کار مهم دیگر در این دوره کنار گذاردن سفارشات و سهمیه ها توسط تصمیم گیران بوده است. وابستگان سببی و نسبی و مریدان بسیاری از بزرگان، مقامات، متنفذین شهر کاندیدا شده و ضمن احترام به همگی اینان شاهدیم که این لیست شکل شرکت سهامی به خود نگرفته و چنین افرادی صرفا به خاطر وابستگی سببی و نسبی به بعضی بزرگان، در قیاس با سایر متخصصین طبیعتا نتوانسته اند به فهرست نهایی راه یابند.

انتشار لیست کاندیداهای مورد حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی “شانا” شهر شیراز، حرف و حدیث هایی را با خود به همراه داشته است.

لیستی بدون سیاست زدگی و وابستگان خواص، متنوع و متشکل از سیده مریم حسینی،افسانه خواست خدایی، سیدابراهیم حسینی، مهدی طاهری، محمدتقی تذروی‌، مسعود زارعی‌، مصطفی کیانی رحیمی،مهدی نصیری، احسان اصنافی،علیرضا اسکندری،غلامعلی ترابی‌،علی اکبر سلطانی و ابراهیم کمالی.

در این رابطه یادآوری و بیان چند نکته خالی از لطف نیست:

یک: مقام معظم رهبری”مدظله العالی” که به تاسی از امام راحل؛ در مسیر پاسداری از ارزشهای متعالی اسلام وانقلاب اسلامی گام برمی‌دارند، همواره بر برگزاری انتخابات پرشور و حداکثری تاکید داشته اند و چندی پیش فرمودند:”امروز پرداختن به مساله انتخابات در کشور ما از اولویت‌های مهم مدیران درنظام اسلامیست.”

همچنین چند سال پیش بود که رهبر انقلاب هنگام رأی دادن در چهارمین دوره‌ی انتخابات شوراها گفتند: «من به ۳۱ نفر برای شورای شهر رأی دادم. البتّه بعضی از این حضرات را از نزدیک می‌شناختم، بعضی را هم نمی‌شناختم، لکن اعتماد کردم به همین فهرست‌هایی که پیشنهاد می‌کنند و می‌دهند.» این اولین باری بود که ایشان، راه درست برای استفاده از تمام حق رأی را، «اعتماد به فهرست» اعلام کردند.

در انتخابات ها رهبر انقلاب نسبت به انتخاب شدن عناصر غیرانقلابی در مراکز مهم ریل‌گذاری در کشور هشدار داده اند و «نفوذ» آنها را مانند «موریانه» ای دانستند که از داخل، نظام را پوک می‌کند. اما مردم چطور از تمام حقشان برای انتخاب استفاده کنند که مطمئن شوند با انتخاب درست، جدول نفوذ دشمن را کامل نمی‌کنند؟ راه‌حل را رهبر انقلاب بیان کرده و در دو دیدار با کلام‌های متفاوتی آن را تبیین کرده‌اند: «رأی دادن و اعتماد به فهرستی که از سوی افراد متدین، مؤمن، انقلابی و در خط امام معرفی شده باشد.»

ایشان، در دیدار مردم قم به مسئله‌ی «درست انتخاب» کردن اشاره کردند. مردم چطور به نامزدها برای انتخابات اعتماد کنند درحالی‌که همه‌ی آنها را  نمی‌شناسند: «به نظر بنده این‌جور می‌رسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم -خود بنده هم وقتی این فهرست‌ها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدم‌های این فهرست‌ها را نمی‌شناسم امّا اعتماد می‌کنم به آن کسانی که [اینها را] معرّفی کرده‌اند، و نگاه می‌کنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کرده‌اند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم اینها آدم‌های متدیّن و مؤمن و انقلابی‌ای هستند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و به [فهرست] آنها رأی می‌دهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده‌اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی نمی‌دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیرآمریکا است، به حرفشان اعتماد نمی‌کنم…» حتی با وجود آنکه «ممکن است سعی ما به نتیجه نرسد و غلط انتخاب کنیم، عیبی ندارد؛ خدای متعال از ما قبول خواهد کرد، چون کار خودمان را کرده‌ایم، تلاش خودمان را کرده‌ایم.»

دو: با اعلام لیست کاندیداهای مورد تایید و حمایت “شانا” برای انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر شیراز متاسفانه دانسته یا نادانسته و بعضا از پیش طراحی و سازماندهی شده، موجی از تخریبهای همراه با توهین و تهدید و بداخلاقی‌های مرسوم انتخاباتی علیه جبهه متحد نیروهای انقلاب اسلامی به‌ ویژه در مخالفت با تصمیمات اتخاذ شده از سوی بزرگان این تشکیلات در فضاهای حقیقی و مجازی صورت گرفت که با هوشیاری و بصیرت امت حزب الله شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم السلام و نیروهای حقیقی انقلاب و وفاداران به آرمانهای امام و رهبری و شهدای عزیز، اینگونه تخریبها به سرعت فروکش کرد و اثرات آن به جهت فقدان نیات خیر منتقدان غیر منصف کم رنگ شد.

بسیاری مردم با تاسی به صحبت رهبر معظم انقلاب و اعتماد به معرفی کنندگان لیست انتخاب خود را خواهند کرد.

