به یاد داشته باشیم تجربه مشکلات بغرنج ناشی از انتصاب مسئولان غیربومی در سطح استانداری استان فارس، پیش روی ماست که استان را با چه مشکلاتی روبرو کرد.

آینه فارس:   با گذشت پنج ماه از تشکیل دولت سیزدهم، سرانجام صبح روز پنجشنبه، ۹ دی ماه ۱۴۰۰، سکان فرمانداری شهرستان استهبان به یوسف کارگر سپرده شد.

این در حالیست که این انتصاب با حاشیه هایی همراه بود و انتقادات بسیاری از سوی مسئولان و معتمدین شهرستان استهبان متوجه محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس گردید. حواشی که در نهایت منجر به استعفای حجت الاسلام خاوری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه استهبان در اعتراض به این تصمیم شد. چرا که در دیدار استاندار فارس با ائمه جمعه استان، ایمانیه به حجت الاسلام خاوری به طور ویژه برای انتخاب و بکارگیری فردی بومی، تحصیلکرده و توانا از شهرستان به عنوان فرماندار قول همکاری داده بود.

عدم شرکت نماینده ولی فقیه و امام جمعه استهبان در مراسم معارفه‌ی یوسف کارگر، فرماندار جدید استهبان، نخستین واکنش خاوری به این انتصاب بود. این اعتراض در نمازجمعه ۱۰ دی ماه نیز علنی شد و خاوری ضمن انتقاد از بدقولی استاندار اعلام کرد که علت شرکت نکردن در جلسه تودیع و معارفه فرماندار را دریک بیانیه کتبی توضیح خواهد داد.

وی همچنین از تماس با رئیس دفتر نمایندگی سیاستگذاری ائمه جمعه و درخواست تسریع در مراحل پذیرش استعفای خود خبر داد و تصریح کرد: «امیدوارم زودتر از خدمت شما مرخص شوم. انشاالله امام جمعه‌ای بیاید که بتواند با جمع حاضر همکاری کند. آقای استاندار و آقای نماینده هرجور صلاح می دانند امام جمعه را معرفی کنند. من شاید ماندنم دیگر به صلاح نباشد، اگر چه گزارش این چندساله را ارائه خواهم داد.»

این البته تنها اعتراض به انتصاب فرماندار استهبان نبود. در سوی دیگر، جمعی از معتمدین شهرستان استهبان در نامه‌هایی به استاندار به خلف وعده وی به امام جمعه شهر مبنی بر انتخاب فرمانداری بومی، اعتراض کردند.

این در حالیست که اعتراض به انتصابات استاندار فارس، تنها مختص فرماندار شهرستان استهبان نبوده و انتصاب فرماندار لارستان و چند انتصاب دیگر نیز مورد اعتراض گروه های مختلف مردمی در این شهرستان قرار گرفته است.
کارشناسان معتقدند فرماندار هر شهرستان باید از بین آشناترین افراد به جغرافیا، فرهنگ و شرایط شهرستان انتخاب و دارای تجربه کافی، وزانت، مقبولیت و پختگی باشد تا زمینه توسعه شهرستان به بهترین شکل موجود فراهم شود. ضمن آنکه شخص فرماندار باید مورد اقبال و تایید مسئولین محلی و شهری قرار گیرد؛ چرا که فرماندار در حوزه ماموریت خود به عنوان عالی ترین نماینده دولت و مسئول حفظ سیاست عمومی دولت، ریاست عالیه بر سایر ادارات و حق نظارت بر تمام حوزه ماموریت خود را دارد و بدین طریق بسترهای مناسب را برای بهبود شاخص های توسعه شهرستان مهیا می‌نماید که این مهم بدون همکاری مردم و مسئولان محلی میسر نیست.

نکته دیگر آنکه در شهرستانی مانند استهبان با توجه به سابقه تاریخی خود، و بهره‌مندی از نیروی انسانی مومن و متخصص، و برخوردار از ظرفیت‌های بسیار در حوزه کشاورزی، صنعتی، گردشگری و … ، فرمانداری به عنوان عالی ترین نهاد مدیریتی شهر نباید به آموزشگاهی برای کسب تجربه و فرصت آزمون و خطا تبدیل شود. اتفاقی که با نگاهی به سوابق یوسف کارگر، احتمال رخداد آن محتمل به نظر می رسد.

باید دانست که علی رغم تمام ظرفیت های اقتصادی و نیروی انسانی، شهرستان استهبان با مشکلات عدیده ای همچون مهاجرت بی رویه نخبگان، افزایش نرخ بیکاری، خشکسالی و همچنین مناقشات مرزی با شهرستان های اطراف روبه روست که نیازمند مدیریتی با تجربه، دغدغه‌مند، توانمند، مقبول، آشنا به اقلیم فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شهرستان در راس فرمانداری آن است.

توجه به این نکته ضروری است که جوان گرایی لزوما به معنی انتصاب افراد جوان در پست های کلیدی نیست. بلکه تجربه، کیاست و برخورداری از مهارت مدیریت بسیار حائز اهمیت است و همانطور که در فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هم تاکید شده است داشتن روحیه و نشاط جوانی است که در اولویت است.

این در حالیست که بکارگیری فرماندار غیربومی شاید در شهرستانی که از نیروی توانمند بومی کم برخوردار است قابل توجیه باشد اما این موضوع در شهرستان استهبان با وجود جوانانی انقلابی، توانمند، خوش فکر، با تجربه و پیگیر، نه تنها قابل توجیه نیست بلکه عواقبی همچون ناامیدی نیروهای جوان و بومی و کاهش سرعت روند توسعه شهرستان را به دنبال خواهد داشت.

به یاد داشته باشیم تجربه مشکلات بغرنج ناشی از انتصاب مسئولان غیربومی در سطح استانداری استان فارس، پیش روی ماست که استان را با چه مشکلاتی روبرو کرد.

حال که دولت انقلابی سیزدهم با شعار تحقق عدالت و محرومیت زدایی، زمینه توسعه همه جانبه کشور را فراهم کرده است، شایسته نیست که با انتصابات سوال برانگیز و ناامیدکننده، فرصت رشد و توسعه از ظرفیت‌های شهرستانها به ویژه در استان زرخیز فارس گرفته شود.

شهاب الدین حسینی