صادر کند تا تراز تجاری دو کشور دوطرفه رشد کند، بنابراین تا زمان آغاز کمیسیون مشترک می‌توان برنامه‌ریزی‌های لازم را برای پیشبرد کارها انجام داد.

 

هلال احمر: گازگرفتگی ۴۰ تن در یک مدرسه روستایی قوچان
رئیس جمعیت هلال‌احمر قوچان از گازگرفتگی ۴۰ تن در یک مدرسه روستایی این شهرستان خبر داد. محمد رضایی در تشریح جزئیات این حادثه از امدادرسانی به مصدومان حادثه گازگرفتگی مدرسه روستای شفیع شهرستان قوچان خبر داد و گفت: در ساعت ۱۲ و ۳۸ دقیقه امروز خبری مبنی بر گازگرفتگی تعدادی از دانش‌آموزان در مدرسه روستای شفیع به عوامل پایگاه شهید یوسف کلاهدوز هلال‌احمر قوچان اعلام و عوامل پایگاه به محل حادثه اعزام شدند. رئیس جمعیت هلال‌احمر قوچان ادامه داد: تعداد حادثه دیدگان این حادثه بیش از ۴۰ تن بود که بیش از ۱۵ تن دانش‌آموزان حادثه‌دیده که حال وخیمی داشتند توسط شش دستگاه آمبولانس اورژانس و هلال‌احمر به مراکز درمانی شهرستان‌های قوچان و چناران انتقال داده شدند. به گزارش روابط عمومی هلال احمر شهرستان قوچان رضایی گفت: طبق اعلام افراد حاضر در محل حادثه، دلیل بروز این اتفاق عدم نصب صحیح بخاری در محل مدرسه بدون دودکش بوده است.

 

احتمال واردات بنزین برای ایام نوروز قوت گرفت
علی زیار، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به این سوال مهر که آیا در احتمال واردات بنزین در ایام نوروز وجود دارد، گفت: درصورتی که ذخایر ما به حد قابل قبولی برسد، دیگر نیازی به واردات نداریم. وی با اشاره به اینکه مصرف بنزین در ایام نوروز افزایش پیدا می‌کند خاطرنشان کرد: اکنون مصرف روزانه ما ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است در صورتی که در نوروز این عدد به ۱۲۶ میلیون لیتر می‌رسد و پیش بینی‌ها حاکی است این مصرف در سال جاری به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز نیز برسد تا بتوانیم ایام نوروز را پشت سر گذاریم که تنها در صورت ذخیره سازی امکان پذیر خواهد بود. اکنون با تمام توان و حداکثر توان تولید و ذخیره سازی در حال انجام است اما در صورتی که ذخیره سازی نباشد، به احتمال زیاد با کمبود بنزین مواجه می‌شویم و در این صورت باید برای ایام نوروز بنزین خریداری کنیم.

 

ورود دادستان تهران به موضوع خانم های بی حجاب‌ در دیجی‌کالا
دیجی‌کالا در خصوص حضور کارکنان این شرکت بدون حجاب در ساختمان‌های دیجی‌کالا به دادستانی تهران توضیح داد و متعاقب آن دادستان تهران به پلیس فتا مبنی بر شناسایی عوامل خاطی دستور داد. طی ساعات اخیر، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه داخل ساختمان‌های یک شرکت اینترنتی برخی کارمندان کشف حجاب می‌کنند، منتشر شده است. علی صالحی، دادستان تهران در واکنش به انتشار این تصاویر در فضای مجازی اظهار کرد: پس از بررسی موضوع، معاون حقوقی شرکت دیجی‌کالا به دادستانی تهران دعوت شد تا در خصوص این موضوع توضیحاتی دهد. وی افزود: معاون حقوقی این شرکت اعلام کرد مکان کشف حجاب دی‌جی‌کالا نبوده و تصاویر هم از سوی کارمندان دی‌جی‌کالا منتشر نشده است و افرادی قصد تخریب و سوء‌استفاده دارند. دادستان عمومی و انقلاب تهران تصریح کرد: پس از دریافت اظهارات معاون حقوقی این شرکت، برای بررسی موضوع و مشخص شدن منبع و مکان انتشار این تصاویر، دستورات لازم به پلیس فتا صادر شد.

 

معاون رئیس جمهور: ریشه تورم را شناسایی کردیم
میرکاظمی با تأکید بر تلاش برای ثبات اقتصادی گفت: ریشه تورم را شناسایی کردیم؛ بخشی از آن در منابع و مصارف است که آن را مدیریت خواهیم کرد و این امر مانع استقراض خواهد شد که فشار بر مردم کاهش خواهد یافت، زیرا اعتقاد داریم برای اداره دولت نباید به مردم فشار اقتصادی وارد شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر اینکه میزان پایه پولی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کاهش پیدا خواهد کرد، توضیح داد: با تکالیف و تبصره‌هایی که در سایر عوامل تورم ایجاد کرده ایم، بانک مرکزی اضافه برداشت بانک‌ها را مدیریت خواهد کرد که با این کار افزایش پایه پولی کنترل می‌شود. همچنین از مجلس می‌خواهیم اجازه دهد مدیریت تبصره‌ها بر اساس آیین نامه تدوین شده از سوی دولت پیش برود تا بتوانیم پایه پولی را مدیریت کنیم. وی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت، گفت: این ارز باعث افزایش هزینه‌ها بر مردم می‌شد، چرا که وزارتخانه‌ها برای جبران کسری بودجه، ارز ۴۲۰۰ تومانی را در بازار به قیمت ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رساندند و این باعث تورم می‌شد. این روند باعث افزایش ۴۰۰ هزار میلیاردی پایه پولی می‌شد که سال آینده این عامل افزایش تورم را نخواهیم داشت.

 

پورابراهیمی: تعیین نرخ ثابت ارز را به صلاح کشور نمی دانیم
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه درست است، باید در سیاست‌های ارزی تصمیم گیری‌هایی داشته باشیم، بیان داشت: البته به سیاست‌های اخیر بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی انتقاد و در حوزه سیاست‌های ارزی رسما اعلام کردیم و امروز نیز اعلام می‌کنیم که قانون مبنای تصویب ماست. ماده ۲۰ قانون احکام دائمی رسما اعلام کرده که سیاست‌های ارزی کشور متناسب با نرخ تورم و قدرت ما در تجارت خارجی بر اساس نرخ ارز شناور مدیریت شده است. پورابراهیمی اضافه کرد: نرخ ثابت با سیاست‌های ثبات بسیار متفاوت است. به جز اقدامات در حوزه سیاست‌های ارزی که ما اقدامات اخیر بانک مرکزی را در راستای ایجاد ثبات حمایت می‌کنیم، تعیین نرخ ثبات را به صلاح کشور نمی‌دانیم که اتفاقات گذشته را رقم می‌زند. برای اینکه بتوانیم پایه‌های مستحکمی در خصوص افزایش ارزش پول ملی داشته باشیم، باید به مولفه مهم ناترازی‌ها از جمله ناترازی بودجه در کشور توجه کرده و تصمیم گیری کنیم.