سه: شانا در تهیه این فهرست دست به کارهای بزرگی زده است. کار بزرگ اول، جوان گرایی و عبور از افراد همیشگی و قدیمی در تهیه فهرست بود. حضور ۸ نفر با سن کمتر از ۴۵ سال در این لیست موید همین امر است. همچنین افرادی که مستمراً از ۲۰ سال پیش تاکنون در هر دوره کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر شده و به تعبیری “فسیل های سیاسی” در این لیست دیده نمی شوند. طبیعی است این افراد که خود را قیم جریان انقلابی می دانند اما حتی در محله خود نیز رای ندارند دست به جرزنی بزنند. برای این افراد لیست زمانی خوب است که خود در آن لیست باشند وگرنه با بافتن صغری و کبری همه ساز و کارها را نقد می کنند. این در حالی است که خود در دوره های گذشته با همین ساز و کارها در فهرست جریان انقلابی قرار گرفته اند.
کار بزرگ دیگر شانا کنار گذاردن کاندیداهای تکنوکرات بوده است. پیش از این در دوره های گذشته شاهد بوده ایم افرادی بعضاً در فهرست جریان اصولگرا قرار می گرفتند که خود را معتقد به این جریان نمی دانستند. طبیعتاً شهرداران انتخاباتی توسط آن شورا نیز چنین روحیه ای داشتند. فراموش نمی کنیم یکی از شهرداران گذشته شیراز که توسط شورای اصولگرا حمایت می شد مکرر می گفت من اصولگرا نیستم. و البته آن شهردار به مدارج بالاتر نیز راه یافت.

حال طبیعی است آن تفکر با چنین لیستی مخالف باشد. افرادی که در لیست جریان انقلابی قرار می گیرند باید در تصمیمات خود، نمایندگی جریان انقلاب و تفکر انقلابی را به عهده بگیرند و بدیهی است که لیست شانا نباید جای افرادی باشد که در زمان مدیریت خود با قانون فروشی و شهر فروشی و … تکنوکراسی را در شهر جاری کرده بودند.این آقایان در زمان تجارب قبلی خود قدمی موثر در راستای برجسته سازی عنوان “سومین حرم اهل بیت” برای شهر شیراز انجام نداده و تمام تلاش خود را در جهت غربب سازی شیراز مصروف داشته بودند. آقایانی که به مثابه “برادران بزرگ‌تر” خود را نه اصولگرا نه اصلاح طلب می دانند، در دولت روحانی سمت های کلان داشته و روابط حسنه ای با شورای پنجمی ها داشته اند، چرا باید در فهرست جریان انقلابی قرار گیرند؟ و حال طبیعی است که اینان و حامیان قدرتمند آن ها و کانون های قدرت و ثروت و باندهای زر و زور از این انتخاب ناراحت باشند.
کار مهم دیگر در این دوره کنار گذاردن سفارشات و سهمیه ها توسط تصمیم گیران بوده است. وابستگان سببی و نسبی و مریدان بسیاری از بزرگان، مقامات، متنفذین شهر کاندیدا شده و ضمن احترام به همگی اینان شاهدیم که این لیست شکل شرکت سهامی به خود نگرفته و چنین افرادی صرفا به خاطر وابستگی سببی و نسبی به بعضی بزرگان، در قیاس با سایر متخصصین طبیعتا نتوانسته اند به فهرست نهایی راه یابند.
شورای مرکزی نیروهای ائتلاف انقلاب اسلامی(شانا) افرادی برآمده از بدنه همین مردم و شاغل در صفوف مختلف، امتحان پس داده و وابسته به خاندانهای ارزشی و یادگاران جبهه و جنگ و برخی از آنان از خیل عظیم خانواده های معظم شاهد و ایثارگرانی اند که تبلور تصمیمات آنان پس از انجام مصاحبه ها و تحقیقات مختلف با در نظرگرفتن اصول و شرایط حاکم بر شهر و جامعه و نیازهای یک شورای شهر ایده آل و پویا، انتشار لیستی از متخصصان متعهد و نیروهای کارآمد و با صلابت، دارای روحیه خدمت و صادق به مردم و کشور شد که از یک سو امکان استفاده از توان نیروهای معرفی شده در کار شورایی فراهم گردد و هم از سوی دیگر اهداف متعالی مدنظرمردم و منویات رهبری معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر استفاده از نیروهای جوان و متعهد و متخصصان صاحب تجربه در دهه پنجم انقلاب تحقق یابد.
چهار: ضمن احترام به سلایق فکری تمامی افراد فعال در گروههای اجتماعی و حامیان کاندیداهای انتخاباتی باید گفت جبهه متحد استکبار و نفوذی های زیاده خواه داخلی شان با برنامه ریزی و شیطنت درصدد ایجاد انشقاق و تفرقه افکنی بین نیروهای خودی ست و در آستانه انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شورای اسلامی نیز بر شدت نقدهای غیرمنصفانه خود و اتهام زنی‌ها و تخریب و تهدیدهایش می افزاید که هوشیاری بیش از پیش همشهریان عزیز و وفاداران به نظام اسلامی وانقلابی را در این برحه از زمان طلب می نماید.
قطعا با حمایت مردم مومن و ولایی با داشتن شورای ضد فساد،ریشه فساد و تباهی از تشکیلات اداری به‌ویژه شهرداری شیراز با امور روزمره مردم خشکیده و بساط مفسدان و کسانی که با زر و زور و تزویر منافعشان به خطر افتاده برچیده خواهد شد.