با تغییر آرایش سیاسی شوراهای کلانشهرها گمانه زنی ها درباره شهرداران جدید شهرهای مطرحی همچون تهران،مشهد و شیراز به بحث های داغ در رسانه ها و فضای مجازی تبدیل شده است و نام های متفاوتی برای سکانداری این کلانشهرها مطرح می شود.

اختصاصی آینه فارس، پس از اعلام اسامی منتخبین شورای شهر شیراز،با توجه به نگاه اکثریت حالا گروه‌های مختلف به دنبال طرح اسامی گوناگون برای سمت شهرداری کلانشهر شیراز هستند.

در مدت زمان مانده به آغاز فعالیت اعضای دور ششم شوراهای اسلامی شهر شیراز، فضای گمانه زنی ها برای انتخاب شهردار پنجمین کلانشهر ایران روز به روز داغ تر می شود.

با ورود ۱۰ نفر از یک لیست به شورای شهر شیراز از این رو به نظرمی رسد شرایط برای توافق بر سر انتخاب یک شهردار قدری سهل تر شده است، هرچند این گمانه قطعی نیست.به گفته منابع آگاه، گمانه زنی ها برای انتخاب شهردار این شهر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری بعد از انتخابات شوراها و ریاست جمهوری آغاز شده و به ظاهر تاکنون اعضای منتخب هنوز برای انتخاب یک گزینه به توافق نهایی نرسیده اند.با این حال با نزدیک شدن زمان انتخاب شهردار این روزها، بازار شایعه و گمانه زنی ها با فشردگی خاصی روبرو شده، اما هیچ یک از منتخبان شورای ششم حاضر نیستند به شایعات در این خصوص پاسخ دهند.

بسیاری مسوولان و ساکنان شیراز  تا چند سال پیش به این شهر لقب کلان روستا داده بودند که پس از اجرای دهها پرو‍ژه بزرگ عمرانی توسط شهردار اصولگرای منتخب شورای چهارم شیراز مردم تا حدودی از وضعیت خدماتی این شهر ابراز رضایت کردند و همان فعالیت ها باعث شد علیرضا پاک فطرت به عنوان منتخب اول شیراز راهی مجلس یازدهم شود.به گفته کارشناسان، اجرای این طرح ها در شرایطی انجام شد که سایه مشکلات و محدودیت های مالی و درآمدی بر سر شهرهای کشور از جمله شیراز سنگینی می کرد.

به گزارش آینه فارس، هرچند مشکلات بزرگی همچون ترافیک سنگین و خرابی تعدادی از معابر و تامین زیرساخت ها در شیراز به کار و فعالیت گسترده ای نیاز دارد اما در صورت شتاب در فعالیتهای عمرانی سیمای این شهر در آینده نه چندان دور متحول خواهد شد.به هرحال اکنون مردم انتظار دارند اعضای ۱۳ نفره شورای اسلامی شهر شیراز به دور از نگاههای جناحی یا خواسته های شخصی و گروهی در انتخاب شهردار دقت لازم را داشته باشند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که این روزها اعضای منتخب شورای شهر شیراز به صورت جدی در حال بررسی گزینه‌های شهرداری این کلانشهر هستند اما اطلاعاتی از گزینه های احتمالی اعضا به بیرون درز پیدا نکرده است و آنچه گفته می شود گفت‌گوها و گمانه‌زنی‌های برخی صاحب نظران در فضای مجازی است که بیش از دیگران صحبتها روی برخی اسامی قوی‌تر و جدی‌تر از سایرین است.

اسامی افرادی که گمانه زنی ها در مورد آنها وجود دارد بدون ترتیب و تایید به شرح زیر می باشد:

 

رستم قاسمی

نظام و سیاست‌مدار اصولگرایی است که در دولت دهم از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان وزیر نفت فعالیت می‌کرد. وی که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران آموزش راه دور از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۹۴ است، فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ در سپاه پاسداران آغاز کرد و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود. او در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) بود.

قاسمی علاوه بر تکیه بر صندلی وزارت نفت، معاونت مهندسی قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء، معاونت مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران، فرماندهی قرارگاه سازندگی نوح، فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، مدیرعاملی و ریاست هیئت مدیره شرکت مهندسی نیروی نفت، ریاست هیئت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و ریاست هیئت مدیره شرکت کشتی‌سازی خلیج فارس (ایزوایکو) را نیز در کارنامه دارد.

دکترسعید محمد

نخستین فرد از نسل دوم سپاه پاسداران است که در ۱۵ مهر ۱۳۹۷ به عنوان فرمانده ارشد معرفی شد؛ فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، مدیرعاملی سپاسد(وابسته به قرارگاه خاتم)،مدیرعاملی گروه ایرانیان اطلس (وابسته به بنیاد تعاون سپاه) و ریاست هیئت مدیره انجمن مدیریت پروژه ایران از جمله مهمترین سوابق اجرایی محمد است.

