پیرو درخواست ها و مطالبات مردم و حواشی بوجود آمده در موضوع طرح صیانت ازحقوق کاربران فضای مجازی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه فارس :طرح_حمایت_از_حقوق_کاربران_و_خدمات_پایه_کاربردی_فضای_مجازی* در موضوع و محتوا تغییر یافته هنوز نه بررسی شده و نه به تصویب رسیده و نه ترکیب و اعضای کمیسیون بررسی کننده آن مشخص شده است، بلکه با توجه به فراوانی طرح های در دست بررسی و مشغله نمایندگان و از طرفی عدم امکان بهره گیری از نظرات و پیشنهادات کارشناسان و متخصصان و بخش خصوصی در صحن علنی، به استناد *#اصل_۸۵_قانون_اساسی،* با تصویب نمایندگان، طرح مذکور جهت بررسی های تخصصی و تصویب به عنوان قانون موقت به کمیسیون تخصصی مشترک متشکل از تمام کمیسیون های مرتبط از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و صنایع، ارجاع داده شده است. روال کار بررسی طرحها و لوایح برمبنای اصل ۸۵ قانون اساسی بدین شکل است که *پس از تصویب نهایی طرح و یا لایحه در کمیسیون مشترک، برای تعیین زمان اجرای آزمایشی قانون، مصوبه به صحن ارجاع میشود.

نکته مهم این است که در جریان بررسی طرح در کمیسیون تخصصی مشترک، امکان ارائه نظرات و پیشنهادات و حضور متخصصان و فعالان عرصه مجازی و صاحبان مشاغل و رسانه ها فراهم می باشد.

ضمنا اساسا فیلترینگ و مسدود کردن گوگل و شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای اینترنتی در دستور کار مجلس نیست و صرفا مجلس بنا دارد فضای مجازی را قانونمند کند. بنای مجلس بر این است که مذاکرات کمیسیون مشترک مثل مذاکرات مجلس از طریق فضای مجازی و رسانه ها پخش شود تا مردم در جریان مذاکرات قرار گیرند. طبعا اگر کمیسیون مشترک مصوباتی خلاف مصالح عمومی داشته باشد صحن در زمان رای به زمان آزمایشی قانون، به آن رای نخواهد داد. عده ای که قانونمند شدن هیچ حوزه ای را برنمی تابند با دادن اطلاعات غلط بنای بر تشویش اذهان عمومی دارند.

نمی توان که از یک سو از مجلس انتظار داشته باشیم سرعت قانونگذاری را بیشتر کند و از سوی دیگر مخالف رسیدگی به طرحها و لوایح برمبنای اصل ۸۵ قانون اساسی باشیم. اصل ۸۵ قانون اساسی فرصت خوبی را برای مجلس فراهم میکند تا با واگذاری تصویب برخی از قوانین بصورت موقتی به کمیسیونهای خود، سریعتر خلاءهای قانونی را پرکرده و یا مغایرتهای قانونی را برطرف کند. اگر مجلس این طرح را در صحن بررسی می کرد حداقل ۳ ماه گرفتار آن میشد و از پیگیری دغدغه های اقتصادی مردم باز میماند. کاری که مجلس کرده چیزی غیر از این نبوده است. هدف این بوده که وقت صحن برای رسیدگی به طرحها و لوایح اولویت دار آزاد باشد.

ممکن است طرح ارائه شده توسط طراحان ایراد داشته باشد و قطعا هم به همین شکل است چراکه هنوز روی آن بحثی نشده است ولی روشن است که این ایرادها در جریان رسیدگی با کارشناسان و نمایندگان عضو کمیسیون برطرف میشود. لذا از مردم شریف، متخصصان و افراد صاحب نظر دعوت می شود ضمن مطالعه متن طرح مذکور پیشنهادات، انتقادات، نظرات و دغدغه خود را به نمایندگان حوزه انتخابیه خود منعکس کنند تا در کمیسیون مربوطه طرح و پیگیری گردد.
دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی