پنج روز دیگر تا برگزاری انتخابات مانده و تنور انتخابات حالا گرم شده و شهر پر از عکس و پوستر‌های تبلیغاتی است که نامزد‌ها را معرفی می‌کند.

اگرچه کرونا بر کشور و تمامی مسائل سایه افکنده است، اما استان فارسی‌ها در زیر سایه کرونا برای روز سرنوشت ساز تبدیل ایران قوی لحظه شماری می‌کنند. فضای مجازی (گروه‌ها و کانال‌های مجازی)  این روزها مملو از تبلیغات انتخاباتی است.

تنها پنج روز به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ باقی مانده و تلاش کاندیدا‌ها برای تبلیغات در این چند روز بیشتر شده است.

با اعلام اسامی نهایی نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان فارس، رقابت حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ نامزد برای عضویت در این نهاد مدنی وارد مرحله تبلیغات شده است و کلانشهر شیراز با داشتن  ۳۸۴ داوطلب یکی از شهرهای مهم در این عرصه به شمار می رود.

در این روزها شور و حال انتخاباتی بیشتر از قبل شده و همه جا بحث انتخابات داغه داغ است و هواداران نامزد‌های انتخاباتی از فرصت باقی مانده برای معرفی کاندید مورد نظرشان برای انتخابات شورا‌ها، نهایت استفاده را می‌برند.

شورای اسلامی شهر شیراز ۱۳ عضو دارد و تاکنون برخی فهرست‌های انتخاباتی منتشر شده که در این میان می‌توان به لیست مشترک شورای ائتلاف و شورای وحدت نیرو‌های انقلاب اسلامی (اصولگرایان) اشاره کرد.

همچنین ۲ فهرست انتخاباتی دیگر نیز با عناوین ائتلاف ایران ما ۱۴۰۰ و شورای متخصصین انقلابی (شما) در تبلیغات شورای شهر ششم شیراز دیده می‌شود که پیشینه فعالیت داوطلبان این فهرست‌ها، به اصولگرایی گرایش زیادی دارد.

برخی از اعضای اصلاح‌طلب شورای پنجم شیراز که در قالب لیست امید به این شورا راه یافتند در مرحله بررسی صلاحیت‌ها از رقابت بازماندند و برخی دیگر نیز موفق به کسب تاییدیه حضور خود در انتخابات شورای ششم شدند که تاکنون اصلاح‌طلبان، فهرستی برای انتخابات شورای ششم شیراز ارائه نکرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس آخرین رویداد‌های انتخابات شورا‌ها را روزانه و در قالب یک خبر منعکس می‌کند.

افراد متخصص برای شهر باید نسخه پیچی کنند

محمدحسن اسدی، معاون سابق شهرداری شیراز روز گذشته با بیان این که شورای شهر یک نهاد مدنی است و شهرداری هم نهادی عمومی و غیردولتی محسوب می‌شود، اظهار کرد: این نهاد‌های شهری نباید دچار سیاست زدگی شوند؛ چرا که در صورت ورود به این عرصه از رسالت اصلی خود که همانا خدمت‌رسانی به مردم است غافل می‌شوند.

او افزود: دو انتخاب سرنوشت ساز در پیشگاه ملت ایران است. پس از انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری نوبت به شورای شهر می‌رسد که از آن به عنوان پارلمان محلی یاد می‌شود. اثرات تصمیماتی که در دوره‌های ۴ ساله توسط آن‌ها اتخاذ می‌شود تا مدت‌ها در زندکی همه مردم تاثیرگذار است.

این فعال مدیریت شهری در ادامه با اشاره به این مسئله که شورای شهر جای افراد سیاسی کار نیست، اظهار داشت: امروز کسانی که شعار‌های انتخاباتی آنچنانی می‌دهند شاید وعده‌های آن‌ها فقط بر روی کاغذ راهگشا باشد. شهر پدیده پیچیده‌ای است که نفس می‌کشد و زنده است. به همین دلیل باید افرادی متخصص و توانمند برای درد‌ها و بیماری‌های آن نسخه پیچی کنند.

گرمای تنور انتخابات در استان فارس روز به روز داغ‌تر می‌شود

نظارت ویژه بازرسان بهداشتی بر ستاد‌های انتخاباتی

مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بر نظارت ویژه بازرسان بهداشتی دانشگاه بر ستاد‌های انتخاباتی ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا تاکید کرد.