بیژن عباسی آرند

دکتر «بیژن عباسی آرند»، مدیرعامل فعلی ایرانسل و مدیرعامل اسبق شرکت صاایران شیراز (صنایع الکترونیک شیراز). او فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک دانشگاه شیراز، فوق لیسانس و دکترای مخابرات از دانشگاه تربیت مدرس است و در همین دانشگاه هم در نقش استادیار فعالیت کرده است.

احمد وحیدی

سرتیپ پاسدار احمد وحیدی متولد سال ۱۳۳۷ در شیراز، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی است. وی در دولت دهم وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود.

مهدی جمالی‌نژاد

مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیرکشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و نیز شهردار پیشین شهرهای اصفهان و یزد است. او در تاریخ چهارم شهریور ۱۳۹۶ با رأی هر ۱۱ عضو شورا سکان شهرداری یزد را به دست گرفت.

جمالی‌نژاد که پیش از این نیز با انتخاب اکثریت شورای شهر اصفهان شهردار شهر اصفهان شده بود دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه آزاد اسلامی و فارغ‌التحصیل دکترای برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه اصفهان است.

 

سید احسان اصنافی

سید احسان اصنافی کارشناس ارشد مهندسی عمران، مدیرعامل شرکت مهندسی شیراز موعود،عضو هیئت رییسه شورای شهر شیراز دوره چهارم و منتخب مردم شیراز در ششمین دوره شورای شهر از جمله سوابق وی می باشد.

 

محمد حسن اسدی

محمد حسن اسدی سرپرست شهرداری شیراز،معاون مالی اداری شهرداری شیراز،معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز ومعاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری شیراز از جمله سوابق وی می باشد.

 

رضا محمدیان

رضا محمدیان کارشناس عمـران  و کارشناس ارشد علوم سیاسی ، عضویت شورای چهارم و منتخب شورای ششم شیراز و عضو نظام مهندسی و دارای پـروانه‌ی اشتـغال پایـه ۱ نظارت و رتبه‌ی ۱ اجـرا و انبوه‌سازی از جمله سوابق وی می باشد.

محسن اردکانی

محسن اردکانی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی ، معاون اسبق هماهنگی امور عمرانی استانداری،   ۱۲ سال سابقه اجرایی در حوزه وزارت نیرو، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب منطقه ۴ تهران و عضو هیئت مدیره سازمان قطار شهری شیراز از جمله سوابق وی می باشد.

 

بهزاد پرنیان

دکتر بهزاد پرنیان شهردار شهر صدرا متولد ۱۳۵۶ ،دارای مدرک دکترای زمین شناسی.

  تدریس دروس عمران و زمین شناسی در دانشگاه؛ بخشدار بخش جره و بالاده کازرون،بخشدار مرکزی شهرستان کوار ، دبیر شورای تأمین شهرستان کوار، حراست شهرداری شیراز در ادارات کل حقوقی، املاک و مستغلات، سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی و ریاست اداره حراست معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز و تصدی شهرداری صدرا از سال ۹۸ تا کنون از جمله سوابق وی می باشد.

 

دیگران

غلامحسین نوذری نماینده دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی، وزیر نفت دولت نهم، محمد سلیمانی رئیس مرکز تحقیقات عالی الکترونیک صنایع الکترونیک وزیر ارتباطات و فناوری ایران کابینه اول محمود احمدی نژاد، علیرضا طهماسبی سروستانی وزیر صنایع و معادن  دولت نهم، سید محمد‌رضا رضازاده استاندار اسبق فارس و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، دکتر محمد هادی ایمانیه ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سرهنگ پاسدار علی محمد محمدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه فجر استان فارس، علیرضاصحراییان معاون عمران و توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام و شهردار اسبق جهرم از دیگر چهره هایی است که نام انها برای کسب تصدی شهرداری شیراز نام برده می شود.

که البته هیچ یک از این گمانه زنی ها را آینه فارس به عنوان یک رسانه مستقل و پرمخاطب تایید یا رد نمی کند و آمادگی خود را برای انتشار اخبار رسمی از سوی منتخبین شورای شهر ششم اعلام می نماید.

در هر صورت سکان‌داری کلان‌شهر مهمی همچون شیراز با نگین درخشنده‌ مضجع شریف حضرت احمدبن موسی(ع)، قبایی است که بر قامت هر کسی برازنده نیست، داشتن کارنامه کاری موفق، تخصص، تعهد و پاک‌دستی از جمله مواردی است که این روزها در انتخاب شهردار اصلح زیاد می‌شنویم، حالا باید دید منتخبین شورای ششم در مهمترین اقدام دوره خود که انتخاب شهردار است چه کسی را برای تصدی این منصب مهم در نظر می‌گیرند.

انتهای پیام/