او افزود: هر گونه تجمع بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در ستاد‌های انتخاباتی، سلامت مردم را به خطر می‌اندازد و در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی در ستاد‌های انتخاباتی، برخورد قانونی صورت می‌پذیرد.

عبدالرسول حقیقی رئیس کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات شیراز با تاکید بر اینکه کاندیدا‌های انتخابات شورا‌های شهر قوانین تبلیغات را رعایت کنند، گفت: کاندیدا‌ها باید آدرس ستاد‌ها و مسئولان هر ستاد را به فرمانداری شهرستان شیراز معرفی کنند و در غیر این صورت ستاد تعطیل خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه کاندیدا‌ها صرفا مجاز به چاپ و نصب بنر‌های حداکثر با ابعاد ۳ در ۴ متر در محل ستاد و ۷۰ در ۱۰۰ سانتیمتر در سایر نقاط شهر هستند، افزود: ستاد‌های تبلیغاتی به منظور رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا فاصله گذاری‌های اجتماعی هشت متری را در نشست‌ها و تجمع‌های فضای باز رعایت کنند.

به گفته معاون فرماندار شهرستان شیراز؛ نصب اقلام تبلیغاتی بر تابلو‌های راهنمایی و رانندگی و سایر نقاط و امکانی که ایجاد خطر می‌کند ممنوع است.


بیشتر بخوانید:


سرهنگ پاسدار محرابی معاون سپاه فجر فارس نیز به راه‌اندازی تریبون آزاد که طی روز‌های اخیر در کلانشهر شیراز راه‌اندازی شده و در شبکه‌های اجتماعی در حال باز نشر است اشاره کرد و افزود: مردم باید حرف خود را بزنند، اما خاصیت تریبون آزاد این است که فرصت پاسخگویی هم وجود داشته باشد. برخی از مطالبی که از این تریبون منتشر می‌شود، تاثیر منفی بر انتخابات دارد، لذا در این باره باید هوشیاری رسانه‌ها بالاتر رود.

محرابی با اشاره به اینکه کارکرد دشمن تلاش برای ناامید کردن مردم است، لزوم توجه رسانه‌ها به استفاده از راهکار‌هایی برای افزایش امید و ایجاد و توسعه نشاط در سطوح مختلف جامعه را یادآور شد و گفت: ایجاد و گسترش امید و نشاط نافی انجام نقد منصفانه و مطالبه گری نیست.

سلامت مردم، خط قرمز مجریان انتخابات

عبدالرضا قاسم پور جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه سلامت مردم، خط قرمز مجریان انتخابات است، گفت: با کاندیدا‌های بی توجه به رعایت اصول مطابق قانون برخورد می‌شود.

معاون استاندار فارس با اشاره به شیوع کرونای آفریقایی و هندی در استان‌های همجوار فارس، بیان کرد: کاندیدا‌ها و حامیان آن‌ها با بی توجهی به اصول بهداشتی موج پنجم کرونا را در فارس رقم نزنند.

او همچنین بیان کرد: هرگونه پذیرایی و توزیع اقلام تبلیغاتی توسط نامزد‌های انتخاباتی و هواردان آن‌ها ممنوع است.

شهروندان تخلفات انتخاباتی را گزارش دهند

اسماعیل اکبری دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی فارس گفت: تاکنون صد نفر مرتکب تخلفات انتخاباتی شدند که از طریق این کمیته‌ها تذکر گرفتند و توجیه و شدند، همچنین در برخی موارد منتهی به تشکیل پرونده برای آن‌ها شده است.

او اعلام کرد: مردم می‌توانند از طریق سامانه سجام به آدرس sajam.scpd.ir به راحتی و به صورت ناشناس یا با ذکر هویت به دادستان‌ها و دستگاه قضایی دسترسی داشته و گزارش جرائم و تخلفات مشاهده شده خود را مستند در این سامانه ثبت کنند. همچنین افراد می‌توانند با مراجعه به دادستان‌ها یا شعب ویژه و قاضی کشیک شکایت خود را مستقیم اعلام کنند، البته اگر فردی متضرر شده و درخواست شکایت خصوصی دارد می‌بایست از طریق دفاتر قضایی اقدام کند./ باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/